Godsdienst

hallo mijn duit in het zakje: er is een verschil tussen religie en godsdienst. Religie, de herkomst van het woord zoals ik het heb begrepen heeft te maken met het verbinden met de eigen bron. Volgens mij is dat iets wat de mens van nature wil en naar neigt. Godsdienst is dienst aan (de) god(-en).

 
Een tijd geleden wees één van mijn kinderen naar een hartje en zei: 'Kijk God.'. Ze wist dat een hartje staat voor liefde en ik leer mijn kinderen 'God is liefde'. In dat opzicht zou godsdienst in de zin van dienst aan God niet zo'n punt zijn. Je dient de liefde. Het gaat mij om de instuten en de machtswellust en de misleiding. Die heb ik niet nodig en wijs ik af.

 
Quote:
Religie, de herkomst van het woord zoals ik het heb begrepen heeft te maken met het verbinden met de eigen bron.


Het betekent ook 'vastbinden' en dat zie ik bij veel reiligieuze mensen terug, vanwege hun dogmatisch denken.

Mike

 
hoi Mike, vastbinden en verbinden: het zijn twee woorden met aan de ene kant eenzelfde betekenis en aan de andere kant met een net iets andere nuance...

Vastbinden is wat er al snel gebeurt als mensen zich organiseren in verenigingsverband.

1 iemand is ergens bezield van, vindt een ander en ze gaan zich organiseren om samen iets met die bezieling te doen. Hoe groter de groep wordt, hoe meer ellende er komt. Want dan krijg je afspraken en regels en statuten en zo. En dan wordt het inderdaad vastbinden.

 
Wel een heel belangrijke nuance! Vastbinden staat verbinding in de weg. Religie staat in de weg van spiritualiteit...

Mike

 
hoi Mike ja dat kun je wel stellen (van dat nuanceverschil). Ik ben er dan ook nog niet zo zeker van dat religie per definitie vastbinden betekent zoals jij het zegt omdat verbinden en vastbinden wel heel dicht bij elkaar ligt etymologisch gezien.

 
Als jij mij in de ogen kijkt en probeert te ontdekken wie ik ben, waar ik over ga en je jezelf in mijn ogen herkent, als zijnde dezelfde, dan verbindt je. Als je mij met oppervlakkige ogen bekijkt, als zijnde een mens, waar je eventueel wat aan hebt voor je eigen gewin, dan probeer je me vast te binden.

 
Quote:
Een tijd geleden wees één van mijn kinderen naar een hartje en zei: 'Kijk God.'. Ze wist dat een hartje staat voor liefde en ik leer mijn kinderen 'God is liefde'. In dat opzicht zou godsdienst in de zin van dienst aan God niet zo'n punt zijn. Je dient de liefde. Het gaat mij om de instuten en de machtswellust en de misleiding. Die heb ik niet nodig en wijs ik af.


Nou, dan verschillen we toch niet van mening!

 
Nu te lezen op whatreallyhappened.com:

Quote:
"I was walking across a bridge one day, and I saw a man standing on the edge, about to jump off. So I ran over and said 'Stop! don't do it!' 'Why shouldn't I?' he said. I said, 'Well, there's so much to live for!' He said, 'Like what?' I said, 'Well...are you religious or atheist?' He said, 'Religious.' I said, 'Me too! Are you Christian or Buddhist?' He said, 'Christian.' I said, 'Me too! Are you Catholic or Protestant?' He said, 'Protestant.' I said, 'Me too! Are you Episcopalian or Baptist?' He said, 'Baptist!' I said, 'Wow! Me too! Are you Baptist church of god or Baptist church of the lord?' He said, 'Baptist church of god!' I said, 'Me too! Are you original Baptist church of god, or are you reformed Baptist church of god?' He said, 'Reformed Baptist church of god!' I said, 'Me too! Are you reformed Baptist church of god, reformation of 1879, or reformed Baptist church of god, reformation of 1915?' He said, 'Reformed Baptist church of god, reformation of 1915!' I said, 'Die, heretic scum,' and pushed him off." -- Emo Phillips


:mrgreen:

Mike

 
Ja, zo kleinzielig kan het nog gaan ook, ik heb het nog meegemaakt dat de dames wel de juiste soort hoed op moesten in de kerk, anders waren ze zondig.

 
Jezus zei dat wie bij hem komt, nooit meer dorst zal hebben en rust zal krijgen. Ik heb beiden ervaren, geen dorst als in geen behoefte meer om te zoeken, de rust van binnen was niet ingebeeld en heb ik nooit eerder ervaren, helaas is het weer weg, waarschijnlijk door m'n eigen schuld.
 
http://tinyurl.com/orfc8el "Religieuze kinderen zijn minder empathisch"

06 november 2015

Religieuze kinderen zijn meer begaan met het lot van anderen dan ongelovige kinderen. Althans: zowel christelijke als moslim ouders denken dat, zo blijkt uit nieuw onderzoek. Maar uit datzelfde onderzoek blijkt dat het in praktijk precies andersom is: juist niet-gelovige kinderen zijn meer geneigd om te delen met anderen.

Bouwe van Straten, wetenschapsjournalist bij de NTR legt uit.

 
Lijkt me een flutonderzoek. Ik zie vooral selectieve empathie onder christenen, nl. heulen met de vijand (zionisten).

Mike
 
Mike: hoe vaker kinderen een gebedshuis bezoeken of hoe vaker kinderen bidden: hoe minder ze geneigd zijn om dingen met anderen te delen. Ik kan me voorstellen dat gebedshuizen bezoeken of bidden voor kinderen afstompend uitpakt. Tenminste voor mij werkte dat als kind zeker zo.
 
Als je het boek "Koorddansen op Klompen" leest van Hans Marijnissen (aanrader!) krijg je een indruk van hoe het er in de jaren '60 aan toe ging in een Brabantse kerk en school. Ik denk dat zijn beschrijving behoorlijk representatief is. Niet verbazend dat zo'n religie narcisten en psychopaten voortbrengt.

Toch denk ik dat het sterk afhankelijk is van hoe en door wie invulling wordt gegeven aan oa gebedsdiensten. In ons dorpje was een hartelijke en bijzonder moderne pastoor die diensten hield met veel live muziek en het interessant maakte voor iedereen, waar iedereen welkom was en ook meisjes mochten helpen in de kerk. Kinderen mochten om beurten in groepjes komen eten bij hem thuis en hij maakte toegankelijke gedichten en prachtige tekeningen die hij met iedereen deelde. Ik heb nog een gekopieerd boekje van zijn tekeningen. Heel dierbaar. Het was altijd volle bak en mensen kwamen van heinde en verre om er bij te zijn. Wilde je kunnen zitten dan moest je goed op tijd komen. Vanuit de parochie was desondanks veel kritiek op zijn "vrije" aanpak. Toen mijnheer pastoor na de inspanningen van oa het hoofd van de basisschool eindelijk exit was en deze met zijn clan van moraalridders de diensten overnam is de kerk in no time leeggelopen. Godsdienst werd een lege huls en had zijn betekenis verloren.

Ik kan uit de grond van mijn hart zeggen dat het een voorrecht was om hem te kennen. Mijnheer pastoor heeft op mij en vele anderen een hele positieve uitwerking gehad (misschien wel een van de belangrijkste mensen uit mijn jeugd) en was een heuse verbindingskunstenaar. Die man had het echt begrepen. Later nog maar zelden zulke mensen tegengekomen (al dan niet religieus). Hij had een zeldzame gave. Eentje die eigenlijk essentieel is, een groot voorbeeld, om er in zo'n functie voor te zorgen dat mensen empathie wordt bijgebracht in plaats van dat zij raken afgestompt.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.487
Berichten
511.386
Leden
8.642
Nieuwste lid
Davidbrownm05
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan