eczeem rond de ogen bij jongen 11 jaar

dat valt nog wel mee hoor, maar ik baal er wel enorm van. Ik hoop ook dat het tijdelijk is, zoiets als: de MS wil niet opgeven en mij de baas blijven :wink:

Ik heb geen idee of het met ontgifting of zo te maken heeft, maar links had ik eigenlijk nooit klachten, dus het kan niet een oude klacht zijn. En in een paar dagen is het links net zo weinig kracht als rechts, dat vind ik wel wat eng hoor.

 
Nou meis, ik hoop dat het allemaal mee gaat vallen. Ik weet dat je best wel positief ingesteld bent.

Zet het maar voor jezelf neer dat het binnenkort weer wat beter gaat, dat je deze kl.... ziekte de baas gaat worden. ZO!!!

 
MammaW en Gerrit, heel erg bedankt voor het prachtige receptenboek. Brynan werd er al helemaal blij van. Ik moet nog even uitzoeken wat scd room is en scd yoghurt.

Maar er staan heerlijke recepten in, ook dingen die hij mee kan nemen naar school bijvoorbeeld.

 
Graag gedaan Dirtsa, wij hebben er zelf ook erg veel plezier van. Scd yoghurt moet je zelf maken, het staat tussen de recepten bij de desserts. Is Brynan de zoon met wie je het wilt gaan doen, of Erik?

Ik vind het echt rot voor je, dat je je spieren minder voelt. Lijkt me een machteloos gevoel geven, als je lijf niet doet wat je graag wil. Hoop echt voor je dat het weer verbetert!

 
Brynan is onze jongste zoon, en Erik mijn man.

Hoe maken jullie de yoghurt? Ik heb gelezen over yoghurtmachine, de boerin waar hij rauwe melk halen had het over gewoon paar lepels yoghurt en de melk doen. In sommige recepten koken ze eerst de melk, en in andere weer niet.

 
Quote:
Hoe maken jullie de yoghurt?


Dit is door Poekie op dit forum al eens beschreven:

Quote:
Ik zal hier nog eens vertellen hoe wij yoghurt maken, en die lukt elke keer weer, een heerlijk dikke yoghurt:

Heel belangrijk: werk met schone attributen, spoel bijvoorbeeld de pot/fles met gekookt water na en droog hem goed af.

Verwarm rauwe, biologische melk tot ca. 40 graden niet hoger. Dan blijven alle goede voedingsstoffen behouden.

Doe er dan 3 a 4 eetlepels biologische, yoghurt bij. Verkrijgbaar in de natuurwinkel en als je de yoghurt van Demeter kiest zit je goed.

Roer het goed door of keer de pot een paar keer om en om.

Zet de pot nu weg in bijvoorbeeld een plaid. Draai het deksel er niet te stevig op.

Wij zetten de pot weg in een koelbox. Want een koelbox kan spullen koud houden maar ook warm.

Zet de yoghurt 24 uur warm weg. Ga niet tussendoor kijken want dan koelt het af, laat de koelbox 24 uur gesloten.

Daarna zet je de pot ca. 8 uur in de koelkast want daar verdikt de yoghurt.

Dit is heel belangrijk want de yoghurt moet afkoelen. Als de yoghurt afgekoeld is is het voor consumptie geschikt.

Wij maken de yoghurt meestal 's avonds. Dan is het de volgende avond gereed, dan een nachtje in de koelkast en smullen maar.

Wij gebruiken de lege grote potten waar kokosolie van AmanPrana in gezeten heeft. Die zijn 1,6 liter.

We maken meestal 3 potten tegelijk, dat is wat in de koelbox past.

En zelfgemaakte yoghurt van biologische rauwe melk blijft rustig 2 weken goed.

Het zuurt alleen nog verder.


Mike

 
Mike en Poekie, bedankt. Nee, van dat koken leek mij ook al vreemd. maar dat staat wel bij het recepte van scd yoghurt, althans op internet.

Ik ga zeker de yoghurt maken zoals hierboven beschreven, maar is deze dan ook scd yoghurt, oftewel: lang genoeg gefermenteerd.

En in alle recepten werken ze met franse roomboter, waarom is deze anders dan gewone roomboter en is deze overal verkrijgbaar? Ik ben deze nog niet tegengekomen.

 
Maak lekker Ghee van roomboter, die ik al maanden, elke week wel vijf pakjes omsmelten naar Ghee, gaat overal door en is ideaal om mee te bakken! Franse roomboter is moeilijk te verkrijgen, wel in de franse supermarkten, hebben ze veel soorten (ook bio) gefermenteerde roomboter.

 
Ga ik doen Gerrit, ik zag laatst op 10xbeter hoe je ghee maakt. Dus de geklaarde boter gebruik je dan in de recepten, van amandelkoekjes enz.

 
Vooral om te bakken en braden, los in de soep ook veel, en ja het kan ook gebruikt worden om amandelkoekjes ervan te maken als je wilt, dan is de boter de Ghee.. Ik strooi er rijkelijk mee, in linzen ook lekker veel zodat deze goed kunnen zwemmen, ik verdraag geen zuivel, daarom op deze manier veel vetten binnen krijgen.. Of is vijf pakjes roomboter in de week een beetje te gek? 8) hoezo vetverbranding... Hehe. Oh ja, en heerlijk met lever en uitjes, veel Ghee hier doorheen!

 
Heel voorzichtig lijkt het eczeem minder te worden. De afgelopen dagen waren zijn ogen (het vel rond zijn ogen) erg rood, alsof hij een bril op had. Sinds gisteren lijkt het echt veel minder rood. :D En nu maar hopen dat dit doorzet.

Overigens: hij houdt zich wonderbaarlijk goed aan het dieet, knap kind hoor.

En hij gaat steeds meer zelf maken, eitjes bakken met spekjes, smoothies met kokosvet erdoor. Kwark met slagroom en warme rode vruchtjes, geen suiker hoor.

 
Weer een bewust wereldbewoner erbij. Leuk voor hem en jou Dirtsa dat hij zich in de voedingswereld is gaan storten, noodgedwongen weliswaar, maar toch. Kan hem alleen maar veel brengen, ten eerste een betere gezondheid en straks zijn eczeem weg en een goede basis voor 'later'.

 
We hebben gisteren amandel/walnootcrackers gemaakt, ik vind ze heerlijk en Brynan alleen met kaas erop. Zelfs mijn kleinzoon, die erg kieskeurig is, vond deze lekker.

Vanmorgen heeft hij appelmuffins gemaakt, met amandelmeel. We hebben straks een verjaardag, en dan heeft hij ook wat lekkers.

Hij eet niet alleen bewuster, hij wil ook alles leren klaarmaken.

Erg leuk om dit samen te doen.

 
Roomboter is toch altijd gemaakt van verzuurde room, niet? Ik heb ook wel eens zoete roomboter gemaakt zoals dat heet. Die maak je van gewone slagroom.

 
Quote:
Overigens: hij houdt zich wonderbaarlijk goed aan het dieet, knap kind hoor.

En hij gaat steeds meer zelf maken, eitjes bakken met spekjes, smoothies met kokosvet erdoor. Kwark met slagroom en warme rode vruchtjes, geen suiker hoor.


Wow, goed zeg. Echt knap. Geef h'm een compliment van mij.

 
Dat zal ik zeker doen, hij vindt het kookboek erg leuk om door te bladeren. Eczeem is er nog wel, rood/en enigzins droog rond de ogen. maar volgens hem voelt hij dit niet meer, doet geen zeer meer, zegt hij.

Het ziet er vrij rustig uit, hopelijk trekt het snel wat weg. Dat motiveert nog meer, denk ik.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.751
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan