emveehaa stelt zich voor

G

Guest

Guest
Hallo,

Al enige tijd lees ik mee op dit forum, ben er terechtgekomen via leefbewust.com en ben inmiddels twee keer in Soest geweest voor een kennisavond (de voorlopig laatste van Mike Donkers en die van Julia Kang). Heb al een hele tijd een interesse voor voeding en gezondheid, maar bij die interesse bleef het dan, m.a.w. ik las de informatie wel maar paste mijn gewoonten niet aan.

Nu wordt het echter tijd om dat wel te gaan doen. Ik heb mijn ongezonde leefgewoonten lang kunnen volhouden maar nu merk ik dat ik steeds ongezonder word, ik ben inmiddels 34 en het lichaam is niet meer zo veerkrachtig als vroeger!

Enige tijd geleden is er een ijzertekort vastgesteld en als dat met behulp van voeding niet verbeterd kan worden, gaan ze verder kijken. Mijn ontlasting is nagekeken op bloedsporen en die waren er niet, dus de vraag is nu of ik wellicht in mijn maag een of ander probleem heb. Dit zou met een kijkoperatie bekeken moeten worden. Maar liever niet, als het niet hoeft. Het punt is ook dat mijn ontlasting elke keer weer anders is dus die ene keer kan een verkeerd beeld geven. Zwart en plakkerig = bloed als ik het goed begrijp? Ik zou best iets aan m'n maag kunnen hebben want ik slik al jaren omeprazol. De laatste maanden wel een stuk minder sinds ik niet meer drink tijdens of vlak na het eten.

Ik heb een diagnose in het autismespectrum en wil pertinent geen medicijnen om de scherpe kantjes ervan af te halen, heb ervaring met Efexor en Risperdal en uiteindelijk voelde ik me er niet prettig bij, veel te snelle gewenning en veel te veel afvlakking van mijn gevoel. Dus dan zal het via de voeding moeten. Ik heb gelezen over GAPS en over het specifieke koolhydratendieet. Mijn vraag is hoe noodzakelijk die yoghurt nu eigenlijk is? Ik heb een beetje rondgelezen over yoghurtmachines en het lijkt erop dat je met goedkope versies toch nog zelf veel werk hebt, en vooral dat je zelf goed moet opletten dat je de klok opnieuw aanzet en zo. Met mijn chaotische hoofd zal dat niet goed gaan. Die van Yogourmet lijkt de beste maar die is ook behoorlijk prijzig. Ook ben ik heel bang dat ik ga vergeten om die voltagestekker (ja het heet anders maar ik heb geen zin om het woord op te zoeken) te gebruiken. Ik vind yoghurt niet heel erg boeiend, als je het voor m'n neus zet eet ik het op (mits ik honger heb), maar ik koop het zelden of ooit. Kan ik mijn probiotica ook zonder yoghurt binnenkrijgen? Dat is toch de reden dat je die yoghurt eet?

Wat betreft mijn autisme doe ik momenteel aan zelfmedicatie door het roken van wiet, maar ja dat moet ook ooit eens ophouden. Het kost teveel geld en ik ga ervan snaaien. Maar als ik stop, wat niet gemakkelijk zal zijn, moet ik wel iets anders hebben dat me helpt om te slapen. Dat heb ik mijn hele leven niet gekund, 3 uur liggen woelen en draaien voor de slaap me overvalt is niet iets waar ik graag naar terug wil.

Ook wordt ik de laatste tijd geplaagd door zeer nare hoofdpijn en nekpijn aan de rechterkant, die vooral na hoesten of niezen zeer pijnlijk is. Ik slik elke ochtend een schepje Schindele's Mineralen en ik merk dat dat wel enigzins helpt, maar het neemt de oorzaak niet weg natuurlijk. Ik slik paracetamol maar dat kan niet lang doorgaan, enorm slecht voor de lever natuurlijk.

Verder heb ik een laag energiepeil, heb ik een aantal schimmelinfecties gehad, exzeem op mijn handen (vroeger op de zijkant van mijn voeten). Tevens ben ik veel te zwaar, maar dat is wel het laatste waar ik me druk om maak (nee echt). Ik geloof niet in het proberen te bereiken van een streefgewicht ten koste van alles. Als ik mijn lichaam geef wat het nodig heeft, is het gewicht waar het dan vanzelf op terechtkomt, het 'juiste' gewicht. Van wat ik op dit forum hier en daar heb gelezen is dat een denkwijze die hier wel gehoor kan vinden.

Tips en adviezen naar aanleiding van mijn verhaal zouden heel erg welkom zijn!

 
Mike,

Bedankt voor de tip, ben nu na een dag werken en reizen niet meer in staat om lappen tekst in me op te nemen, maar zaterdag zal ik het gaan lezen.

Nog een aantal klachten die ik was vergeten: haaruitval en 'bijna-kramp', d.w.z. het komt op en ik kan nog op tijd de tegengestelde beweging maken. Maar soms niet, helaas. Au. Ook gezwollen vingers na een (eigenlijk helemaal niet zo heel erg) lange wandeling.

 
emveehaa, de tip is: eerst veel lezen, e-book, alleen lezen forum en de site van poekie: www.voedingisgezondheid.nl

Verder heb ik wat titels van boeken die je zou kunnen lezen, zeker met je aandoening in het autismespectrum.

www.succesboeken.nl : anders denken over magnesium van dr Marianne Mousain-Bosc

Zij adviseert magnesiumsupplementen met vit B6, maar ik zou ook even kijken bij www.zechsal.eu Daar kun je magnesiumolie bestellen om je 's avonds voor t slapen mee in te smeren, beetje op je buik bijv. Dit kan je al goed helpen bij slaapproblemen en je krijgt de magnesium meteen in je cellen.

Verder: menopauze, wat de dokter je niet verteld. Denk niet, daar ben ik nog te jong voor, want dit is een boek die voor alle leeftijden gechikt is en er staat verrassende informatie in.

Ik begrijp dat het soms erg chaotisch is in je hoofd, probeer na het lezen van alle informatie een stappenplan te maken.

Je kunt dit hier plaatsen en dan kijken wij met je mee.

 
Ik word flink aan het werk gezet merk ik :). Bedankt voor alle tips! Dat boek over magnesium heb ik volgens mij al, is dat in de vorm van een gezicht? Ik heb een keer in Soest magnesiumcitraat gekocht en dat helpt wel om te slapen, had het gisteravond ingenomen en hele nacht doorgeslapen. Als er nou geen gewenning optreed lijkt het slaapprobleem hiermee voorlopig opgelost :).

Mijn plan is inderdaad om me eerst goed in te lezen en voor te bereiden. In oktober heb ik een familieweekend in de Ardennen en dan kan ik daarna 'echt' beginnen.

 
Het is een ander boek denk ik, deze is niet in de vorm van een gezicht. Magnesium via de huis,zuivere magnesium, is veel beter opneembaar en zeker geen darmproblemen. Dat wil soms optreden als je magnesium slikt, via de darmen weet je niet zeker wat je lichaam opneemt.

Magnesium geeft geen gewenning en je kunt het niet overdoseren, teveel wordt gewoon uitgeplast.

Ik zou zeker even lezen bij zechsal.

 
Heb gelezen bij Zechsal. Als mijn magnesiumcitraatpoeder op is zal ik daar eens wat bestellen. Kijken hoe dat bevalt. De vragen die gesteld werden bij 'heeft ú een tekort?' konden op 1 of 2 na met ja beantwoordt worden.

Dat van die bijnieruitputting was inderdaad zeer herkenbaar. Helaas heb ik niet veel te besteden en zal ik mijn gezondheid in eerste instantie moeten verbeteren m.b.v. voedsel, i.p.v. supplementen.

Ben sinds gisteren met het drinken van water met Keltisch zeezout begonnen.

Op gapsdieet.nl las ik over zuurkool eten om maagzuurproductie te stimuleren, ik drink nu 's ochtends na een groot glas water met sole een klein glas zuurkoolsap. Plan is om dit af te wissselen met water met appelazijn.

Ik moet eigenlijk gewoon mijn hele leven veranderen, niet alleen mijn voedingspatroon.

 
Ik denk dat het absoluut niet verkeerd is om eerst met je voeding bezig te gaan, en alleen ernstige tekorten aan te vullen met supplementen.

Wij moeten ook echt wel op het geld letten, en ik doe alles stap voor stap.

Als supplement heb ik wel de jodium(lugol's) en levertraan met boterolie.

Daarnaast momenteel de magnesiumolie en ik ben weer begonnen met natuurlijke!! progesteroncreme (maar die had ik nog staan).

En uiteraard de sole('s morgen en 's avonds theelepel in glas water, appelazijn zo'n kwartier/half uur voor iedere maaltijd)

 
Ik weet niet of ik het me nu verbeeld maar het drinken van zuurkoolsap lijkt nu al te helpen, na een kleine week al, da's behoorlijk snel. Ik neem aan dat ik dit (of het gebruik van appelazijn, of wellicht iets anders), altijd zal moeten blijven doen? Of zorgt het ervoor dat er in mijn lichaam iets in gang wordt gezet waardoor het aanmaken van voldoende maagzuur ooit 'vanzelf' zal gaan? Weet iemand dit?

Als mijn salaris binnen is zal ik eens wat rauwe melk bij de Hofwebwinkel bestellen, kijken hoe dat bevalt. Levertraan (met of zonder boterolie) staat ook in de planning.

Dirtsa, mag ik vragen waarom je progesteroncreme gebruikt?

 
Je maagzuur activeer je door:

- het drinken van zuren

- het eten (of drinken) van zout

- het eten van zware, dierlijke eiwitten

- het eten van zwarte peper

Je moet je maag wat te doen geven. Wanneer deze vanzelf weer meer maagzuur gaat aanmaken is voo iedereen verschillend, ligt eraan hoe 'lui' de maag is geworden in de loop der tijd.

Mike

 
Dan zou je eigenlijk het boek moeten lezen.

Ik heb al jaren veel last van de hormoonschommelingen, wat MS symptomen betreft. Rond de menstruatie en ongeveer 10 dagen erna gaat het redelijk goed (ik ben ws een uitzondering die altijd blij is weer ongesteld te zijn) en de week voor de menstruatie gaat het ronduit slecht.

Helaas is het verval erg moeilijk weer helemaal te boven te komen. Hierdoor ben ik al jaren aan het zoeken naar informatie, over hormonale disbalans. Overigens kwam ik hierdoor al snel uit bij de bijnieren en bijnieruitputting en op Mike zijn e-book.

Zois het balletje gaan rollen.

Het heeft vooral te maken met oestrogeendominantie, en ws de erg sterke terugloop van progesteron.

Vandaar dat ik begonnen ben met de, uiteraard natuurlijke!!, progesteroncreme.

 
Mike, al die dingen die jij noemt doe ik al (behalve dat ik pas zeer recent met consumptie van het juiste zout ben begonnen). Leuk om te zien dat ik het goed doe :).

Dirtsa, bedankt voor de uitleg. Ik heb geen reden om aan te nemen dat ik een dergelijk probleem heb. Heb even gegoogled en de symptomen (die mijns inziens behoorlijk algemeen zijn) heb ik wel, maar ik kan er meer waarschijnlijkere oorzaken voor bedenken dan een hormonaal probleem.

Voorlopig hou ik het maar bij 'gewoon' gezond eten en dan kan ik me altijd nog richten op klachten die maar niet weg willen gaan.

 
emveehaa, welkom

Het is zo eenvoudig om yoghurt en kefir te maken. Het is maar een prikkie werk. Zie mijn site voor de werkwijze, zonder yoghurtmachine.

Yoghurt en kefir zijn gefermenteerde producten en bijzonder goed voor je darmen, naar mijn gevoel zelfs nog beter dan rauwe melk. Zou het zeker gaan gebruiken.

Lia

 
Goed idee van jou/jullie Lia, om de belangrijkste dingen uit deze site samen te bundelen in jullie site. Hebben jullie ook al een handleiding voor H2O2?

 
Dennis,

Dank voor je compliment, is hartstikke leuk om te doen. Moet er nodig weer eens aan werken na een aantal weken vakantie. 8O

hier vind je onderaan de pagina een uitleg hoe de H2O2 te gebruiken.

Lia

 
Het ziet er inderdaad erg makkelijk uit om yoghurt te maken. Volgens mij heb ik alleen een thermometer nodig en dan kan ik aan de slag. Kun je een beetje van je eigen yoghurt dan weer gebruiken voor de volgende portie of moet die ook weer uit de winkel komen? En is het een probleem als het 38 of 39 graden is ipv 40?

 
Is geen enkel probleem, als het maar niet warmer is dan 40 graden. Je kunt de eigengemaakte yoghurt weer als starter gebruiken, of biol yoghurt uit de winkel(demeter bijvoorbeeld)

Soms kan de yoghurt wat slijmerig zijn, dan is het zelfs beter de melk niet te warm te maken, dus zelfs op 36 graden of zo.

 
Even een update...

Ik merk een drastische vermindering van mijn maagklachten en hoofdpijn. Goed nieuws dus :). De sole en appelazijn hebben dus zeker effect. Het feit dat ik nog maar heel weinig suiker en onnatuurlijke toevoegingen binnenkrijg heeft er vast ook mee te maken.

Ik had allerlei wilde plannen om van alles zelf te gaan maken (yoghurt, beestenbottensoep, gefermenteerde groenten), maar helaas heb ik deze maand een hoop extra uitgaven gehad waardoor dat even zal moeten wachten. Wel heb ik deze week voor het eerst rauwe melk besteld, ga ik vrijdag ophalen, ben benieuwd! Ik lees hier en daar van mensen die gewoon zo'n fles mee naar hun werk nemen en daar dan wel zo'n beetje genoeg aan hebben. Hopelijk is dat bij mij ook het geval, want ik merk dat ik nu wel erg veel geld kwijt ben aan al dat biologische eten, zelfs al eet ik minder qua hoeveelheid en let ik goed op aanbiedingen.

 
biologische rauwe melk kost ons 50 cent per liter, dat is dus echt goedkoper dan de melk in de winkel. Ik neem dit altijd met 2 rauwe eierdooiers/beetje honing en kaneel. Dit is echt een volwaardige maaltijd.

Beestenbottenbouillon is niet duur, er is haast niets goedkoper dan botten. Wel van een biologische slager uiteraard.

De kippesoep maken wij van kipkarkassen, bio kip is exht durr, maar de karkassen krijg ik altijd van onze slager. heerlijke bouillon krijg je hiervan en nog genoeg vlees voor de soep.

 
Dat is inderdaad heel weinig Dirtsa! Helaas is de Hofwebwinkel voor mij de enige realistische optie (woon in Almere en heb geen rijbewijs). Biologische slager moet ik nog naar op zoek, er is hier in Almere wel een boerenmarkt, ik weet niet wat daar het aanbod precies is. De voornaamste reden dat ik nog niet kan beginnen met mijn soepplannen is echter dat ik nog geen goede soeppan heb ;-). Ik wil graag kwaliteit kopen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.780
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan