eczeem rond de ogen bij jongen 11 jaar

fatsnotbad

Administrator
Forumleiding
Quote:
Ik vraaag mij alleen af of ik niet beter het gapsdieet voor hem kan doen. Ik hoop dat mammaW of Gerrit meeleest, want ik wil graag weten hoe dit precies met kinderen te doen?


Hé Dirtsa, Gerrit en ik hadden het er over, gaps zou zeker de moeite van het proberen waard zijn. Heb je al op gapsdieet.nl gekeken?

 
Onze jongste zoon heeft sinds enkele weken eczeem rond zijn ogen, droog en wordt steeds roder en ziet er steeds vervelender uit.

Hij drinkt sole en H202. We hebben wekenlang gedept met H202, met ge-ozoneerde olijfolie, maar het wordt alleen maar erger.

Eigenlijk geen idee meer wat te doen Hij drinkt al ruim een jaar graag rauwe melk, ik kan mij dus niet voorstellen dat het hieraan zou liggen. Dit begon pas 3 weken geleden.

Ik heb de levertraancapsules besteld, maar nog niet binnen.

Misschien toch naar bio-resontaie?

 
Dirtsa,

Hoe staat het met zijn stoelgang? Hoe ziet zijn voedinspatroon eruit?

Daarnaast zie ik een parallel met de vrieskou. Veel mensen krijgen allerlei soorten huidklachten in de winter omdat de schildklier dan harder moet werken om je warm te houden. Als de schildklier te traag werkt ontstaan er o.a. huidproblemen.

Mike

 
Onze jongste heeft het werkelijk nooit koud, het liefst gaat hij ook nu zonder jas naar school. ook tijdens het schaatsen gaat de jas uit.

Hij voelt ook erg lekker warm. Als peuter vond ik het heerlijk om met hem te wandelen, handje in mijn hand, hij was altijd warm.

Stoelgang is geen enkel probleem, gemakkelijk. Hij eet graag kwark/slagroom, is niet erg gek op vlees, eet het wel.

Maar hij eet wel brood, wel graag met roomboter/salami van de bioslager.

 
@Dirtsa

Interessant want ik heb ook last van rode eczeem rond de ogen en de mond. Hetzelfde als mijn moeder. We zitten ook ruim aan de rauwe melk en ik merk aan mezelf wanneer ik heel erg vet eet ik de volgende dag meer last heb. Zit ook aan de super enzymen en aan lever detox en regeneration. Mijn ontlasting had ik eerst ook last van maar dat is op dit moment weer een stuk beter geworden en de uitslag is ook wel verminderd.... als ik veel kaas eet op een dag met veel boter dan wordt het weer erger.

Hoe vet eet je?

 
Mijn vriendin had recentelijk rode eczeem rond de ogen. Ze at veel rauwe chocola, ook al had ik haar gewaarschuwd voor oxaalzuur in rauwe chocola. Wat is het toch met vrouwen en chocola? Recentelijk was ze tot de conclusie gekomen dat de uitslag te wijten was aan... de chocola! Zij is extreem gevoelig voor antinutrienten, want door haar klachten ben ik op het spoor gekomen van neurotoxines in nachtschades. Oxaalzuur valt dus ook niet goed. Denk ook aan fytinezuur in granen, noten, bonen, zaden, pitten en peulvruchten. Recentelijk liet mijn vriendin weten ook niet goed te reageren op kleurzout (natriumnitriet) in vleeswaren. Het probleem zou hem wel eens kunnen zitten in brood met salami dus.

Mike

 
Het gaat niet om mij caveman, maar mijn jongste. Hij heeft als peuter wel last gehad van droog eczeem, op zijn benen vooral, met erge jeuk. Homeopathie geprobeerd, maar het werd onhoudbaar. Dus ten einde raad hormoonzalf gekregen, en dit maar 2 nachtjes gebruikt, zodat hij kon slapen. Sinds die tijd heeft hij plekken op zijn benen die niet meer kleuren in de zomer, dus wit blijven. En vanaf toen ook besloten nooit meer met eczeem naar huisarts of zo te gaan.

Hij krijgt de hele dag door, op school opmerkingen, want het valt natuurlijk erg op, rond de ogen. Dat is gewoon niet fijn voor hem.

Aangezien wij al een jaar rauwe melk hebben, en roomboter/kokosvet gebruiken bij het eten, kan ik mij niet voorstellen dat dit nu de oorzaak is. Het is pas sinds 3 weken.

 
Wie veel brood en andere zetmeel- en koolhydraatbronnen eet gaat tijdens de vrieskou meer hiervan eten. Als hij door de kou meer brood met salami is gaan eten kan hij zichzelf een te geconcentreerde dosis fytinezuur en kleurzout hebben toegediend, met de huidige problemen tot gevolg. Ook voor hem geldt: minder koolhydraten, meer vet!!

Mike

 
Daar had ik uiteraard ook aan gedacht, maar hoe doe je dit in de praktijk met een kind van 11? Voor mijzelf vind ik het geen enkel probleem, maar voor een kind is het toch wat moeilijker. Wat zijn goede en gemakkelijk te eten vervangers?

Hij heeft de leeftijd om graag wat zelfstandiger te worden, zelf eten te pakken en te maken.

 
Dirtsa,

Nog een gedachte over zijn 'gezonde' stoelgang:

Uit de topic over ontlasting:

Quote:
Door een vezelrijk voedingspatroon heb je slechts de ILLUSIE van een 'gezonde' stoelgang. Als iedereen in Nederland bij wijze van experiment eens een week vezelarm of vezelloos zou eten, dan zou er sprake zijn van een epidemie van verstopping! Zoals Poekie al beschrijft, vezels en zemelen worden door het lichaam beschouwd als afval en worden afgevoerd via de ontlasting. De mens is echter van oorsprong geen vezelrijke eter, om de simpele reden dat de mens het grootste deel van zijn evolutie afhankelijk is geweest van dierlijk voedsel en dat bevat nagenoeg geen vezels. Door de vezels grotendeels of geheel te schrappen kom je erachter hoe goed je stoelgang werkelijk is!


Dat brood zit vol met plantenvezels die naar alle waarschijnlijkheid de illusie van een gezonde stoelgang geven. Uit de topic over rauwe melk:

Quote:
De uitslag is echter een teken dat de lever en nieren niet in staat zijn om alle rommel vetoplosbaar en wateroplosbaar te maken en dus springt de schildklier bij om dit via de huid te lozen.


Mike

 
@Dirtsa

Ja sorry, ik maakte een typ fout... moest natuurlijk zijn: Hoe vet eet HIJ :p

@Mike

Thnx voor de info over de schildklier.... dus als ik het goed begrijp is dat een uitslag, in de vorm van eczeem, kan duiden op het niet goed werken van de lever en nieren zodat de schildklier aan gang moet om het via de huid uit te scheiden? Ik las nog op fonteine dat het ook kan liggen aan een te kort van vitamine b6 enzo? Het kunnen natuurlijk meerdere oorzaken zijn.,...

 
Gatver, dit klinkt niet leuk, Kind is pas 11. Ik weet dat het beste zou zijn de koolhydraten sterk verminderen, suikers schrappen, meer vetten dua. Dit is echter nog niet zo gemakkekijk bij een kind/voorzichtig beginnend pubertje.

Hij staat echter wel open voor adviezen, maar ik zoek houvast in voorbeelden die voor een kind wel leuk zijn om te eten.

 
@ Dirtsa

Onze dochter van 3 jr heeft tijdens de koudere perioden ook last van eczeem in knieholten en aan de binnenkant van de armen. Ik geloof ook dat het te maken heeft met voeding, al uit zich dit tijdens de winter meer dan in de zomer. Huisartsen kunnen inderdaad maar 1 ding, namelijk hormoonzalf voorschrijven. Knap hoor, en daar heb je zo lang voor gestudeerd. Gelukkig weten wij beter en zoeken door naar de bron, in plaats van symptomen te bestrijden. Is niet altijd makkelijk. Veel gepuzzel, maar het gaat lukken.

Dagelijks krijgt mijn dochter 1 teaspoon Blue Ice Royal door de volle biologische yoghurt. Verder krijgt ze meestal alleen Spelt Zuurdesembrood met roomboter en rauwmelkse kaas (en soms ook wel biologische kipfilet, maar ik lees net dat het verstandig kan zijn dit weg te laten ivm kleurzout). Na drie dagen verdween de eczeem ineens als sneeuw voor de zon. Echter, 's avonds aten we biologische pasta gemaakt van tarwegriesmeel. De volgende dag was ze weer knalrood.

Op de Amerikaanse WP site staat ook nog een artikel : http://bit.ly/w63U06

 
Quote:
Veel mensen krijgen allerlei soorten huidklachten in de winter omdat de schildklier dan harder moet werken om je warm te houden. Als de schildklier te traag werkt ontstaan er o.a. huidproblemen.


Ik kamp ook met jeukende huidplekjes (eczeem?) in de winter meer dan anders.

En problemen met de schildklier bij mij: zou me ook zeker niet verbazen.

Dank voor dit inzicht Mike!

Ik begreep al niet wat dit was.

Ik dacht de ¨droge huid¨ komt van de verwarming van het binnenmilieu in de winter.

 
Hij heeft ook al van jongs af aan, baby!!, last van hoofdpijn. Toen wisten we natuurlijk nog niet dat het hoofdpijn was. Hij was dan hangerig, viel vaak bij mij in slaap, koortsig. Je verwacht dan dat er griep of kinderziekte onder zit. Maar niets van dit alles. Gewoon dagje moe en hoofdpijn en dan weer over.

Nu nog steeds regelmatig hoofdpijn, maar ook onrustige benen, en nu ook eczeemdus.

Hij wil zelf wel graag beginnen aan anders eten, vroeg vanmorgen nog: kan ik niet eten zoals de oermensen?

Dus hij is er zeker mee bezig.

Ik vraaag mij alleen af of ik niet beter het gapsdieet voor hem kan doen. Ik hoop dat mammaW of Gerrit meeleest, want ik wil graag weten hoe dit precies met kinderen te doen?

Mike heeft mijn emailadres wel.

 
Ik hoorde gisteravond bij radar dat bepaalde E-nummers/zouten eczeem geeft.

 
Daar kijk ik helemaal niet van op, maar het kan ook van chocola komen, of granen of...Noem maar op, maar ook weglaten van voeding blijft symptoombestrijding. Vandaar dat ik denk dat misschien gaps of westonprice wel beter is.

 
Hoe meer volledige en volwaardige voeding hij consumeert op basis van de allerbeste kwaliteit vetten en eiwitten met zo weinig mogelijk koolhydraten, hoe meer je de kans op inname van antinutrienten en toevoegingen beperkt.

Mike

 
Mike, hoe doe je dit in de praktijk met een 11 jarige? Kun je wat voorbeelden geven/ideeen?

Ik denk dus aan de rauwe melk, yoghurt/kwark met slagroom,honing, welke granenkoolhydraten zouden nog wel kunnen? , zuurdesembrood? havermouth geweekt?

Smoothies, met appel/bessen/kokosvet/melk. Dit maakt hij al zelf.

Vleesbouillons, rijst of quinoa met stoofvlees.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.500
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan