ganzenvet

Rapunzel

New member
Ik ben al heel erg lang op zoek naar ganzenvet maar daar is hier gewoon niet aan te komen. Nou had mijn bio slager er iets op gevonden. Eens in de week staat hij met zijn kraam in Den-Haag en daar staat weer een andere kraam waar ze ganzenvet verkopen. Vanmorgen had hij het dus meegebracht voor mij. Maar.... het zit in blik! Graisse de Canard

De ingrediënten zijn : ganzenvet+zout (welk zout?). Produit de France. Is dit goed? Wat denken jullie er van?

 
Nou apart vind ik het in elk geval.

Wat trekt je aan ganzenvet?

Ik zou me persoonlijk niet al te druk maken over het zout: ga er maar van uit dat het het geraffineerde keukenzout betreft.

Je durfde zeker niet het blik nog af te slaan van je slager die al zo zijn best gedaan heeft om jou aan ganzenvet te helpen waarschijnlijk vanuit de beste intenties...

 
Ik heb vlak voor de kerst bij de poelier ook een blikje ganzenvet gekocht. Het was kei druk in de winkel en mijn auto stond niet goed geparkeerd, dus ik heb het blikje niet kritisch genoeg bekeken voordat ik het kocht. Thuis zag ik dat het blikje uit Frankrijk komt en dat erop staat "createur de foies gras" + het adres. Nader research bracht me bij een bedrijf die ganzen voor de levers teelt en dit bedrijf staat ook op een zwarte lijst van Wakkerdier of een andere dierenbeschermingsorganisatie. Het betreft dus zeer waarschijnlijk het vet van mishandelde ganzen. Ik heb het vet in ieder geval alvast energetisch gereinigd, maar ik weet nog niet of ik er veel mee ga doen. Ik ga in ieder geval nooit meer ganzenvet van dit merk "Georges Bruck" kopen. Als ik toch een stem heb uit te brengen door wat ik koop, dan steun ik liever de biologische of biologische-dynamische sector. Biologisch vind ik nog maar net goed genoeg, zeker als het dierlijke producten betreft. En daarbij natuurlijk ook het gezondheidsaspect!

En inderdaad wat zout betreft. Ik heb nog nooit in een commercieel voedingsproduct een andere soort zout aangetroffen dan standaard keukenzout of bakkerszout.

Ik snap wel waarom je ganzenvet aantrekkelijk vindt. Pluimvee-vet schijnt heel gezond te zijn!

 
Ik heb laatst ganzenvet gekocht bij de Makro in een glazen potje (staat in de vleesafdeling). Ik heb er kip in gebraden (in de oven) en doe het ook door de soep, samen met kokosolie. Geeft een lekkere smaak vind ik. Ik zag later dat ik hetzelfde vet ook bij de slager kon krijgen.

 
Ik heb altijd van Gerrit positieve verhalen gehoord over ganzenvet. Vandaar.....

Ik heb deze: http://www.castaing-foiegras.com/graisse-de-canard/387-graisse-de-canard.html

en ik durf er inderdaad niet aan te denken hoe die arme ganzen behandeld zijn! Ik was een beetje overrompeld vanmorgen omdat ik helemaal geen ganzenvet verwacht had. De Makro? Die zal niet biologisch zijn. Ik lees dat de mijne in elk geval op de traditionele manier is gemaakt, in de buitenlucht en met 100% natuurlijke voeding. (Ik kan gelukkig een beetje Frans).

 
Heel eerlijk, ik zal geen ganzenvet gaan eten als ik niet zeker weet of de dieren een goed leven hebben gehad. De verhalen over hoe die arme ganzen behandeld worden, gaat me absoluut te ver. Dan maar gewoon Ghee boter, roomboter en ander dierlijk vet. Daar word ik ook sterk van :)

 
Of gewoon zelf een groep ganzen gaan houden in de achtertuin... :mrgreen:

Ze schijnen beter te waken dan de gemiddelde huishond van tegenwoordig! En wellicht houden je buurtbewoners ook ontzettend van ganzen, want die kunnen iedere nacht meegenieten als er een verdacht object de achtertuin nadert. :p

Hmmm, alsof ik de geur al ruik van een gebraden gans uit de oven. :)

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.778
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan