geen reuk en geen smaak hebben

Rapunzel

New member
Vanmiddag heb ik in een prachtig herfst bos gewandeld en het viel me zo op dat ik dat bos helemaal niet rook! De laatste tijd heb ik ook al niet zoveel smaak meer vind ik. Dat zal samenhangen met een zinkgebrek en daar ben ik niet blij mee omdat zink erg goed is voor die darmwand van mij. Ik kan me geen zinkgebrek veroorloven! Maar extra zink slikken (Depyrrol) helpt naar mijn mening niet. Pompoenpitten dan misschien? Ik kan ook nog eens oesters proberen....Elke dag vlees eten in elk geval. Wat ik me nou afvraag... ik ben met die citroenkuur voor de lever bezig. Zou dat er ook iets mee te maken hebben? Dat je door de ontgifting veel minder reuk en smaak hebt?

 
Geen idee, lijkt mij wel erg vervelend. Ik zie bij jou wel veel signalen die mij aan het denken zouden zetten. Of ik wel goed bezig zou zijn.

Ik had bij westonprice, echt voor het eerst sinds ik mij zo verdiep in voeding, dus al ruim 3 jaar, een vrolijk gevoel. Voor mij viel er zeer veel op zijn plaats. Ik zag er totaal niet tegen op om hier mee te beginnen, sterker nog, ik wilde juist meteen beginnen.

En eigenlijk voel ik mij hier steeds beter bij, het gaat wel langzaam, maar gestaag.

 
Wil je een beetje van mij, Rapunzel? De laatste tijd ruik ik juist steeds vaker dingen, die andere mensen niet ruiken. Op zich vind ik het niet de grootste ramp, maar dan valt ineens op hoe verschrikkelijk sommige dingen (en mensen!) stinken. Werd ik een jaar geleden (door mijn bijnieren) soms helemaal beroerd van licht en geluid, word ik tegenwoordig afentoe helemaal niet lekker van wat ik ruik.

Ooit heb ik gelezen en gehoord dat de lever een grote invloed uitoefent op wat je ruikt. Een verstopte lever zou zorgen dat je minder goed ruikt. Het is verder wel een gevalletje "de klok horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt". Zelf vind ik het in ieder geval een interessant onderwerp.

 
LOL Pinklady, heel herkenbaar, ik heb mijn levenlang al een "hondenneus". Niet altijd handig idd. Op een warme zomerdag op een drukke markt lopen als iedereen alleen maar door de gangpaden kan schuifelen is voor mij dan ook een ware kwelling ;).

Die reuk is bij mij altijd meer dan goed geweest, ook in de periode dat mijn lever verstopt was en niet al te best functioneerde!

 
Oh ja Pinklady, geef mij maar een beetje van jou! :D Al heeft dit ook zijn voordelen. Ik heb namelijk niet zoveel last van de smaak van Blue Ice Fermented Cod Liver Oil! :lol:

Dirtsa, bedoel je dat ik aan de glutenvrije granen moet gaan? Meer WAPF dan GAPS?

Moeilijk hoor, om die knop nu om te zetten! Als ik mijn genezing maar niet saboteer....

Ik denk dus toch dat die leverreiniging het een en ander losmaakt aan gifstoffen, waardoor je een slechte reuk/smaak krijgt en eventueel slechte nagels en haar. Je bent geneigd om te zeggen: dan stop ik daar maar mee. Maar dat is ook niet de oplossing want je moet en wilt die troep toch kwijt! Je zou het ook wat rustiger aan kunnen doen. Dan duurt het wat langer en behoud je nog wat reuk/smaak/nagels en haar in de tussentijd. Het is een keuze. Ik kies nu toch even voor de wat snellere manier.

 
jeetje Rapunzel, dat weet ik niet hoor. Maar als het gaps niet oplevert wat je wilt, je voelt je niet goed. Probeer dan, heel langzaam, iets uit. Kijk hoe je je voelt, hoe het valt ook.

Ik vond het loslaten van het eliminatie dieet ook eng hoor, ook al twijfelde ik al bijna een jaar. maar ja, ik had een bloedtest gehad, die gaf toch vast niet voor niets al die intoleranties aan. Dus... Maar uiteindelijk ben ik toch verder gaan kijken en heb dit weer los durven laten. heb dus mijn gevoel gevolgd, en dat voelt steeds beter hoor.

Het maakt mij sterker.

Ik had bij Gaps, ook al was ik erg onder de indruk van dit dieet/van de filmpjes, meteen weerstand in mijn lichaam. gewoon het niet meer op kunnen brengen, overal op letten.

Bij WP had ik dit totaal niet, dat voelde zo goed, daar werd ik vrolijk van om het te lezen.

Ik bak regelmatig pannekoek voor mijn zoontje, daar heb ik beter gevoel bij dan bij brood.

En soms eet ik er 1 mee, heerlijk. Maar ook vaak niet, dan heb ik er geen zin in gewoon.

( zelf mix gemaakt: speltmeel/gierstvlokken/boekweitmeel, eerst 3 eieren kloppen, melk erbij en zout, dan langzaam iedere keer wat meel erbij tot het dik genoeg is, roomboter smelten en dit erdoor roeren. Daardoor kun je de pannekoeken bakken zonder dat de boter verbrand in de pan)

Soms bak ik de pannekoek in reepjes even weer op met 2 eierdooiers, zalig. Dus genoeg vet, met wat graan dan.

Gisteren had ik reepjes pastinaak gebakken in roomboter, met quinoa, met spekjes en 2 gebakken eieren. Daar heb ik heel erg van genoten.

Maar soms ook neem ik 2 dagen achter elkaar alleen maar de appelsmoothie en rauwe melk. Dan heb ik daar meer dan genoeg aan.

Soms iets minder krampachtig leven, naar mijn idee wel heerlijk gezond natuurlijk, maar toch.

 
Naast regelmatig de levereiniging/appelsmoothies drink ik thee van mariadistel/lever en galthee/btandnetel en heb ik de mariadistelzaden besteld. Dus ik wil echt de lever gaan herstellen, maar ik neem er de tijd voor, ik heb ook de H202 en hoog nog steeds op en de levertraan.

De thee is heerlijk, die mag dus blijven :D

In de kippebouillon doe ik ook nog lepel ghee, dat vind ik ook heerlijk. Maar ik leef niet alleen op de bouillon. Ik wissel meer af. Brood van Menno vind ik ook echt lekker, maar dat eet ik als we eters hebben bijvoorbeeld, dan trakteer je de gasten op heerlijk eten en kun je zelf ook meedoen.( met bijvoorbeeld heerlijk stoofvlees of zo, met vette jus over het brood).

 
Reuk is meer KH eten, simpeler kan ik het niet zeggen.... en nu niet van het eene uiterste in andere gaan, maar pak dit evenwichtig op...in combi met vetten/eiwitten. 'k Zou eerst linzen pakken, heb je gelijk veel B-vitaminen te pakken die jij wel kunt gebruiken!

Als ik te laag in KH ging (ja ook ik :) ) hielp zelfs edelgist niet meer om mijn haren in mijn hoofd te laten zitten, enkel KH helpt gelijk... beetje simpel gezegd maar lijkt me duidelijk genoeg.

Zie ook niet topic over GAPS en KH / Poly's

 
Dank je Gerrit! Want het voelt een beetje dubbel allemaal. Een ziek mens moet toch iets hebben om zich aan vast te klampen he.... en voor mij was dat GAPS. Ik neem nu de ene dag linzen (5 eetl. of zo), dan weer eens quinoa (gisteren 3 eetl.) en elke dag 1/2 appel, bietensap en af en toe een rijstwafeltje. De linzen staan toevallig net op! Ik vind wel dat ik daar een beetje buikpijn van krijg (een beetje gas) en van quinoa niet. Is dat erg? Misschien zit ik na al die tijd nog even in een gewenningsfase?

 
Ja ik week linzen en quinoa eerst 2 dagen in water+eetl. appelazijn. Ik zit nu toevallig aan een roerei reuzel+ghee met 1 eetl.linzen. De quinoa heb ik gisteren na een moddervette soep gegeten. Ik had het ook in de soep kunnen doen maar ik wou graag eens de pure graansmaak proeven na al die tijd...

 
Quote:
[...] loss of smell is a very common side effect of Heavy Metal or possibly some kind of Zenobiotic toxicity.


Quote:
[...] borax has had a profound effect, ie. restoring my olfactory senses back to almost 100% efficiency, both taste and smell, which I had lost almost completely for almost 6 years, beginning two weeks after my first (and last! ) root canal.


Quote:
Borax is a quintessential anti-fungal par excellence!

This should come as no surprise, yet nobody I am aware of has simply put borax in their neti pot. I'm filling the neti pot with water, 1 full teaspoon borax + 1/4 teaspoon sea salt, and using it in each nostril, twice daily, to very very good effect. Borax is so cheap and so effective....the best single cure for sinus issues I am aware of, and can be done everyday!


Quote:
i had severe problem of sinus coupled with loss of smell. Doctors suggested this is dsue to polyps and i had them removed about 5 years.

this surgery has given temporary relief but the loss of slell continued.

some of my friend suggested use of castor oil.

i put one drop of luke warm castor oil in morning and one drop before i sleep.

this i am doing for last 10 days and to my surprise i got rid of my sinus problem and smelling sense is gradually coming back


http://www.earthclinic.com/cures/anosmia.html

 
Geachte lezer,

Mijn vriendinnen en ik moeten voor school een profielwerkstuk maken, wij hebben hierbij het onderwerp zintuigen gekozen. Wij onderzoeken hierbij of mensen die een zintuig missen of andere zintuigen hebben die sterker ontwikkeld zijn. Wij denken hierbij aan personen die bijvoorbeeld door een ziekte of een ongeval of al vanaf de geboorten een zintuig missen. Hiervoor hebben wij mensen nodig die dit hebben, en bereid zijn om een paar vragen te beantwoorden. Zou u ons willen helpen, om in contact te komen met mensen die dit hebben en natuurlijk bereid zijn om een paar vragen te beantwoorden. We zijn al in contact met een aantal personen maar voor ons onderzoek is dit nog niet voldoende. Wij zijn vooral op zoek naar mensen die niet kunnen ruiken.

Hartelijk bedankt voor u medewerking alvast!

Fleur, Merel en Linda

 
Hoi Fleur, Merel en Linda,

Ik ken iemand die sinds 10 jaar niet meer kan ruiken. Stuur me even een mailtje, op mijn naam klikken en dan helemaal naar beneden scrollen. Groet, Thijs

 
Lievergezond en Thijs,

Heel erg bedankt voor het reageren! Hier kunnen wij zeker wat mee!

Met vriendelijke groet,

Linda, Fleur en Merel.

 
Quote:
Wat zijn de gevolgen van een vitamine B12-tekort?

Ad 1) Obstructie van de celdeling leidt tot verminderde aanmaak van het bloed, de huid en de slijmvliezen. Er kan bloedarmoede ontstaan (grote rode bloedcellen, macrocytose). Problemen in het immuunsysteem kunnen leiden tot een zwerende tong, aften, haaruitval, een verstoorde reuk en smaak .

http://hhhpraktijk.nl/node/143

Quote:
Homocysteine

Vitamine B6, B11 en B12 hebben invloed op het homocysteinegehalte in het bloed. Homocysteïne is een stof die ontstaat bij de stofwisseling van eiwitten. Een hoog homocysteine gehalte wordt in verband gebracht met de ontwikkeling van Alzheimer en hart- en vaatziekten.

http://www.vitamine-info.nl/nieuwsartikel/article/vitamine-b-tegen-alzheimer-20/#.VI3NX49x0xA

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.751
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan