En ja hoor, hier heb je er weer eentje.... Melkdrinkers hebben meer kans op bepaalde kankers

Angela

New member
Let op: Ik ben het niet met onderstaande eens, maar ik wil toch maar weer eens de leugens op internet laten zien, helaas....

'De mensen die wel eens vaker een glaasje melk drinken, zouden gezondheidsrisico’s nemen. Walter Willet, een gerenommeerde Amerikaanse voedingswetenschapper, zegt ook dat een grote consumptie (meer dan twee glazen per dag) zeker niet de botten zal versterken. “Dat is een fabeltje”.

De melkdrinkers krijgen net zo vaak botbreuken als andere mensen. Grote liefhebbers van het witte goedje maken naar verluidt ook meer kans op bepaalde kankers, zoals die van de prostaat.

Willet spoort voedingsadviesorganisaties dan ook aan om grote hoeveelheden melk af te raden.

Lange mensen zouden vaker getroffen worden door borstkanker en eierstokkanker. “En omdat mensen die veel melk drinken langer worden, lijkt het erop dat het consumeren van veel melkproducten tijdens de kinderjaren het risico van kanker vergroot”, klinkt het.

De professor van de Harvard School of Public Health en de Harvard Medical School vindt het wel niet nodig om melk uit de koelkasten te bannen. “Want er zijn ook positieve effecten. De kans op darmkanker kan door melk te drinken juist afnemen. Onderzoek moet uitwijzen bij welke hoeveelheid de voordelen voor de gezondheid groter zijn dan de nadelen. Tot die tijd moeten we voorzichtig zijn met het drinken van grote hoeveelheden melk. En twee glazen per dag is veel.”

Bron: Gazet van Antwerpen

Tags: Melk is voor zuigelingen, Wie veel melk drinkt speelt met zijn gezondheid

 
Altijd weer geldt de WELKE-vraag: WELKE melk? WELK zout? WELK rood vlees? WELKE granen? WELKE kwik? WELKE vitamine A? etc.

Wat betreft het 'melk is voor baby's'-cliche citeer ik graag William Campbell Douglass in The Milk Book:

De mens is een van de weinige zoogdieren die slakken, rauwe mosselen en rauwe oesters eet. Hij is het enige zoogdier dat kreeft eet. De meeste zoogdieren zijn beperkt in hun voedselkeuzes door hun ecologische omstandigheden. Ze kunnen alleen eten wat de natuur hen biedt. De mens, met zijn mobiliteit en intelligentie, heeft een breed scala aan voedsel waar hij uit kan kiezen. De meeste zoogdieren zullen verse melk, als het ze aangeboden wordt, drinken en lekker vinden. Probeer het maar eens bij je kat.

Mike

 
Ik denk dat dat onderzoek best klopt, je moet je alleen afvragen naar welke melk ze onderzoek hebben gedaan. Als je magere melk drinkt van zieke anti-biotica koeien dan geloof ik ook wel dat je er kanker van kan krijgen.

Waarschijnlijk hebben ze geen testen gedaan met biologische rauwe melk.

 
Ik weet eigenlijk wel zeker dat ze geen biologische rauwe melk hebben uitgeprobeerd hoor.

Maar ik kan de strekking van het verhaal wel snappen, gepasteuriseerde melk is ws niet zo gezond als ons jarenlang werd voorgekauwd. Ik denk dat er misschien over jaren ook wel eens een wetenschapper zo dapper zal zijn om een onderzoek te publiceren dat becel helemaal niet goed is tegen hart- en vaatziektes.

 
Dit kwam net binnen in een nieuwsbrief van "fit met voeding"

COMMENTAAR OP HET NIEUWS: Melk ... Drie berichten over melk, vlak achter elkaar.

Professor dr. Walter Willett was vandaag in Nederland om een lezing te houden in het Erasmus Medisch Centrum. Willett is niet de eerste de beste. Hij is voedingsonderzoeker van Harvard met meer dan 1300 wetenschappelijke publicaties op zijn naam. Hij behoort tot de top van de voedingswetenschap wereldwijd.

Willett waarschuwt voor meer dan twee glazen melk per dag. Het Voedingscentrum blijft bij de aanbeveling van dagelijks drie tot vier glazen. Opmerkelijk is dat zowel Willett als het Voedingscentrum hun adv ies baseren op dezelfde wetenschappelijke publicaties.Bovendien betreft het gewone melk die gehomogeniseerd is.

Het derde bericht betreft biologisch(-dynamisch)e melk van het Louis Bolk Instituut, dat onderzoek doet binnen duurzame landbouw, voeding en gezondheidszorg. Het verklaart dat de vetzurensamenstelling van biologisch-dynamische melk de beste is, gevolgd door de biologische. Bovendien is biologisch-dynamische melk - in tegenstelling tot biologische en gangbare melk - niet gehomogeniseerd. Wel vindt pasteurisatie plaats (verwarming to ca 70C).

Advies van Fit met Voeding: áls u besluit melk te drinken, kies dan voor biologisch(-dynamisch)e melk die niet is gehomogeniseerd.

Dia.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.837
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan