Gezocht: glutenvrije non-gmo natto

G

Guest

Guest
Ik wil het dus proberen. Het gefermenteerde, slijmerige goedje wat op zijn best ruikt naar bezwete, verstikte sportsokken. Er is geen betere bron van vitamine k2. Ik probeer er eentje te vinden die EN gegarandeerd geen gluten bevat (gluten kan in de sojasaus zitten) en die van non gmo sojabonen is gemaakt. Ik heb er eentje gevonden van een Amerikaans merk die er wel goed uitziet, maar kan deze nog niet vinden in Nederland. Ik kan het natuurlijk ook zelf maken (http://nattoking.com/ ) maar dat is een hoop gedoe in zowel het maken alsmede het sourcen van non gmo sojabonen.

Iemand een idee?

 
Mike weet hier vast antwoord op, maar uit mijn hoofd zou ik zeggen: rauwe melk ivm vit K2 en sojabonen worden hier eigenlijk nooit geadviseerd.

 
Ik heb hier geen antwoord op. Ik heb geen ervaring met natto, niet kant en klaar en ook niet zelfgemaakt.

Mike

 
Ik heb wel eens natto miso van terrasana gekocht alleen niet bio. Vrij duur, wel erg lekker. Ik wil het zelf ook wel maken. Ik wil dan ook graag geen tarwe(en glutenhoudende granen) gebruiken. Ik denk dat er vast wel ergens zo'n fermentcultuur te krijgen is (mischien uit het potje als het niet gepasteuriseerd was). Of zelf een desemcultuur vangen :p.

Peace

 
Hé M.G.K.,

moest je niet enorm wennen aan de smaak of de bijbehorende lucht? Helaas bevat die van Terrasana gluten vanwege de gerst. Ik weet van nattoking dat hij gewoon een fermentcultuurstarter pakt van een natto uit de toko :D .

Ik vind het trouwens ook mooi om een traditioneel Japans ontbijt te zien. Afgezien van de sojabonengerechten (natto en miso) en de witte rijst is een traditioneel Japans ontbijt wel heel erg WAPF en een heel mooi voorbeeld van een extreem voedzaam ontbijt. Vette vis, bouillon, mineraalrijke groenten waaronder zeewier, meerdere gefermenteerde gerechten en een rauw ei.

http://tokyoroomfinder.blogspot.com/2011/11/japanese-style-breakfast.html

 
Ik vond het niet zo heel opmerkelijk de eerste keer, vond het zo lekker zoutig xD.

"Goed" samengesteld potje van terrasana denk ik :p.

Moet maar een keer gaan zoeken naar die starter van nattoking!

Peace

 
Hé Janse,

ik ben me bewust van de slechte eigenschappen van sojabonen. Via Weston A. Price krijg je hier al veel over mee. Het probleem is echter dat veel van die onderzoeken uitgevoerd zijn met gmo sojabonen. Hoe dan ook, ik was van plan het 1 keer per week te gebruiken als k2boost.

 
@Phoenix,

Of sojabonen nu gmo zijn of niet: er zitten oestrogenen in die slopen de o.a. schildklier.

Als het nu nog gefermenteerde sojabonen zijn zoals o.a. in miso....

 
Ik dacht dat je het over sojabonen had, was effe kwijt dat je het over natto had.

Het hele topic heet zo.... :oops:

 
@phoenix

Hoe heette dat Amerikaanse non-GMO sojabonen merk dat je had gevonden?

 
O en weet iemand hoe ik op de pagina van nattoking.com kan komen. Het vraagt om een username en paswoord, maar ik kan me nergens registreren?

 
Bij mij ook. Een site die zulke belemmeringen opwerpt wil ik niet eens bezoeken, daar ben ik heel snel klaar mee!

Mike

 
hallo allemaal,

ik ben nieuw op dit forum, (alhoewel nieuw, ik lees al een tijd mee). eigenlijk ben ik niet zo van het schrijven maar omdat ik ook weleens natto eet wil ik deze informatie delen. je kan dit kopen bij natuurwinkels van het merk food for freedom. het ligt meestal niet in de winkel maar op aanvraag kan het zo besteld worden.

Food For Freedom Natto en vitamine K !

Natto is reeds meer dan duizend jaar een geliefd traditioneel voedsel in Japan. Daar heeft het z'n positieve eigenschappen reeds ruimschoots bewezen. Nu hoogtijd voor ons, westerlingen, om er ook van te genieten !

Food For Freedom Natto wordt bekomen door een natuurlijke fermentatie van biologische sojabonen door de bacterie Bacillus subtilus natto.

Tijdens het fermentatieproces worden de soja-eiwitten gesplitst in de veel kleinere aminozuren : de bouwstenen van onze eiwitproduktie. Natto bevat alle aminozuren die we nodig hebben in een voor het lichaam gemakkelijk opneembare vorm en is dus een ideale eiwitaanbrenger.

Maar natto heeft nog meer kwaliteiten. Eén belangrijke daarvan is het gehalte aan vitamine K. Vitamine K is een vetoplosbare vitamine die een positieve rol speelt bij de bloedstolling en de botstofwisseling.

 
Laurentia,

hoi, welkom.

Hoop toch wel dat je af en toe eens mee gaat schrijven.

Je levert nu al een leuke bijdrage, toch?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.749
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan