Gezondheid gaat weer achteruit, advies erg welkom

Micave

New member
Forumgenoten ;-)

Sinds enkele maanden volg ik het Paleo dieet met enkele aanpassingen en adviezen van de WAPF. Kort gezegd doe ik Paleo zonder noten en nachtschades.

Ik eet grasgevoerd vlees en veel vette vis (zee gevangen, geen kweek) + Biologische groenten. Daarnaast eet ik ongeveer 2 a 4 stuks fruit per dag voor de koolhydraten en Kokosolie.

Met suppletie experimenteer ik wat maar de basis is een mulitvitamine + levertraan (de goede) + D3 + Vitamine C

Met ups en downs begon ik mij in het begin steeds beter te voelen. Ik voelde mij blijer en gelukkiger en de vermoeidheid nam af. Ik merkte dat ik scherp werd en af en toe herkende ik de oude Micave, voordat ik ziek werd (POTS & Chronisch Vermoeidheidssyndroom). Soms voelde het zelfs spiritueel (klinkt raar maar waar).

Nu ging het nog steeds met vallen en opstaan maar de negatieve gevoelens waren weg tot anderhalve week terug. Ik werd wat meer gespannen van binnen (een haastig gevoel) en later kreeg ik erg last van mijn zij (linker zij/buik net onder de ribben).

Sinds anderhalve week slaap ik ook slechter (wordt vaker wakker 's nachts en dan ben ik direct alert) en dat ging juist zoveel beter tijdens het PALEO / WAPF dieet.

Afgelopen dinsdag heb ik nog een 40 minuten in een lage hartslag hard gelopen en daarna was het helemaal mis (bekaf, leeg). Die nacht erg angstig en zeer veel zweten. Ook weer de bekende keelpijn die hoort bij een CVS volgens de kenners

Ik weet even niet wat ik het beste kan doen om eruit te komen. Ik sta onder andere onder behandeling van Lucas Flamend, Exendo.be en slik zijn supplementen www.exendo-epigenomics.com (bijvoorbeeld het DPP IV enzym).

Zelf heb ik het gevoel dat het onder andere met mijn pijn in de zij te maken heeft (dikke darm?) maar weet niet wat ik eraan kan doen en hoe het precies met elkander te maken heeft.

Ik weet alleen dat ik me in tijden niet zo slecht gevoeld heb en het graag op wil lossen. Vervelende bijkomstigheid is dat iedereen in mijn omgeving nu gaat twijfelen aan mijn aanpak en zich nog meer zorgen gaat maken omdat ik ook erg afgevallen ben, wat ik zelf ook minder fijn vind maar ik ging me beter voelen dus zei het met niet zoveel.

Dus wie suggesties heeft, deel ze aub want dit is moeilijk...

Micave

 
Hey Micave,

Misschien wil je wel te "snel", heel herkenbaar hoor :)

Ben je ook de h2o2 gaan gebruiken? Dit kan natuurlijk ook het een en ander teweeg brengen. Sinds vorige week gebruik ik ook de H202 en ben de ene dag ook fitter dan de andere.

Wat betreft de vermoeidheid heb ik heel veel gehad en nog steeds aan het verwerken van emoties d.m.v een therapie die ook op mentaal en lichamelijk gebied doorwerkt. Misschien is dit bij jou helemaal niet het geval maar het zou zomaar eens kunnen.

De andere forumleden kunnen je vast verder helpen.

Je bent niet alleen sterkte!

 
Ik had nog nooit van POTS gehoord en heb het dus even opgezocht;

http://en.wikipedia.org/wiki/Postural_orthostatic_tachycardia_syndrome

wat je beschrijft zijn symptomen hieraan verbonden:

Quote:
exercise intolerance

extreme fatigue

abdominal pain or discomfort

sleep disorders

nervousness


De link met CVS is overduidelijk:

Quote:
POTS may be coexist with chronic fatigue syndrome as one of the CFS symptoms as part of the orthostatic intolerance of this condition. Treating POTS may improve some of the patients CFS symptoms.


Kortom, POTS is de zoveelste expressie van bijnieruitputting, evenals HPU dat bijv. is. Het feit dat het belangrijkste symptoom van POTS een versnelde hartslag en verhoogde bloeddruk is als je gaat staan is veelzeggend. Mensen met bijnieruitputting voelen zich vaak duizelig en gedesorienteerd als ze te plotseling omhoogkomen vanuit een zittende of liggende positie. Dit komt omdat hun bloeddruk te laag is, maar bij POTS zie je dan een tijdelijke verhoging van de bloeddruk en hartslag. Bijnieruitputting kent vele verschijningsvormen, zo blijkt eens te meer.

De basis van je probleem is dus bijnieruitputting en je loopt hier al heel lang mee. Dit is dus ook niet even heel snel op te lossen, daar ga je naar alle waarschijnlijkheid jaren over doen. Het belangrijkste is dat je bijnieren gaan helen. Deze hebben verzadigd vet, cholesterol, mineraalzouten (Keltisch zeezout) en vitamine C nodig.

Ik raad je aan een andere bron van koolhydraten te zoeken dan fruit, bijv. glutenvrije granen (witte rijst, quinoa, gierst, boekweit, amaranth) of lactose in rauwe melk (mijn dagelijkse bron van kh). Ik zou in jouw geval het maximum van 100 gr. per dag (droog gewicht) nuttigen, want kh uit groente en fruit tellen niet of nauwelijks mee. Ik denk dan ook dat je problemen voortkomen uit een te lage inname van kh, waardoor de bijnieren gestresst raken (en dat waren ze al, anders had je geen POTS en CVS). Je zult niet de eerste zijn (en ook niet de laatste) die strandt op de koolhydratenvalkuil van Paleo. Dit zie je ook terug bij bijv. Atkins en GAPS. De koolhydraten zullen je ook helpen weer wat aan te komen.

Als bron van vit. C raad ik je orgaanvlees aan of rauwe melk (of allebei). Evt. kun je ook de vetoplosbare variant van vit. C als supplement tot je nemen: http://www.gezondeshop.nl/supplementen/vitaminen/vitamine-c-als-ascorbyl-palmitaat.html. Daarnaast raad ik je bijnierextract aan: http://www.vitamientjenodig.nl/Nutricology_bijnier_capsule_300_mg_75_caps.htm.

Mike

 
@cham, wellicht maar de afgelopen twee maanden waren erg fijn, ondanks de dalen af en toe. Dit is echter weer hetzelfde als voor de Paleo en dergelijke. Maar inderdaad ik ben iemand die te snel wil.

@Mike,

Bedankt voor je uitgebreide visie op het hele euvel. Echter bij veel POTS patiënten zie je juist een daling in de bloeddruk bij het staan in plaats van een stijging. Daarom wordt ook bijna altijd zout met veel water geadviseerd bij POTS patiënten (verhoogt bloedplasma en volume). Niet bij iedereen zie je die daling overigen. Bij mij valt die daling gelukkig mee en daarom val ik bijna ook noit flauw

Astronauten die te lang in de ruimte gezeten hebben krijgen ook POTS. In feite past het autonome zenuwstel zich niet goed aan, aan de zwaartekracht en dat gebeurt ook bij POTS patiënten met een minder spannende oorzaak. Van liggend naar staande houding wil wel maar je bloedvaten gaan niet samenknijpen en daardoor gaat je hartslag omhoog om het te compenseren.

De supplementen zal ik zeker gaan bekijken. Daarnaast ga ik ook keltisch zeezout bestellen (mogelijk nieuw adres? http://www.gekruid.nl/keltisch-zeezout.html )

Wat mij echter zorgen baart is de pijn in de rechter zij (denk dikke darm). Dat is helemaal nieuw voor mij en van de POTS / CVS ken ik alle eigenschappen en trucjes al. Sinds deze pijn ga ik ook achteruit lichamelijk en geestelijk. Gedurende die week dat het kwam at ik ook meer noten en nu las ik hier daarover slechte dingen...

Wat de KH betreft ga ik kijken hoe ik dat het beste dan kan veranderen. Volgens mij had ik namelijk niet zo'n terugslag van de KH verandering en voelde ik met juist daarom zo goed de afgelopen maanden. Met name geestelijk werd ik sterk en krachtig.

Helaas is rauwe melk geen optie voor mij. Dat vind ik zeer jammer maar ik ben allergisch voor Caseïne en Gluten. De waardes op Caseïne waren helaas erg hoog dus moet ik die nog even laten voor wat het is. Ik heb ergens gelezen dat je daar misschien overheen kan komen als je lang genoeg herstelt van een leven lang gluten. Laten we hopen dat het klopt.

Zou je mij uit kunnen leggen waarom KH uit fruit niet meetellen? Dit puur voor mijn begrip van het fenomeen KH.

Mijn POTS / CVS ontstond na een griep (leek wel alsof ik continu griep had). Is dit een bekend verschijnsel bij bnieruitputting?

zelf vind ik dit nog een goede website over POTS

http://potsweb.50webs.com/

 
Als bron van rauwe melk kun je wel yoghurt/kefir ervan maken en dit innemen.

Pijn rechts boven in de buik is meestal de lever, links boven in kan de alvleesklier zijn.

Voor de lever: eet veel orgaanvlees(lever dus), doe de leverreinigingen, lever/galthee met gember/witlof en andere wortelgroentes en wortelkruiden.

 
Hallo Dirtsa, de pijn zit rechts. Dus zelf dacht ik aan de dikke darm (laten we niet hopen dat het mijn pancreas is, dan ben ik verder van huis).

Yoghurt met Kefir van Rauwe melk is dat caseïne vrij?

 
Of de bloeddruk nu stijgt of daalt bij het opstaan, belangrijk is om te weten dat de bijnieren de bloeddruk bepalen. Als de bijnieren overactief zijn, stijgt de bloeddruk en als ze onderactief zijn, daalt deze. Als anti-stresshormonen staan de bijnieren in rechtstreeks contact met het zenuwstelsel, dus als jij zegt dat astronauten POTS ontwikkelen, omdat hun zenwustelsel zich niet kan aanpassen aan het gebrek aan zwaartekrscht, betekent dit dat het gebrek aan zwaartekracht een extreme belasting voor het lichaam vormt en daarmee dus stress. Astronauten ontwikkelen hierdoor dus deze specifieke vorm van bijnieruitputting.

De koolhydratenval dien je zeer serieus te nemen! Er zijn hordes mensen die zich aanvankelijk fantastisch voelen op Atkins, GAPS of Paleo, juist omdat het dieet zo laag in kh is. De reden hiervoor is dat het lichaam over zal schakelen op glycogeen vanuit de lever als bron van kh. Dit is een stress/overlevingsmechanisme en de opdracht voor de afgifte van glycogeen komt van...de bijnieren. De reden waarom je je aanvankelijk zo goed voelt is omdat dit een vorm van stimulering is, waarbij de bijnieren ook adrenaline aanmaken. Maar tegelijkertijd verzwak je de bijnieren en de lever en als de glycogeenvoorraad op een gegeven moment is uitgeput, dan ben je aan de beurt. Dat is het moment waarop mensen crashen op het gebrek aan glucose, de koolhydratenval dus. Dat is jou nu ook overkomen.

Koolhydraten uit groente en fruit moet je beschouwen als nul, omdat de glucosewaarde over het algemeen bijzonder laag is. Een uitzondering is zoet fruit, maar ik neem aan dat je dat niet eet, of wel? Groente bevat zo weinig kh dat het geen naam mag hebben. Het is een enorme valkuil om te denken dat je je kh wel uit groente en fruit kunt halen!

Voortdurende griep- of verkoudheidsachtige verschijnselen zijn inderdaad een symptoom van bijnieruitputting. Een zwak immuunsysteem in het algemeen. Het bijnierhormoon cortisol hoort het immuunsysteem in bedwang te houden. Gebrek aan cortisol kan dus ook autoimmuunaandoeningen in de hand werken.

Mike

 
Mike bedankt voor je uitleg. Zojuist heb ik de supplementen besteld die je voorstelde dus ik ben benieuwd wat het doet. Ook probeer ik meer KH te eten dmv rijst (zilvervlies?).

Astronauten ontwikkelen POTS omdat hun autonome zenustel zich juist heeft aangepast aan de ruimte (een andere vorm van POTS weliswaar). Als ze dan weer terugkomen op Aarde moet het zenuwstel weer leren omgaan met de verandering van zwaartekracht bij een houding verandering. De 'receptoren' zijn verkeerd afgesteld als het ware. Daarnaast is het bloedvolume afgenomen en het hart gekrompen. Door training wordt dit weer ongedaan gemaakt op aarde (heb twee jaar lang dezelfde training gehad, nu ben ik op).

Oh ja, ik eet zoete vruchten? Kan ik dat beter vermijden (dat is mijn KH bron namelijk)

We gaan er iig mee aan de slag.

 
Feit blijft dat het extreem belastend is voor astronauten om eerst niet en dan weer wel blootgesteld te worden aan de zwaartekracht en dat dit ten koste gaat van o.a. de bijnieren.

Zoete vruchten zijn rijk aan fructose. Fructose wordt opgeslagen in de lever, waardoor deze op termijn zal vervetten. Het zorgt ook voor alcoholvergisting in het bloed, opnieuw een vorm van stimulatie. Over stimulatie gesproken, die noten die je at bevatten fytinezuur. Dit geldt ook voor de zilvervliesrijst die je consumeert. Ook dit is een vorm van stimulatie.

Voor jouw bijnieren is het echt zaak om ze te voeden en niet voortdurend te stimuleren. Ik had nog een andere factor niet genoemd, een die buiten de voeding ligt en misschien nog wel het allerbelangrijkst is voor de bijnieren: rust en slaap.

Mike

 
Pijn in de zij herken ik zeker. Heb daarover een hele mailwisseling met Gerrit gehad 1,5 jaar geleden. Ook de angst dat het iets raars zou zijn herken ik maar al te goed. Bijnieruitputting kan die pijn ook veroorzaken.ik ben toen aan de Adrenanorm gegaan en binnen een paar dagen was de zeurderige pijn weg. Hoop dat je er wat aan hebt;)

 
Hi Mike,

Bedankt voor je advies wederom. Ik zal het zoete fruit minderen en de noten deed ik al zeer weinig vanwege het fytinezuur. Zilvervliesrijst at ik niet tijdens Paleo (geen rijst zelfs) maar wist niet welke ik moest nemen, maar dus alleen witte rijst.

Wat de astronauten betreft is het ook niet heel belangrijk maar wilde nog wel even de werking uitleggen. En inderdaad is het zeer belastend voor de bijnieren.

De slaap ging telkens zo goed tijdens de Paleo, en ik denk dat dat 1 van de factoren was waardoor ik mij ook beter ging voelen. En dat is inderdaad ook weg sinds 2 weken. Ik word 's nachts weer wakker en val minder makkelijk in slaap. Ik werd telkens uitgerust wakker de laatste tijd en dat is idd weer weg.

 
Adrenal van Nutricology vind ik persoonlijk beter. Vandaar dat ik deze aanbeveel en niet Adrenanorm, Er zijn hier echter voldoende mensen die een goede ervaring hebben met Adrenanorm.

Mike

 
Ik kon helaas toen niet aan Adrenal komen omdat dit met creditcard moest. Maar als Adrenanorm mij al hielp, dan zal Adrenal volgens mij zeker moeten helpen. Dat schijnt nog veel beter te zijn :D

 
Nee de zapper heb ik nog niet. Voor een nuchtere Fries was dat nog een stap te ver ;-) Heb me er ook nog niet heel goed in verdiept overigens.

 
Voor de prijs hoef je het niet te laten,de zapper is niet duur. Soms moet je gewoon iets uitproberen, aangezien er toch best veel mensen goede ervaring ermee hebben.

Pijn rechts, net onder de ribbenboog? is heel vaak de lever. Ik heb tientallen jaren gedacht dat ik last van mijn darmen had, sinds 1.5 jaar ben ik erachter dat het mijn lever is. Sinds ik wp eet, levereinigingen doe, lever/galthee drink heb ik echt veel minder last en regelmatig zelfs helemaal geen pijn meer.

 
Sorry Dirtsa, de pijn zit links, rechts voor jou (links waar je duim rechts zit). Ik zal over de zapper nadenken maar ik haakte af bij het filmpje van een man met krullen?

 
Micave, dan weet jij niet hoe nuchter ik ben :wink: Doe ook niet zomaar iets, maar laat je niet door die krullen afleiden :wink: Je kunt de zapper nl ook goed op de pijnlijk neerleggen, en bij mij helpt dat! Mijn man is erg nuchter, en kon niet goed slapen.... Ik bood hem mijn zapper aan, eerst was hij wat argwanend, maar nu heeft hij er zelf ook een, en pakt hem met de regelmaat van de klok :D

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.688
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan