Exorfinen, landbouw en de knechting van de vrije mens

ruud

New member
Een stuk uit een tekst over het ontstaan van landbouw, tolerantie van mensen om een vrij zwervend bestaan in de natuur op te geven en zich op te sluiten in steden en de rol van exorfinen daarbij:

http://hetuurvandewaarheid.info/2011/12/07/granen-heerlijk-natuurlijk-en-gezond/

Quote:
Exorfinen

Het ontstaan van steden en landen over de hele planeet is ook een raadsel, en ook hier bestaat een lawine aan theorieën en literatuur om dit te verklaren. Nu heeft er kort geleden onderzoek plaatsgevonden naar de samenstelling van voedsel, dat een nieuw licht op de zaak kan werpen.

Op zoek naar een verband tussen voedselopname en geestelijke stoornissen, deden onderzoekers tegen het eind van de jaren 1970 onderzoek naar de aanwezigheid van opiaatachtige bestanddelen in alledaags voedsel. Dat zijn bestanddelen in het voedsel waar je high of suf van wordt.

Dohan ontdekte dat symptomen van schizofrenie verminderden, wanneer patiënten geen granen en melk meer consumeerden. Onderzoek in gemeenschappen rond de Grote Oceaan toonde aan dat schizofrenie daar pas ontstond na intrede van westerse invloeden, waardoor men tarwe, bier en rijst ging consumeren.

Het lichaam kan hormonen en hersenstoffen produceren die een verdovende werking hebben. Deze lichaamseigen verdovers heten endorfinen. Als dergelijke verdovende stoffen van buitenaf komen, spreken we van exorfinen.

Tarwe, maïs en gerst bevatten exorfinen, evenals koemelk en borstvoeding: die bevatten casomorfinen. De exorfinen in granen zijn veel sterker dan die in koemelk, terwijl koemelk op zijn beurt weer sterkere casomorfine levert dan menselijke borstvoeding. Verschillende bestanddelen werken als opiaten en hoewel hun werking iets anders kan zijn, hebben ze met elkaar gemeen dat ze op dezelfde manier als een ‘beloning’ worden ervaren door het menselijk lichaam.

Toen de kracht van die exorfinen werd onderzocht, bleek dat die vergelijkbaar is met morfine en bepaalde endorfinen (enkefalinen). Ze worden door de darmen opgenomen en kunnen het lichaam verdoven en stress verlagen net als opium. Onderzoek laat zien dat het eten van granen en het drinken van melk leidt tot stemmingswisselingen bij depressieve patiënten. Normale verslavende middelen zijn opiumachtig (zoals heroïne en morfine) of dopamine-achtig (zoals cocaïne en amfetamine). Ze werken omdat ze beloningscentra in de hersenen activeren.

Kunnen we hieruit afleiden dat mensen worden beloond door het eten van dit voedsel en verslaafd kunnen zijn aan granen en melk?

Er zijn verklaringen die uitgaan van een natuurlijk, biologisch nut van die exorfinen. Maar andere theorieën beschouwen deze opiaatachtige stoffen juist als onnatuurlijke indringers. Wadley en Martin zien deze exorfinen als onnatuurlijke indringers die schizofrenie veroorzaken en darmstoornissen, zoals glutenintolerantie. Dat zijn slechts ziekten die een minderheid van de bevolking treffen. Wat is het effect op de mensheid als geheel?

Onderzoek naar voedselallergieën, tegenwoordig eerder voedselintolerantie genoemd, toont aan dat bepaald voedsel een reactie in het lichaam teweeg brengt, die tot gedragsverandering leidt. Het gaat om een heel scala aan voedselproducten en om veel verschillende symptomen. Bij een aantal van die symptomen zijn hersenfuncties betrokken (depressie, angst, epilepsie, hyperactiviteit en schizofrenie).

In 1982 maakte Radcliffe een lijst van verdachte voeding tijdens een rechtszaak waar 50 mensen bij betrokken waren. Bovenaan de lijst stond tarwe (meer dan 70% van de betrokkenen vertoonde reacties op tarwe), gevolgd door koemelk (60%), eieren (35%), maïs, kaas, aardappelen, koffie, rijst, gist, chocolade, thee, citrusvruchten, haver, varkensvlees, platvis, suiker, rundvlees. Dit zijn bijna allemaal producten die in het dagelijkse dieet van de moderne mens zijn opgenomen sinds de introductie van de landbouw.

Het consumeren van ontbijtgranen en melk, zoals tegenwoordig vaak gebeurt, activeert beloningscentra in de hersenen. Voedsel dat gegeten werd voor de introductie van granen, zoals fruit en noten, heeft die eigenschappen niet. De effecten van exorfinen zijn vergelijkbaar met die van gewone drugs: er is een beloning, motivatie, afname van het stressniveau, gevoel van welbevinden, en mogelijk zelfs verslaving. Ofschoon de effecten van een maaltijd geringer zullen zijn dan die van een dosis drugs, consumeren moderne mensen die maaltijden meerdere malen per dag, dag in dag uit.

Door de constante inname van exorfinen is het gedrag van mensen veranderd. Mensen die voorheen een vrij zwervend bestaan hebben geleid in de open natuur, gingen het volgende verdragen:

a) leven in dichtbevolkte gebieden

b) tijd besteden aan het welzijn van mensen die geen familie zijn, en

c) een ondergeschikte rol spelen in een grote sociale rangorde.


 
Er bestaat geen melkverslaving, wel een verslaving aan granen. Vet- en eiwitrijke producten geven een natuurlijk verzadigingsgevoel, eet er teveel van en je wordt misselijk. Zie ook deze topic:

https://www.fatsforum.nl/bbpress/topic.php?id=388#post-6582

Ik vond het al vreemd dat ik hier geen reactie op kreeg. Lees dit goed door. Het zijn zetmeel/koolhydraten/suikers die een gevoel van onverzadigdheid geven en daarmee verslavend kunnen uitwerken.

Mike

 
Ja dat is dan redelijk funest: je eet er veel van (koolhydraten) en je lichaam blijft maar meer vragen en geeft geen stopsein en weet er ook geen raad mee!

Wat ik wel gedurende mijn leven gemerkt heb is dat ik steeds meer tolerantie ontwikkelde voor koolhydraten om het maar zo te zeggen.

Als kind vond ik brood of erwtensoep bijv. erg machtig.

Maar dat gevoel begon wel af te nemen in mijn puberteit.

 
Zou het kunnen dat de homogenisering en pasteuriseren van melk bijdraagt aan de bovengenoemde effecten??

als het onderzoek in de jaren 1970 is gedaan lijkt het mij dat het over gehomogeniseerde, gepasteuriseerde melk gaat en niet over het pure product (wat waarschijnlijk bij gelegenheid ook door zwervende volkeren werd gedronken).

Dat voedsel de basis is van hoe mensen zich gedragen word mij steeds duidelijker....

 
Erik, wat dus ook belangrijk kan zijn voor het onderzoek in de jaren 70 is de vraag of er volvette melk in het onderzoek is gebruikt of niet voor het gevoel van verzadiging.

Ik zit wel ff te denken: iets kan toch wel ook verslavend zijn ook al kun je op een moment een verzadigingspunt bereiken?

 
Quote:
iets kan toch wel ook verslavend zijn ook al kun je op een moment een verzadigingspunt bereiken?


Geef mij 1 voorbeeld. Ken jij bijv. kaas- of eiverslaafden? Ik niet. Ik ken wel hordes brood- en pastaverslaafden. Verwar 'verslaving' niet met heel erg lekker vinden, maar met letterlijk niet zonder kunnen.

Mike

 
Quote:
Wheat is an Opiate

Dr. Davis

www.wheatbellyblog.com

Tue, 17 Apr 2012 11:27 CDT

Although it is a central premise of the whole Wheat Belly argument, I fear that some people haven't fully gotten the message:

Modern wheat is an opiate.

And, of course, I don't mean that wheat is an opiate in the sense that you like it so much that you feel you are addicted. Wheat is truly addictive.

Wheat is addictive in the sense that it comes to dominate thoughts and behaviors. Wheat is addictive in the sense that, if you don't have any for several hours, you start to get nervous, foggy, tremulous, and start desperately seeking out another "hit" of crackers, bagels, or bread, even if it's the few stale 3-month old crackers at the bottom of the box. Wheat is addictive in the sense that there is a distinct withdrawal syndrome characterized by overwhelming fatigue, mental "fog," inability to exercise, even depression that lasts several days, occasionally several weeks. Wheat is addictive in the sense that the withdrawal process can be provoked by administering an opiate-blocking drug such as naloxone or naltrexone.

But the "high" of wheat is not like the high of heroine, morphine, or Oxycontin. This opiate, while it binds to the opiate receptors of the brain, doesn't make us high. It makes us hungry.

This is the effect exerted by gliadin, the protein in wheat that was inadvertently altered by geneticists in the 1970s during efforts to increase yield. Just a few shifts in amino acids and gliadin in modern high-yield, semi-dwarf wheat became a potent appetite stimulant.

Wheat stimulates appetite. Wheat stimulates calorie consumption: 440 more calories per day, 365 days per year, for every man, woman, and child. (440 calories per person per day is the average.) We experience this, sense the weight gain that is coming and we push our plate away, settle for smaller portions, increase exercise more and more . . . yet continue to gain, and gain, and gain. Ask your friends and neighbors who try to include more "healthy whole grains" in their diet. They exercise, eat a "well-balanced diet" . . . yet gained 10, 20, 30, 70 pounds over the past several years. Accuse your friends of drinking too much Coca Cola by the liter bottle, or being gluttonous at the all-you-can-eat buffet and you will likely receive a black eye. Many of these people are actually trying quite hard to control impulse, appetite, portion control, and weight, but are losing the battle with this appetite-stimulating opiate in wheat.

Ignorance of the gliadin effect of wheat is responsible for the idiocy that emits from the mouths of gastroenterologists like Dr. Peter Green of Columbia University who declares:

"We tell people we don't think a gluten-free diet is a very healthy diet . . . Gluten-free substitutes for food with gluten have added fat and sugar. Celiac patients often gain weight and their cholesterol levels go up. The bulk of the world is eating wheat. The bulk of people who are eating this are doing perfectly well unless they have celiac disease." In the simple minded thinking of the gastroenterology and celiac world, if you don't have celiac disease, you should eat all the wheat you want . . . and never mind about the appetite-stimulating effects of gliadin, not to mention the intestinal disruption and leakiness generated by wheat lectins, or the high blood sugars and insulin of the amylopectin A of wheat, or the new allergies being generated by the new alpha amylases of modern wheat.


http://ww.sott.net/articles/show/244237-Wheat-is-an-Opiate

Comment: Read more about the 'addictive properties' of wheat:

http://www.sott.net/articles/show/235835-Interview-with-Wheat-Belly-Author-Dr-William-Davis

http://www.sott.net/articles/show/2...Fat-And-Has-a-Lot-in-Common-with-Opiate-Drugs

http://www.sott.net/articles/show/242947-Can-Wheat-Drive-More-Than-Your-Digestive-System-Crazy-

 
De "devil in the milk" werkt ook sterk als een opiaat. Heb eens een goeie radioaflevering hierover beluisterd van Undergroundwellness op blogtalkradio (echt een aanrader). Waarschijnlijk net als met granen door dwaze onwetende "verbeteringspogingen" van rassen door de menselijke hand denk ik zelf. Goeie links inderdaad naar Wheat Belly, LieverGezond, fantastisch (audio)boek dat ik al tot me heb genomen.

Maar ik las eerder dat Mike niet zo let op A1 type zuivel?

Bij de WAPF preken ze hier wel over zag ik onlangs.

http://www.westonaprice.org/thumbs-up-reviews/devil-in-the-milk

Peace

 
Sommige mensen reageren slecht op A1-zuivel. Ik hoor daar niet bij. De WAPF is van mening dat het geen probleem is zolang er geen negatieve reacties plaatsvinden en dat dan de voordelen van A1-melk (mits rauw) niet opwegen tegen de nadelen. De moderne 'tarwe' is veel verder doorgekruist en is daardoor veel problematischer.

Mike

 
Er bestaat geen melkverslaving, wel een verslaving aan granen. Vet- en eiwitrijke producten geven een natuurlijk verzadigingsgevoel, eet er teveel van en je wordt misselijk. Zie ook deze topic:

https://www.fatsforum.nl/bbpress/topic.php?id=388#post-6582

Ik vond het al vreemd dat ik hier geen reactie op kreeg. Lees dit goed door. Het zijn zetmeel/koolhydraten/suikers die een gevoel van onverzadigdheid geven en daarmee verslavend kunnen uitwerken.

Mike


Deze Topic kan ik helaas niet openen. Ben wel benieuwd.

 
Helaas hebben de topics tegenwoordig een naam gekregen i.p.v. een code. Nu worden ze beter door Google opgepikt. Ik heb werkelijk geen flauw idee meer naar welke topic ik verwezen heb, sorry.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.684
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan