en nog een aanmelding: Petra

G

Guest

Guest
Hoi allemaal,

Ik ben Petra, leeftijd 51 en heb dit forum gevonden doordat ik recentelijk wakker werd met een vlekje in mijn oog. Dat vlekje bleek een slagaderlijke blokkade te zijn en ben dus van de oogarts direct naar de neurologie gebracht omdat men bang was voor een herseninfarct/-bloeding. In mijn oog hadden zich blijkbaar wat stolsels gepresenteerd. Dus ook een CT-scan met contrast vloeistof ondergaan.

Qua onderzoek geen klachten, je wilt uiteindelijk weten wat er gaande is in je lijf, vooral als je daar letterlijk tegenaan kijkt.

De behandeling echter is een ander verhaal. Mijn cholesteroltotaal is 7.7. Dit was het 6 jaar geleden en nu nog (of weer). Ik weet niet hoeveel dit schommelt en ik ben maar 2 keer getest. Ik ben 1.78 lang en weeg rond de 60 kilo. bloeddruk is goed, geen suikerziekte of andere aandoeningen die me bekend zijn. Volgens het CVA protocol word je standaard op de bloedverdunners en statines gegooid. Twee verschillende soorten bloedverdunners maar liefst in mijn geval en simvastatine 40 mg. Kreeg direct last van bijwerkingen, maar je wilt niet direct tegen de draad zijn en pillen moet soms even 'aanslaan'. Ben door de neuroloog wel direct op andere bloedverdunners gezet maar ik ging als 51 jarige naar de dokter met een plekje in het oog. binnen een paar dagen leek ik 30 jaar ouder. Normaal toch best een aardige conditie voor mijn leeftijd, kon nu niet eens zes treetjes de trap op lopen zonder buiten adem te lijken. Een hele zin niet kunnen uitspreken zonder tussendoor naar adem te happen was mij ook nieuw.

Jullie raden het al: ik belandde vrij snel op het internet, op zoek naar bijwerkingen van de diverse pillen en stuitte daar al rap op cholesterol voor en tegenstanders. Of de duvel er mee speelde zag ik ook nog es 15 keer in 10 minuten het bekende becel spotje van Karin Bloemen voorbij komen en als je dan al twijfelt aan pillen die dermate veel overhoop halen dat je je toch al vraagt hoe goed die nou voor je lijf kunnen zijn, maakt de poging tot hersenspoeling via de reclame ook wel wat los.

Ik zal eerlijk zijn: je schrikt in eerste instantie want niemand wil voortijdig aan zn einde komen en dan helemaal niet via hersenbloeding of -infarct. Ik ben dus, zij het heel even, in de gekte meegegaan omdat ik liever ook niet blind word.

Zoals ik her en der al gelezen heb was ook mijn huisarts resoluut en is totaal niet met mijn denkwijze eens. Een lijst van bijwerkingen werd direct van tafel geveegd.

Ik moet echter zeggen, hoe meer je leest hoe meer je de weg wat kwijt raakt. Overal vind je voor en tegenstanders van wat dan ook. Ik ben geen snoeper. Ik eet al ruim 30 jaar maar een maaltijd per dag (ben daar de laatste tijd verandering in aan het aanbrengen) en heb altijd een energie gehad waar zelfs mensen die jonger zijn dan ik jaloers op waren.

Ik laat eigenlijk niets bewust staan behalve light en diet en zoetjes bende. Ik pak liever een schep suiker in mn (volle)yoghurt dan een lepel aspartaam maar dat mag hier duidelijk zijn. Ik ben nog opgevoed op de 'alles waar TE voor staat is slecht' manier en zo ziet mijn menu er dan ook uit. Van alles wat, niets echt in grote hoeveelheden. Ik ben niet bang van vet in de zin van roomboter, kaas, volle melk en yoghurt ipv magere. Ik ben van mening dat moeder natuur ons heeft gemaakt om te functioneren op een bepaald menu waarbij ik ervan overtuigd ben dat karig beter is dan de westerse overdaad aan alles.

In deze context duizelt het me dan ook behoorlijk. Voor mn cholesterolgehalte ben ik niet direct op zoek, maar dat mn aderen in meer of mindere mate aan verkalking lijden geloof ik wel aangezien ik al 35 jaar rook (ben wel bezig hier vanaf te komen btw).

Dat 'stofje' dat volgens de dokter in statines zit om je vaten weer in orde te krijgen (en dat je ook krijgt als je cholesterol 3 is, de norm voor HVZ ligt tegenwoordig < 2.5) zou denk ik ook via je voeding te vinden moeten zijn.

Met alle info die ik tegenkom vrees ik echter dat voor dat ik alles uitgezocht heb en ook een leefwijze aan kan meten die bij me past en die vol te houden is (m'n hele menukaart van nu schrappen gaat em niet worden) ik jaren verder ben.

Ik ben nog niet overtuigd anti reguliere medische wetenschap.Een kuurtje blaasonsteking heb ik niet zo'n moeite mee, hoewel ik dat ook onder controle krijg met een lading kiwi's, paprika's en andere bronnen van natuurlijke vit. C. Dit is echter ook gelijk mijn probleem. Hierop zie - en voel - je zelf resultaat. Aderen zie je zelf niet dus hoe zich dat ontwikkelt kun je zonder hulp van buitenaf niet zien.

Ik heb voor nu de statines nog steeds in de hoek liggen, ben nog steeds van mening dat het een knappe dokter moet zijn die me overtuigt van het nut van die dingen waar ze duidelijk van alles overhoop halen en ook stoffen afremmen die je wel degelijk ook nodig hebt om goed te blijven functioneren. De ascal slik ik nog wel, in afwachting van de second opinion die ik heb aangevraagd.

Ik ben dus duidelijk nog zoekend..stoppen met roken is een advies dat iedereen je gelijk geeft en wat de gemiddelde roker echt wel weet. E-roken kan voor mensen die het moeilijk hebben daarmee een uitkomst zijn. Ik heb daar baat bij maar verder wil ik als t ff kan toch gewoon mn schijf van 5 wel kunnen hanteren, ook al omdat drastische aanpassingen in het menu door partner niet als echt welkom zal worden ervaren

Om er niet een heel boekwerk van te maken zo voor de eerste keer laat ik het hier even bij

 
@Petra,

welkom op het forum.

Je geeft aan dat je niet direct je menukaart om wilt gooien maar je kunt het ook langzaam aan doen, de goede voeding introduceren.

Maar dat er iets veranderen moet dat is wel duidelijk, toch?

Ga je sowieso inlezen op het 'alleen lezen forum'. Op 'mijn site' vind je informatie van dit forum overzichtelijk bij elkaar. Daar vind je ook informatie hoe je voeding er eigenlijk uit hoort te zien. Pik daar uit wat jij wilt.

Hier een stukje antwoord van Mike over vlekjes/vertroebeling van het oog.

Op dit forum kun je het beste zoeken via google, tik bijvoorbeeld in: 'vlekje in oog weston price' en je krijgt diverse topics te zien waar dit onderwerp in voor komt.

Enne, de schijf van vijf klopt niet hoor, is tot stand gekomen door sponsoring van de levensmiddelenindustrie en kornuiten (hartstichting en andere ...stichtingen). En die zijn niet uit om ons gezond te krijgen maar meer in een toestand van ziek. Dood is ook niet goed want dan kunnen ze niets meer aan ons verdienen, nee ziek is het beste.

Je zou hem (de schijf van vijf) eigenlijk om moeten keren.

Kan trouwens wel begrijpen dat je schrikt hoor, het is niet niks wat ze je allemaal aan willen praten.

Lees hier een goed stuk over statines, dat bevestigt jouw gedachten erover: niet gebruiken dus.

Stoppen met roken gaat alleen als je het zelf wilt. Ik heb het al bij diverse mensen gezien; zolang de wil er niet is stopt men niet, ja eventjes en dan rookt men weer. De knop moet om bij jezelf alleen dan lukt het.

Lia

 
Welkom Petra

Laten we zeggen dat de medische wetenschap er baat bij heeft dat mensen op het internet de weg kunnen kwijtraken. Dan kunnen ze zichzelf als autoriteit opwerpen. Het is triest maar echt waar dat de grote bedrijven samenwerken met de hartstichting en met de overheid.

Ik ben ervan overtuigd dat je hier het meeste kunt leren; laat je hier niet afschrikken door de keiharde adviezen van forumleden. Die gaan rechtstreeks in tegen de schijf van vijf, en tegen de spookverhalen die de ronde doen over cholesterol. Het zijn wel de adviezen van oude volkeren die kerngezond waren, hun eetpatronen zijn nauwkeurig beschreven. Soms herkennen we nog iets bij de manier waarop onze grootouders aten, ook die leefden gezonder dan de gemiddelde persoon nu.

Ik weet niet of er veel ex-rokers zijn op dit forum, maar ik ben er in ieder geval eentje. 9 jaar lang, 5 jaar geleden voorgoed gestopt. Het kan je gedachten gaan beheersen.. ik wist precies of ik nog tijd had voor één sigaret. Ik kreeg een behoorlijke schok toen ik steeds vaker moest hoesten en ik een keer in de spiegel keek. Uiteindelijk is het een keuze van binnen geweest. Wat is de moeite waard in het leven? Ik had ideeen, wilde daar mee door, en ik vond mezelf toch een beetje ongeloofwaardig zolang ik dat gif nodig had. Want dat is het. En bij andere mensen die niet rookten bleef ik maar denken aan die sigaret straks, dat had iets heel egoistisch. Het is echt lastig dat weet ik, maar het moet van binnenuit komen. Misschien dat er iemand is die je kent die niet rookt en met wie je meer tijd wilt doorbrengen?

 
Quote:
Of de duvel er mee speelde zag ik ook nog es 15 keer in 10 minuten het bekende becel spotje van Karin Bloemen voorbij komen en als je dan al twijfelt aan pillen die dermate veel overhoop halen dat je je toch al vraagt hoe goed die nou voor je lijf kunnen zijn, maakt de poging tot hersenspoeling via de reclame ook wel wat los.


La Bloemen is kogelrond. Neem NOOIT gezondheidsadvies aan van iemand die zelf ongezond is!

Mike

 
Quote:
La Bloemen is kogelrond. Neem NOOIT gezondheidsadvies aan van iemand die zelf ongezond is!



De kogels zie ik :oops:

Een paar weken geleden was er nog geen verband met hoe dik iemand was en haar/zijn fitheid, wat toch ietwat verband heeft met gezondheid.

Nu kan iemand met kanker ook nog heel fit zijn natuurlijk, "maar toch"...

Het is toch weer een lage blow van iemand die naar het schijnt zelf een dubbele kin kweekt en een pens dikker dan die van Bloemen heeft...? :oops:

 
Quote:
La Bloemen is kogelrond. Neem NOOIT gezondheidsadvies aan van iemand die zelf ongezond is!

Mike


Grappige uitspraak van iemand die de naam fatsnotbad gebruikt maar ik snap wat je zeggen wilt. Ik ben ook niet zo van de aannemerige in dat opzicht. Ik krijg zelf geregeld te horen dat ik 'veel te mager' ben met mn maatje 38. Degenen met de aanmerkingen zitten vaak ver boven maat 50 ;)) Ik voel me dr prima bij. Heb sowieso verder geen klachten trouwens.

 
@Poekie

De schijf van vijf haalde ik aan als voorbeeld dat ons menu toch vele malen gezonder is dan de snackbar junks, niet per se de schijf die de hartstichting hanteert. Ik ben bijvoorbeeld niet bang van eieren meerdere malen in de week, van hen mag je dr 1x per week 1. Ik heb een behoorlijk druk leven, ben niet iemand die goed kan stil zitten en wat ik eerder al aanhaalde (en niet om mezelf een klopje te geven maar om het beeld duidelijk te maken) is er met mijn energie niets mis. Ik ben niet de meest vrouwelijke vrouw en haal toeren uit waar de meeste mannen zich alleen niet aan wagen, en als ze dat al doen moeten ze tussendoor ff uitpuffen LOL. In dat opzicht bedoelde ik dus ook mijn schijf van vijf. Je bent wat je eet en als mijn eten zo slecht is heb ik ook geen puf? Misschien kort door de bocht, maar tegelijkertijd voor mij ook de reden om die pillen in de hoek te schoppen. Eerst blaak je van energie en of ze een knop omdraaien ben je 30 jaar ouder. Ik krijg btw nog een doppler onderzoek van hart en vaten, zal mij benieuwen wat ze daar aantreffen.

Wat voor mij aanleiding was om verder te gaan (onder)zoeken was niet alleen het effect van de statines maar zeer zeker ook de houding van mijn huisarts. Die stond totaal niet open voor mijn klachten over de bijwerkingen. Het hele zaakje werd van tafel geveegd als zijnde een rouwproces dat ze vaak zien bij mensen die te horen hebben gekregen een ernstige aandoening te hebben. Nou ben ik erg nuchter, ik hoef geen 100 te worden en dood gaan we allemaal, liever aan de kwaal dan aan het middel dan. MAAR als je een pil krijgt en de bijsluiter aangeeft dat je onmiddelijk je dokter moet bellen als een van de volgende klachten zich voordoen dan wil ik graag wel serieus genomen worden door de arts die je vertrouwenspersoon zou moeten zijn en die niet alleen je lichamelijke maar ook je geestelijke welzijn voor ogen zou moeten hebben. Hij wil dan verdienen middels medicatie (en dat mag als het nodig is, hij moet uiteindelijk ook zn huur betalen) maar een tevreden klant is ook wat waard, nu istie een patient (en dus ook inkomsten) kwijt. Zodoende ben ik hier terecht gekomen.

Ik ben ook wel van mening dat bepaalde ziekten onder erfelijke invloed (kunnen) staan en hart en vaatziekten zitten er in onze familie wel aardig ingebakken. tis meer de locatie waar het bij mij opdoet, van je oog is het een verrekt klein stukje naar je hersenen en das wel griezelig.

Wat roken betreft weet iedereen dat het niet gezond is, echter is een keuze die ieder voor zich maakt en doorgaans weten alle rokers wel wat ze al dan niet riskeren. Uiteindelijk krijgt niet elke roker per definitie longkanker (wat ze ons vroeger wilden laten geloven) en zijn er ook mensen die met sigaret de 104 halen. Ikzelf ben ook behoorlijk fit, geen last van een rokershoestje ed. Ik zou me zelfs nog kunnen voorstellen dat een slechte doorbloeding doordat ik teveel achter de pc zit een oorzaak zou kunnen zijn van een propje. Daarnaast gaat mijn hartritme in rust erg omlaag wat mogelijk ook bijdraagt aan...

Stoppen moet inderdaad van binnenuit komen en had deze 'kwaal' niet opgedaan dan was ik zeker nog niet gestopt, ik heb geen hoestje of andere effecten die ik bij andere rokers wel zie, tja ik zie dr niet meer uit als 18 maar dat ben ik dan ook allang niet meer en dat ligt echt niet alleen aan die sigaret maar aan het hele plaatje. Wat daarbij ook al totaal niet motiveert is de houding/stelling van mij dokter. Als gemiddelde nuchtere hollander redeneer ik dat wanneer ik geheel stop mijn lichaam vanaf dat moment aan het repareren slaat en daarbij geloof ik direct dat het ene orgaan dat sneller kan dan het andere. Als ik zo rondlees zouden mijn hersenen in dit leven niet meer helemaal de oude worden, vaatstelsel, lever, longen etc doen dr wat minder lang over. Mijn arts hanteert de stelling dat het na je 50e allemaal veel te lang duurt (jaja, vast weer een excuus om de pillen te slikken) dus vanuit zijn visie geredeneerd heeft stoppen dus niet zoveel zin. Neuroloog daarentegen lijkt mijn standpunt te delen, ben daar nog niet terug geweest dus hoe z'n mening over de medicatie is zonder roken is nog niet bekend. Daarom gekozen voor het alternatief e-smoken. Je krijgt dan in ieder geval al een berg schadelijke stoffen minder binnen als teer en allerlei andere chemische combinaties. Al wat je dampt is waterstof en de hoeveelheid nicotine kun je afbouwen, de hoeveelheid nicotine die je wel binnenkrijgt ligt sowieso al beduidend lager dan middels een brandende sigaret. De meningen over de schadelijkheid van nicotine zijn blijkbaar ook nog erg verdeeld.

Ook dat is trouwens iets dat me van de reguliere wetenschap tegenstaat, als roker word je bedolven onder info over de mogelijk schadelijke effecten (die je als roker echt wel weet) maar je mag niet je vraagtekens zetten bij een chemisch in elkaar gedraaid medicijn en even zovrolijk wil de huisartsenbond dat patienten juist meer op internet gaan zoeken 'om de dokter tijd te besparen bij een consult'. Ben ik wel voor maar nu nog een dokter vinden die dat ook zo ziet LOL

Het nare vind ik (en ik kan me voorstellen vele 'newbies' met mij) dat de stelling 'hoe meer je weet, hoe minder je weet' behoorlijk opgaat. Hoe meer je je in de zaken verdiept hoe ingewikkelder het allemaal wordt, het ene stofje werkt niet zonder het andere en de reclame waarin je kinderen met hele kisten broccoli en vissen van 20 kilo ziet sjouwen lijkt hout te snijden. Ik ben nooit een voorstander geweest van veel supplementeren, omdat je de verhoudingen flink overhoop kunt gooien als je niet weet wat je doet, bepaalde vitamines overdoseerbaar zijn en juist dan precies datgene aanrichten wat je wilt voorkomen en ik ook nog es de instelling heb: iets dat niet kapot is moet je niet aan sleutelen. Daarmee kom ik direct op het cholesterol verhaal aan. Ik weet niet hoe mijn cholesterol er vroeger uitzag aangezien ik maar 2x hierop getest ben. Echter ieder individu werkt anders en ik kom dus al in opstand als men een bepaalde groep op 1 hoop wil vegen en 'uit voorzorg' allerlei chemische zooi voorschrijft. Vroeger was het goed als je onder een totaal van 5 zat. Tegenwoordig moet je LDL onder de 2.5 zitten als ze je in de HVZ groep kiepen en dan is de allerlaatste trend weer dat om je risico op HVZ te bepalen men je totaal cholesterol zou delen door je HDL waarde, die moet dan lager zijn dan 5 (istie bij mij overigens) liever lager dan 4. Zelf kom ik met die methode uit op 4.2, niks aan het handje dus volgens de reguliere richtlijn ;)

Ik ga de diverse linken es naspitten

*Edit*

Het stukje van Mike over vlekjes in ogen gaat over draadjes en bloedingen. Ik heb een (arteriele) verstopping waar ik tegenaan kijk. Deze verstopping is blijkbaar permanent maar daarover geeft een bezoek aan het Oogziekenhuis in Rotterdam hopelijk wat meer inzicht in. Wat het verloop daarbij is, is dat je lichaam zelf een soort van bypassjes gaat aanmaken (volgens de dokter ook de reden dat ik niet blind ben geworden aan dat oog) Echter, deze 'bypassjes' zijn van mindere kwaliteit dan de oorspronkelijke (slag)ader en je loopt dus een verhoogd risico op bloedingen in het oog. Of het slim is om deze kwaal te behandelen met bloedverdunners staat zeer ter discussie, vandaar ook mijn wens om een second opinion aan te vragen.

Ik heb overigens geen suiker of andere aandoeningen. Bloedwaarden zijn tot dusver (voor zover mij bekend althans) volkomen normaal.

Hier een link ter uitleg:

Bloedvatafsluiting in het oog

 
@Thijs

Ik sta zeker open voor de voedingspatronen van oudere volkeren. Daarom haalde ik ook al aan dat Moeder Natuur ieder wezen gecreeerd heeft om te functioneren op een bepaald (kariger dan het overdadige Westerse) menu. Indianen en inboorlingen leven op stoffen die op dat moment (afhankelijk van het jaargetijde) voorradig zijn dus zo gevarieerd als de Westerse overdaad is hebben wij naar mijn mening niet nodig. Dieren eten als ze honger hebben en moeten het dan ook doen met wat het aanbod op dat moment is. Sommigen zouden dit een eenzijdig menu noemen, mijn dieren doen het in elk geval stukken beter op die voedingswijze dan op hapklare brokken die nergens aan een boom groeien ;)

 
@Ghee

Quote:
Een paar weken geleden was er nog geen verband met hoe dik iemand was en haar/zijn fitheid, wat toch ietwat verband heeft met gezondheid.


Deze vat ik ff niet. We zien geregeld (niet alleen op tv, ga de stad maar es in :( ) vreselijk dikke mensen. Sommigen moeten zelfs van hun bed getakeld worden, er zijn er die overgaan tot een maagverkleining omdat ze niet meer bij hun schoenveters kunnen en buiten adem zijn als ze ff naar de wc gaan, voor wie de dagelijkse dingen al een uitputtingsslag zijn dus....uhhh hoezo geen verband met fitheid?

 
Quote:
Grappige uitspraak van iemand die de naam fatsnotbad gebruikt maar ik snap wat je zeggen wilt.


Vetten moeten gebruikt worden als brandstof en niet in grote hoeveelheden worden opgeslagen, zoals het geval is met Bloemen. Koolhydraten liggen hieraan ten grondslag, niet vetten.

Mike

 
Nog even een kleine aanvulling voor mensen die mogelijk nog statines slikken en bijwerkingen niet linken aan het gebruik hier van.

Bijwerkingen die ik ondervond:

- druk op borst, een 'zwaar' hart (alsof iemand daar een pak suiker naast had gezet)

- moe, moe en nog moeier

- tintelende handen en gezicht,

- plotse 'steken' in oksels, armen en benen

Spierpijn had ik nog niet, was inmiddels wel al op de hoogte van de remmende werking niet alleen op cholesterol maar ook op Q10. Supplementen slikken om bijwerkingen tegen te gaan of op te heffen staat mij tegen tenzij het om een transplantatie gaat en je wilt voorkomen dat je lichaam je nieuwe nier afstoot, daarnaast uhm 'spierpijn' en 'spierzwakte' in combinatie met de hartSPIER kwam me ook niet zo gezond over, al helemaal niet daar idd bij dergelijke kwalen niet meer wordt gekeken naar je cholesterol (ja zijdelings) maar je standaard statines krijgt omdat er een stofje in zou zitten dat gunstig werkt op je vaatstelsel. (overigens zijn de merken die ik op de site die Poekie aangaf grotendeels vervangen door 'minder kwalijke' cholesterolverlagers als simvastatine las ik laatst van de hand van een dokter?)

Hmm, Q10 doet dat ook dus je remt juist datgene af dat goed voor je is maar wat dan het stofje is dat goed zou moeten doen wordt je niet verteld.

Ik was niet een beetje moe maar als ik van m'n parttime baantje thuiskwam kiepte ik om op de bank om de andere dag pas weer wakker te worden, en dat is voor iemand die normaal tot savonds laat in de weer is niet echt een acceptabel bij-effect.

De ene vraag roept de andere op. Ik kom op veel sites de aanbeveling tegen om meer vezels/granen te eten. Volkoren brood beter dan wit enz. Op de site die Poekie aangaf lees ik juist weer dat je ze moet minderen.

Ik eet zelf niet veel brood. een paar boterhammen per dag als ik dat al red, ontbijten moet ik me echt toe dwingen en dan is dat eerder yoghurt met muesli of fruit, of een kommetje (volkoren) cornflakes met melk. Ik kwam een post hier ergens tegen over hoe je ontlasting dr uit zou moeten zien en ook die is bij mij goed dus afgezien van een kwaal die opdoet, hoe kom je dr achter of het menu dat je hanteert voor jou het juiste is?

En dan ook even in het achterhoofd dat we allemaal verschillend zijn met dus ook een diversiteit aan behoeften?

Ik kwam een site tegen over bioresonantie, iemand daar ervaringen mee of ideeën over?

 
Petra,

Thijs schreef al dat er op het internet zgn. 'poortwachters' actief zijn. De gevestigde industrieen willen niet dat je de waarheid ontdekt, dus huren ze poortwachters in die ze voor de poort van de waarheid zetten. Net als je op het punt staat om door die poort heen te gaan, sturen ze je de andere kant op. Wanneer men je niet meer kan indoctrineren of manipuleren, past men een verwarringstactiek toe. Door de veelvoud aan informatie zie je door de bomen het bos dan niet meer en dat overkomt velen, incl. jouzelf.

Hoe weet je dan dat wat hier staat klopt? Uiteindelijk geloof je wat je wil geloven natuurlijk, maar wij houden ons hier aan de principes van een briljante onderzoeker genaamd Weston Price, die in de jaren 1930 veertien natuurvolkeren heeft onderzocht wereldwijd en tot de conclusie kwam dat we eerder meer overeenkomen dan verschillen. De voedingspatronen mochten ogenschijnlijk dan zeer wijd uiteenlopen, maar onder de microscoop bleken deze mensen allemaal zonder uitzondering grote hoeveelheden vetoplosbare vitamines (A, D, E, K) uit hoofdzakelijk dierlijke bron tot zich te nemen, maar ook veel mineralen. Deze hebben we dus kennelijk allemaal nodig, ongeacht je ras of je regionale afkomst.

Price onderzocht jager-verzamelaars, nomadische stammen, landbouwers en veehouders, kortom: onze voorouders. Deze levende afstammelingen van waar wij vandaan komen, die een lange, wijze, overgeleverde traditie van voeding en kruidengeneeskunde vertegenwoordigden, vertellen ons meer over wat werkelijk gezond is voor ons dan de moderne 'experts'. Bedenk dat experts de Titanic bouwden en amateurs de Ark!

Voor meer informatie:

https://www.fatsforum.nl/topic/weston-price-in-zijn-eigen-woorden

https://www.fatsforum.nl/topic/waarom-de-zuur-basetheorie-en-de-bloedgroepentheorie-niet-kloppen

https://www.fatsforum.nl/topic/de-menselijke-blauwdruk

https://www.fatsforum.nl/topic/waarom-een-boek-uit-1939-allesbehalve-achterhaald-is

https://www.fatsforum.nl/topic/kritiek-op-weston-price-en-mijn-antwoord-daarop

Mike

 
Het is juist dat willen geloven dat de vragen oproept Mike. Ik ben niet iemand die gauw ergens achteraan loopt, anders had ik het advies van mn dokter blind gevolgd denk ik.

Het is juist ook in de 'alternatieve' hoek dat het duizelt.

Ik was al aan het lezen op de site die Lia aangaf en zal jouw links uiteraard ook lezen.

Ik probeer echter ook het hele plaatje te bekijken. Ik onderschat zeker niet de geneeskunde en voedingspatronen van oudere volkeren, daarentegen zet ik er wel naast dat de hele manier van leven destijds anders was en invloeden van buitenaf waar wij nu mee te maken hebben (zware industrie en vervuiling bijvoorbeeld) destijds niet of in mindere mate aan de orde waren. Mensen vroeger automatisch meer beweging kregen door werken op het land, jagen etc, versus de zittende beroepen en gemakken nu. Vroeger ging men dood aan een griepje, tegenwoordig kennen we welvaartsziekten (al dan niet met opzet} veroorzaakt door toevoegingen van allerlei voedingsstoffen in ons eten die over tig jaar juist weer schadelijk blijken te zijn (en dan doel ik op de voedingsindustrie, niet de wijze die jullie hier hanteren). Zonder een 'pro' geen 'anti' en bij bepaalde dingen heb ik vraagtekens. Ik geloof zonder meer dat de voedingswijze van oudere volken bepaald niet slecht is, of zij ook aan de gang gingen met bijvoorbeeld klysma's, geen idee, zover had ik me nog niet verdiept. Zo kunnen amateurs soms best met een inzicht komen dat experts nog niet hadden bedacht omdat het teveel voor de hand ligt, uiteindelijk ligt de onzinkbare Titanic op de zeebodem en hoe het de Ark verging is iedereen ook wel bekend :S

Het aderverkalkingsverhaal is ook zo'n onderwerp waar ik tegenstrijdigheden in tegenkom, maar wil dit toelichten dan moet ik de desbetreffende sites er even bij zoeken anders wordt het een klok en klepel verhaal, en het ontbreekt me nu even aan de tijd hiervoor.

Ik bedoel te zeggen dat ik zoveel mogelijk een 'open mind' wil houden en net zo min als ik kwalen op wil doen door medicatie wil ik ook niet de zoveelste zijn die met een vitaminevergiftiging alsnog in het ziekenhuis belandt. Ik wil dus niet over een nacht ijs, daarom ook wil ik zoveel mogelijk lezen en met mijn schema gaat het helaas ff duren voor ik voor mijn eigen gevoel alles helder heb en ik een leefwijze kan vinden waar ik me lekker bij voel, zowel lichamelijk waar ik toch al weinig klachten heb buiten dat oog als geestelijk. t is uieindelijk de bedoeling dat je permanente veranderingen maakt die lekker aanvoelen en niet een dwangmatige maatregel zijn anders hou je het niet vol. Ook ik zal dan misschien schuldig zijn (of worden) aan het vragen van dingen die al op het forum staan, in dat geval op voorhand alvast excuus daarvoor. Ik zal proberen mn antwoorden zoveel mogelijk te vinden in de info die er al staat.

 
Natuurvolkeren hadden geen behoefte aan klysma's. Hun hoge vetconsumptie zorgde voor 'inwendige klysma's', waardoor de lever de galblaas aanduwde en deze zich volledig kon ledigen. Zo te lezen blijf jij voorlopig nog wel even verward en zoekende. Ieder zijn eigen pad, maar uiteindelijk komt iedereen uit op de oude, vertrouwde wijsheden!

Mike

 
Wat ik ook belangrijk vindt van Weston Price: hij onderzocht gezondheid en niet ziekte. Hij wilde weten waarom die oervolkeren zo belachelijk gezond waren en zo oude werden.

En dat maakt voor mij zijn bevindingen bijzonder geloofwaardig en volgen wij dit voedingspatroon.

Een theorie van Mike over aderverkalking, uit dit topic:
Quote:
Hier mijn theorie over aderverkalking:

Aderverkalking wordt veroorzaakt door afzetting aan de vaatwanden van vrije calcium in het bloed. Dit is calcium die niet wordt opgenomen door het lichaam en kennelijk ook niet of onvoldoende via de urine en/of ontlasting kan worden afgevoerd.

Wat veroorzaakt deze gebrekkige calciumopname? In ieder geval een tekort aan vit. D. Afgelopen zondag sprak ik in Noord-Holland en in de pauze vertelde iemand mij dat zij werkzaam is als assistent bij een huisarts en standaard het vakje voor vit. D aanvinkt als patienten bloedonderzoek moeten laten verrichten. "Je wil niet weten hoe laag de vit. D-waarden zijn van de meeste mensen," vertelde ze me. Vit. D is calciferol, de Latijnse naam zegt het al, en is direct verantwoordelijk voor opname van calcium. Zoals jullie weten is vit. D een VETOPLOSBARE vitamine, dus een vetarm voedingspatroon helpt niet, integendeel.

Maar het verhaal begint pas bij vit. D. Eenmaal in het bloed zorgt magnesium ervoor dat de calcium niet gaat kristalliseren. Menigeen heeft ook een ernstig magnesiumtekort. Dit komt o.a. omdat onze 'voeding' te weinig magnesium bevat, maar ook door een hoge mate van (chronische) stress, dat magnesium rooft.

Het is dus stress en vetgebrek dat aderverkalking in de hand werkt. Aderverkalking behoort tot de zgn. hart- en vaatziekten. Magnesium is HET mineraal voor het hart en het hart maakt BIJ VOORKEUR gebruik van verzadigd, dierlijk vet (waar o.a. vit. D in zit). Toeval? Ik dacht het niet.

Stress en vetgebrek zijn dus tevens direct verantwoordelijk voor hartkwalen. En laat nu net vetrijke en koolhydraatarme voeding rust en ontspanning geven, alsmede een betere opname van belangrijke voedingsstoffen. Andersom geeft een vetarm en koolhydraatrijk voedingspatroon alleen maar stress en onrust en een slechtere opname van voedingsstoffen. Do the math.

Mike


Lia

 
Beste Petra,

De statines bevatten een overwicht aan omega-6 ten opzichte van omega-3 en roept hierdoor meerdere klachten op. Overgevoelige spieren en ontstekingen worden in meerdere publicaties gerapporteerd. Dr. Henk de Valk heeft hier meerdere artikelen over geschreven. Zelf kwam ik ze op het spoor in de periode dat bij mijn mama borstkanker gesignaleerd werd.

In aanvulling op de link die Lia doorgaf bijgaand ook volgende interessante link

http://www.infofyt.com/cholesterol-natuurlijk-verlagen/

 
Vivianne,

Statines bevatten geen omega 6 of omega 3. Ze zorgen ervoor dat de lever minder cholesterol kan maken en daardoor minder noodzakele hormonen e.d .

Ook de productie van o.a Q10 wordt daardoor verlaagt.

 
Dat vond ik ook een vreemde uitspraak: statines bevatten teveel O-6 en te weinig O-3. Statines zijn geen vetzuren. Statines verlagen aantoonbaar je cholesterol, maar verhogen je risico op kanker. Een van de ernstigste bijwerkingen is spierafbraak en... het hart is een spier! Kortom, dat orgaan wat beschermd zou moeten worden wordt juist aangetast.

Mike

 
Inderdaad doelde ik op de sterolen in de margarine die het meeste bekendheid genieten.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.691
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan