Gezocht: glutenvrije non-gmo natto

Laurentia,

Als jij natto eet, zit je dan ook in een geisoleerde ruimte, weg van anderen, net als natto-eters in Japanse restaurants (vanwege de kwalijke geur)? :wink:

Mike

 
heb ik een keer gedaan, de natto bleef ik ruiken maar het hielp inderdaad wel tegen de kwalijke geur van anderen!

 
Ik zat eens even te kijken wat er in natto zit, en dat is heel wat!

- vitamine K2 - MK7

- enzym nattokinase dat eiwitplakkaten oplost (spelen een rol bij neurodegeneratieve ziekten)

- stimuleert de aanmaak van Nerve Growth Factor

- PQQ - stimuleert o.a. aanmaak van mitochondriën

en nog meer.

Toch wel de moeite om eens uit te proberen!

Weet iemand een goede bron van natto, verkrijgbaar in Nederland?

Bij de natuurwinkel hebben ze allen natto-miso (met gerst, dus met gluten).

Als je het eenmaal hebt, schijn je het zelf te kunnen maken:

http://nattoking.com/ - je hoeft niet in te loggen, zoals hierboven gesteld werd, of

http://www.culturesforhealth.com/how-to-make-natto

Je hebt dan wel natto-starter nodig, weet iemand waar je dat kunt kopen?

 
Kan de Natto van food for freedom aanbevelen. Ik koop dit bij de Eco Plaza. (nu meer dan 70 Bio winkels in NL) Ingrediënten: sojabonen van biologische teelt, water en nattostarter. Ruikt en smaakt vreselijk. Weet niet hoelang het fermentatie proces is van dit product. (Bacillus Subtillis)

 
Ik ben ook al even op zoek naar Natto. Eco Plaza Arnhem Kronenburg kende het niet, hebben ook alleen Natto-Miso in de winkel. Arno zou wel op zoek gaan, maar ik heb nog niks gehoord. Dus heel erg bedankt voor de tip :!:

Miek.

 
Hoi, even reageren op de vraag naar goede kwaliteit natto: in Amsterdam heeft het kuisheid instituut een wekelijkse productie van verse netto lopen. Of zij de mogelijkheid hebben om aan absoluut gmo vrije sojabonen te komen, zou alleen lukken als die via Demeter betrokken zouden worden, omdat zij de strengste normen op dit gebied aanhouden. Eens gezien dat Demeter haar tofu terugtrok van de schapen omdat er gmo ontdekt waren. Klasse controle dus, maar of het kuisheid instituut hetze nauw neemt zou je na moeten vragen ...

De natto zelf is van erg goede kwaliteit. Het schijnt zo te zijn dat de helft van de gebruikers het of walgelijk of heerlijk vinden.

Wat helpt is het klaarmaken op de traditionele Japanse manier.

Je hakt de natto fijn met een hakmes, en mengt die met een ongeveer gelijke hoeveelheid van een mix van gesneden bosui, sojasaus en grove mosterd.

Flink door elkaar slaan alsof je slagroom maakt. Je trekt dan lange draden en het geheel wordt een romige substantie.

Een ware delicatesse! :)

Veel plezier met natto eten!

 
Die auto spellingscontrole is melig. Kuisheid instituut moet natuurlijk Kushi Instituut zijn ...Weteringsschans 29.

Schapen moet schappen zijn :)

 
Ik eet regelmatig natto. De beste natto die ik tot nu toe heb gevonden is van het Kushi Instituut in Amsterdam, zoals Immi hierboven schreef. De natto van Food for Freedom vind ik wat smaak betreft een stuk minder. Of er ook een verschil is in de voedingswaarde weet ik niet.

In Het Natuurhuis in Merksem (bij Antwerpen) heb ik wel eens natto gekocht van Food Affairs Deze is vrijwel hetzelfde als van het Kushi Instituut.

 
Sinds mijn bovenstaande bericht heb ik geen natto meer gegeten. Helemaal geen soja meer trouwens.

Dit vanwege de oestrogenen en andere niet wenselijke stoffen in sojabonen.

 
Je kunt ook natto maken met wat anders dan soja, zie hier wat voorbeelden; verschillende soorten bonen, maïs, kaasblokjes, paddenstoelen: http://blog.fujitv.co.jp/airmail/E20110906001.html

Verkoopt de Eko plaza natto?

Lijkt me het proberen waard om natto te maken, schijnt vrij gemakkelijk te maken zijn in een yoghurt maker.

 
Bij eko plaza winkels kun je natto kopen. Als het niet standaard in het assortiment is kun je het bestellen op de ekoplaza website en afhalen in een winkel naar keuze.

Ben benieuwd of het zou werken om zelf natto te maken van ontkiemde en vervolgens gekookte berglinzen??

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.754
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan