Gewicht

Ik durf niet eens die BMI-test te doen op het moment. Ik zou natuurlijk graag willen dat het in mijn botten en spieren zat, maar het zit momenteel vooral in vet en een dikke buik bij mij:-(

Maar honger lijden is nu eenmaal niet mijn beste kant, alhoewel overeten ook niet.

Hoogstens dat ik in sociale gelegenheden (waar ik gelukkig niet veel verkeer) uit beleefdheid geen taart afsla of zo van iemand die een gebaar wil maken.

 
Louise,

Je hebt gelijk en ongelijk tegelijk. Ik zal het uitleggen:

Weston Price ontdekte dat het natuurlijke ontwerp van de mens bestond uit een rond gezicht met voldoende ruimte voor alle tanden en kiezen (dus een brede kaak) en ruimte voor de lucht om in en uit de neusgaten te gaan (dus een brede neus), een brede, dikke nek en verder een brede lichaamsbouw. Vrouwen horen brede heupen en een vol, vrouwelijk figuur te hebben en geen smal, dun, jongensachtig figuur.

Price laat in zijn boek foto's zien van inwoners van eilanden op de Stille Zuidzee die allemaal van andere eilanden afkomstig zijn, maar eruit zien alsof ze broers of zussen van elkaar zijn. We zien het vaak als een racistische opmerking als er over negers of Aiaten gezegd wordt dat ze 'er allemaal hetzelfde uitzien'. Maar dat is ook zo en dat hoort ook zo! Het rassenpatroon wordt nl. natuurgetrouw gereproduceerd en de verschillen bij individuen zijn minimaal.

Het blanke ras is het meest gedegenereerde ras dat er bestaat. Kijk eens goed om je heen en bekijk de verschillen in haarkleur, lichaamsbouw, breedte van het gezicht etc. en de conclusie is onvermijdelijk: de natuur doet haar best maar boetseert er maar wat van op basis van de beschikbare bouwstoffen uit voeding. Op het moment dat de natuur een dergelijke biodiversiteit laat zien dat er niet of nauwelijks nog sprake is van fysieke soortkenmerken, dan is er iets mis met de soort. Dit zijn wij blanken als realiteit gaan zien en daardoor ontstaat het idee dat de een 'nu eenmaal smaller is dan de ander' en dat dit natuurlijke variaties zijn. Zo komen we ook op theorieen over verschillende bloedgroepen of metabolische types.

Laatst zei iemand tijdens een lezing tegen mij: "Maar wij zijn uniek, omdat we omnivoren zijn". Ik herinnerde die persoon eraan dat beren ook omnivoren zijn en dat er ook geen bloedgroependieet voor grizzlyberen en bruine beren bestaat en dat er evenmin beren zijn met een brede of smalle bouw. Dit komt omdat de beer op basis van de juiste bouwstenen uit voeding steevast in staat is het natuurlijke ontwerp dat wij 'beer' noemen te reproduceren. De moderne mens kan dit niet en daarom ook die variaties. Vandaar ook al die uiteenlopende ziektebeelden van de moderne mens, want ook daar zie je eindeloze variaties.

Je ziet hetzelfde gebeuren bij moderne dieren, d.w.z. dieren die ons 'voedsel' krijgen. Weston Price beschreef hoe wilde dieren in gevangenschap (dierentuinen) zich niet konden voortplanten door...daar komt-ie...VERSMALLING van het lichaam, waardoor er miskramen ontstonden. Totdat iemand op het idee kwam om de dieren in het wild te bestuderen en bedacht dat ze orgaanvlees aten en het spiervlees achterlieten voor de aaseters. Door de dieren vervolgens mineraal- en vetrijk orgaanvlees te geven i.p.v. mager spiervlees werden de dieren wel vruchtbaar.

De blanke degeneratie is al vele eeuwen gaande. Niet zo gek dus dat je vaders familie allemaal een smalle bouw heeft. De natuur heeft echter nooit bedoeld dat je het figuur van je vader zou krijgen, want dat is een JONGENSfiguur. Price ontdekte dat deze versmalling a.g.v. het lenen van het lichaam van zijn eigen skeletstructuur al IN DE BAARMOEDER kan optreden.

Hij ontdekte verder dat er TIJDENS DE GEBOORTE nog een verdere versmalling kan optreden vanwege VERSMALLING VAN HET GEBOORTEKANAAL van de moeder. Bij een normale geboorte komt het hoofd als eerste en dit is tijdens de geboorte nog zacht, zodat het zich kan aanpassen aan de vorm van het geboortekanaal. Miskramen ontstaan omdat het hoofd dan te breed is, waardoor zowel de moeder als het kind kunnen komen te overlijden. Wist je dat de meeste miskramen jongens betreft omdat hun hoofd breder is dan dat van meisjes? Een degenererende samenleving ontwikkelt uiteindelijk een tekort aan jongens en mannen. Dit zachte hoofd kan echter ook versmald door het geboortekanaal komen en dat geldt ook voor de rest van het lichaam, zoals de romp en heupen.

Deze degeneratie is een feit en er is niet zoveel wat je kunt doen als je eenmaal een dergelijke bot- en spierstructuur hebt. Toch is er wel degelijk nog gedeeltelijk een weg terug naar de oorspronkelijke blauwdruk mogelijk. Mijn vriendin was altijd tenger, maar heeft nu prachtige vrouwelijke vormen gekregen, met name haar heupen zijn veel ronder. Hetzelfde heb ik geconstateerd bij Poekie en ik heb haar ook dat compliment al eens gegeven. Vrouwen die zelf smal zijn kunnen d.m.v. de juiste voeding wel degelijk ook weer kinderen baren met een breed hoofd en een brede lichaamsbouw, dus zij kunnen binnen 1 generatie herstel van de blauwdruk bewerkstelligen, net zo goed als dat je met gezonde genen ook binnen 1 generatie kunt degenereren en smalle kinderen kunt produceren, zoals Price zag gebeuren.

Voor bewijs van degeneratie verwijs ik naar het boek van Price dat eind dit jaar in het Nederlands zal uitkomen. Voor bewijs van regeneratie op basis van traditionele voedingsmiddelen verwijs ik naar de Healthy Baby Galleries van de Amerikaanse Weston Price-site:

http://www.westonaprice.org/childrens-health/healthy-baby-photo-gallery

http://www.westonaprice.org/childrens-health/healthy-baby-photo-gallery-2005-2006

http://www.westonaprice.org/childrens-health/healthy-baby-photo-gallery-page-2007-2008

http://www.westonaprice.org/childrens-health/healthy-baby-photo-gallery-page-2009-2010

http://www.westonaprice.org/childrens-health/healthy-baby-photo-gallery-2011-2012

Mike

 
@louise ik ben het met je eens. kijk bijvoorbeeld naar mensen in india of asia - die wel grotendeels gluten vermijden en gemiddeld erg slank zijn. een bevriende arts uit india geeft juist aan dat bmi van 17 gezond is in de oosterse landen omdat iedereeen tenger gebouwd is.

verder ik ben pas aangekomen na een aantal jaar ziek zijn en nu voor het eerst met bmi van 20 en niet meer gezond. voordat ik in de tropen ziek werd was ik nooit ziek - geen griep, geen braken etc en dan wel altijd bmi rond 18.5. mijn mijn ouders en grootouders en zelfs overgrootouders zijn over het algemeen slanke mensen. aan beide kanten van de familie heb ik 6 overgrootouders gehad die > 90 zijn geworden en 2 die 102 zijn geworden! grootouders waren allemaal slank - geen extra vet. en 3 van de 4 grootouders leven nog allemaal nu al >80. mijn opa was 86 geworden en die lette niet op zijn voeding (was verslaafd aan koekjes, toetjes ;). verder het enige wat bewezen invloed heeft op langere levensduur is caloriebeperking... wat niet vaak samenhangt met hoge bmi.

ik zeg niet dat een hoger bmi slecht is voor de gezondheid - dat weet ik niet. maar dat een lage ongewenst zou zijn lijkt me erg onwaarschijnlijk.

 
@ Mike, je zegt heel wat! Ik zal het op me in laten werken. Interessant onderwerp.

Ik zit te denken aan de verschillen tussen mijn zus en ik (zelfde ouders, maar 12 jaar leeftijdsverschil). Zij heeft de bouw van mijn moeders familie. Verschillen zijn: Ik heb langere ledematen, maar die zijn smaller dan haar ledematen. Zij heeft van nature gespierdere armen dan ik. Qua heupen behoorlijk gelijk (heb o.a. daarom zeker geen jongens figuur ;) ). Qua spieren in benen ook behoorlijk gelijk.

Zou op zich wel interessant idee zijn dat mijn moeder bijvoorbeeld dunner en minder gezond was voor en tijdens de zwangerschap van mij vergeleken die van mijn zus. Ik zou het eens vragen. De hele familie van mijn vader (vrouwen en mannen) hebben bijvoorbeeld wel brede, grote kaken en een brede neus. Dat zou juist weer op gezondheid moeten duiden. Die oma die 98 is geworden heeft (gedeeltelijk tijdens de oorlog) 5 kinderen geproduceerd. Verder heeft ze een goede gezondheid gehad. Van wat ik herinner, at zij gewoon Hollands en snoepte nauwelijks.

Maar goed, interessant wat je zegt Mike. Ik denk er verder over na.

 
Jullie vrouwen blijven gewichtstoename associeren met vet. Als je constateert dat men in andere culturen overwegend slank is wil dat niet zeggen dat als je zelf aankomt dit per se komt doordat je meer vet aanmaakt. Het kan ook zijn - ik blijf het maar herhalen omdat de indoctrinatie die er bij jullie vrouwen in is gehamerd hardnekkig is - dat je MAGERE LICHAAMSMASSA aanmaakt, dus botten en spieren, en dat vertaalt zich in extra gewicht. Extra gewicht betekent dus NIET automatisch meer vetmassa!

Iemand die slank en gezond is heeft meer magere lichaamsmassa dan vetmassa. Daar staat tegenover dat iemand die slank en ongezond is uitgemergeld is en dus veel te weinig van alles heeft, magere en vette lichaamsmassa. Zo kan iemand die breed en vol is heel gezond zijn vanwege voldoende magere lichaamsmassa die zorgt voor een brede bouw, maar iemand die breed en vol is en ongezond heeft te veel vetmassa. Er bestaan dus gezonde en ongezonde slanke mensen, net zo goed als er gezonde en ongezonde brede, volle mensen bestaan.

Nu we dit misverstand uit de weg hebben geruimd moeten we kijken naar de vooroorlogse generaties en de huidige generaties. De vooroorlogse generaties aten nog op basis van overgeleverde voedingswijsheden. Deze overlevering van generatie op generatie vindt nu niet meer plaats omdat we onze oudjes wegstoppen en laten wegkwijnen in verzorgingstehuizen (waar ze uitdrogen en nucleaire maaltijden uit de magnetron krijgen) en ze hooguit twee keer per jaar een verplicht bezoekje brengen i.p.v. ze met respect behandelen en van hun wijsheid te leren.

Slank voor de Tweede Wereldoorlog was iets totaal anders dan slank nu. Deze mensen aten veel meer voeding met de juiste bouwstoffen, vandaar dat na de oorlog het aantal gevallen met kanker, diabetes en hart- en vaatziekte explosief is toegenomen. Vandaag de dag zijn we ondervoed en het grootste probleem is niet overgewicht maar ONDERgewicht. Daar hoor je echter nooit iets over, want dat voldoet aan het modebeeld van slank maar ongezond zijn. Het gaat om het opbouwen van reserves en dat vertaalt zich in een brede lichaamsbouw. Het extra gewicht van spieren en botten brengt de BMI omhoog.

Ook in Azie is men bij lange niet meer zo gezond en langlevend als voorheen. Wat men in Azie in ieder geval nog wel goed doet is het voortbrengen van het rassenpatroon, hoewel ook daar de degeneratie razendsnel toeslaat. Dit is geen natuurlijke genetische variatie maar DEGENERATIE. Een Vietnamees vertelde mij dat de mensen die in de buurt van de Mekong-delta wonen, waar zout en zoet water elkaar ontmoeten en er dus gewassen groeien op basis van mineraalrijk verdund zeewater, wel degelijk breder zijn.

Ik daag je uit om te Googlen op de term 'Okinawan' en op 'Afbeeldingen' te klikken. De bevolking van het Japanse eiland Okinawa leeft van land en zee en men eet behalve dieren en groente uit zee ook het Aguu-varken, een aan een wild zwijn verwant varken, en men bakt in reuzel. Daarnaast eet men 'black sugar', de bijna zwarte, ruwe melassesuiker waar ik het zo vaak over heb. Kijk eens naar de afbeeldingen van deze mensen en vertel me dan nog eens dat Aziaten niet breed zijn! Deze mensen worden met gemak 100 jaar of ouder.

Wat betreft vooroorlogse opa's en oma's die zich te buiten gingen aan zoetigheid en roken en andere slechte gewoontes en toch 80, 90 of 100 werden, dit komt door de hoge mate van bescherming die hun traditionele voeding hen bood. Kun je nagaan hoe oud ze geworden zouden zijn als ze die slechte gewoontes niet hadden gehad!

Er wordt ook vaak tegen mij gezegd dat natuurvolkeren het makkelijker hadden omdat ze schonere lucht inademden en minder stress hadden. Met gevaar voor eigen leven elke dag moeten jagen op voedsel in vaak barre klimaten levert behoorlijk wat stress op, dat kan ik je vertellen! Hun stressBESTENDIGHEID was echter vele malen groter door sterkere bijnieren. Daarnaast zijn er nu nog stammen in Afrika die hun voedsel op traditionele wijze binnenshuis bereiden in hun hut zonder schoorsteen en dus dioxine inademen door de rook. Toch zijn deze mensen beschermd door hun hoge inname van vetoplosbare vitamines, met name vit. A.

Ook at men altijd al vis met kwik. De geweldige website www.fishscam.com laat zien dat het kwik- en dioxinegehalte in vis de laatste 150 jaar NIET is gestegen, maar dat onze BESCHERMING ertegen is gedaald. Door vis te vermijden vanwege kwik krijg je ook niet de beschermende vit. A binnen die eveneens in die vis zit. Vervolgens worden we ook nog bang gemaakt voor een vermeende 'vit. A-vergiftiging' op basis van 1 ENKELE STUDIE die ook nog eens SYNTHETISCHE vit. A betrof. Kortom, men wist vroeger echt wel wat stress en gifstoffen waren, maar men had betere bescherming door opbouw van RESERVES.

Mike

 
@ Claireelis, ik had niet eens gedacht aan de Aziaten, die van nature smaller zijn gebouwd.

Wat jij vertelt over jouw familie en hun gezondheid komt overeen met mijn vaders familie. Ik ben vergeleken mijn tantes aan die kant zelfs aan de stevige kant, met meer rondingen. Ik moet wel zeggen dat al die mensen nogal calvinistisch zijn qua karakter, bv snoepen is alleen voor speciale gelegenheden. Zo ben ik niet.

Moet wel bekennen dat alle mannen (geen problemen bij de vrouwen) aan die kant van mijn familie overleden zijn aan hartaanvallen. Niets te maken met gewicht, ze waren allemaal lang en slank. Mijn theorie is dat die mannen niet vanuit hun hart leefden, waardoor hun fysieke hart op den duur het opgaf. Een nadeel van een calvinistisch karakter.... Of zoals Mike zegt, waren ze eigenlijk niet gezond.

 
Thanks Mike voor alle info! Super interessant onderwerp!

Korte aanvulling op mijn verhaal, die mannen die allemaal overleden zijn aan hartaanvallen, zijn voor-oorlogse mannen. Van de huidige generaties hebben sommige hartproblemen, maar daar is tegenwoordig goed mee te leven.

Ik ben wel van plan om te blijven eten zoals mijn oma die 98 is geworden, ook al heb ik een ander karakter, hihi. Helaas weet ik niet gedetailleerd wat ze at, maar met mijn huidige dieet kom ik zeker in de buurt.

 
Hmmm dat is misschien een deel v/h geheim van mijn familie. Mijn opa en vader in de VS zien er uit als American Indians - precies dezelfde kop en ogen. Vast deels daarvan afgestamd. Verder had mijn familie in de VS een landschap waarin ze de kippen zeg maar zelf slachtte en nogal van het land leefde - zelfs toen mijn vader opgroeide. Dat veranderde pas zo'n 40 jaar geleden. Aan mijn moeders kant zijn beide grootouders in Indonesia opgegroeid. Dus ook een heel ander achtergrond qua voeding. Geen hartaanvallen, geen ziektes, behalve slechte ogen bij mijn Amerikaanse oma. Mijn ouders zijn ook allebei heel gezond, mijn moeder houdt een soort WAPF zonder gluten dieet aan en mijn vader eet voornamelijk groente, aardappels, vlees. Wie weet heb ik toch goede genen mee ;) Maar desnietemin zijn ze allemaal slank van postuur met BMI tussen 18,5-20.

 
Mensen met licht overgewicht leven langer, omdat hun lichaamsvet hen meer natuurlijke weerstand geeft:

http://www.naturalblaze.com/2015/01/body-fat-necessary-for-immunity-and.html

Quote:
Remember a time long ago when paintings depicted "Rubenesque" figures as a sign of health and prosperity? When being skinny signified pauperism, malnourishment and disease? And while today's obesity is a signal of malnourishment, brewing disease, and even poverty - it shouldn't be forgotten that mildly overweight people have been shown to live longer.


Wat we moeten beseffen is dat warmbloedige organismes vet verbranden. Dan moet je natuurlijk ook een reservevoorraad vet hebben om te verbranden. Vet dat verband wordt, wordt bruin vet genoemd, waarschijnlijk omdat vet dat je in de pan verhit na verloop van tijd bruin kleurt. Aerobe, warmbloedige organismes zijn vetverbranders. Logisch dus, dat een klein beetje extra vet op, aan en in je lichaam gezond is.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.346
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan