Godsdienst

Micave

New member
Puur uit nieuwsgierigheid ben ik benieuwd naar de religieuze overtuigingen van iedereen hier. Zo nu en dan lees je wel een keer iets maar nooit een duidelijk verhaal omdat het onderwerp dan iets anders is.



Daarom mijn vraag.



Zelf ben ik Christelijk opgevoed maar heb er nu weinig mee maar ik ben wel jaloers op al die mensen die heilig geloven in iets en daarin hun roeping hebben gevonden en hun antwoorden.

 
Hoi Micave,

Ik heb dingen omarmd als: dat ik hier ben om te groeien, wat dat ook moge zijn.

Waarin ik of mijn wezen wil groeien vanuit welke bron ik me wil verbinden en wat voor mij daarbij van waarde is: dat is iets persoonlijks van mij en bij iedereen van zichzelf om uit te vinden.

De mens is van zichzelf goed van binnen wat mij betreft, naast dat de mens ook zwakheden heeft.

Beide kanten van de mens worden hier op aarde ultiem uitgedaagd op dit moment, of was het altijd al zo?

Volgens mij moet jezus iemand zijn geweest die veel goeds in mensen heeft kunnen losmaken.

Dat betekent dan dus dat dat goede er al zat, anders kon die het niet in hen losmaken en anders kon hij niet zoveel mensen beroeren.

Wat er daarna is gebeurd met zijn gedachtengoed: hoezeer zijn intenties daarna vervormd kunnen zijn in de bijbel of wat kerken gedaan hebben onder het mom van zijn gedachtengoed: dat heb ik leren scheiden voor het een kind met het badwater weggooi verhaal zou gaan worden.

Voor mij heeft geloof ook te maken met waarheid en waarheid is voor mij liefde.

Hoe meer ik als mens in waarheid leef met mijn wezen, hoe dichter ik bij mijn medemens kan komen te staan, wat voor mij een groot goed is, ook al lukt het niet altijd even goed.

Ik ben katholiek opgevoed. Het geloof wordt je door de strot geduwd, maar het is misschien minder erg met geloof dan vaccinaties qua dat je er meestal op jonge leeftijd niets over te zeggen hebt: dat hangt van je ouders af. Ik geloof in elk geval in de beste intenties van mijn ouders bij de manier zoals ze me het geloof hebben overgebracht. Nu is het aan mij voor de rest van mijn leven om eruit te halen wat voor mij echt van waarde is. Dat is nog best een harde kluif!

 
Groeien gaat automatisch. Door een bijdrage te leveren krijg je iedere dag meer inzichten en groei je. Mijn bijdrage leveren is mijn doel in dit leven en dat probeer ik zo goed mogelijk te doen. Geloven is denk ik altijd goed om de juiste keuze te kunnen maken. Ik ga 1 keer in de week naar de kerk en zie het ook als een soort meditatie. Welk geloof je hebt maakt denk ik niet uit. Geloven doet iedereen onbwust maar naar mijn idee zou het beter zijn als er meer mensen bezig zouden zijn met een geloof.

 
Wat ik me afvraag...; zou je niet eerst in jezelf moeten kunnen geloven, voordat je in iets of iemand anders gaat geloven??

 
ik ben een atheist, zoals Atatürk dat ook zij.

(Een atheïst ontkent het bestaan van goden, maar gaat er niet noodzakelijk van uit dat er 'niets' is tussen hemel en aarde)

geloof is verspreid door middel van oorlog en onderdrukking

Ga jij vandaag de dag naar het Amazonewoud in Brazilie en ontmoet een inheemse stam die niet in contact staan met de buitenwereld zal je daar geen Koraan of Bijbel zien bij die mensen

Een mooier voorbeeld kan ik niet geven.

De inheemse indiane zijn daarnaast super gezond en tevreden met hun leven

nee ik ben me de laatste tijd aan het verdiepen in het vaticaan en wat ik lees gaat steeds meer richting het duivelse

ik heb een boek gekregen van een oom van mij dat 200jaar terug geschreven is door een priester die na 40 jaar uit het vaticaan stapde als priester en een boekje open deed over het duivelse/crimineelste staat ter wereld het Vaticaan

het is gewoon eng.

maar ik vind wat er in het algemeen in de bijbel geschreven staat zeer goed

maar ik denk dat het gewoon misleidend is

 
hoi Ufo: wat je zegt doet me denken aan deze tekst: http://www.brammoerland.com/teksten/egoschaduwzelf.html : het is wat theoretisch, maar het is ongeveer zoals ik interpreteer wat jij zegt. Het gaat er dan om: wie ben je echt? Het kan erg lastig zijn om te komen bij delen van jezelf die je van jongs af aan al hebt moeten ontkennen om je aan te passen aan de verwachtingen van je omgeving. Vaak zijn de eigenschappen waar je je bij anderen bijzonder aan irriteert of die je uitermate aantrekkelijk vindt aan anderen onderdeel van je ware zelf die je eigenlijk wil ontdekken, maar hebt moeten wegstoppen van je omgeving en ook van jezelf.

 
Quote:
geloof is verspreid door middel van oorlog en onderdrukking

Ga jij vandaag de dag naar het Amazonewoud in Brazilie en ontmoet een inheemse stam die niet in contact staan met de buitenwereld zal je daar geen Koraan of Bijbel zien bij die mensen

Een mooier voorbeeld kan ik niet geven.


Je maakt een ernstige denkfout, die ik bij deze graag wil corrigeren. Waar jij het over hebt is georganiseerde religie aan de hand van een boek. Dit wordt als politiek onderdrukkingsmechanisme ingezet en heeft in werkelijkheid weinig tot niets met religie te maken. Natuurvolkeren waren echter diep spiritueel. Hier een mooi citaat uit het boek van Price:

Quote:
De cultuur en de beschaving van de blanke zijn materieel van aard. Zijn maatstaf voor succes is: “Hoeveel eigendom heb ik voor mezelf vergaard?”

De cultuur van de roodhuid is spiritueel van aard. Zijn maatstaf voor succes is: “In hoeverre ben ik dienstbaar geweest voor mijn volk?”

De beschaving van de blanke is een mislukt experiment. Zij valt zichtbaar om ons heen uiteen. Zij heeft op alle fronten gefaald. Wie afgaat op resultaten, kan deze stelling onmogelijk weerspreken.


Spiritualiteit is zo oud als de mensheid zelf. De denkfout die je maakt is door je af te keren van georganiseerde religie dan ook meteen alle vormen van spiritualiteit af te wijzen. Wie zich verbindt met de schepping - en dat doe je automatisch als je je op deze manier met voeding bezighoudt - moet erkennen dat er ook een schepper is, of je deze nu een macht, kracht, energie, frequentie, trilling, intelligentie of wat dan ook noemt. Al dit moois en goeds kan nl. niet door toeval tot stand zijn gekomen, zoals de darwinisten ons willen wijsmaken. Dit hebben we al van het begin af aan geweten.

Laat je niet despiritualiseren! Dit is een van de doelen van de elite, die niets liever wil dan dat we allemaal niet-gelovende atheisten of agnosten worden. RobinAlexander, ik heb je al eerder hierop proberen te wijzen hier:

Quote:
Despiritualisering en demythologisering van de mensheid


Mike

 
Mike zo bedoel ik het ook niet ik geloof zeker in Spiritualiteit en dat er meer is..

(had ik er bij moeten vermelden in mijn vorigen bericht)

en wat jij nu schrijft zo zie ik het ook.

 
Ik geloof dat de gnosten een prachtige leer hadden, voor zover we dat nog kennen. De materiële wereld is één grote illusie. Hypatia (Alexandrie, 4e eeuw) was gnostisch. De Middeleeuwse katharen in Zuid-Frankrijk ook. En we kennen het van Plato's grot. Bram Moerland heeft een site aan het wereldbeeld gewijd. En ik heb zelf geprobeerd het gnostische scheppingsverhaal proberen te verbeelden.

 
Een geloof wordt je meestal van kinds af aan aangepraat of zelfs onder druk ingeprent, maar prof.Robbert Dijkgraaf is duidelijk over religie....en inderdaad we zijn hier per toeval ! Iedereen is vrij in het denken en geloven dat er wel"iets"moet zijn na de dood, ik ga echter in de visie van Dijkgraaf mee !

Jakob

 
Jakob,

Uiteraard heb je recht op je mening, maar bedenk dat deze evengoed een geloofsovertuiging is. Prof. Dijkgraaf is besmet met het 'wetenschappelijke' gedachtenvirus dat ervan uitgaat dat we 'toevallige toeristen' hier zijn en dat ziekte eveneens een kwestie van 'stom toeval' en 'botte pech' is. Als je dat wil geloven, prima, maar dan mis je volgens mij een belangrijke spirituele schakel.

Mike

 
Ik ben in mijn kindertijd ook RK opgevoed, al had ik er niets mee. Ik heb zelf ook iets tegen het aanbidden van een "hoger" iets/iemand zoals god of Allah omdat het mijn leven is niet die van iemand anders.

Quote:
Wat ik me afvraag...; zou je niet eerst in jezelf moeten kunnen geloven, voordat je in iets of iemand anders gaat geloven??


Hier ben ik het helemaal mee eens en heb mede hierdoor het Boeddhisme ontdekt waarin ikzelf centraal sta en kan beslissen wat/hoe ik doe.

Wees jezelf. Laat zien wie je bent, wat je bent, waar je in gelooft. Laat dit doorschijnen in iedere boodschap die je vertelt.

Geloof diep in je hart dat je bestemd bent om mooie, prachtige dingen te doen. (Joe Paterno)

“Tell the night that it cannot claim our day.

No religion claims love’s holy faith.

Love’s an ocean, vast and without shores.

When lovers drown, they don’t cry out or pray.”

— Jalalud’din Rumi

"Zeg tegen de avond dat het niet kan aanspraak maken op onze dag.

Geen religie beweert heilig geloof van de liefde.

Liefde is een oceaan, uitgestrekte en zonder oevers.

Als geliefden verdrinken, doen ze niet schreeuwen of te bidden. "

- Jalalud'din Rumi

 
Mike,

Geloven is een zaak wat iedere mens in principe doet, anders zal iedere bewering door een ander persoon bij voorbaat voor een leugen worden aangezien. Geloven in een schepper die alles wel ff regelt hier op aarde is een persoonlijke kwestie. Dat ziekte alles te maken heeft met voeding en levensstijl zal denk ik ook Robbert Dijkgraaf niet kunnen ontkennen....maar vanuit mijn optiek zijn voor een dergelijke levensstijl geen hogere machten nodig om je gezond te maken.....geloven in gezonde voeding en vertrouwen hebben in je eigen plan van aanpak lijken mij eerder gerechtvaardigd.

 
Ik ben een spirituele realist, hou niet van zweverig geneuzel, maar geloof wel in de bezieling van alles, dat we deel uitmaken van een groter geheel wat ik nu niet geheel overzie/kan bevatten, maar als gevoel kan benaderen op momenten.

Weet niks van religie in zoverre dat ik nul komma nul van huis uit heb meegekregen. Toen mijn schoonvader 'bediend' moest worden dacht ik dat de catering eraan kwam op een ongepast moment. Intussen in het katholieke zuiden wel eens in de kerk geweest bij een dienst (bruiloft/begrafenis/6wekendienst dat werk), maar daar heb ik echt helemaal niks mee, hangt waarschijnlijk ook enorm af van de pastoor, maar ben nog geen leuke tegengekomen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.477
Berichten
504.332
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan