en nog een aanmelding: Petra

Hoi Marijan,

ik zie mezelf niet als 'echt ziek' waarschijnlijk omdat ik me niet ziek voel. Om die reden ben ik dan ook tegen mn huisarts ingegaan. Ik vind de cholesterol gekte meer een argument om je levenslang aan de medicatie te houden en daar kom ik sowieso al tegen in opstand als je het 'voor de zekerheid' krijgt. Ik snap best dat die mensen ook willen verdienen maar er zijn grenzen ;)

Volgens de reguliere medische wetenschap moet je onder de 5 blijven als je niks mankeert, scharen ze je bij de hart- en vaatziekten in dan moet je ineens onder de 2.5 zitten! 'tis voor mij inderdaad symptoombestrijding en daar slik ik geen pillen voor.

Ik ben al geen snoeper, vlees probeer ik inderdaad ook zoveel mogelijk biologisch te halen maar wat ik eerder al aangaf is biologisch eten een stuk duurder en dat gaat nou eenmaal niet altijd helaas. Overigens is dat voor mij al een bewijs dat men niet wil dat we gezond leven, anders zou het slechte voer juist duurder zijn en de biologische hoek meer subsidies ontvangen waardoor het voor meer mensen betaalbaar zou zijn.

In mijn reactie op Mike zei ik al de stamppotcoma niet te herkennen maar ben toch wel heel benieuwd of ik verschil merk aan mijn lijf tussen de 'gewone stamppot' en zijn recept, wordt vevolgd dus ;)

Een kwartiertje slapen na het eten heb ik al nooit gekund (ben altijd wel jaloers geweest op mensen die na 15 minuten slapen weer fit waren LOL). Jaren geleden heb ik buiten gewerkt aan een benzinepomp in een winter waar het nog 20 graden vroor. Als je dan thuiskwam ging je door het verschil in temperatuur gloeien en binnen de kortste keren viel ik inderdaad in coma, kwam aan eten niet eens toe ;) Collega's van toen hadden het ook over een dutje doen en dan weer fit maar die vlieger ging voor mij toen niet op ;)

 
Micave stelt m.i. terecht het volgende in zijn topic Alles of niet!:

Zelf ben ik ervan overtuigd dat je er vol voor moet gaan en dat je er geen tussenweg is bij dit voedingspatroon, althans wanneer je het om gezondheidsredenen doet. Wel zijn er nuances voor ieder maar de basis is hetzelfde.

Mike

Dit is nou zo'n beetje wat ik bedoel. Ik denk dat iedereen aanpassingen in zijn voedingsspatroon om gezondheidsredenen doet en dan niet per se omdat iemand ziek is maar gewoon uit overtuiging. Dan kan een basis best hetzelfde zijn maar het zijn juist de nuances waar ik naar zoek die voor mij en de mijnen werken. Ik las ergens - hier op het forum dacht ik - iemand die op een verjaardagsvisite wel degelijk een stuk appeltaart aannam, ondanks dat ie zelf overtuigd zijn menu had omgegooid, simpel en alleen omdat ie vond dat er moeite gedaan was om dat ding te maken voor de visite dus wilde hij het niet weigeren omdat hij de tijd en energie die diegene erin gestoken had ook belangrijk vond. Zo wil ik er ook mee omgaan; ik zoek geen excuus om verkeerde dingen te eten maar ik wil ook geen belasting zijn voor mn omgeving of gastvrouwen voor het hoofd stoten die moeite doen om dingen te maken voor hun gasten. Alles of niets betekent voor dat ik in dat geval de gastvrouw wel voor het hoofd zou moeten stoten en dat met oudjaar de oliebollen niet op tafel mogen staan, dat gaat mij te ver, dus zoek ik een middenweg voor zover dat kan.

Ik hou op zich ook niet van half werk maar ik kan me niet voorstellen dat gedeeltelijke aanpassingen om mee te beginnen afgedaan zouden moeten worden als 'dan maar niets'. Vaak maak je ergens een begin mee en komt dan van het een in het ander tot je uiteindelijk bent waar je zijn wilt en dan nog is er altijd ruimte voor verbetering.

Komt op mij een beetje over dat een dokter zegt dat ik moet stoppen met roken maar dat dat alleen zin heeft als ik ook braaf mn pillen slik. (wat ie overigens ook gedaan heeft zij het in iets andere woorden ;) )

Dat ik op jou te zoekend overkom zal dan ook misschien komen doordat ik niet overtuigd ben dat de kwaal die ik heb door voeding is ontstaan. Ik ben nu bijna 52 en rook al vanaf mn 15e/16e jaar. Dat dat niet goed is weet iedereen, dat dat kwalen kan veroorzaken ook. Kan dus in mijn beleving zomaar zijn dat de kwaal die ik heb daardoor komt (en een beetje genetische invloed) en dat stoppen zinvol is (daarom ook overgegaan op de e-sigaret) MAAR ik onderken niet dat er middels voeding wel degelijk een mechanisme in gang gezet kan worden - voor zover dat het al niet is - om te helpen de boel waar mogelijk te repareren. Dat betekent voor mij dat ik zoveel mogelijk wil kijken wat er dan zo slecht is aan mijn menu en wat ik kan en wil aanpassen. Anderzijds kan ik niet om de genetische factor heen en kan ik zelf van alles doen om schade te beperken, m'n genen aanpassen zal niet gaan. Zo heb ik geen last van mn schildklier, merk (nog) geen nadelige invloeden van nachtschades, al heb ik daar vroeger verder niet over kunnen vinden dat in veel gevallen de planten giftig zijn maar de vruchten niet. Hier 'hoor' ik dan andere geluiden dus die hou ik zeker in het achterhoofd en zal ik zeker jouw manier van stamppot maken uitproberen al was het maar omdat ik wel es wat anders wil ;)

 
@ Petra: het transvettenverhaal is bekend. Maar goed dan in concreto: eet je bijv. nog wel eens chocola? Daar zeggen ze dan dat er plantaardige vetten in zitten en dan kun je er bijna gif op innemen dat het geharde en dus transvette zijn: maar dat hoeft men als zodanig niet aan te geven. Als er cacaoboter bij zit zal men dat altijd als zodanig benoemen en specificeren omdat het een verkoopargument is. Het zit overal op en in dat transvet. Ook in vitaminepillen: dan is het geharde katoenolie vaak bijv. Dus lastig verhaal dat transvettenverhaal. Of brood van de biowinkel: als daar plantaardig vet in zit wat men op het etiket zegt, dan zijn het transvetten.

Sorry voor dit verhaal als je het al wist.

En dan over bioresonantie: veel succes! Het wel vaak een kwestie van lange adem hoor, want een mens -als die ziek is- heeft vaak veel achterstallig onderhoud.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.893
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan