grasboter

G

Guest

Guest
Ik heb nu boter gekocht van lokale boer die jersey koeien heeft en enkel grazen. De boter is nog geler dan de grasboter van Demeter en smaakt erg goed, maar hij is wel hard. Die van Demeter blijft zelfs zacht in de koelkast. Ik dacht dat behalve de gele kleur, een ander herkenbaar kenmerk van grasboter de zachtheid was. Waarom is deze dan niet zacht of ligt dat aan nog iets anders?

 
Wij kopen ook boter van graskoeien en die is in de koelkast ook hard. Misschien is dit dan de 'echte' boter?

Ik weet van onze boer dat hij de room een aantal dagen laat fermenteren voordat het verwerkt wordt tot boter.

De boter uit de fabriek (ook die van Demeter) wordt veel korter gefermenteerd. Misschien is dat het verschil?

Lia

 
Misschien, ik heb nog niet gevraagd of ze de boter ook laat fermenteren of misschien wordt het beter gekarnd en wordt er meer water uitgewrongen?

 
We halen nu sinds een jaar ongeveer bij dezelfde boer nu rauwe roomboter en de boter is merkbaar zachter wanneer de koeien weer volledig buiten grazen en de kleur wordt ook iets donkerder en de smaak veranderd ook! Dit is trouwens geen biologische boer, maar hier merken wij het ook.

 
@Lia

Deze boter haal ik bij een boerencamping in Kwadijk. Klik hier voor de site

 
Ziet er gezellig uit. Ik neem aan dat ze op een goede manier boeren anders zou jij daar je boter niet kopen.

Verkopen ze ook rauwe melk?

Lia

 
Ja, ze geven krachtvoer maar niet meer dan 6-7 kilo per dag in de winter, de grenswaarde was niet meer dan 9 kilo per dag had ik in een presentatie gehoord.... verder grazen ze volgens mij nu nog buiten de koeien. Verder hebben ze er niet meer zo heel veel en zijn de koeien gezond. Ik haalde er ook een 6-7 maanden rauwe melk maar ik heb nu een adres dichterbij huis gevonden, alleen maken zij geen rauwe boter ;-)

500 gram kost 2.20 euro. als je wilt hebben dan kan je het beste van te voren bellen en bestellen want veel mensen uit de omgeving halen bij hun boter.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.777
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan