Eten weggooien

G

Guest

Guest
Bij het opruimen van mijn kast kwam ik een zak je Demeter spelt tegen met uiterste houdbaarheidsdatum van 22.12.11. Dus al ruim een jaar over de datum. Wat kan ik hier nou nog mee doen? Kan ik dit aan de vogels voeren of zijn er nog andere mogelijkheden? Ben benieuwd.

 
Ik ken iemand die vertelde dat ze schimmelculturen in de douche met meelpapjes eraf krijgt.

 
Bedankt voor de tip. Ik ga het eens proberen want ik heb ook nog wat schimmel in de douche. Ik ga het alleen niet met deze spelt doen, want dan moet ik de graankorrels eerst malen......... :D

 
Je kan het gewoon gebruiken, de houdbaarheid is officieel een jaar, maar zaden overleven het veel en veel langer. Zolang er nog kiemkracht is, kan je het ook eten.

Je kan een paar korrels laten kiemen:

week ze 6 uur, dan op vochtige watten of keukenpapier leggen en dat steeds vochtig houden, je kan her een schaaltje ondersteboven overheen zetten. Als je een tikje H2O2 aan het water toevoegt, zal er minder snel schimmel ontstaan. Schimmel kan makkelijk ontstaan bij deze kweekmethode.

 
@Gerard, dat ga ik doen dit weekend. Heb helaas nog geen H2O2, maar wie weet, wil het zonder. Als die kiemen zijn opgekomen, wat kan ik daar dan mee doen?

 
Je kan ook ascorbinezuur of azijn gebruiken, schimmels willen niet zo goed in een zuur milieu gedijen. Je kan de kiemen in het brood meebakken, of zelfs kiembrood maken. Of je laat ze doorgroeien tot een cm of 10, dan kan je er sap uitpersen, dat lijkt dan op tarwegrassap. Als je katten hebt: die lusten de sprietjes ook wel :lol:

 
@Gerard

Dank je wel voor de tips, interessant die speltkorrels. Ga er gras voor de kat van maken en gekiemd speltbrood van bakken.

Op internet een recept gevonden, dat ik gelijk maar even voor degene die er belang bij heeft heb gecopieerd.

Gekiemd Speltbrood

Ingrediënten:

3 koppen speltgraan

Werkwijze:

De speltgraantjes gedurende enkele dagen kiemen totdat er een kiem van 1 à 2 cm ontstaat.

De kiemen goed afspoelen met water en in de blender blenderen tot een gemalen substantie

Oven voorverwarmen op 180 à 200 °C

Deze substantie in een cake- of broodvorm doen

Gedurende 30 à 40 minuten gaarbakken

Het is de bedoeling dat de bovenkant een beetje krokant wordt en dan is het brood klaar.

Dit brood moet van binnen altijd wat vochtig blijven, dus niet te veel laten doorbakken in de oven

Pas een plak ervan af snijden als men een boterham wil eten, dus niet van tevoren volledig in plakken snijden!

Het brood blijft enigszins vochtig van binnen.

Je kunt het enkel met kiemen maken, maar mensen die het nog vochtiger willen kunnen tijdens het blenderen van de kiemen een beetje water toevoegen (paar soeplepels).

Het is brood zonder dierlijke producten, geen gist, geen zout,geen suikers,geen vetstoffen.

Omdat kiemen echt supervoedsel zijn, zal men merken dat men na 2 boterhammen "vol" zit.

Je kunt een paar dagen doen met een essenenbrood.

Essenenbrood is normaal ongeveer 15 cm. lang. Het zijn dus kleinere broden.Dus ook een kleinere bakvorm gebruiken.

Je doet er echter langer mee dan je in eerste instantie zou denken, omdat het zo voedzaam is.

Deze broodsoort noemt men Essenen brood en kan met om het even welke graansoort gemaakt worden

Dit recept heb ik gekregen van een vriendelijke Nederlandse mevrouw die in Kalmthout woont, waarvoor mijn hartelijke dank !

Het blijkt ideaal te zijn voor mensen die allergisch zijn aan gist en zuurdesem.

Bovendien bevat het noch zout, noch vetstof, noch suikers en is dus geschikt voor mensen met nerveuze spanningen.

 
Er staat nog een fles wokolie, op basis van zonnebloemolie, in mijn voorraadkast. Wat kan ik daar nog mee doen? Weggooien is een optie, er in bakken niet. Zijn er nog andere opties?

 
In de fik steken of in de tank van je gooien (mits diesel). Dat is het enige waar het goed voor is!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.550
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan