even lezen!

Hoi Ikke,

Vergis je niet,in de Paleo scene zijn er ook mensen die zo leven en zeggen geen koolhydraten te consumeren. Echter eieren en zuivel bevatten ook koolhydraten;) weliswaar niet zoveel,maar geheel zero carb zijn ze dus niet,dan zouden ze puur al1 vlees&vis moeten consumeren.

 
Interessant!

Ik ben wel een beetje bang voor vitamine C inderdaad.

Maar ik vind het wel een mooie ervaring van diegene!

 
Erg leuk om te lezen, de verhalen van Jurgie hebben wel overeenkomsten met ron fonteine, zie er ook wel wat van mike in terug. Hij is lekker fel en kan dingen erg goed verwoorden.

Dus zeker interessant.

 
Kijk uit met te laag in kh gaan! We hebben het hier op het GAPS-forum al uitgebreid over gehad. Het is niet ondenkbaar dat die Jurgie na verloop van tijd hopeloos in de problemen komt. Daarom is WAPF ook niet te laag in koolhydraten.

Mike

 
klopt Mike, die Jugrie gaat erg extreem..

Ik heb je advies opgevolgd en eet nu dagelijks wat KH uit quinoa, rijstwafel (ja met flink beleg), boekweit, volle rijst en soms een zure appel of rode bessen. Ben gestart met hele kleine hoeveelheden omdat ik bang ben dat ik anders alles ga vasthouden. Ik denk dat ik mijn lichaam even moet laten wennen.. Eet het nu bij de lunch (1 rijstwafel, 20 gram quinoa of boekweit/rijst) en later op de middag nog iets als tussendoorthe met eitje ofzo. Voelde me veel beter vorige week, de avonden werden langer en voelde me energiek. Dit weekend wat minder, maar denk dat dit met andere dingen te maken heeft. Voel me nu nog wat belabberd, gevoel alsof ik op een wolkje zweef, wazig zien en melaise gevoel... misschien toch de KH nog iets ophogen..

 
Ik ben ook wel blij met weston price, hij relativeert, geeft goede adviezen, met goede onderbouwing. Het is niet gemakkelijk om hele denken om te gooien, maar het is erg prettig het schuldgevoel te laten varen wat eten betreft. Genieten van vet, toch wel wat koolhysraten, af en toe speltkiembrood of het heerlijke brood van menno. Soms wat rijst of quinoa, wat overigens erg lekker is.

 
Er zijn velen hier die quinoa eten,maar nu las ik laatst dat quinoa een bron van histamines is? Ook snap ik niet dat boekweit als graan wordt gerekend,want als ik het goed heb is het technisch gezien een zaad.

 
Mensen,

Trap niet in de valkuil van histaminevrije dieten, zoals deze door Didy v/d Veer met haar 'biogene aminen' worden gepropageerd! Dit is symptoombestrijding, eliminatiedieten VERERGEREN je klachten en maken je NOG allergischer en zwakker!

Joey, er zijn twee soorten granen, echte granen en psuedogranen. Officieel is iets pas een graan als er gluten in zitten. Er zijn ook 'granen' als quinoa, boekweit, gierst, mais en rijst die geen gluten bevatten. Dit zijn inderdaad eigenlijk zaden. Ze worden vaak granen genoemd omdat ze, net als echte granen, zaden zijn van grassoorten.

Mike

 
Koolhydraten blijven een interessant en belangrijk onderwerp. Een week geleden heb ik me weer laten doormeten met elektro-accupunctuur. Ik ben nu bijna 8 manden geleden begonnen met eten volgens WAPF. Mijn enige grote overgebleven klacht is moeheid, lethargie. Oh ja, mijn huid is weer iets minder mooi dan een paar maanden geleden, heb weer wat puistjes.

Volgens de elektro-accupunctuur was de oorzaak van de dingen die nog niet goed waren ( zoals lever, gal, bijnieren, energieniveau) vooral psychosomatisch. Dit kan kloppen, want ik wil al tijden mijn masterthesis afronden en dit geeft veel stress. Maar goed, die extreme moeheid helpt niet om de thesis te schrijven. Dan blijf ik in een cirkel van vermoeidheid, stress, schuldgevoel, etc.

Toevallig las ik afgelopen week een aantal keer over het belang van goede hoeveelheid koolhydraten. Ik dacht dat ik altijd wel goed zat, maar had beter moeten lezen ( o.a.Mike's advies). Met mijn bordje glutenvrije pap 's ochtends en melkkefir zat ik te laag in koolhydraten. Ik ben dus nu meer koolhydraten gaan eten en wat is er gebeurd: sinds tijden weer aan de thesis gewerkt! Ik voelde weer energie!

Ik ben benieuwd hoe het verder gaat. Je kan trouwens op van die paleo websites lezen dat het alleen een kwestie van tijd is voordat je lichaam genoeg glucose haalt uit vet in plaats van koolhydraten, maar mijn ervaring is dat dit niet klopt. Heb het lang genoeg de tijd gegeven.

Vind het nu wel moeilijk om te weten welke hoeveelheid wel goed is voor mij. Die man uit de film FatHead, kon makkelijk de McDonalds gegevens gebruiken om exact zijn hoeveelheid koolhydraten te berekenen. Moet ik nu ook zo'n rekenliefhebber worden?

 
Ik herken wel wat in jou verhaal, maar sinds in 3 x per dag allerlei groente eet naast de dierlijke vetten heb ik totaal geen granen meer nodig. Ik voel mij er steeds beter op, meer energie en vooral nauwelijks/tot geen buikklachten meer.

 
Ik eet meestal alleen 's avonds groenten. Dan wel veel groenten, maar te weinig om de dag door te komen. Ik denk dat ik sowieso 's voortaan middags en 's avonds groenten ga eten. Je wijst me op iets belangrijks Dirtsa.

 
Kijk ook even het filmpje van terry wahls, bij de topic over MS.

Ik gebruik wel vet bij iedere groentemaaltijd hoor, ik bak/smoor in de boter, gebruik kokosvet, drink 's ochtends een glas melk erbij, 's middags 3 eierdooiers erdoor en 's avonds vis/vlees/lever afwisselend.

 
Terry Wahl is bekend voor me. Heel mooi trouwens hoe ze vertelt over haar ervaring!

Ik ga zeker letten op meer groenten per dag. Vet eet ik zoveel mogelijk. Helaas drink ik geen rauwe melk, want in de buurt van Rotterdam is er geen leverancier. Ik drink wel bijna 1/2 liter melkkefir per dag. Ook eet ik rauwmelkse kaas of geitenkaas.

Die extreme vermoeidheid heeft me doen besluiten om meer te letten op koolhydraten. De afgelopen dagen zuurdesem speltbrood, boekweitpannekoeken en linzen gegeten. Alles met veel boter natuurlijk. Dit is me tot nu toe goed bevallen. Ik ga trouwens ook veel makkelijker naar de wc nu. Ander voordeel is dat ik me voller voel, dus minder behoefte heb aan tussendoortjes. De afgelopen 8 maanden at ik alleen een klein bordje gluten-vrije granen 's ochtends.

Ik zit duidelijk nog niet in de vetverbranding, maar hier zou ik wel naartoe willen. Door het verhogen van de granen in mijn dieet, ben ik wel bang dat ik niet in de vetverbranding ga komen... moeilijk moeilijk.

Ben ik de enige op dit forum die de koolhydraten wat aan het opvoeren is?

 
ik eet ook nog koolhydraten omdat ik anders eet aanvallen krijg. daarnaast zijn mijn bijnieren uitgeput. Ik voel het direkt als ik te weinig kookhydraten eet dus probeer ik tot ongeveer 100 gram te eten. Dit doe ik in de vorm van rogge brood, en wat fruit wat ik met slagroom eet. Ik wil ook wel graag in de vetverbranding maar weet dat ik daar nog niet aan toe ben. En aangezien ik geen dieet volg maar er een andere levenswijze op na hou nl GAPS weet ik dat ik daar uiteindelijk wel kom. Als je een tijdje met deze manier van eten bezig bent ga je veel gevoeliger worden en weet je precies wat wel en niet voor je werkt. dus als jij meer koolhydraten nodig hebt zou ik dat gewoon doen.

En volgens mike kom je in de vetverbranding als je je koolhydraten onder de 100 gram kunt houden.

 
@ Bizzwiekje, begrijpelijk van de eetaanvallen, ik heb ook een boulimia verleden. Een vol gevoel in mijn buik geeft mij veel meer rust. Ook mijn bijnieren zijn uitgeput. Je hebt gelijk, het is luisteren naar je eigen lichaam. Ik ben door de maanden heen gelukkig gevoeliger geworden voor de signalen die mijn lichaam aangeeft. Het moeilijke vind ik om te schatten hoeveel koolhydraten je binnen krijgt per dag. Ik denk dat ik me even ga verdiepen in rekensommen.

 
ja heb ik ook gedaan. Even kijken hoeveel koolhydraten zitten in de dingen die je eet. Ik weet dat ik bv 2 plakjes brood en 4 dadels kan eten om onder de 100 gram te blijven. dan hoef je ook niet zo krampachtig te doen. En soms eet ik iets meer en soms eet ik iets minder. Ik ontspan omdat ik alle tijd heb. Ik volg geen dieet. En ik merk dat ik af en toe zelfs iets kan eten wat niet in het voedingsadvies past. Dit was vroeger de aanleiding om een bepaald dieet dan maar weer op te geven. Maar ik stap nu rustig weer over opo volledig GAPs zonder het gevoel te hebben iets verkeerd gedaan te hebben. Dit is voor mij een manier van leven aan het worden. Ik wordt er blij van en voel me ontspannen wat eten betrefd. En ja ik vind vet heeeeerlijk hahahaha kan er geen genoeg van krijgen. Mijn taile is zelfs afgenomen in centimeters. En ik heb nooit een taille gehad. Hoewel ik dus geen gewicht verlies vragen mensen wel of ik ben afgevallen. Mijn hele lichaams sturctuur lijkt te veranderen. Dus meid gewoon lekker door gaan en vertrouwen in je lichaam opbouwen.

 
Thanks Bizzkwiekje voor je steun! Zo ontspannen mogelijk met alles omgaan is inderdaad de sleutel. Niet krampachtig aan een bepaald idee vasthouden. Ik ben wel heel blij dat ik suiker heb opgegeven, want tijdens de boulimia-tijd heb ik zoveel suiker gegeten. Ik ben nu op het punt dat ik het niet mis. Ik ga vandaag wel een taart maken voor de verjaardag van de zoon van mijn vriend. Het wordt een mango-kwarktaart waarin ik honing gebruik om te zoeten (handig als je het niet verwarmt). Ik heb zin om de taart te maken!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.780
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan