Eerst even voorstellen: Catalina

G

Guest

Guest
Hallo allemaal,

Ik lees al bijna twee maanden hier en heb net besloten om toch maar ook wat vragen te stellen. Vandaar de registratie. Ik heb niet echt kennis of veel ervaring waarmee ik inhoudelijk zou kunnen bijdragen, behalve misschien op het gebied van koken.

37, woon in de randstad. Dacht altijd dat ik gezond at en gezond was. Achteraf gezien ben ik een wrak (maar dat komt goed :-D), heb ik te veel KH gegeten, laatste jaren ook te veel suiker waardoor vreetbuien. Sinds 10 jaar geleden begon ik met aankomen en hoe beter ik adviezen van de dietiste en voedingscentrum volgde, hoe sneller ik aankwam. Nu herken ik een KH gevoeligheid die waarschijnlijk mijn bloedsuiker beinvloedt zelfs als ik wat meer groente eet. Dit zag er zo uit: als ik na een avondeten met gematigd KH, eiwitten en vetten nog steeds trek had en het advies opvolgde om dan nog een schepje groente te nemen kreeg ik snel een enorm leeg gevoel en 2 uur na het avond eten stond ik weer in de keuken op zoek naar wat dan ook.

Ongeveer 2 jaar geleden begon de ellende: last van de maag (maagzuur, pijn, steken), last van de darmen, pijn waarvan huisarts zei dat het bij de lever zit, een tijd verstoorde functie van de lever waarvoor geen oorzak is gevonden en die zich later vermoedelijk heeft hersteld, last van de nek, schouders, hele rug, zo'n beetje alle gewrichten. Daarbij ontzettend slechte concentratie en al veel langer dan dit slecht geheugen. Toen ingestort want op het werk was het ver van ideaal (heeft voor een groot deel bijgedragen aan het ontstaan/verergeren van de klachten). Medische molen in en er kwam niets uit, zelfs niet eens helicobakter in de maag wat ik echt niet geloof. Een tijdtje hadden ze het over electrolieten aan de lage kant maar niet allarmerend. Wat er wel aan diagnoses werd gesteld: overspannen, burn-out, depressie, prikkelbare darm. Heb meerdere maagzuurremmers geslikt in hoge doseringen maar structureel geen verbetering. Ook een jaar antidepressivum geslikt. Verder is mijn schildklier vergroot (weet het ongeveer 10 jaar nu) met knobbels erin, sommige best groot. Soms stikt die maar ik wil er nu nog niets aan doen. Ik zou het zelf beter willen maken maar moet nog vinden hoe.

Nu: werk nog niet maar bereid me langzaam voor hoewel er echt niet zo veel veranderd is. Half april kwam ik een LCHF blog tegen (met weinig recepten maar heel veel achtergrond info, oa weston price etc) en sindsdien probeer ik zo veel mogelijk in die richting te koken. Ik gebruik nu veel boter, room, af en toe heb ik toegang tot rauwe volle melk, maak kefir, drink sole, skate en cod liver oil, heb cocosolie in huis, kook er niet mee maar neem theelepels ervan af en toe. Ik kook met boter en olijfolie. Ook heb ik h2o2 3% in huis maar doe er nog niets mee (weet er nog niet genoeg over).

KHen ontwijk ik zo veel mogelijk maar ik merk dat ik nog op zoek ben naar het juiste balans tussen vlees en groente. Ook merk ik dat vetten niet zo makkelijk toe te voegen zijn in de hoeveelheden die ik zou willen omdat ik er snel misselijk van word.

Ik heb eeb aantal bioresonantie sessies achter de rug voor 4 soorten candida, twee parasieten waarvan ik de namen niet weet en stress. Candidas zouden nu rustig zijn behalve 1.

Verder ben ik een city gardener maar verbouw ik niet zo veel (beperkt tot balkon en dit jaar is koud). Koken vind ik leuk maar niet altijd, schijn er wel goed in te zijn. :-D

Waar ik nu tegen loop en de reden dat ik besloot om jullie om mening te vragen: het is nu +/- 2 maanden dat ik met LCHF bezig ben. Ik ben binnen een maand ong 5 kilo afgevallen, toen is het gestopt. Mijn energieniveau was een tijd behoorlijk verbeterd, toen is het gezakt en nu nog steeds erg laag. Nu is afvallen niet mijn nummer 1 prioriteit maar de zaken die ik in het proces merk die me doen denken dat er iets mis is met mijn lever, gal, nieren etc. Ik heb een zwaar gevoel in mijn bovenbuik en regelmatig pijn onder de rechter rib (vermoed lever en gal). En wat ik al noemde: misselijk bij wat meer vet eten. Dat volle, drukkende gevoel in de bovenbuik strekt zich ook naar de keel waar ik het gevoel heb dat er steeds iets in de keel zit. Verder heb ik 's ochtends pijn in de nieren (denk ik dan) die wegzakt na het plassen maar toch regelmatig terugkomt. Bij stress/schrik voel ik steken in de streek van onderrug, mijn schildklier drukt intens op mijn keel en word ik duizelig. Dit doet me denken aan vlucht of vecht reactie bij stress waarbij mijn lichaam nu kiest om maar uit te vallen want vluchten zou waarschijnlijk ook niet lukken :-D

Op zich, doordat ik moeite heb met vet en vlees heb ik het idee dat ik meerdere reinigingskuren nodig heb maar weet niet waarmee ik het beste kan beginnen. Ik heb groene leem in huis, bitterzout, citroenen, Mariadistel etc maar (ook mede door concentratie die weinig waard is) kan ik niet beslissen waarmee te beginnen. Ik hoop dat jullie ideeen hebben.

Nog even een leukheid: in de eerste week van LCHF nam ik een keer vrij veel cocosolie en had een onvergetelijke nacht :-D met misselijkheid, rillingen, diaree, duizeligheid en wegvloeien van alle kracht uit mijn lichaam. Later las ik over 'die off' reactie bij candida (wat ik niet uitsluit) maar ik kon me vreemde ontlasting herinneren toen ik las over gal en leverreiniging en nu denk ik dat ik toen ongewild een mini flush heb gedaan. :-D Ik heb dagen later van alles opgemerkt maar wist er niets over. Gelukkig was ik niet echt bezorgd maar het had geholpen als ik bijv wist van bitterzout. :-D

 
Catalina, allereerst heel erg welkom hier. Wat is LCHF ?

Ik denk dat Mike jou wat beter op weg kan helpen, je hebt nogal specifieke vragen.

Mijn eigen ervaring is om het vooral stapje voor stapje te doen, neem de tijd. Je bent beast al een heel eind op weg.

heb je het e-book al gelezen van Mike, over bijnieruitputting?

Verder uiteraard het alleenlezen forum, en het is handig een plan te hebben, voor houvast.

 
Dirtsa, LCHF staat voor Low Carb High Fat. Hier even wat info: http://www.dietdoctor.com/lchf maar ik denk dat de meesten hier al LCHF eten of zich in die richting bewegen.

e-book moet ik nog downloaden, alleenlezen forum heb ik al doorgespit.

 
@Catalina, hoi

Je bent al goed bezig.

De H2O2 procedure/hoe het te gebruiken vind je hier.

Het alleen lezen forum waar Dirtsa op doelt vind je https://www.fatsforum.nl/forum/alleen-lezen-forum.

LCHF = low carbs high fat (weinig koolhydraten - veel vet)

Al heel goed natuurlijk.

Quote:
Ook een jaar antidepressivum geslikt.



De heren/dames doktoren wisten het niet meer: mevrouw, het zit tussen uw oren gaat u maar pilletjes slikken.

Je geeft aan dat je je vet inname hebt verhoogd maar zou je toch een globaal overzicht kunnen geven van wat je zoal eet?

Dan kunnen daar op 'schieten', positief bedoeld hoor.

Om de lever/galblaas te reiniging kun je iig beginnen met de milde leverreiniging.

Hier vind je het een en ander over de milde leverreiniging en de 'grote' lever/galblaasreiniging van Andreas Moritz.

Het is mijn eigen site waar ik heel veel dingen van dit forum post als informatie.

Een drukkend gevoel in je keel heeft o.a. ook te maken met je maag.

Maar je geeft ook aan dat je schildklier ook behoorlijk beschadigd is geraakt.

Je zou daar het dierlijke schildklierhormoon voor kunnen slikken, verkrijgbaar via Ron Velthuis

Om meer maagzuur te krijgen, wat ook een betere vertering betekent, gebruik je het ongeraffineerde keltische zeezout en je kunt een half uur voor elke maaltijd appelazijn in een glas water doen.

 
@Catalina,

Zie dat we elkaar kruizen met info over LCHF en alleen lezen forum.

We zaten tegelijk te tikken.

 
Hoi Poekie,

Tuurlijk wil ik dat.

Als eerste ben ik gestopt met brood en andere KHen en gelijk zonnebloemolie vervangen door boter en later ook ghee. Olijfolie gebruik ik al lang. Terwijl ik verder las over LCHF ging ik steeds andere dingen toevoegen zoals cocosolie, vaak een avocado, soepen van staart of andere botten en kip etc.

Vanaf het begin at ik vaak als ontbijt 2 of 3 eieren op boter gebakken met 1 of 2 tomaten, 1 eetlepel creme fraiche en 1-2 glazen melk. Soms wat vette kaas erbij. Dan had ik meestal geen trek meer tot ong 15.00 (wel dorst :-D) en in het begin voelde ik me geweldig.

Rond 18.00 eten we met z'n allen en dan was het in het begin een stukje vlees op boter, groente indien nodig geblancheerd en op dezelfde boter eventjes gebakken, verschillende gemengde salades met olijfolie, soms met feta doorheen,... Veel zelfgemaakte mayonaise van goede olijfolie, soms met ook nog een avocado doorheen. Tussendoor hoefde ik niet echt te eten maar dronk ik kefir (niet elke dag) of at ik wat vlees dat ik voor bouillon had gebruikt, soms wat amandelen of een tomaat met zout en creme fraiche. Ik heb toen ook vaak salade gemaakt van spitskool omdat kool goed zou zijn voor de darmen maar ook omdat het lekker is en er veel olie op kan als je het heel klein snijdt. ;-)

Later kreeg ik levertraan en keltisch zeezout en als ik dan na het opstaan mijn olieen, zout en water had ingenomen at ik pas weer rond 13.00.

Goed, toen (ongeveer 2 weken geleden) kreeg ik dat verstopte gevoel in de bovenbuik. Ik begon ook zin te krijgen in KHen (wat ik de hele tijd niet had) en ik kon niet meer zo veel vet eten zonder misselijk te worden. Beter gezegd: ik kan nu nauwelijks twee eieren als ontbijt eten, maar ik forceer het niet, ik stop als ik genoeg heb gehad. Maar het nieuwe is dat ik na elke maaltijd misselijk ben, dat ik weer de pijn onder rechter rib voel, veel oprispingen heb, maagzuur ik de keel etc. Heel vreemd: ik kan tegelijk trek hebben en een vol gevoel. Dit is precies hoe ik me voelde twee jaar geleden, voor het instorten. O, ook ben ik ontzettend moe en kan ik soms de trap niet op zonder zweet uitstortingen, sneller ademen, soms ook duizeligheid etc.

Een tijd zat ik op anti candida dieet en toen gooide ik kazen en fruit eruit. Fruit at ik toch al niet (vanaf LCHF periode bedoel ik, daarvoor juist wel). Nu eet ik weer wel kazen en weinig fruit.

Weer een heel verhaal. Ik hoop dat het te volgen is.

Dankjewel voor de suggesties, ik ga alles bekijken.

 
Pijn rechts onder de ribbenkast ken ik, ga er maar vanuit dat dit de lever is. Aanrader is inderdaad de leverreinigingen, mild danwel de gewone van andreas moritz.

Verder: lever/galthee(jacob hooy), mariadistelzaadjes, wortelgroente,wortelkruiden(gember/paardebloem).

ook kun je leverdoekjes gebruiken, schoon katoenen doekje in heet water, dit op de leverstreek leggen, kruikje erop, en half uurtje gaan liggen, tussendoor doekje uitspoelen en erweer opleggen.

Als fruit kun je wel kiezen voor zuur fruit, citroenen(ik heb wel 2 kg per week nodig), de appelsmoothies(mike), blauwe bessen, frambozen/aardbeien/aalbesjes.

 
Quote:
ik kan tegelijk trek hebben en een vol gevoel.


Hoi Catalina, bovenstaand citaat in combinatie met je vermoeidheid doet me eraan denken dat je misschien kampt met bijnierproblematiek zoals zovelen op deze site en zoals Dirtsa al aangeeft en dan heb je toch ook een beetje (max 100 gram) koolhydraten in de zin van granen nodig misschien? Zeker als je bovenstaand gevoel beschrijft.

Dit is ook te lezen in het boek bijnieruitputting van James Wilson.

Een ander goed lever/nierkruid naast paardebloemwortel is chanca piedra (stenenbrekerthee).

Bittere groenten zoals witlof zijn ook goed voor de lever.

Last maar zeker niet least: vergeet de koffieklysma niet: die maakt dat je je galvloeistof die het lichaam recycelt, ook als daar gifstoffen inzitten, verschoont en dat je glutathiongehalte als een pijl omhoog schiet waardoor je lever aangezet wordt om meer te gaan ontgiften.

Ook je nieren worden ontlast met de koffieklysma.

 
Catalina,

Tav je schildklier zou ik je willen aanraden wel even een goede arts op te zoeken. Wat je beschrijft over de functie en anatomie vind ik een medisch deskundige blik waard. Poekie noemt al Ron Veltuis in Zutphen, wordt hier lovend over gesproken, zelf ken ik hem niet..

En verder dat verstopte gevoel:

Ik denk simpel gezegd dat je juist goed bezig bent en dat de klachten nu ontstaan doordat het vele vet (=goed!) gal triggert en ook stenen doet verplaatsen waarvan er mogelijk nu een de galwegen blokkeert. Er komt dus te weinig gal in je darm waardoor de vertering stagneert, ook omdat galstroom de pancreas aanzet tot vrijmaken van andere spijsverteringsenzymen, waarvan je nu dus ook tekort hebt. Logisch dus dat je van vet misselijk wordt.

Je bent dus geknipt voor de leverreiniging. Of je de grote doet of kleine is aan jou, ze staan allebei op dit forum beschreven. Mijn ervaring met de grote (ik heb nooit de kleine gedaan) is dat de eerste keer mijn bijnieren een oplawaai hebben gekregen. Is niet zo leuk maar als je adrenal paraat hebt (wat je sowieso denk ik zou kunnen gebruiken, lees je in over bijnierproblematiek) ben je er ook zo weer doorheen. Het resultaat is voor mij na 7-8 reinigingen nog steeds de moeite waard.

Voor het overige zal het hele forum over je heen willen vallen omdat je tomaten en rauwe kool eet.. ;) Die laatste onderdrukt je schildklier, voor jou een goede reden om het laten staan.

Hilda

 
Bedankt iedereen! Wat is er mis met tomaten dan? :-D

En de volgorde: lever en dan nieren (want denk dat die ook pijn doen)? Maakt dat wat uit?

 
@ Catalina: volgens Hulda Clark is de volgorde: de darmreiniging, dan de nierreiniging en dan de leverreiniging. Hoe de andere leverreinigingskoning, Andreas Moritz, hier tegenover staat: weet ik niet. Ik weet wel dat ik ook leverreinigingen heb gedaan zonder die andere twee eraan voorafgaand.

 
Zoals al aangegeven zou je 100 gram (droog gewicht) koolhydraten kunnen nemen.

De juiste koolhydraten zijn: groente, honing, glutenvrije granen (rijst, quinoa, gierst en boekweit)

Als je koolhydraten laat vallen en over gaat op veel vetten betekent nog niet dat je lichaam dan automatisch in een vetverbranding gaat.

Daar gaat heel wat tijd overheen. En als je lever/gal al dat vet niet aankan moet het toch ergens zijn energie vandaan halen.

En dat is dan toch uit de juiste suikers (koolhydraten).

 
Tomaten behoren tot de nachtschades, net als aardappels/pepers/aubergine/tabak/paprika. Kan verstandig zijn deze helemaal te vermijden.

Wat overigens gemakkelijker is dan in eerste instantie lijkt, is mijn ervaring.

 
Puf, ik heb nog geen tijd om inhoudelijk te reageren op al jullie reacties maar alleen meer en meer vragen te stellen. Ik hoop dat jullie geduld hebben.

Wat zijn de redenen om nachtschades te vermijden? Het is me totaal onbekend. Heb even gezocht en wat gevonden over allergieen maar voorzover ik weet heb ik geen allergien. Ik weet dat ik last krijg van mijn maag van paprika, komkommer en heel soms van watermeloen. Paprika en komkommer eet ik niet, watermeloen zelden en weinig. Oh, en ik moet ook oppassen met inkt van zeevruchten (hehe, en ik zei dat ik geen allergien heb :lol: ) Hebben deze gevoeligheden wat met elkaar te maken?

 
Iedereen bedankt! Jullie reacties helpen me om een info te sorteren in mijn hoofd. Ik hoop dat ik binnenkort een plannetje heb gemaakt. E-book over bijnieruitputting is net geprint. Heb naar de test gekeken en overduidelijk: that's me. Ik vermoed dat mijn protocol bijnierenuitputting in de basis zal hebben.

Poekie, ik ben ook op jouw pagina geweest. Heel overzichtelijk! Bedankt voor de link maar ook voor de moeite om het te maken en onderhouden.

Ik ben bezig met al jullie terugkoppelingen.

 
Wanneer gebruik je een koffie-klysma? Welke spullen heb je daarvoor nodig en wanneer doe je dit? Ik ontvang graag informatie hierover. Ik heb nu twee lever reinigingen gedaan en de derde doe ik volgend weekend (Andreas Moritz). Groet, Astrid

 
Astrid,

Zie de andere topic waarin je zojuist een post plaatste die niets met het topic te maken heeft. Je zit vol met vragen. Prima, maar daarvoor heeft dit forum rechts bovenin een zoekfunctie. Typ daarin 'koffieklysma' en je vindt naar alle waarschijnlijkheid antwoorden op je vragen. Zo niet, dan kun je daar verder vragen. Nu grijp je elk beschikbare topic aan om je vragen te deponeren en dat werkt niet.

Mike

 
Ik zal vast iets over het hoofd zien. Maar ik heb via de zoekfunctie geen antwoord op mijn vragen gekregen. Jammer. Astrid

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.861
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan