(financiële) toestand in de wereld

BREAKING: Houthi forces have now taken control of the entire Red Sea coast in Yemen, effectively giving them control of the Bab el-Mandeb Strait.

The Bab el-Mandeb Strait saw over 9 million barrels of daily crude oil flows at its peak prior to the Iran War.

This reflect ~9% of global demand which is now at risk of being shut down.

Brent crude oil prices extend gains toward $110/barrel.

Mike

22 euro voor één brood: bakker Wim slaat kritiek van zich af​

Mert Kumru·
Een biologisch bruin emmerbrood voor ruim twee tientjes. Dat bedrag leg je op de biologische Noordermarkt in Amsterdam al gauw neer voor één enkel brood. Deze prijs maakt online veel los: is brood een statussymbool en luxeproduct aan het worden? Of is er hier sprake van een Amsterdamse toeristentaks?
© Shootpix/ABACAPRESS.COM
22 euro voor één brood: bakker Wim slaat kritiek van zich af

Een ambachtelijke bakker bakt vers brood.
Het satirische Instagram-account Havermelkelite (232.000 volgers) publiceerde dit weekend een video waarin de expliciete wens wordt uitgesproken om als 'yup' rijk genoeg te worden zodat je het brood op de Noordermarkt kan betalen. In de video die viraal ging, wordt het brood van de Noordermarkt in dezelfde adem genoemd met andere luxegoederen zoals een Porsche en een Rolex.

Brood als 'statussymbool'​

Het prijsverschil met een brood uit de supermarkt is enorm. Volgens de bakker van het brood, Wim Steinhauer van Wims Organic Fine Food, kan je zijn brood simpelweg niet vergelijken met de massaproductie van de supermarkten en is de prijs eerlijk. "Mijn brood moet minstens 36 uur rijzen. Ik neem de tijd, zoals het hoort."

Steinhauer vindt het jammer dat er online alleen maar naar de prijs wordt gekeken van zijn broden. Hij is dan ook niet van plan om zijn formule aan te passen. "Ik denk niet aan geld als ik mijn brood bak, ik let enkel op de kwaliteit van het eindproduct. De online hype boeit me niet."

"Brood van de ambachtelijke bakker is eigenlijk al een soort van luxe product geworden, dat vind ik niet normaal.", zegt Olivier van der Ree eigenaar van Bakkerij Bartine in Den Haag. Van der Ree schrikt dan ook van de prijs van het Amsterdamse brood. Het klopt volgens hem wel dat de productiekosten van brood en banket de afgelopen jaren inderdaad fors zijn toegenomen. Hoge energiekosten en arbeidskosten zijn volgens hem de voornaamste reden voor de noodgedwongen jaarlijkse prijsstijgingen.

6 à 7 euro per brood​

Respect voor het ambacht heeft ook Noëlle Leffers van Bakkerij Meneer Leffers in Delft. Al schrikt ook zij wanneer ze de hoge prijs hoort. "Zoveel voor één brood?"

Volgens Leffers moet brood juist géén luxeproduct zijn. Ze wil dat klanten wekelijks bij haar langs kunnen komen om vers brood te kopen, en verkoopt haar ambachtelijke broden voor rond de 6 euro per stuk. "Ik wil als bakker achter mijn prijs blijven staan."

Brood is nog steeds voor de meeste Nederlanders dagelijkse kost. Toch is er sprake van een daling van het aantal ambachtelijke bakkers. In 2025 telde Nederland maar liefst 3201 ambachtelijke bakkers, dat is een daling van 22 procent ten opzichte van 2010.

De Nederlandse Brood- en Banketbakkers Ondernemers Vereniging (NBOV) stelt dat deze daling de komende jaren door zal zetten. Zij verwachten dat een derde van het aantal bakkers nog voor 2030 stopt met het bakkersambacht. De oorzaken die het NBOV noemt hebben voornamelijk te maken met de hoge energieprijzen, hoge loonkosten en de toenemende regeldruk vanuit de overheid. Deze factoren zorgen ervoor dat ambachtelijke bakkers de concurrentiestrijd met supermarktketens steeds vaker verliezen.

Terwijl Jeroen zijn tablet aansluit op het grote scherm in de studio, is Chantal al klaar om op de rode knop te drukken. In de zaal klinkt gelach — iemand pakt al zijn telefoon om weer een mislukking te filmen voor TikTok. Op het scherm verschijnt de interface van Zamistium AI — eenvoudig en begrijpelijk, zonder ingewikkelde grafieken en onbegrijpelijke termen. Jeroen stort 250 euro en drukt op de knop „Trading starten".

Het platform komt tot leven: de kunstmatige intelligentie begint de markten te scannen — forex, crypto, aandelen, grondstoffen. Het analyseert duizenden signalen per seconde, vindt patronen, opent en sluit posities — dit alles gebeurt voor de ogen van miljoenen kijkers.

250 euro wordt 287. Dan 342, 521, 718 euro. Drie minuten. Een bijna drievoudige groei. De zaal bevriest van schok, de presentatoren kijken elkaar verbaasd aan..

MORE EXPLOSIONS IN
ABHA, Saudi Arabia. So, the US is considering halting diesel exports.

The US is the world's largest diesel exporter... Russia, the 2nd largest, has already halted exports.

A US export ban would send global diesel prices even higher and force countries like Japan to dump USTs to fund their domestic needs.

In other words, imposing an export ban on diesel would blow up the UST market.

There are no easy solutions anymore.

We don't own enough hard assets for what's coming.

Mike

The whole world is on the verge of a collapse.

Countries are now preparing for the deadliest food crisis in history.

Now the Yasref oil refinery at the Yanbu terminal has also been completely destroyed.

Yasref produces about 11 million gallons of clean diesel a day.

Plus gasoline and sulfur.

Saudi can no longer export crude oil or diesel.

Saudi Aramco just cancelled all of their crude oil exports to Europe because the East West Pipeline is destroyed.

Brazil is one of the world's largest food exporters.

But even Brazil is collapsing.

Because they import 80% of their fertilizer, urea and sulfur.

And all these imports are now blocked.

Millions of trucks that transport grain from farms to mills have stopped.

Ships that carry rice and wheat have also stopped.

Tractors that plow and plant crops have also stopped.

The diesel crisis will only get worse from here.

This will cripple irrigation and harvesting.

Saudi has now made a formal request to the UK prime minister to bomb Yemen.

MBS also met US Central Command Chief Admiral Brad Cooper in Jeddah.

He warned him about the worldwide catastrophe that's coming.

Riots have already started in Syria.

There will most likely be more riots in multiple countries soon.

Countries could start attacking each other to fight for the remaining resources.

Human civilization could totally collapse.

Mike

Forum statistieken

Onderwerpen
4.725
Leden
8.714
Nieuwste lid
RamonDelats23
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan