en nog een aanmelding: Petra

Maar dan nog bevatten niet de sterolen O-6, maar de plantaardige olie die de basis vormt voor de margarine. Jarenlang is ons wijsgemaakt dat linolzuur een vetzuur was dat goed was voor het hart. Nu surft men mee op de O-3-golf en wordt er goedkope, zwaar bewerkte (lees: ranzige) visolie toegevoegd voor de 'omega-3'.

Mike

 
Quote:
Zo te lezen blijf jij voorlopig nog wel even verward en zoekende. Ieder zijn eigen pad, maar uiteindelijk komt iedereen uit op de oude, vertrouwde wijsheden!

Mike


Hey Mike,

ik krijg hier een beetje minder sympathiek gevoel bij. Wat is er mis met zoeken en wat is er mis aan om niet over 1 nacht ijs te willen gaan?

Ik kom hier voor informatie en mogelijkheden die bij mij passen en dat doe ik graag op m'n eigen tempo. Net zo min als ik blind vertrouw op de reguliere medici vaar ik ook niet blind op info van fora over een materie wat ik nog lang niet in thuis ben. Er zijn voor alle meningen informatie sites te vinden (en ik ben echt geen dombo die alles voor zoete koek slikt) en allemaal komen ze met al dan niet verifieerbare bewijzen die aan moeten tonen dat ze het bij het juiste eind hebben. De info die ik tot dusver gelezen heb snijdt voor mij voldoende hout om me er verder in te willen verdiepen maar er zijn zeker ook dingen waar ik mn vraagtekens bij heb. Andersom schuif ik de reguliere medische wetenschap niet geheel aan de kant omdat niet alles slecht of onnodig is. Waar ik zaken op de natuurlijke manier kan oplossen, graag, maar kom ik niet onder een reguliere aanpak uit...so be it. Als eigenaar van het lichaam, de kwaal en de bijwerkingen heb ik echter graag wel zeggenschap in de richting die wordt ingeslagen

Zo is bijv mijn schoonzusje zeer recent overleden aan een darminfarct, terwijl zij al jaren bloedverdunners en cholesterolpillen slikte; volgens de reguliere medische wetenschap had dit dus op deze middelen juist voorkomen moeten worden. Das ook al een vraagteken dat ik heb, waar ongetwijfeld tientallen theorieen op toepasbaar zijn

Ik heb in mijn omgeving geen contacten die ervaring hebben met de orhomoleculaire afdeling zogezegd en alhoewel ik zelf die kant op neig te gaan zou ik ook best wat meer mensen willen kennen die succesvol onder behandeling staan bij een orthomoleculair arts bijvoorbeeld en dan niet voor een griepje.

@Vivanne,

de bijwerkingen van de cholesterol pillen zijn mij meer dan bekend en ook het waarom inmiddels. Ik heb ze dan ook niet voor niets in de hoek gesmeten maar ik ben niet iemand die direct pretendeert het 'beter te weten dan de doketr die er voor geleerd heeft' als er iets bij me wordt geconstateerd. Pas toen ik van het middel dat de kwaal moest bestrijden geen effecten zag maar wel een heel regiment bijwerkingen en tegen de muur aan liep bij de diverse artsen hierover ben ik zelf gaan zoeken en heb m'n conclusies over cholesterol getrokken.

Petra

 
Petra,

Je vat mijn woorden verkeerd op. Ik heb nooit gezegd of gesuggereerd dat je een 'dombo' bent. Bedenk dat geschreven internetcommunicatie per definitie tot misverstanden kan leiden. Alle smileys in de wereld kunnen dit niet voorkomen! Zoals ik al schreef: ieder zijn eigen pad. Succes met je zoektocht!

Mike

 
Ik heb ook nergens beweerd dat je dat wel deed Mike LOL

Ik viel hier over:

Quote:
Zo te lezen blijf jij voorlopig nog wel even verward en zoekende


vond dat een beetje vreemde uitlating tegen iemand die al aangeeft nog zoekend te zijn :(

 
Je geeft zelf aan af en toe door de veelheid aan informatie in de war te raken. Ook geef je aan hierdoor nog zoekende te zijn naar de juiste oplossingen. Dus ben je verward en zoekende. Overigens zijn er hier zeker twee orthomoleculaire forumleden aanwezig, PvUnen en Ivo.

Mike

 
Petra,

volgens mij bedoelen Mike en jij hetzelfde. Ik had zelf zoiets van vet kan dat helpen? Bij mij was het dan voor een betere concentratie weliswaar. Ik heb toen ook nog meer bronnen geraadpleegt en na een paar weken heb ik eens geprobeerd. Nog een tijdje later heb ik keltisch zeezout geprobeerd, uiteindelijk ben ik hier op het forum terecht gekomen. Ik denk dat Mike en vele anderen hierop het forum het niet erg vinden als je pas ha over een half jaar iets gaat uitproberen uit een andere stroming. En ik vind het een hele goede eigenschap om informatie uit zowel de reguliere als de alternatieve hoek niet zo maar aan te nemen.

 
Laten we wel wezen, dit forum is soms ook wel een beetje hardcore gezondheid voor gevorderden. Waar je ergens anders al goed bezig bent wanneer je je eigen potje kookt zonder pakje of zakje moet je hier alles omgooien voordat je "door de keuring" kan :wink: Uiteraard geheel vrijblijvend en op vrijwillige basis. Bovendien is het nooit handig om ineens radicaal anders te gaan eten, krijgt je lichaam ook een opdonder van.

Zeker goed om kritisch te blijven en zelf op onderzoek uit te gaan. Op het gebied van voeding en gezondheid raak je nooit uitgeleerd.

 
Welkom op dit forum Petra! Er is hier al heel wat geschreven waar je vast wat mee kunt.

Ik snap je reactie op Mike s reactie, maar als je hier wat meer leest zul je snappen dat hij het absoluut niet zo bedoelt als dat het bij jou overkomt!

Mike bruist van de enthousiasme over dat wt hij heeft ontdekt en hij gunt ons dat ook, daardoor kan het wat 'kort door de bocht' overkomen, maar zo is het absoluut niet! Ga maar na, als je na zoveel zoektochten zoveel inzichten hebt gekregen dan GUN je dat iedereen!!

Ik ben ooit ook een onderwerp begonnen over dit onderwerp omdat mijn man ook veroordeeld werd tot betreffende medicijnen. Ik zal het nog even opzoeken en hier plaatsen. Veel wijsheid en gezondheid toegewenst!

 
Kaaskanlekkerzijn

Ik heb niets tegen vetten in die zin, en net als menig ander ben ook ik overtuigd van het bestaan van goede en slechte vetten. Ik geloof zonder meer dat goede voeding bijdraagt aan een goede gezondheid en dat slechte voeding je gezondheid een douw geeft vroeg of laat. Aan de andere kant is mijn oma wel 98 jaar oud geworden op de gewone hollandse pot ;)

Waar ik wat sceptisch tegenover sta is het totale plaatje; de oude volken hadden sowieso een totaal andere leefstijl dan de moderne mens en in onze wereld hebben wij weer te maken met invloeden die destijds niet aan de orde waren.

Ik ben niet van plan om een half jaar te wachten met het maken van aanpassingen, anderzijds zie ik mezelf ook niet 180 graden om gaan al kan ik geen koffiedik kijken dus wie weet wat de toekomst brengt ;)

Voorlopig probeer ik even een balans te vinden tussen wat veranderd kan en moet worden en wat haalbaar (voor mij 'leefbaar') is. Bij Oud en Nieuw horen voor mij bijvoorbeeld wel oliebollen en die traditie zie ik hier niet zo gauw de deur uitgaan. Neemt niet weg dat ik op andere fronten wel weer wijzigingen aan kan brengen, daarom ben ik dan ook aan het rondlezen ;)

 
Angela

voordat ik hier registreerde was ik jouw topic al tegen gekomen. Net als jouw man ben ik ook een roker en ik heb tot nu toe veel baat bij de zg e-sigaret om af te kicken. Je krijgt de schadelijke stoffen niet meer binnen (je steekt immers niets in de brand) en nicotinegehalte kun je afbouwen. Je hebt echter nog wel iets in je handen waardoor je niet zo cold turkey jezelf opzadelt met een andere vorm van stress. Stoppen op deze manier gaat bijna vanzelf ;)

Ik heb geen probleem met kort door de bocht trouwens, een eigenschap die ik zelf ook heb, maar ik weet hoe ik zelf ben. Waar ik al een probleem heb met medicijnen voor de rest van mn leven 'uit voorzorg' weet ik ook dat ik een streng dieet niet ga volhouden voor de rest van mn leven als ik daar niet vierkant achter sta. Ik leef niet om te eten, ik ben 1.78 lang en weeg 60 kilo, dat is het probleem dus niet maar ik vond het al erg dat ik je bij statines geen grapefruits mag ;) Ik zie mezelf zonder meer yoghurt maken en melk bij de boer halen, dergelijke aanpassingen zullen me niet in de weg zitten.

Helemaal geen aardappels meer ...hmm die zie ik even nog niet zo

 
Dank je Tanja, het leek mij ook beter om niet al te drastisch te werk te gaan, lichamelijk zowel als geestelijk ;)

 
Petra,

Forumlid Micave heeft nog niet zo heel lang geleden een mooie topic hier geplaatst, genaamd Alles of niet. Je moet het zelf weten natuurlijk, maar met half werk kom je er niet. Ik zie bij jou dualiteit: aan de ene kant wil je wel werken aan je gezondheid, aan de andere kant haak je al snel af als het 'te lastig' wordt. Ook laat je je helemaal gek maken door tegenstrijdige meningen over voeding, zonder dat je een beroep doet op je eigen-wijsheid (nu ben je eerder koppig, wat betekent dat je in je hoofd zit en niet je onderbuikgevoel volgt). Ik blijf bij mijn woorden: je zult op deze manier nog wel lang verward en zoekende blijven. Hier kun je boos over worden, maar dat moet dan maar.

Mike

 
Hoi Petra,

Het lijkt mij heel erg dat/als je door medicijnen minder q10 aanmaakt: want dat is een heel belangrijk enzym in het lichaam.

Verder: ik heb ervaring met bioresonantie en ik ben er ontzettend blij mee, maar het is wel een jungle moet ik zeggen.

Ik had dus op een gegeven moment veel blaasontstekingen die telkens terugkwamen en dan hang je met die antibiotica, waar ik ook niet meer tegenkon.

En met de bioresonantie kreeg men het telkens weg al kwam het nog een tijd ook weer telkens terug en het duurde voor de onderliggende reden ook foetsie was opdat ze niet telkens terugkwamen.

Maar ik heb zoveel infecties / allergieen en disbalansen: het is wel hard aanpoten nog steeds, ook voor de bioresonantie nog steeds bij mij.

Bij mijn vriend heeft het ook opgeleverd dat hij geen terugkerende wondroosaanvallen meer had.

En mijn hartproblemen zijn ermee weggehaald (infecties op mijn hart), evenals cystes op eierstok e.d.

Cold turkey stoppen met roken: dat heeft mijn zus geprobeerd en die kreeg ineens diabetes type I en schildklierproblemen.

Zij is en was altijd vrij tenger (dit omdat mensen vaak zeggen dat diabetes kan ontstaan door overgewicht, wat volgens mij niet klopt).

En dat van die diabetesproblemen na het stoppen met roken dat is bekend.

dus het is heel goed dat / als je met beleid wil stoppen als je dat lukt en niet in 1 keer.

Er moeten heel veel processen in je lichaam omgegooid worden als je het roken omgooit: als je het kunt zonder schade te berokkenen aan jezelf prima, maar ik heb gezien wat het bij mijn vriend allemaal tot gevolg had, dat stoppen.

die deed het wel cold turkey.

Maar het was geen pretje.

Hij kreeg gelijk de griep en zat nog maanden na te sappelen met zijn gezondheid en zijn longen en sinussen.

En half werk: dat zou ook goed moeten zijn.

Gun jezelf het tempo dat je nodig hebt.

En als je vragen stelt, heel veel vragen, dan komt altijd antwoord.

Daar mag je op vertrouwen.

Ik heb dat vertrouwen en het klopt ook dat het antwoord dan gelukkig komt.

Het gaat om het antwoord dat bij jou van binnen resoneert.

Trouwens: dat over die desinformanten op het internet: ik zit ook regelmatig op een patientensite en daar wordt bewust verwarring en tweedracht gezaaid.

En het is ook duidelijk dat dezelfde beheerder verschillende patientensites in handen heeft.

De motieven van die beheerder om die site te beheren, daar is hij niet open over.

Petra, in elk geval lijkt het me zinvol dat/als je de transvetten laat staan.

De verhitte omega 6-vetten dus die je celstofwisseling verstikt en een anaeroob milieu in je lichaam creeert.

Dat skippen (voor zover je dat niet al deed) daar is al een wereld mee te winnen.

Maar het is wel een gedoe want het zit overal in!

 
Micave stelt m.i. terecht het volgende in zijn topic Alles of niet!:

Quote:
Zelf ben ik ervan overtuigd dat je er vol voor moet gaan en dat je er geen tussenweg is bij dit voedingspatroon, althans wanneer je het om gezondheidsredenen doet. Wel zijn er nuances voor ieder maar de basis is hetzelfde.


Mike

 
alles of niets is gewoon lastig als je je leven lang al dingen doet op jouw manier.

Voor mezelf geldt dat ook. Ik begrijp als je echt ziek bent (volgens de dokter) dat je beter zou gaan voor alles!

Als je niet echt ziek bent, zoals ik mezelf beschouw blijf je klein beetje stechelen. Aan de andere kant zet ik wel steeds meer goede voeding in de plaats, steeds betere kwaliteit van vlees, veel vet en weinig tot geen gesnoep.

Aardappels(nachtschade) is bij mij nog steeds een punt. Ik vind stamppotten en dan met name boerenkoolstamp een van de lekkerste dingen op aarde :lol:

Mike zei mij onlangs dat de schildklier zou kunnen reageren op nachtschade en dat dat een reden zou kunnen zijn dat ik geen gewicht verlies. Ik denk, zou kunnen, dus ik beperk de aardappelen echt enorm, 1x in de 2 weken ongeveer. Van de week was ik opeens ruim 2,5 kilo afgevallen toen ik weer eens op de weegschaal ging staan. Dus ik dacht, he zou nou toch die balans er komen?!

Nu wil ik toch iets delen wat betreft die aardappelen:

Gister boerenkoolstamp gemaakt (aardappels en boerenkool halfom) met spek en worst en veel roomboterjus met bottenbouillon.

Gisteravond heel de avond zitten dutten en dommelen op de bank, werkelijk geen beweging in te krijgen. Vanacht om 2 uur werd ik weer echt wakker, dus gauw naar bed. Sliep meteen weer en vanochtend stond ik op met een katergevoel!

Correlatie is nog geen causatie zei Mike net nog. Wel frappant dat is zo sloom was. Meeste tijd laatste tijd voel ik me s'avonds redelijk fit, terwijl ik vroeger heel vaak even een kwartiertje tot een half uurtje na het avondeten wilde dommelen.

Dus ga volgende week weer boerenkool maken op Mike's manier. Ik ben benieuwd. Heel eerlijk, heb ik het er niet voor over om me als een zombie te voelen omdat ik aardappels wil eten!

 
Dit herken ik maar al te goed! Ik raakte steevast nagenoeg in coma door het eten van stamppot. Ik voelde me dan al snel na de maaltijd moe en sloom en moest op de bank liggen, waar ik binnen no time in een hele diepe slaap wegzonk en daar 1 tot anderhalf uur later met een enorm katerig gevoel uit ontwaakte. Een Britse vriend van mij heeft hier een woord voor: post carbohydrate narcosis, oftewel: verdoving na consumptie van koolhydraten. Jouw lichaam geeft aan hier niet meer op te zitten te wachten, al dat zetmeel, het wil vetten verbranden en zich niet bezighouden met die dodelijk vermoeiende koolhydraatbommen!

Mike

 
daar kwam ik inderdaad gisteravond achter :mrgreen:

nog steeds duf gevoel in mijn hoofd op dit moment.

 
Quote:
Petra,

Forumlid Micave heeft nog niet zo heel lang geleden een mooie topic hier geplaatst, genaamd Alles of niet. Je moet het zelf weten natuurlijk, maar met half werk kom je er niet. Ik zie bij jou dualiteit: aan de ene kant wil je wel werken aan je gezondheid, aan de andere kant haak je al snel af als het 'te lastig' wordt. Ook laat je je helemaal gek maken door tegenstrijdige meningen over voeding, zonder dat je een beroep doet op je eigen-wijsheid (nu ben je eerder koppig, wat betekent dat je in je hoofd zit en niet je onderbuikgevoel volgt). Ik blijf bij mijn woorden: je zult op deze manier nog wel lang verward en zoekende blijven. Hier kun je boos over worden, maar dat moet dan maar.

Mike


nou Mike, ik heb daar toch een andere mening over. Niks *moet* en al helemaal niet als het me opgedrongen wordt zonder dat ikzelf over voldoende info beschik, die ik begrijp en er al of niet achter sta, Noch van de reguliere "normale" medische wetenschap, noch van de reguliere "normale" voedingsvoorlichtingssites, noch van de alternatieve wegen.

Als ik er de rest van mijn leven over wil doen om dingen uit te pluizen dan moet dat maar. Het heeft geen zin om wat voor wijziging dan ook door te voeren als je daar zelf niet achter staat, op geen enkel vlak, als dat een wijziging is die je de rest van je leven wilt blijven volhouden.

Ik hou normaliter ook niet van halve maatregelen, ik heb echter ook een mening over een aantal zaken (al geloof ik wel degelijk in 'gulden middenwegen' en als men een voedingsmenu van oude volkeren hanteert dan vind ik dat je ook naar de leefomstandigheden van toen moet kijken. Het hele mileu is nu anders dan destijds, de voedingsstoffen/-middelen zijn om diverse redenen anders dan destijds evenals onze leefgewoonten. Ik zet daar inderdaad mn vraagtekens bij.

Ik kwam hier om info, niet om een bepaalde richting uitgeduwd te worden omdat ik anders 'verward en zoekend zal blijven'. Boos ben ik daar niet om, overtuigen doe je me er zeer zeker ook niet mee. Dit zal zijn oorzaak vinden in mijn levensvisie: niemand weet alles, er zijn meerdere wegen die maar Rome leiden en wij zijn allen individuen, wat voor mij betekent dat niet iedereen hetzelfde is en niet alles bij iedereen hetzelfde werkt. Zo heb ik bijv in tegenstelling tot Marijan en jou zelf geen last van 'stamppot-coma en -kater. Integendeel, aan mijn energie mankeert wederom niets sinds ik de cholesterol pillen in de hoek gesmeten heb. (overigens zelfs met goedkeuring en medeweten van de cardioloog, dit terzijde) Dat ik (nog) niet bereid ben om mn aardappeltje op te geven betekent niet dat ik eraan verslaafd ben, we eten ze niet eens dagelijks. Daarnaast zei je zelf al in een eerdere post: je kunt in droge tekst slecht een intonatie leggen al kom je met gebruik van smileys een eind. Evenmin kun je een oordeel vellen over hoe iemand geestelijk c.q. lichamelijk in elkaar steekt op basis van een paar posten. Jouw reacties (en ook ik kan het mis hebben op basis van bovenstaande) komen op mij over als de reacties van iemand die gelijk wil hebben, niet van iemand die wil helpen. Ik ben helemaal voor zo natuurlijk mogelijk waar dat kan (en laten we wel zijn: waar dat op te brengen is financieel) maar gelijktijdig blijf ik erbij dat bepaalde zaken niet vergelijkbaar zijn. De moderne mens in onze 'beschaving' vergelijken met natuurvolkeren gaat voor mij dan ook niet op zoals het dat voor jou wel doet. Als ik naar de dierenwereld kijk en je wilt bijvoorbeeld een huiskat vergelijken met een katachtige in het wild dan zie je een aantal wezenlijke verschillen: een katachtige in de natuur zal in de meeste gevallen solitair leven of in een zeer kleine groep (familie). Huiskatten kun je gerust in grote aantallen houden zonder problemen. Huiskatten hoeven zelf hun menu niet bij elkaar te jagen, huiskatten hoeven ook geen vetvoorraad te hebben om de winter door te komen, de temperatuur van onze moderne CV 's winters is daar al debet aan. Hun voedingsbehoefte is dus anders dan van een natuurlijke (in het wild levende) soortgenoot. Daar bedoel ik niet mee dat brokjes beter voor ze zijn dan een verse muis want ook dan ben ik van mening dat brokken en blikvoer niet aan een boom groeien, dus chemische zooi aan geur- kleur- en smaakstoffen bevatten die ook voor hen niet goed zijn. Ik ben dus voor zo natuurlijk mogelijk voeren maar wie denkt dat mijn katten een handvol levende muizen krijgen die ze zelf mogen vangen heeft het mis ;) Zo zie ik het ook voor ons mensen, wij leven in huizen die verwarmd zijn, we hebben nu last van invloeden van buitenaf (industrie etc) die vroeger niet aan de orde waren, het hele milieu was vroeger over het algemeen een stuk gezonder dan nu. We zijn met zn allen (of in ieder geval met velen) bezig de aarde om zeep te helpen en uit te putten, naar mening niet in de laatste plaats door het aantal bewoners. Ik hoef dus niet zonodig 100 te worden, alleen de tijd die ik hier heb wil ik wel zo aangenaam mogelijk door brengen. Krijg ik een kwaal dan doe ik daar uiteraard iets aan/mee op een manier waar ik me goed bij voel. Anderzijds zijn er vaak factoren die meespelen waar je geen invloed op hebt of kunt hebben en zul je moeten accepteren dat je nou eenmaal ergens aan dood gaat een keer.

 
Hoi lievergezond,

dit zijn dus het soort posten wat ik bedoel en zoek; ervaringen van anderen en uitwisselen daarvan ;)

Het transvetten verhaal was me bekend, zelfs reguliere cardiologen zijn daar gelukkig van op de hoogte.

Ik heb vroeger ook vaak last gehad van blaasontstekingen, nierbekkenontsteking een keer zelfs. Ik heb een middel ooit geslikt waar ik direct een allergische reactie op kreeg maar kreeg van de dokters assistente (toen al ca 20 jaar terug) de tip om vooral veel verse vitamine C te nemen en uiteraard veel (water) te drinken.

Je hoort van veel mensen die stoppen met roken allerlei kwalen die opdoen waar je blijkbaar 'doorheen moet' maar net als meerdere mensen hier op het forum denk ik ook dat van het ene op het andere moment totaal omswitchen niet goed voor je is, zo ook met roken. De e-sigaret bevalt mij nog prima en je merkt zeker lichamelijk dat je minder zooi binnenkrijgt dan wanneer je een echte in de brand steekt ;)

Ik ben helaas de afgelopen maand druk geweest met andere dingen dan mezelf (kon even niet anders) maar ik ga me zeker verder verdiepen in het bioresonantiegebeuren en op zoek naar iemand in mijn regio waar ik terecht kan ;)

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.473
Berichten
502.399
Leden
8.634
Nieuwste lid
Marleen Vanderauwera
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan