Goed functionerend autonoom zenuwstelsel ook belangrijk

Ik kwam via de zoekfunctie weer bij dit topic uit...ik blijf last houden van een overactieve sympaticus, vooral in contact met andere mensen die me echt sloopt. Ongeacht mijn meditatie en tai chi tao oefeningen die ik doe...

Heeft iemand nog een idee hoe ik dat kan veranderen? want ik word er doodongelukkig en uitgeput van.

Je komt snel(ler) terecht in situaties die traumatiserend zijn voor je ego, als je zenuwstelsel overprikkeld is/wordt ; zie bij 1 min 50 sec. Spreekster Paige Bartholomew zegt dit in navolging van Matt Kahn.

• Tijdens diepe meditatie kreeg de spreker een inzicht: mensen willen meestal niet écht het object of doel zelf, maar het gevoel dat ze denken dat het hen zal geven.
  • Hij ontdekte dat gevoelens zoals vrede, liefde, vrijheid en vervulling al van binnen aanwezig zijn.
  • Volgens hem werkt manifestatie van binnen naar buiten: eerst “zijn” (innerlijke staat), daarna “doen” (geïnspireerde actie), en pas daarna “hebben” (resultaten).
  • Hij stelt dat veel mensen vastzitten in het patroon: “Als ik X heb, dan kan ik gelukkig zijn.”
  • De spreker beschrijft vijf praktijken die helpen om positieve gevoelens duurzaam te ervaren:
    • ochtendwandeling,
    • creativiteit,
    • dagelijkse “sacred self time”,
    • verbinding met anderen,
    • rust en herstel.
  • Discipline en consistentie zijn volgens hem essentieel om een stabiele innerlijke toestand van rust en vreugde te behouden.
  • Hij ziet manifestatie minder als “hard iets forceren” en meer als afgestemd raken op een bepaalde staat van bewustzijn.
  • Innerlijke staat bepaalt externe ervaring (“be → do → have”)

Volgens de spreker werkt het leven niet als:
    “Hebben → doen → zijn”
    Maar als:
    “Zijn → doen → hebben”

Citaten
    “Het ging nooit om het ding zelf. Het ging om het gevoel waarvan je dacht dat je het zou hebben als je het bereikt had.”
    “De ware bron van vreugde, vervulling en heelheid kon alleen binnenin mij gevonden worden.”
    “Het is zijn, doen, hebben — niet hebben, doen, zijn.”
    “Je wilt niet echt het ding waarvan je denkt dat je het wilt. Je wilt het gevoel dat eraan verbonden is.”
    “Wanneer je iets creëert, drukt je ware zelf zich uit.”
    “Discipline en consistentie zijn essentieel.”
    “De dag begint de avond ervoor.”
    “Je kunt discipline hebben zonder druk.”
    “De verrassingen blijken vaak veel mooier te zijn dan hetgene dat ik bewust probeerde te manifesteren.”
    “Jij bent degene die die innerlijke ervaring creëert.”

Laatst bewerkt:

Forum statistieken

Onderwerpen
4.687
Leden
8.703
Nieuwste lid
byvanck
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan