ferritine en haaruitval

debje_b

New member
ik ben benieuwd naar de vrouwen die ook last hebben van haaruitval of jullie wel is je ferritine hebben laten prikken en zo ja wat deze was, ik heb nu al meerdere verhalen gehoord dat vrouwen haaruitval kregen door ferritine gebrek, ik eet nu al een paar maanden volgens dit form, het gaat goed met me suikerspiegel, ik heb niet de hele dag meer trek in lekkers, alleen ik had dus al een laag ferritine gehalte van 33 en nu na paar maanden eten volgens dit forum met veel biologisch roomboter, kefir slagroom en rauwe melk, heb ik nog maar een ferritine gehalte van 8 over, het is wel zo dat ijzeropname vermindert met veel melkproducten, ik heb veel haaruitval ook waarschijnlijk door het lage ferritine gehalte, ik wil supergraag een midden weg vinden want voel me goed bij het eten volgens dit forum maar alles bakken in roomboter is voor mij nu even geen optie, olijfolie is geen goed idee natuurlijk, kokosolie vind ik ook niet altijd lekker,

 
We hebben hier weer te maken met een mythe: zuivel verhindert ijzeropname. Hier een artikel daarover:

http://skinnychef.com/blog/iron-absorption-problems

Quote:
While calcium supplements have been found to interfere with iron absorption and it’s often stated that high calcium foods do the same, a French study stated the contrary: dairy products did not interfere much at all.


Kortom, er moet een andere reden zijn waarom je zo'n geringe ijzeropname hebt. Wat citaten uit dit artikel, die wellicht verhelderend kunnen zijn:

Quote:
Most people think that only use of drugs such as antibiotics cause gut imbalances, but this is simply not true. According, to Dr. Natasha Campbell-McBride MD, use of other drugs such as the Pill also cause severe gut dybiosis.


Quote:
Gut Dysbiosis and Anemia Go Hand in Hand

Most people with abnormal gut flora also suffer from various stages of anemia. This is because some of the most common pathogenic strains of bacteria that take hold in an imbalanced gut are those that consume iron: Actinomyces spp., Mycobacterium spp., pathogenic strains of E.Coli, Corynebacterium spp. and others.

Anemia during pregnancy is especially dangerous. Not only can it deprive the fetus of oxygen (iron helps build red blood cells and red blood cells carry oxygen), but it is linked to low birth weight and pre-term birth and the many long term health and associated developmental problems.

Can taking iron supplements during pregnancy combat this problem?

In a word, no! How many women do you know who consistently battle low iron levels during pregnancy despite consuming iron supplements and eating iron rich foods? I personally know many such cases.

The reason is that the more iron a patient with gut dysbiosis consumes in either food or supplement form, the stronger these pathogenic, iron loving strains become! The extra iron “feeds” them, so to speak, much the same as sugar feeds Candida Albicans. The cure for gut dysbiotic anemia is to heal and seal the gut, not take iron supplements!


Hieruit blijkt dat een verstoorde darmflora kan leiden tot geringe ijzeropname, omdat bepaalde micro-organismes (candida) leven van ijzer. Deze darmdysbiose kan weer het gevolg zijn van medicatie, waaronder de pil en antibiotica. Misschien moet je de oorzaak van je klachten in die richting zoeken i.p.v. zuivelproducten. Het is ook heel verstandig om de schildklier en een tekort aan maagzuur wat nader te bekijken:

http://www.stopthethyroidmadness.com/ferritin/

Quote:
Why do we often have low iron levels? Because being hypothyroid can result in a lowered production of hydrochloric acid which in turn leads to the malabsorption of iron, whether revealed with low ferritin, or with inadequate levels of serum or saturation.


En te weinig maagzuur leidt tot een te basisch milieu, wat weer leidt tot... verstoorde darmflora! Ik denk dat daar het probleem eerder zit. Je moet jezelf afvragen waarom je ferritine altijd al aan de lage kant was. Je hebt dus waarschijnlijk altijd al een schildklier-, maagzuur- en darmfloraprobleem gehad.

Mike

 
Debje,

Ik heb je voorsteltopic er nog eens op nagelezen. Hierin staat o.a. te lezen:

Quote:
ik was al een paar jaar vegetarisch, maar nu ik hier aan het lezen geslagen ben en het boek voeding en fysieke degeneratie besteld heb ben ik er toch anders over na gaan denken


Quote:
mijn problemen zijn, angst/ depressie en acne en haaruitval door pcos volgnes gynaecoloog.


Quote:
ik ben alleesntaand moeder en toen ik bevallen was van mijn derde kindje werd ik heel erg depressief door mijn haaruitval, ik ben toen maar alle pillen gaan slikken die ik voorgeschreven kreeg van dermatoloog omdat ik gewoon iets moest doen, ik kon het me niet veroorloven om met een pasgeboren baby en 2 kinderen zwaar deppresief te worden,

nu 4 jaar later is mijn haaruitval heel erg gestabiliseerd en heb ik een volle bos met haar. ik baal echter van de vele medicicatie die ik slik, ik heb last van hartkloppingen door de diane pil daarvoor krijg ik prpranolol een beta blocker, ook slik ik prozac omdat ik zo depressief en angstig werd door de haaruitval.


Je ziet dus dat mijn bovenstaande post een beter beeld geeft van de oorzaak van jouw problematiek. Symptomen van trage schildklierwerking zijn, o.a.: huidklachten, depressie en haaruitval! En vegetarisme leidt vaak tot...trage schildklierwerking en candida! Daarnaast het feit dat je volop aan de medicatie (incl. de pil en aniti-depressiva!) hebt gezeten of misschien nog steeds zit. En je geeft melkproducten de schuld?!

Mike

 
Eh schuld geven zou ik het niet willen noemen. je berichtje geeft mij een raar gevoel... Zo van jij bent betrapt zeg maar...

 
Zo bedoel ik het helemaal niet. Ik wil duidelijk maken dat het te makkelijk is om met de vinger te wijzen naar zuivel als de boosdoener. Duidelijk is dat er iets hormonaals aan de hand is, wat je voortdurend terugziet bij langdurig gebruik van de pil. Het lijkt me verstandiger om dat maar eens onder de loep te nemen.

Mike

 
Hoi Debje, wat ik weet van de pil is: deze kan ook medeveroorzaker zijn van dysbiose in de darmen: bevordert schimmels in de darmen: ik herinner me van de tijd dat ik ermee begon dat bij mij de blaasontstekingen begonnen. Niet raar, want de blaasontstekingen hielden daar bij mij zeker verband mee: met dysbiose in de darmen destijds. Dit is al weer lang geleden overigens, maar het heeft een lange nasleep gehad bij me.

 
Dag Debje,

Al gedacht aan oestrogeendominantie ? In dat geval is progesteroncreme van Dr. Lee vaak een effectieve oplossing.

 
@ Lia

Is inderdaad het beste

@ Debje

Hier even een resumé van de essentie.

Dr. Lee had heel wat vrouwen in zijn praktijk die schildkliersupplementen namen om reden van een verminderde schildklierwerking om reden van een te trage stofwisseling. Bij het onderzoeken van zijn vrouwelijke patiënten zag hij het verband tussen oestrogeendominantie en de inname van schildkliersupplementen. Hij corrigeerde dit door het voorschrijven van natuurlijk progesteron en zag dan dat bij heel veel dames dat ze geen behoefte aan schildkliersuppletie meer hadden. Zijn middel van toedienen van het aanvullend progesteron was voorschrijven van progesteroncreme om de reden dat de huid het progesteron het beste absorbeert.

Hij ontwikkelde hiervoor ProgesterAll die je in de dosering van 20 mg per dag dient te gebruiken. Voor vrouwen die nog niet in de overgang zijn dienen ze dit te doen vanaf de laatste 2 weken voor de menstruatie tot aan de 2e dag voor de menstruatie.

Conclusie van het verhaal : ProgesterAll herstelt bij een teveel aan oestrogeen vaak het tekort aan progesteron waardoor er een hormonaal evenwicht tot stand komt. Voor meer info over het boek en het bestellen van de ProgesterAll kan men terecht bij bij http://www.succesboeken.nl.

 
Ik heb de crème in huis, maart ben nog niet serieus gaan smeren. Zou dat echt zo goed opgenomen worden in je huid dat het in de bloed baan terecht komt? Ik deed 2 dagen serieus smeren en vergat het dan weer. Ik heb o marktplaats en bod gedaan op het boek van john r lee, de kaft is alleen anders dan de nieuwere versie. Zal vast zelfde inhoud zijn, ben benieuwd, groetjes

 
Dag Debje,

Als het op basis van de herziene versie van 2004 waarin de ondersteunende hormonale instrumenten besproken worden is het boek inderdaad identiek. Dr. Lee is inmiddels overleden en ik vermoed om deze reden dat er niet veel herzieningen op zijn boek meer zullen komen.

Volgens hem wordt de zalf het beste opgenomen op de plaatsen waar de huid betrekkelijk dun en goed doorbloed is : het gezicht, de nek, de bovenkant van de romp, de borsten, de binnenkant van de armen en bovenbenen en de handpalmen en voetzolen. Hij adviseert wel om de zalf op wisselende plekken aan te brengen zodat verzadiging van één plek voorkomen wordt.

Zelf wacht ik nog op de zalf. De verzending door Succesboeken richting België verloopt helaas niet zo vlot. Als ze daar meelezen dienen ze het in het vervolg met de priority te verzenden,...

 
Ik heb vandaag ook de progesteroncrème besteld, ik slaap al een paar weken slecht, mijn kachel springt op de meest onmogelijke tijden aan op turbostand. Dekbed terug, afkoelen en dan weer proberen te slapen.

Het is heel typisch: eerst wordt ik klaarwakker, en of ik me dan omdraai of blijf liggen even later komt de opvlieger.

Overdag is het goed te doen maar 's nachts gaat het ten kosten van me nachtrust.

Kijken of de progesteroncrème wat voor me betekenen gaat.

Vivianne, hier in NL gaat het dan toch sneller, kreeg net een mailtje dat het aangeboden is aan PostNL en dat het morgen geleverd wordt.

Lia

 
Lia,

Dit geeft aan dat er nog steeds sprake is van hormonale disbalans die nog niet door de veranderde voeding is verholpen. Je bijnieren veroorzaken deze opvliegers en het slechte slapen. Wellicht dat jij ook aan het bijnierextract moet...

Mike

 
Als ik het goed begrijp pakt progesteron niet de oorzaak aan en bijnierextract wel, de bijnieruitputting. Als ik die dan met de extract aanpak en 'heel' dan heb ik in principe de progesteron niet meer nodig?

Of zal ik ze allebei gebruiken.

Welke adviseer jij in mijn situatie: de adrenanorm of de adrenal?

Lia

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.783
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan