groenten fermenteren

G

Guest

Guest
Welke groenten fermenteren jullie zoal?

Heb tot nog toe enkel zuurkool gemaakt, soms met wortel.

Heb hier een interessant filmpje (part 2) gezien van Daniel Vitalis over hoe je zuurkool maakt, waarin hij zegt dat de goitrogenen die in de rauwe vorm van kool zitten (en andere groente die tot dezelfde familie behoren zoals bloemkool, spruiten,..) gedeactiveerd worden door ze te laten fermenteren ofwel koken. Dus zij die liever rauw eten omwille van de enzymen, kunnen toch nog steeds deze bepaalde categorie groenten eten die goitrogenen bevatten, zolang je ze maar fermenteert.

Ik heb wel nog geen ervaring met het fermenteren van andere groente, behalve komkommers dan. Kun je echt alle soorten groente fermenteren? Ik vraag mij af of bepaalde nachtshades ook onschadelijk gemaakt kunnen worden zoals tomaten? Ik dacht bv dat de Italianen vroeger ketchup maakten van gefermenteerde tomaten...hier een filmpje over hoe je lacto-gefermenteerde ketchup maakt.

 
Ik wil graag een vraag stellen. Ik heb onlangs biologische augurken (zonder suiker, uiteraard) in pot gekocht om te kijken of ik er een reactie van krijg. Zo niet dan zou ik ze eten. Maar ik kreeg helaas wel een milde reactie als in minder energie en niet zo lekker voelen. Overige ingrediënten in de pot zijn: uien, koriander, venkel en peper, azijn wijn, azijn kruiden, dille en mosterdzaad.

Mijn vraag:

Is het mogelijk om de augurken uit de pot te halen en deze te fermenteren? Kennen jullie een goede site met info hoe ik dat zou kunnen doen of zouden jullie kort in stapjes uit kunnen leggen hoe dat moet? Ik zou het erg op prijs stellen, want misschien kan ik de augurken gefermenteerd eten zonder enige bijwerkingen.

 
Thx @DenniS ik ga hem bestellen voor onder de kerstboom of in de schoen ;-)

ratel

 
Ik ben begonnen met het fermenteren van groenten. Ik heb zojuist mijn eerste pot gefermenteerde worteltjes leeg. Ik vind het zure lekker in combinatie met het zoete en het is makkelijk om mee te nemen omdat ik het niet van tevoren hoef te koken.

Ook heb ik beet kvass gemaakt.

Ik heb het als volgt gedaan: schijfjes wortel (dikte 0.5 cm) in een pot, lepetje keltisch zeezout erbij en een paar lepels wei. Afgevuld met gefilterd water. Klein rond schaaltje met een diameter net iets kleiner dan de opening van de pot in de opening van de pot gezet, zodat de worteltjes onder water blijven. Paar dagen op het aanrecht laten staan en daarna weckpot afsluiten en in de koelkast gezet. Dagelijks even ontluchten (er bouwt zich druk op in de pot).

 
Ik ben net terug van een workshop van Janet Frieling (Gekruid en geroerd.nl)met als thema: 'fermenteer te rot'.

Ik sta er van te kijken wat je zoal kun fermenteren en lekker bij het warm eten op tafel kunt zetten. De recepten zijn van Sally Fallon, dus dat moet wel goed zitten.

Ik had dus gekozen voor de 'zuurkool kimchi'. Heel erg lekker heet!

Zie: http://www.soilandhealth.org/02/0203cat/Nourcor.pdf

Die ik heb gemaakt staat op blz. 107.

 
ik heb witte kool met ui en wortel gefermenteerd.

Nu anderhalve week verder en kan wel zeggen dat het goed gelukt is.

Ik vraag me af, want de groente is dan wel zurig maar nog steeds behoorlijk "hard".

Wordt dat dan wel goed verteerd doordat die melkzuurbacterien erin zitten ondanks de hardheid?

 
Marijan, Kool fermenteer ik zeker wel een maand, dan is deze een stuk zachter. Sommige laten deze soms nog veel langer (enkele maanden) fermenteren.

 
o thanks, heel veel ferment-fans zeggen dat het na een week al goed is.

Zuurkool stond bij ons thuis ook een paar maanden.

Laat het dus lekker nog poosje in de koelkast staan.

Ik vind het wel super jammer dat ik geen keldertje heb, zou ideale temperatuur zijn en daardoor veel minder koelkast nodig.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.684
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan