GMO /GGO

Jellie

New member
Ik lees steeds meer berichten dat er een sterke lobby in de EU bestaat om Genetic Modified Organisms of Genetisch Gemanipuleerde Organismen te introduceren, ook voor voedsel voor mensen. Dus bijvoorbeeld genetisch gemanipuleerde mais en soja. Mijn vertrouwen in de politiek en de EU bureaucratie is niet zo groot, dus ik vermoed dat de kans zeer aanwezig is dat dit ook gaat gebeuren.

Hier een korte trailer over de gevaren van GMO:



Hier de langere versie:



 
Als je vlees uit de industrie eet, krijg je het zowiezo binnen, ik heb ergens gelezen dat Europa jaarlijks 34 miljoen ton van dat spul importeert en dat gaat in de dieren brokken. Ons vee krijgt dit dus al lang op zijn bordje en wij het vee!

Ik heb trouwens vlees besteld bij Schotse Hooglanders en bij Stichting Taurus. Kan ik het allebei proeven, ben heel benieuwd, eind van deze maand is het beschikbaar.

Marijan

 
Ik vraag me het volgende af:

Hoeveel GMO zit er in/ kan er in zitten voedsel in de nederlandse supermarkt.

Ik heb namelijk het volgende eens gehoord en ik kan er op internet geen verdere info over vinden: In de handelsafspraken is er afgesproken wat er gmo genoemd wordt. Bij een gmo-gewas wordt niet het hele gewas als gmo bestempeld, maar slechts een deel. Bv het zaadje van de plant of misschien zelfs wel alleen de zaadlobben in het zaadje.

Is dit een broodje aap, of zit hier een kern van waarheid achter?

Ik ben geneigd tot het laatste, want bv als ik vraag hoeveel gmo er in veevoer zit, krijg ik te horen, weinig. Terwijl als ik naar de ingrediënten kijk en zie wat het gmo aandeel in mais en soja is aan de andere kant van de plas, dan noem ik dat niet weinig. Ik zie wel dat alle soja onderdelen als gmo worden aangemerkt (bij veevoer).

Wat ik me ook afvraag, is biologisch altijd 100% gmo-vrij en is er een sluiproute? Dat vraag ik me dus af bij de biologische soep van Unox.

 
Zelf soep maken en je hebt dat soort problemen niet. Je groente en vlees bij de boerderij halen en je hoeft er niet langer over na te denken. Dat is mijn oplossing voor het hele GMO-verhaal.

 
Quote:
Als je vlees uit de industrie eet, krijg je het zowiezo binnen, ik heb ergens gelezen dat Europa jaarlijks 34 miljoen ton van dat spul importeert en dat gaat in de dieren brokken. Ons vee krijgt dit dus al lang op zijn bordje en wij het vee!



Dus besluiten een deel van de mensen die gezonder willen leven om geen vlees meer te eten ivm GMO's. :evil:

 
Gewoon vlees inkopen bij een boer waarvan je zeker weet dat de dieren geen brokken krijgen om de reden dat ze gras gevoerd zijn. Het kan dus ook gaan om hooi of klavers.

Meer hierover zie link van de site van Poekie http://www.puregraze.com/

 
Dat snap ik Vivianne. Het punt wat ik wil maken, is dat mensen die bewuster worden en GMO's willen mijden, zo makkelijk de verkeerde afslag kunnen nemen.

 
Quote:
Ik vraag me het volgende af:

Hoeveel GMO zit er in/ kan er in zitten voedsel in de nederlandse supermarkt.

Ik heb namelijk het volgende eens gehoord en ik kan er op internet geen verdere info over vinden: In de handelsafspraken is er afgesproken wat er gmo genoemd wordt. Bij een gmo-gewas wordt niet het hele gewas als gmo bestempeld, maar slechts een deel. Bv het zaadje van de plant of misschien zelfs wel alleen de zaadlobben in het zaadje.

Is dit een broodje aap, of zit hier een kern van waarheid achter?

Ik ben geneigd tot het laatste, want bv als ik vraag hoeveel gmo er in veevoer zit, krijg ik te horen, weinig. Terwijl als ik naar de ingrediënten kijk en zie wat het gmo aandeel in mais en soja is aan de andere kant van de plas, dan noem ik dat niet weinig. Ik zie wel dat alle soja onderdelen als gmo worden aangemerkt (bij veevoer).

Wat ik me ook afvraag, is biologisch altijd 100% gmo-vrij en is er een sluiproute? Dat vraag ik me dus af bij de biologische soep van Unox.



Ik blijf me afvragen waar alle gmo's blijven.

Gister een leuke gehoord. Als bv een brood voor 51% uit spelt bestaat en 49% uit tarwe, dan mag je het een speltbrood noemen.

 
Handig lijstje:
Quote:
6 redenen tegen GMO

1: Chemical farming isn’t “feeding the world” now. Despite more than 70 years of chemical- and petroleum-reliant farming practices, about 1 billion people are malnourished or starving in today’s world.

2: It takes three calories of energy to create one calorie of edible food with conventional farming. These facts from a report from Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health don’t even include the energy used in transportation or processing. Our current system relies on practices that actually diminish the resource base that is needed to sustain it.

3: Biotech crops falter and fail without expensive herbicides, pesticides, fertilizers, and irrigation. While enormously productive in ideal conditions, biotech crops gobble up incredible amounts of resources to produce that yield.

4: Organic methods can produce harvests 180 percent larger than chemical farming in communities that struggle to feed themselves. Although global population is on the rise, population in the developed world is actually on the downturn. Most of the growth is in the developing world, where organics have been shown to have the most beneficial effects.

5: We could double food production in just 10 years using organic practices and other agroecological farming methods, according to a report from the United Nations. Agroecological practices, such as organic farming, attempt to mimic natural processes and rely on the biology of the soil and environment rather than synthetic sprays and other inputs.

6: Organic farming creates more of the resources on which our food supply relies, while conventional farming destroys them. Conventional farming leeches nutrients from the soil, puts a strain on our water supplies, and relies heavily on fossil fuels to make it work; organic farming builds better, more self-sufficient land, creates cleaner water, recycles nutrients, and leaves us with a cleaner atmosphere.


http://www.mariasfarmcountrykitchen.com/6-reasons-organics-can-feed-the-world/

 
artikel Mercola, GMO en genetisch roulette

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2013/11/02/genetic-roulette.aspx?e_cid=20131102Z2_DNL_art_1&utm_source=dnl&utm_medium=email&utm_content=art1&utm_campaign=20131102Z2

 
Een familielid van mij heeft een melkveebedrijf waarbij hij mais verbouwd als voer voor de koeien. Op mijn vraag of zijn mais GMO is, vertelde hij tot mijn verbijstering, dat hij dat niet wist. 1 keer per jaar komt de vertegenwoordiger van For Farmers, die hem adviseert welke mais hij kan planten.

Ik vind dit zeer zorgwekkend.

 
Zijn jullie bekend met de gratis app: buycott ?

Hiermee kun je via de camera van je telefoon de streepjescode van een product scannen en zien wie het waar produceerd en of het bvb gmo-vrij of bvb fairtrade geproduceerd wordt.

Ik heb me via buycott ingeschreven op de campagne: demand gmo labeling en op de campagne:

say no to GMO

Monsanto's Products Boycott

Support Organic and cruelty free dairy products

en als het programma een product niet herkent dan kun je dat zelf invoeren, dus het is ook interactief...of dat een zwakke plek is of juist een sterke kant dat weet ik nog niet en misschien is het een druppel op een gloeiende plaat...maar er bestaat dus een app voor.

 
In principe wel een goed idee alleen koop ik werkelijk niets waar een etiket op staat dus ik heb er niks aan.

 
Daar gaan we dan:

EU-vertegenwoordigers opteren voor het achterwege houden van het aangeven op etiketten of vlees en melk afkomstig is van nakomelingen van gekloonde dieren.
Quote:
Meat and milk from offspring of cloned animals should be sold WITHOUT labels, say EU officials

http://www.sott.net/article/270682-...hould-be-sold-WITHOUT-labels-say-EU-officials

Quote:
it is possible that beef and milk from the offspring of clones is already being imported here from the USA and other countries.

8O

 
#t=34
Quote:
Zelfmoord-genen van Monsanto | 03.01.2014

Gedaan werd dit door de door het bedrijf Monsanto, van Rockenfeller!, Dit designer-zaaigoed is heel duur. Waarom? Dat komt omdat het in laboratoria wordt ontwikkeld en genetisch zo veranderdt, dat het maar een keer gebruikt kan worden.


 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.691
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan