Fytinezuur en de kwalijke gevolgen

ruud

New member
Mike heeft een paar keer gerefereerd aan fytinezuur en hij heeft er -voor mij- opmerkelijke dingen over gezegd.

Quote:
Door een vezelrijk voedingspatroon heb je slechts de ILLUSIE van een 'gezonde' stoelgang. Als iedereen in Nederland bij wijze van experiment eens een week vezelarm of vezelloos zou eten, dan zou er sprake zijn van een epidemie van verstopping! Zoals Poekie al beschrijft, vezels en zemelen worden door het lichaam beschouwd als afval en worden afgevoerd via de ontlasting. De mens is echter van oorsprong geen vezelrijke eter, om de simpele reden dat de mens het grootste deel van zijn evolutie afhankelijk is geweest van dierlijk voedsel en dat bevat nagenoeg geen vezels. Door de vezels grotendeels of geheel te schrappen kom je erachter hoe goed je stoelgang werkelijk is!


Quote:
Natuurvolkeren verwijderden het vlies, dat schimmels kan bevatten en voor de mens onverteerbaar is, en maakten dus een soort 'witbrood'. Eigenlijk is het meer grijs dan wit. Ken je dat brood van bakker Menno?

http://vanmenno.nl/vanmenno/welkom.html

Dat is het traditionele zuurdesembrood dat men in Bretagne maakt en eet. Dat is exact wat ik bedoel. Je hoeft niet naar andere continenten te gaan om aan overgeleverde, traditionele wijsheid te komen, zo blijkt maar weer.

De Zwitsers die Weston Price onderzocht aten roggebrood, dik besmeerd met roomboter en een even dikke plak kaas als de snee brood! Daarnaast dronken ze er rauwe melk bij. Reken maar dat je dan geen problemen hebt met je bloedsuiker.

In Azie eet men witte rijst, maar altijd in combinatie met groenten, vlees en/of vis. Ook dit heeft hierdoor geen nadelige invloed op de bloedsuikerspiegel. Daarnaast zit er relatief weinig suiker/zetmeel in rijst.


Quote:
[...] in het vlies en in de kiem zitten fytinezuur en lectines. Daarom verwijderden natuurvolkeren beide.


https://www.fatsforum.nl/bbpress/topic.php?id=142&page=3#post-5949

Quote:
Het is overigens het fytinezuur in al die 'gezonde' granen dat niet alleen rommelt met de enzymen- en mineralenhuishouding van de meeste mensen, maar ook met die voorraad vit. C en D. Wist je dat het woord 'ascorbinezuur' (vit. C) letterlijk betekent: anti-scheurbuikzuur (a-scorbine)? En hoe kregen matrozen vroeger scheurbuik? Door het eten van scheepsbeschuit, een granenproduct! Vit. C voorkomt scheurbuik omdat het fytinezuur wegoxideert. Vit. D doet dit ook en er is veel reden om aan te nemen dat graanconsumptie leidt tot een tekort aan vit. D, met osteoporose of rachitis (Engelse ziekte) tot gevolg. Bewezen is in ieder geval dat voldoende vit. C en D in de voeding een beschermende werking heeft tegen fytinezuur in granen, bonen, noten, peulvruchten en zaden.

Wat 'heerst' is dat de meerderheid van de bevolking granen eet en dat dit het verzwakkende en verziekende inwendige milieu oplevert dat mensen massaal verzwakt en verziekt. De meesten van ons kunnen nog niet zonder 1 straaltje zonlicht, zo laag zitten we in vit. D (vanwege die 'gezonde' vetarme voeding) en in vit. C (vanwege dat 'gezonde' fruit, terwijl dierlijke bronnen als orgaanvlees en rauwe melk veel hogere concentraties vit. C bevatten). Het lepeltje levertraan van weleer, vooral als de 'r' in de maand zit, is ook in de vergetelheid geraakt. De enige 'epidemie' is er een van massale vergiftiging.


https://www.fatsforum.nl/bbpress/topic.php?id=81

 
Is het niet zo dat indien de zilvervliesrijst een nacht laat weken, daarna afspoelt, het fytinezuur verdwenen is?

 
Nee. Je verliest wel een gedeelte van het fytinezuur. Het is een hoop werk en tijd, maar kiemen, fermenteren en koken zijn logische, verdere stappen.

Mike

 
Dus eigenlijk is het net zo goed witte rijst te eten dan? Dat is een stuk gemakkelijker. Of is dit te kort door de bocht?

 
Nee, dat is dan ook weer niet zo dacht ik Boschje.

Ik las bij het onderwerp ¨rijst¨, waarin jij ook actief was zag ik, dat Dennis schreef dat die vliesjes tegelijk ook weer het meest voedzaam zijn.

Zie, dit schrijft Dennis:

Quote:
In het E-boek "Voedzame tradities" staat wel het nodige geschreven over het weken van granen. Naar mijn idee behoort basmati-rijst tot de meest gezonde soorten. Fytinezuur zit in de zemelen/vliesjes van granen en kan onschadelijk gemaakt worden door het graan te laten wellen, kiemen, fermenteren of een combinatie van deze.

Mike schrijft:

¨De beste combinatie is wellen, kiemen, fermenteren en dan koken.¨

In deze vliesjes zitten ook de meeste voedingsstoffen, vandaar dat je beter het fytinezuur onschadelijk kunt maken, dan voor geraffineerde producten gaan zoals witte rijst of bloem.


 
Voor wie met grote stappen snel thuis wil zijn, is witte rijst inderdaad de beste optie. Zorg er dan voor dat het niet te vaak eet en er altijd meer dan genoeg vet en mineralen bij eet.

Mike

 
Ik eet altijd de zilvervliesrijst, had eigenlijk nooit aan die fytinezuren gedacht. Witte rijst is dus een geraffineerd procuct toch? Waarom noem je dit dan de beste optie?

Kiemen, fermenteren en koken lijkt me dus een heel stuk beter. Maar weet iemand hoe dat dan moet, dat kiemen en fermenteren van rijst? Dat koken lukt me denk ik nog wel :wink:

 
De rijst in de week zetten, bijv. een nacht.

Dan in een vergiet doen, afspoelen en een paar uurtjes laten drogen aan de lucht, dat is kiemen.

En dan koken.

 
Ik bedoel letterlijk dat de korrel ontkiemt, dus er komt een beginnend plantje uit. Daarna ga je nog minimaal 24 uur fermenteren, liefst in een desemcultuur, en ten slotte kokem. Dit is nogal bewerkelijk, vandaar dat ik zeg dat bewerkte, witte rijst een makkelijkere optie is voor wie dit niet kan of wil.

Mike

 
En witte rijst verdient dan de voorkeur boven bijv. witmeel neem ik aan Mike? Vanwege minder belasting voor de bloedsuikerspiegel toch? (las ik ergens dacht ik)

 
Mike, kun je dat toelichten? Wat is precies een desemcultuur?

Ik zie een geweekt desembrood voor me. 8O

Wij weken dan wel de rijst een nacht maar dat is dus niet voldoende. Altijd beter dan niet weken.

Maar we houden er van om het op een zo goed mogelijke manier te doen.

 
Quote:
En witte rijst verdient dan de voorkeur boven bijv. witmeel neem ik aan Mike? Vanwege minder belasting voor de bloedsuikerspiegel toch? (las ik ergens dacht ik)


Zelfs witmeel is niet zo'n ramp, mits je dit wel eet met voldoende voedzame voedingsstoffen en dit niet te vaak doet. Kijk wel uit voor gebleekt witmeel! Het brood van Menno is bijv. grijzig. Dat is de juiste manier van brood maken.

Mike

 
Een desemcultuur is letterlijk een cultuur die men gebruikt om desembrood van te maken. Deze cultuur is rijk aan fytase en dit enzym breekt fytinezuur af.

Mike

 
Ja, dat zou ik ook wel willen weten. Ik zou toch wel graag de zilvervlies rijst eerst weken, dan kiemen, dan fermenteren en dan koken. Dan maak ik er rijstemelk van. Echter hoe doe ik dit fermenteren, of staat dit al ergens beschreven?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.688
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan