Fodmap

Vroeger op school was ik altijd degene die mijn vinger opstak als ik iets niet begreep.
Later zeiden de andere kinderen, - ik wist het ook niet.
Ik hoorde vaak zeggen - doe het nou maar zoals ik het zeg.
Met de naailessen bv. Zo,n uitspraak stoorde me.
Ik was toen al dol op lezen, bv de Wekelijkse Leesmap.
Je ouders tegenspreken dat deed je niet.

Ik leerde een muziek-instrument te bespelen en dat leer je alleen als je volhoudt.
Ik ben een amateurtje gebleven maar had graag conservatorium gedaan.


Men heeft de mond vol tegenwoordig van ongewenst gedrag.
Bij nader inzien was er heel veel ongewenst gedrag.
Niemand sprak daarover. En zo erg was het niet als iemand je ongevraagd een kus gaf.

Ik ben dus weetgierig en heb veel geduld.
En tijd te kort.
 
Binc jij hebt mij gewezen op Sludge.

Aanvankelijk hadden vele voedingsmiddelen een nadelige invloed op mijn darmen.
Ook het drankje sinas/ei/olie.
Als ik dat drankje nam zat ik een uur later op de WC.
Maar vaak deed ik het expres.
want vanzelf ga ik nog steeds niet naar de WC.
Er is dus niets veranderd.
In de loop der tijd had ik veel bitterzout ndig en/of stoelgangthee en/of darmmanagement o.i.d. om uberhaupt naar de WC te kunnen gaan.
Deze 3 dingen laat ik momenteel allemaal weg en neem alleen nog maar sinas/eigeel/olie.
Ook neem ik dit drankje niet elke dag. Pas na 2 of 3 dagen wanneer stoelgangklachten optreden.

Het laatste drankje werkte pas de volgende avond.
Als alles wat ik doe/probeer constant was, dan was het gemakkelijker.

De route van sinas/ei/olie en de AANSTURING naar de dunne/dikke darm lijkt dus belangrijk te zijn.

Waar kan ik dit hele artikel lezen?
-----------------------------------

Bijlagen​

  • 8B53DCD4-B370-4471-BC94-28A42DBE8760.png
    8B53DCD4-B370-4471-BC94-28A42DBE8760.png
    150,3 KB · Weergaven: 6
 
Binc jij hebt mij gewezen op Sludge.

Aanvankelijk hadden vele voedingsmiddelen een nadelige invloed op mijn darmen.
Ook het drankje sinas/ei/olie.
Als ik dat drankje nam zat ik een uur later op de WC.
Maar vaak deed ik het expres.
want vanzelf ga ik nog steeds niet naar de WC.
Er is dus niets veranderd.
In de loop der tijd had ik veel bitterzout ndig en/of stoelgangthee en/of darmmanagement o.i.d. om uberhaupt naar de WC te kunnen gaan.
Deze 3 dingen laat ik momenteel allemaal weg en neem alleen nog maar sinas/eigeel/olie.
Ook neem ik dit drankje niet elke dag. Pas na 2 of 3 dagen wanneer stoelgangklachten optreden.

Het laatste drankje werkte pas de volgende avond.
Als alles wat ik doe/probeer constant was, dan was het gemakkelijker.

De route van sinas/ei/olie en de AANSTURING naar de dunne/dikke darm lijkt dus belangrijk te zijn.

Waar kan ik dit hele artikel lezen?
-----------------------------------

Bijlagen​

  • 8B53DCD4-B370-4471-BC94-28A42DBE8760.png
    8B53DCD4-B370-4471-BC94-28A42DBE8760.png
    150,3 KB · Weergaven: 6
Ik had het artikel stom genoeg al weg geklikt. Het was echter alleen een opmerking erover in het artikel. Het artikel ging niet over sludge zelf. Ik denk dat je meer hebt aan de dingen die je zelf al op gezocht hebt.
 
Misschien dat wat meer Citroen met olijfolie behulpzaam kan zijn. En water met een beetje appelazijn en sole erin drinken.
 
Hoi Binc, Water met appel-azijn is me al eens aangeraden. Ga ik eens uitproberen. -
-------------------------------------------------------------


Vandaag een tel. gesprek gehad met MDL-arts.
Hij dacht niet dat er met een video=camera iets te zien zou zijn in de dikke en/of dunne darm.
Het aanbod was een coloscopie (is met slangetje naar binnen). als ze daar poliepen vinden halen ze die meestal meteen weg (risico een gaatje in de darm) of ze vinden kanker.
Ook zou ik vezels kunnen slikken en/of ANTI -depressiva.
(He, wat moet ik met anti-depressiva?)

Ook kan ik een scan krijgen met de MRI van de dunne darm.
Via een MRI kun je een eventuele vernauwing ook zien.
Ik bracht nog maar eens in herinnering dat ik vanaf het 1e begin na de operatie niet naar de WC ga vanzelf en dat ik denk dat het een zenuwkwestie is.
Vooral die anti-depressiva is een lachertje. En ik heb Darmmanagement in huis, die werkt ook.
Probleem is dat ik dan niet in 1 keer leeg ben zoals met een goede darmspoeling maar misschien 3x op een dag op de WC zit met grote tussenpozen.
Dus aan huis gebonden.

Gisteren na 3 dagen Avermectine (vertel ik maar niet aan de artsen ha ha) en 3 dagen 2x koffie per dag was dit het resutaat.
18,30 uur vanzelf kramp (heb ik zeeeer zelden) en een mooi ingedikte hoeveelheid.
Ik wist dat ik nog niet leeg genoeg was (instinct)
21.45 nog 2x WC gang (dun) = dus 3 uur later.
24.15 (2,5 uur later) nog flinke diaree. kon de WC niet halen.
Resultaat - helemaal leeg. (instinct).

Dat is dus het lastige. Dat het in gedeelte werkt.
Zo,n gedoe zoals hier vermeld krijg ik ook met bv darmmanagement of sinassap.eigeel/olie, stoelgangthee o.i.d.


Met een goede spoeling heb ik dat niet.
Dus mijn voorkeur is een spoeling.

1 ding is zeker, ik ga er niet achter komen hoe het bij mij werkt.
De uitslag van een MRI moet ik nog even bekijken wat dat zou kunnen zien. Zenuwschade is natuurlijk niet te vinden.
Dus mijn verzoek om een foto-camera onderzoek is afgewezen. Dat had hij met andere artsen zorgvuldig besproken. jaja.

Ik moet realistisch zijn.
Nemen zoals het is, met voeding en supplementen is al een dagtaak.

De ontlasting-onderzoeken die ik elk jaar laat doen zijn niet wetenschappelijk bewezen. zegt DML-arts.
 
Laatst bewerkt:
Na 2008/2009 deed ik nog een vasten-reinigingskuur.
Er zijn zo van die dingen die een mens Nooit vergeet.
Toen de eerste hapjes voeding weer werden genomen (appel of vis o.i.d.)
ging ik Vanzelf nar de WC. En iedereen weet hoe uitzonderlijk dat is voor mij.
Was er dan opeens geen zenuwschade?
Wat doet zo,n kuur behalve reinigen.
Wordt het hele gestel gereset?
Zo ja, dan geschied het resetten in 1 keer totaal, ? niet maar een klein beetje.?
Niet alleen de lever bv.

Als ik nu een reinigingskuur zou doen (zou gewoon thuis kunnen) zou het een ander resultaat moeten geven dan destijds.
Want destijds wist ik niet dat de 1e oorzaak waarschijnlijk de tetracycline was van jaren geleden.
Wat gebeurt er in het lichaam als er extra gereinigd wordt?
Een week lang alleen maar goede bouillon zou ook iets moeten doen.

 
Laatst bewerkt:
Ik moet even mijn EI kwijt.
Reeds vele jaren lang doe ik darmspoelingen omdat er zenuwschade is en ik niet vanzelf kan ontlasten. Daar heb ik het eindeloos over gehad.
Klachten waren in het begin heel anders dan nu.

Zondag was de voorlaatste spoeldag en redelijk leeg.
Nu 4 dagen later- 2x gespoeld vandaag, geen enkel resultaat.
Wel vies ondergoed.

Al een tijdje werken de darmen NIET mee. en daarom was ik naar de huisarts gegaan.
Eventuele nieuwe onderzoeken gaan altijd VIA de huisarts. Ik hoor niets anders dan huisarts huisarts, huisarts. Gisteren belde ik al met Unive, ik wil een andere huisarts.

En nieuwe onderzoeken, o.a een camera-pil slikken. Is afgewezen door het Amstelveens ziekenhuis. terwijl ze dit onderzoek zelf niet eens doen.
In plaats daarvan kan ik een MRI krijgen of een colonoscopie. Daarmee vind je geen zenuwschade. Kost alleen maar tijd en geld.
Er bestaat een methode met een implantaat in de rug die de zenuwen aanstuurt. Dat weet ik al 15 jaar lang.
Gisteren ervaringen van mensen met zo,n implantaat doorgestuurd naar de Huisarts.
Maar de huisarts stuurt me weer naar de MDL arts. Kastje naar de muur.
Daar ben ik pas geweest maar heb niet gesproken over een implantaat.
Kenelijk is ze bevoegd om zelf een verwijsbrief te schrijven.

Dan krijg ik assistentes aan de lijn, die moeten eerst lezen waar ik het gisteren over gehad heb . en dan krijg ik uit 2e hand te horen dat ik naar de MDL moet.
Morgen nog eens bellen met Unive of zij kunnen bemiddelen.


Ik word hier zooo moe van.
 
Laatst bewerkt:
Hierboven schrijf ik iets over de moeite die het kost om een verwijzing te krijgn van mijn huisarts voor een neurologisch onderzoek voor een implantaat.
Zij is geen neuroloog .
Ik vraag me al af of ze een afspraak heeft met het Amstelv. ziekenhuis. alle mensen daar naar toe sturen. Het Amstelland doet die behandeling niet.
Als ze een verwijzing doet moet ik misschien wel weken wachten voordat ik een afspraak krijg.
Indien ze de noodzaak inzien van een nader onderzoek - weer vele weken wachten.

Een 1e gesprek met een neuroloog betekent alleen maar dat er naar de klachten wordt geluisterd en dat ze n.a. daarvan beslissen of ze verder onderzoek doen ja of nee.
Dus feitelijk gaat de huisarts op de plaats van de neuroloog zitten.


Ik denk in oplossingen.
Voortaan niet meer telefonisch (met assistenten) bellen.
Het worden steeds ellenlange gesprekken die niets opleveren.

Meteen een gesprek aanvragen bij de huisarts zelf.

Via de zorgverzekering kun je eventueel een klachtenprocedure starten. Ook een mijl op zeven.
Het gemakkelijkste is - gewoon een andere huisarts.
Ik neem aan dat er meerdere mensen zijn die hier tegenaan lopen.
Helaas mag mijn orthomoleculaie ARTS geen verwijzing schrijven.
 
Laatst bewerkt:

Forum statistieken

Onderwerpen
4.471
Berichten
501.370
Leden
8.632
Nieuwste lid
Pinjo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan