Mike
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
‘’Je moet nooit vergeten dat jij de enige bron van waarde bent in het systeem’’
Dit is de boodschap van Judith Zeeman. Astrologe, IFS-therapeut en onderzoekster van het financiële systeem. Judith verbindt binnen- en buitenwereld met elkaar en laat zien dat er geen corruptie in het systeem zit, maar dat het systeem zélf volledig corrupt is. Ze doorbreekt het klassieke links-rechts-denken en wijst op de kracht van radicale zelfverantwoordelijkheid. Volgens haar zijn we nu in de fase terecht gekomen waar we moeten kiezen: vrijheid en zelfleiderschap of de diepste vorm van slavernij die ons met de plannen van de Anonieme klasse te wachten staan…
In deze podcast gaan we het hebben over:
De bevolking als onderpand voor de anonieme elite
Judith vertelt over de massale onteigening die we op alle niveaus nu terugzien. Hoe mensen als Sander Schimmelpenninck hier bewust aan meewerken, maar ook het huisbezit van box 1 naar box 3 en ‘’the digital control grid’’ komen aan bod.
De piramidestructuur van het financiële systeem en de rol van de (nationale) banken
Hoe zit het systeem in elkaar? Wie zijn de loopjongens? En hoe heeft het tot deze power-grab kunnen komen? Judith heeft het hier ook specifiek over de oprichting van de FED en de grote wereldoorlogen.
De psychologie van de links-rechts, verdeel- en heers dynamiek (Shadow Work)
Judith vertelt over de politiek als afleiding, en hoe we zelf bewust kiezen om dit systeem in stand te houden, primair door onze schaduwstukken.
Spirituele expansie en zelfleiderschap in de nieuwe wereld
Waar kunnen we onze energie in steken? Wat is de rol van spiritualiteit en bewustzijn? En welke oplossingen zijn er voor ons? Ook bespreekt Judith de in Amerika snel groeiende therapievorm die het menselijk bewustzijn ziet als een systeem van innerlijke delen: Internal Family Systems (IFS).
Topbelegger Valentijn van Nieuwenhuijzen beleefde in 25 jaar talloze financiële crises: ’Maar de huidige is veel gevaarlijker’
Theo BestemanVerslaggever Energie en grondstoffen
12:30 uur | 20 juli 2025
Van Nieuwenhuijzen (54) kon met zijn analyses voor de grote investeerders zoals pensioenfondsen, de zakenbanken, private equity en family offices de koers van miljarden aan vermogen helpen veranderen. Nooit veel woorden, wel veel data en ,,nog altijd” geloof in werking van financiële markten. ,,Dat is onomstreden de realiteit.”
Hij nam een sabbatical. Zijn recente publicaties op Substack tonen een serie waarschuwingen. „Ik heb veel gelezen, en heb tijd om met meer afstand te kijken naar wat markten drijft. De huidige crisis draait niet om inflatie of rente”, zegt hij in een Amsterdamse bakkerij. „Het gaat meer om de onderlinge solidariteit binnen Nederland, het Westen, en tussen overheden en centrale banken, die niet langer als vangnet functioneert. Dat is best beangstigend. Dat maakt deze periode gevaarlijker dan eerdere crises. Want er is geen vanzelfsprekende coördinatie meer als het echt fout gaat.''
Waarin ziet u het verschil dan?
„Wat nu gebeurt, is geen normale marktvolatiliteit. We zitten in een geo-politieke systeemwisseling.”
Wat is er anders dan 9/11, de eurocrisis…
„Vergeet niet het ineenstorten van het grootste hedgefonds LTCM, gerund door twee Nobelprijswinnaars Myron Scholes en Robert Merton. De ineenstorting van het wereldwijde financiële stelsel kwam daardoor dichterbij dan iedereen toen door had. In mijn vak zie ik dat we vaak overschatten hoe uniek de crises leken. Elke paar jaar werd er wel geroepen: ’dit is de grootste crisis sinds de Tweede Wereldoorlog’. Nou nee. Maar deze keer is het echt anders.”
Hoe dan?
,,Niet door een enkele schok, maar door meerdere, diep verweven breuklijnen: geopolitiek, populisme, vertrouwen in instituties. En vooral door het loslaten van het idee dat samenwerking binnen het Westen vanzelfsprekend is. Tegelijkertijd zie je dat de bullies in de wereld, Trump, Poetin en anderen, de overhand krijgen, omdat er minder tegenkracht is. Er is ook minder collectief besef hoe waardevol de rechtsstaat en democratie, ons systeem, waren. Welke welzijn en welvaart dat ons heeft gebracht. Dat maakt het, anders dan voorheen, structureel instabiel.”
Wat is het fundamentele risico voor markten?
„De onderlinge solidariteit tussen westerse landen was altijd een vangnet. In elke crisis sinds de Tweede Wereldoorlog, ook in 2008, trokken centrale banken en overheden samen op. Dat vangnet brokkelt af. En dat merken markten. Kijk hoe de dollar in korte tijd 15 procent verzwakte. Op een moment dat dat historisch níet zou moeten: ten tijde van marktonrust was de dollar altijd een veilige haven. Kijk naar de crisis-bestendige Amerikaanse obligaties, hetzelfde. De safe havens worden minder veilig.”
Zijn centrale banken hierop voorbereid?
„Zeker niet volledig. Als de geopolitieke breuklijnen vergroten en er andere centrale bankiers aan het roer verschijnen dan zal de noodzakelijke onderlinge steun tussen centrale banken in tijden van crisis mogelijk verdwijnen. Dat maakt de schokbestendigheid van het financieel systeem veel zwakker.”
Wat kan ik als belegger?
„Besef dat we in een regimewisseling zitten. De oude modellen werken niet meer. We moeten leren leven met fundamentele onzekerheid. Niet alles is te voorspellen. Maar je kunt wel veerkracht bouwen. Niet spreiden in het wilde weg, maar strategisch: minder VS, meer Azië, meer aanpassingsvermogen.”
,,De afgelopen twintig jaar waren beleggers overwegend pro-VS. Amerikaanse aandelen, Amerikaanse obligaties. Iedereen zat er zwaar in, ook via je hypotheek of lening. Dat was onomstreden als je rendement wilde maken. Maar die tijd lijkt voorbij. De waarderingen zijn hoog, het geopolitieke risico groeit, de economische voorsprong van de VS slinkt. Mijn inschatting is dat wie nu nog evenveel VS in zijn portefeuille heeft als tien jaar geleden, structureel risico loopt.”
Wat moeten beleggers dan doen?
„Denk strategisch. Maar wees oplettend, sensitief, flexibel. Beweeg mee – een belangrijke levensles voor mij nu. Kijk naar structurele groeibronnen. Zuidoost-Azië en India zijn dan financieel aantrekkelijk: jonge bevolkingen, economische dynamiek, opkomende middenklasse. Democratisch niet perfect, de markten zijn ondiep – maar er is wel stevige groei. En relatief onderwogen in veel wereldwijde beleggingsportefeuilles.”
En de VS eruit gooien?
„Nee. Dat zou naïef zijn. Maar structureel afbouwen is logisch. Niet alleen vanwege waardering of geopolitiek, maar ook omdat de VS minder ’hedge’ of tegenwicht is dan voorheen. Vroeger werkte de aanschaf van de dollar en Amerikaanse staatsobligaties als vangnet. Nu is die functie minder, zeker.”
U pleit voor een andere kijk op risico’s.
,,Ja. We maken nog te veel beslissingen alsof alles statistisch te vangen is. Maar onzekerheid is niet hetzelfde als risico. Een beurscrash is een risico. Maar oorlog in Taiwan, een politieke implosie in de VS, of een mondiale afwijzing van ESG? Dat zijn systeemverstoringen. Die kun je niet modelleren met allerlei data. Daarvoor heb je veerkracht nodig, geen rekentools. Dat ben je zelf.”
Maar waarin beleggen, duurzaam is op zijn retour.
„Duurzaam beleggen is in een kwetsbare fase gekomen. Fondsen die in ESG zaten, werden te vaak verkocht als moreel goed. Dat roept weerstand op. Zeker als mensen hun koopkracht onder druk zien staan. Toch blijft duurzaam beleggen cruciaal.”
Waarom?
„De naam ESG blijft niet per se. Misschien verdwijnt dat als merk en als marketing. Maar de onderliggende thema’s zoals energietransitie, grondstoffenschaarste, klimaatrisico’s, ja, die gaan helemaal nergens heen. Dat blijft. Duurzaam beleggen moet zich opnieuw bewijzen: niet op idealen, maar op geleverd rendement bij een bepaald risico.”
U schrijft veel over koeien.
„Ik volgde ooit milieu-economie. Maar recent ben ik toch geschrokken: meer dan een derde van het bewoonbare land op aarde wordt gebruikt voor vee, vooral koeien. Als je dat efficiënter kunt maken, via kweekvlees bijvoorbeeld, is dat niet alleen beter voor het klimaat, maar ook een economische wijziging ten goede: minder watergebruik, minder uitstoot, minder ruimte. Dat kan net zo’n verschuiving worden als zonne-energie.”
Maar de consument doet beperkt mee.
,,Niet meteen, klopt. Er is culturele weerstand. Mensen willen weten waar hun eten vandaan komt, houden van ’de boer en de wei’. Maar als de prijs goed is, en het product kwalitatief, dan kantelt dat naar alternatieven. Net als bij elektrische auto’s: aanvankelijk niche, nu mainstream.”
Wat is uw volgende stap?
,,Ik heroriënteer me. Na 25 jaar fulltime beleggen is het tijd om afstand te nemen. Schrijven, nadenken, veel meer tijd voor familie. En misschien op termijn weer een rol op inhoud, wellicht in de sport. Maar niet per se in een directiekamer.”
Het ‘uuthuuske’ in Wehl. © Theo Kock
‘Hij maaide alleen het gras’: Buurt boos over snelle verkoop van nooit bewoond startershuisje met zelfbewoningsplicht
Tiny house, zo goed als nieuw, te koop bij bieding vanaf 309.000 euro. Hé? Is dat niet een van de 26 ‘betaalbare’ uuthuuskes, bedoeld voor jonge starters in het Liemerse dorp Wehl en omstreken? Mét zelfbewoningsplicht nog wel! Wat is hier aan de hand?
Henny Haggeman 28-07-25, 13:00
Dat een schattig ogend tiny house op adres IJzeroven 12 in Wehl te koop staat is te zien op Funda én, als we gaan kijken, ook op het adres zelf. Een bord van makelaar Ditters Franssen staat naast het huisje. De 26 tiny houses zijn begin juli 2024 twee aan twee opgeleverd. Ze worden uuthuuskes genoemd, omdat ze bedoeld zijn voor jongeren die uit huis (uut huus) gaan.
Deze krant schreef meerdere verhalen over het succesvolle project van de gemeente Doetinchem. Om te voorkomen dat een belegger er rijk van wordt door de boel op te kopen, heeft de gemeente wel voor vijf jaar zelfbewoningsplicht opgelegd. Anders kan er een boete van 50.000 euro worden opgelegd.
Een buitenkans voor jonge Wehlenaren om in een overspannen huizenmarkt tóch een betaalbare woning in eigen dorp te bemachtigen. De kosten voor de huisjes met een woonoppervlak van 70 vierkante meter liggen tussen 155.000 en 185.000 euro, rekent de gemeente voor.
Overweldigend
De belangstelling is begin 2023 overweldigend. Zo’n honderd jongeren, vooral uit Wehl en omstreken, steken hun vinger op. Een aantal haakt tijdens het proces af. Een notaris loot. Uiteindelijk belanden zo’n dertig aanmelders op de wachtlijst. Zij vallen buiten de boot.
Jonge starters laten zich informeren over het project in Wehl in juni 2024. © Theo Kock
Het ‘Te koop’-bordje zorgt voor de nodige boosheid op IJzeroven. Een bewoner die niet met zijn naam in de krant wil omdat iedereen elkaar kent op het hofje, zegt dat het huisje zelfs al is verkocht.
En wel aan iemand uit het westen die er 358.000 euro voor zou hebben neergeteld. Want op een enkele bewoner van Wehl na, zou er vooral belangstelling zijn geweest van woningzoekenden uit de Randstad.
Als we de makelaar bellen, horen we dat IJzeroven 12 inderdaad is verkocht. Wel voor iets minder dan 358.000.
‘Anderhalve ton winst’
Het verhaal wordt bevestigd door een andere buurman, die ook anoniem wil blijven (naam is bekend bij de redactie). „Anderhalve ton winst”, moppert de man. „Ondertussen heeft hij wel een eindje verderop een grotere kavel gekocht. Daar investeert hij de winst in.”
De eigenaar van IJzeroven 12 is er zelf niet. Volgens buren heeft de jonge man zelf nooit in het huisje gewoond; hij zou iets verderop bij zijn ouders zijn blijven wonen. Ook daar zijn beide buren niet over te spreken: hier had ook iemand kunnen wonen die in 2023 op de wachtlijst terecht is gekomen. Wel liet de eerste koper zich zo nu en dan zien om gras te maaien. Aanbellen bij het ouderlijk huis voor nadere uitleg helpt aanvankelijk niet. De familie is op vakantie.
Zelfbewoningsplicht
Ans Putman is raadslid in Doetinchem. Als inwoner van Wehl hoorde ze van de verontwaardiging. Ze verbaast zich hooglijk: „Ik dacht dat we een zelfbewoningsplicht voor vijf jaar hadden ingevoerd. Hoe kan dit?”
Dat vraagt ze aan het college van de gemeente. De plicht is er inderdaad: de bewoner mag vijf jaar lang het huisje niet verhuren. Maar verkopen mag wel, antwoordt het college. Met als restrictie dat ook voor de volgende koper de zelfbewoningsplicht geldt. Voor wat dat waard is dus.
Navraag bij de Vereniging Eigen Huis leert dat speculatie door de zelfbewoningsplicht niet eenvoudig is te voorkomen. „Er zijn goede argumenten nodig om iemand te verplichten zijn huis niet te verkopen”, zegt Nico Stolwijk, woordvoerder Eigen Huis.
„Want de zelfbewoningsplicht is een beperking van het eigendomsrecht. Normaliter mag een eigenaar van een woning zelf beslissen wat hij met zijn huis doet en aan wie hij het verkoopt. De bewoner mag beslissen wat hij met zijn eigen huis doet.” Dat kan bij plicht juridische strijd tot gevolg hebben.
De gemeente Doetinchem is bang voor juridische consequenties. Dat blijkt tenminste uit een ander antwoord dat raadslid Putman kreeg van het college: ‘We hebben eerder het antispeculatiebeding toegepast bij woningbouwprojecten. Dat leidde toen tot rechtszaken. We hebben het niet meer toegepast.”
Vriendin
Vanaf zijn vakantieadres neemt de verkoper van IJzeroven 12 contact op. Dit om – anoniem, gezien de ophef – zijn kant van het verhaal te vertellen. „Toen de bouw van het huisje bijna af was, leerde ik mijn vriendin kennen”, vertelt hij.
„We kregen een relatie, willen groter gaan wonen en gaan voor een andere optie. Ik ben er niet gaan wonen omdat ik dan de inboedel over een jaar zou afschrijven. Dat ik het huis vanaf 309.000 te koop zette? Als ik een ander huis koop, moet ik toch ook de prijs betalen die de markt vraagt? Aan speculeren doe ik niet. En het is bij dit mooie initiatief een goede zaak dat een belegger de huisjes niet kan kopen om ze te verhuren.”
De jonge man zegt ook twee andere bewoners van het hofje te kennen die willen doorstromen naar een groter huis: „Die verkopen ook niet onder de marktprijs.” Welk bedrag hij heeft gekregen voor IJzeroven 12, wil hij niet zeggen: „Maar lager dan het bedrag (de 358.000 euro, red.) dat wordt genoemd.”
Hoe hij de maas in de Doetinchemse regeling ontdekte? „Er is geen maas”, zegt hij. „Tijdens de informatieavond over het project is ons al gezegd dat verhuur kon worden tegengegaan, maar verkoop niet. Best logisch: mag je je huis niet verkopen als je in scheiding ligt? Of als je binnen de kortste keren twee kinderen hebt en groter wil wonen? Nou dan.”