Mike
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Directeur Slavernijmuseum John Leerdam onthult familiegeheim: mijn voorouders waren zelf plantage-eigenaren
Amsterdam - John Leerdam, sinds dit jaar directeur van het nog te bouwen Nationaal Slavernijmuseum, ontdekte dat zijn eigen overgrootouders plantage-eigenaren waren in de Cariben. „Soms lig je er wakker van.”
Marijn SchrijverVerslaggever Amsterdam
Dat vertelde Leerdam op Radio 1 aan presentator Mischa Blok. „Ik ben ook verder gaan duiken in mijn eigen familie. En toen kwam ik erachter dat mijn overgrootouders de grootste plantage-eigenaren waren op Saint Kitts en Nevis”, vertelde hij.
„Het maakt je nederig, het maakt je bescheidener. Je oordeelt niet een ander en het is heel emotioneel”, zei Leerdam over zijn ontdekking. „Soms lig je er wakker van.” Het benadrukt het belang van een slavernijmuseum. „Want ook wij als zwarten weten niet altijd hoe het verhaal precies is gegaan”, zei hij. „Elk verhaal is uniek en elk verhaal krijgt opeens een bijzondere wending.”
Jael Jablabla
In het gesprek blikte Leerdam ook terug op zijn vroegtijdige vertrek als Tweede Kamerlid voor de PvdA. Hij blunderde door in gesprek met 3FM-presentator Lex Uiting serieus in te gaan op een vraag over ene Jael Jablabla. „Soms kan iets je overkomen, they catch you off guard”, zei Leerdam dertien jaar later.
Hij wist dat het naar boven zou kunnen komen nu hij opnieuw een prominente rol zou bekleden. Indertijd sudderde het nog jaren na in zijn hoofd en het maakte hem onzeker. Tegelijkertijd opende het vertrek nieuwe deuren. „Ik had toen niet kunnen bedenken dat ik vandaag directeur-bestuurder zou zijn van het Nationaal Slavernijmuseum”, aldus Leerdam.
„Het gaat goed”, zei hij over de ontwikkeling van het museum, dat in 2030 de deuren moet openen. „Financiën zijn altijd een hoofdpijn-ding.” Maar het belangrijkste is dat iedereen in Nederland de waarde van het museum op de Kop van Java-eiland zal zien. Het moet niet alleen een plek zijn voor zwarte mensen, zei hij. En het verhaal is breder dan alleen de slavernij op de plantages. „Het is een museum voor de toekomst.”
Het blijft in de familie hè.