Gautama Boeddha, De Weston Price van zijn tijd.

G

Guest

Guest
Gautama Boeddha, De Weston Price van zijn tijd.

Als Boeddhistisch beoefenaar verdiep ik mij natuurlijk dagelijks in de sutta's en de Pali Canon, om op die manier de directe leer van de historische Boeddha te bestuderen. Vandaag luisterde ik naar een podcast van de Against the stream Sangha in Los Angeles, waarin een westerse monnik uitlegt wat de Boeddha zijn Bhikkus ( monniken ) vertelde over het begin van de Mens. Voor wie er geïnteresseerd is in deze sutra ben ook best bereid uit te zoeken hoe deze tekst heet, zodat iedereen een conclusie voor zichzelf kan trekken! Ik ben er voor mijzelf al uit De Boeddha was de Weston Price van zijn tijd!

In het begin van de sutra heeft de boeddha het over een wereld waar alleen maar water is. Er is nooit licht en de lucht is dus donker. De zon en de maan

zijn op onze planeet niet zichtbaar. Dan begint zich een dun laagje te vormen op het water, Te vergelijken met het velletje op een pannentje gekookte melk ( zonde van de melk ). Deze aarde voelt zo zacht als Ghee, en rook zoet als honing. de zon en maan veschijnen.

Op dit dunne laagje ( voor ons beter bekent als de Aarde ), komen ook levende wezens voor! Zij zijn liefdevol en leven in harmonie met alle andere levende wezens. Tussen deze wezens leeft ook een wezen dat wij vandaag de dag de mens noemen. Toch was dit wezen anders. Mooier, zonder geslacht en zonder hebzucht.

OM EEN LANG VERHAAL KORT TE MAKEN.

Het duurde niet lang voordat de mens de verleiding niet meer kon weerstaan. De aarde voelde zo zacht aan, en rook toch zo heerlijk naar zachte honing. Zo zoet en zacht, daar moesten deze wezens toch wel eens een hapje van nemen! De mensen begonnen de stukken honing af te breken en op te peuzelen, ze konden er niet meer mee stoppen,en geen genoeg meer van krijgen.

De Boeddha zegt hierna: This is the begininning of craving and desire. Vanaf dit moment was de geest van de mens besmet en niet langer zuiver. Het begin van de Degeneratie van de mens, zo zij de Boeddha. De sutta's zijn zoals jullie misschien weten erg lang en ingewikkeld. Het komt erop neer dat de mens na het eten van de honing Egoïstisch wordt, verlangens ontwikkeld, moordlustig wordt, oorlog voert om land, er heerst grote schaarste, terwijl de ander zijn overvloed niet wilt delen. Klinkt aardig hedendaags vindt je niet?

Tijdens mijn tramritje van mijn werk naar huis spookt dit verhaal steeds door mijn hoofd. Er is iets aan dit verhaal dat mij bekend voorkomt, MAAR NATUURLIJK! Zelfs de Boeddha zag in dat het consumeren en verslaafd raken aan suiker het begin van het einde was. De oorzaak van de degeneratie, en het begin van oorlog en geweld! Was de Boeddha de Weston Price van het oude India? Of het bewust was of niet, hij riep het 2600 jaar geleden al. Die suikers brengen alleen maar ellende!!!

En voor al de Christenen die helemaal geen waarde hechten aan die gekke Boeddha en zijn uitspraken. De Fructose uit de verboden vrucht hebben ook weinig goeds gebracht! Lees het maar in de bijbel, of vraag het aan Adam en Eva.

( wilde deze grappige interpretaties toch even met jullie delen )

 
Hallo Jeff, leuke interpretatie. Wat vind je van het idee dat Boeddha een laatste echo was van wijsheden uit een nog veel eerdere tijd? Een van de laatste heldere geesten die wist dat de duisternis alleen maar zou toenemen..

Een goede documentaire met dat idee is 2012 Turning point. Het waren met name wijzen uit India die wisten wat de sterrenhemel kan doen met ons bewustzijn. De beschrijvingen van Kali Yuga gaan over deze tijd... over egoisme. Dat wil zeggen de afgelopen tijd, want we worden weer steeds wakkerder.

We gaan onze potentie weer ontdekken: conscious co-creation, we worden medescheppers. Je innerlijk bepaalt niet alleen hoe je dingen meemaakt, maar ook wát je meemaakt. Een gezond innerlijk is dus essentieel.

Volgens mij gaat het verhaal over honing niet over suiker, maar over begeerte van materie. Oftewel: als je daar eenmaal aan begint, dan ben je echt ver heen. Want daar gaat het in het leven helemaal niet om. De materie om je heen is tijdelijk, en ook nog eens niet echt. En dat heeft het boeddhisme weer gemeenschappelijk met het vroege christendom.

 
Quote:
Ik ben er voor mijzelf al uit De Boeddha was de Weston Price van zijn tijd!


Is dat dan een reden om een mens te aanbidden.

 
Hé Noor,

Wat bedoel je precies? Er wordt hier niemand aanbeden toch?

Jeff

 
buddah word toch aanbeden. En jij zegt dat je een buddah beoefenaar bent. Of heb ik dat verkeerd begrepen.

 
Boeddha beoefen je niet en is ook geen naam van een persoon.

Boeddha is het woord voor iemand die de staat van verlichting (wat ook precies moge betekenen) heeft bereikt. Siddhattha Gotama was naam van de persoon die in het heden als Boeddha wordt aangeduid, maar er waren vele boeddha's voor hem, tijdens zijn leven en daarna. De Boeddha en het boeddhisme zijn twee verschillende dingen.

Boeddhisme is ook geen geloof maar een levenswijze.

 
Hoi Noor,

In het boeddhisme wordt boeddha als een leraar gezien die iets heeft bereikt wat iedereen kan bereiken (verlichting). Boeddha zelf wordt niet aanbeden, het zit dan ook totaal anders in elkaar dan andere godsdiensten. Dat is een misverstand die christelijke mensen ook vaak hebben die vervangen God dan door boeddha en denken dat het verder hetzelfde idee is (behalve reïncarntie dan).

En ik denk ook dat het bovenstaande verhaal niet over suiker ging maar over begeerte. En ik zie boeddha dan ook absoluut niet als een Weston Price van zijn tijd.

 
En als ik die boeddha beeldjes zie denk ik niet meteen aan iemand die weinig suikers eet.. 8)

 
@Pike, haha, dat was precies wat ik dacht.

Boeddha heeft nogal een koolhydratenbuik en -onderkin. Daar neem ik geen voedingsadvies van aan!

 
Die dikke boeddha is niet de boeddha van het heden (siddhartha gautama) maar de boeddha van de toekomst (die hierna dus gaat komen), zoals de chinezen hem afbeelden. In andere stromingen heeft de boeddha van de toekomst wel een normaal postuur.

 
Scheermes verwoord het mooi,

Boeddha betekend ' de ontwaakte ' of hij die wakker geworden is ( dat is hetzelfde ). Je zou misschien kunnen zeggen dat de Gautama Boeddha een persoon is die de wakkere staat heeft bereikt. Maar met boeddha wordt dus niet de persoon bedoeld, maar een verlichte en wakkere geest.

Voor mensen met een theïstisch geloofssysteem is het misschien moeilijk te begrijpen dat er een geloof bestaat ( om het boeddhisme nu maar even een geloof te noemen, het wordt namelijk wel tot 1 van de 4 grootste wereldreligies gerekend ) dat eigenlijk niets aanbid. Sterker nog! De Historische Boeddha vroeg zijn volgelingen constant op zijn leer in twijfel te trekken, het niet aan te nemen omdat anderen dat doen. De leer van de Boeddha moet door ieder persoon beoefend worden, en beleefd. Er zijn genoeg aspecten binnen het boeddhisme die ik zelf nog in twijfel trek.

Ik aanbid de Historische Gautama Boeddha dus niet, in de vorm dat ik tot hem bid voor verlossing van mijn lijden of onwetendheid. Wel voel ik een groot respect voor de historische Boeddha, als zijnde mijn leraar en een bijzonder persoon. Daarom doe ik dagelijks offergave in de vorm van wierook, water, kaarslicht en bloemen. Eigenlijk offer ik daarmee ook aan mijn eigen potentie om te ontwaken, en nirvana te bereiken. Door deze giften te geven cultiveer ik een groot respect, liefde en compassie in mijn eigen geest. Op deze manier ga ik mij steeds meer realiseren dat ik zelf ook deze boeddhanatuur bezit, net als ieder ander. :)

Lang verhaal maar vindt het mooi mijn verhaal te vertellen.

@ Thijs:

Mooi verhaal :) ik denk ook zeker dat er nog boeddha's komen! Gautama boeddha wordt ook weleens de dappere genoemd omdat hij de leer heeft onderwezen in een tijd die al duister was ( zoals jij ook al aangeeft ). Er wordt vaak gesproken over de matraiya Boeddha ( De Boeddha die komen zal ). Mogen hij gauw verschijnen en ons een nieuwe licht toeschijnen! Het wil trouwens helemaal niet zeggen dat deze Boeddha het Boeddhisme zoals wij dit kennen zal onderwijzen, de boodschap zal wel vergelijkbaar zijn.

Maar we zitten hier om het over voeding te hebben en ik wou op een humoristische manier een punt maken.

Zijn er nog meer religieuze teksten die dit soort verhalen vertellen?

Groet, Jeff

 
Jelle,

Ik denk dat je het hebt over Ahimsa dat inderdaad ' niet schaden ' betekend. Boeddha predikte geen vegatarische leefstijl. Sterker nog, onze oude vriend Boeddha stierf op hoge leeftijd aan voedselvergiftiging, veroorzaakt door het eten van varkensvlees! De Boeddha at zelf dus ook gewoon vlees wanneer dit aangeboden werd.

Groet, Jeff

 
Ik snap de knipoog van Jeff wel en vind het een grappig gegeven, de verleiding van honing (suiker) en het uit de gratie vallen van de mensheid, gekoppeld aan een dikbuikige boedda die zelf ook te veel suiker eet. :D

Mike

 
ah, ik zie dat er inderdaad verschillende visies binnen het buddhisme bestaan, over wel of niet vlees en of Buddha wel of niet vegetariër was:

The precise contents of the Buddha's final meal are not clear, due to variant scriptural traditions and ambiguity over the translation of certain significant terms; the Theravada tradition generally believes that the Buddha was offered some kind of pork, while the Mahayana tradition believes that the Buddha consumed some sort of truffle or other mushroom. These may reflect the different traditional views on Buddhist vegetarianism and the precepts for monks and nuns.

 
@jellie:

Er is inderdaad een groot verschil tussen theravada en mahayana. Omdat het theravada boeddhisme het oude traditionele boeddhisme van India is, en zich baseert op de Pali Canon, en daarmee op de oudste boeddhistische teksten en woorden van de Boeddha. Ben ik altijd geneigd om dit soort teksten op de theravada traditie te vertrouwen.

Naar mijn geloof was de historische Boeddha dus geen vegetariër, maar hier kunnen meningen natuurlijk in verschillen. Ik kan mij herinneren dat de Boeddha eens tegen zijn gemeenschap zij dat offergave nooit geweigerd zouden moeten worden, en de monniken niet kieskeurig moesten zijn in wat zij aan voedsel tot zich namen. Ook vlees en vis horen hier bij. De Boeddha spreekt ook in een sutra een aantal jongens aan die voor de lol aan het vissen zijn. De Boeddha zegt ze dat vissen voor de lol een karmisch slechte daad is, het is niet goed om dieren te schaden puur voor amusement, en dit brengt lijden voort. Hij benadrukt dus dat het gaat om recreatief vissen, en spreekt niet over de visserij voor consumptie.

Hetzelfde geld voor de slacht, de Boeddha red een geitje dat ritueel zou worden geslacht om de goden gunstig te stemmen. De Boeddha verteld de mensen dat dit zinloos is, en er geen goden gunstig gestemd worden met het onnodig slachten van een dier. Hij spreekt dus duidelijk over offergave, en niet over slacht voor consumptie.

Ik probeer voor mijzelf altijd een houding van dankbaarheid en eerbied te hebben voor mijn eten, ongeacht dierlijk of plantaardig. Ik denk dat dit ook is wat de Boeddha stimuleerde.

 
Boeddhistisch monnik heeft zich laten verleiden door een Nederlandse vrouw: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1365345

Kan gebeuren natuurlijk: met de liefde zit het wel goed, maar als je met Westonprice-ogen naar deze uitzending kijkt dan krommen de tenen.

Bijv.: deze monnik gaat mee naar een Nederlandse patatzaak en wat hij daar ziet liggen: hij zegt: dat noemen wij "dood hout".

Later bij het eten van de celverstikkende snackbarvoeding zegt zijn volslanke vrouwelijke Nederlandse partner: "Dit eten is dan wel niet gezond maar wel lekker".

Maar zijn reactie blijft uit (over dat het lekker zou zijn).

In Laos, waar deze gegijzelde boeddhistische monnik vandaan komt, daar at hij maar twee keer op een dag.

In Nederland verbaast hij zich erover dat de mensen (lees: zijn volslanke vrouw) zoveel snacken.

Je ziet ook dat ze 's ochtends naar de boterhammen en de plastic en zuurstofrovende industriele transvetten"boter" grijpt in deze aflevering en hij houdt het toch liever bij zijn eigen vlees voor de zekerheid.

Hij zegt: "ik kies toch maar voor voedsel dat in mijn maag kan blijven zitten voor kracht en energie".

Plus: in Laos is de voeding lekker zout en ook kruidig (hete pepers), maar in Nederland smaakt het volgens hem nergens naar.

Of hij zegt tegen een boeddhistische monnik uit zijn land: ze zijn daar in Nederland erg welvarend en ze werken daar alleen maar en ze maken zich druk over 30 cent als ze niet genoeg geld terugkrijgen.

(Het houdt je wel een spiegel voor zeg).

Zijn moeder in Laos heeft hoge jukbeenderen, mooie witte tanden, brede kaaklijn en een mooi symmetrisch gezicht.

Straatarm zogenaamd, maar ondertussen erg rijk als je dat ziet.

Op een gegeven moment staat hij bij de buggies (zijn Nederlandse vrouw is zwanger).

Een buggy kost 800 euro.

Hij zegt dat je voor 200 euro meer in Laos een huis hebt.

Hij zegt ook: "Bij ons houden de vrouwen de baby's tegen zich aan."

Je ziet het dilemma bij hem wel: hij mist zijn land, nu hij in de val van Nederland is getrapt vreselijk, maar hij houdt zichtbaar veel van zijn Nederlandse vrouw.

Zij lijkt het nog niet zo goed door te hebben, omdat hij er niet veel van zegt tegen haar.

Hij krijgt een droom dat hij vis wil vangen maar dat hij ernaast grijpt: hoe symbolisch voor zijn nieuwe leven.

Aan het einde komt het hoge woord er gelukkig uit: dat ze toch ook plannen hebben om terug te gaan naar Laos.

 
Mooie uitzending Lievergezond. Hij komt uit het zuiden van Laos, prachtig gebied, prachtige mensen. Ik ken het wel, maar wat een gigantisch cultuurverschil. Ik hoop maar dat ze echt goed beseffen waar ze aan zijn begonnen. Hij wil kinderen gaan helpen, en daar zie ik het ook nog wel van komen, dat gaat niet vanuit Deventer. Maar oei. snapt zij echt hoe diep dat gaat ? Wel goede intenties, van beide kanten.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.671
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan