eczeem rond de ogen bij jongen 11 jaar

Hij heeft al een interesse in oervoeding. Daar moet je gebruik van maken. Zuurdesembrood i.p.v. gistbrood is al een enorme vooruitgang. Havermout is geen goed idee, het werkt tandbederf in de hand. Ook niet geweekt! Denk verder aan glutenvrije granen en aan zoete aardappel (bataten). Verder zijn alle suggesties die je noemt prima.

Mike

 
Dankje, we gaan het oppakken en ik ga met hem een dagboek bijhouden. Ik ben eigenlijk nu al erg trots op hem, dat hij erover nadenkt, en er mee bezig wil.

 
Hoi Dirtsa,

Wat goed van je zoon dat hij het zo goed zelf ook oppakt!

Ik wil jullie even heel veel sterkte en succes wensen met de "plan de campagne"en ik hoop voor je zoon dat hij snel van de eczeem af is!

 
Als de schildklier erbij betrokken is, zou een beetje extra jodium dan kunnen helpen? Of krijgt je zoon dat al genoeg binnen, Dirtsa?

 
Nee, nog niet. Maar misschien in de smoothie doen. Smaak is natuurlijk voor een kind neit echt lekker. En we moeten uitkijken dat het dieet niet gaat tegenstaan, dat hij het vol kan houden.

We zijn nu nog erg zoekende, vooral hijzelf ook, wat kan ik voor ontbijt? Ik weet niet waar ik zin in heb?

 
Nog een tip voor havermout: havermout bevat weinig fytase (=enzym dat fytinezuur afbreekt). Dat is de reden dat het fytinezuur zo langzaam wordt afgebroken, ook niet bij langdurig weken/fermenteren, en dat havermout niet wordt aanbevolen. Maar je kunt bij het weken wat rogge toevoegen (rijk aan fytase), of, als glutenvrij alternatief, wat boekweitmeel (ook rijk aan fytase).

En dan op zijn Schots een heleboel tegelijk maken en in de keukenla storten voor later gebruik, dan fermenteert het nog wat na (een schaal zal ook wel voldoen, haha).

 
Havermout (zelf gemaakt of uit een pak) in een schaal, een eetlepel (of meer?) roggemeel of boekweitmeel toevoegen, wat yoghurt/kefir/citroensap (iets zuurs) erbij, lauw water toevoegen, roeren, en laten fermenteren op een warme plaats. Dan eventueel nog wat water erbij en zeezout en koken. Heerlijk met zure room en wat honing!

Zorg dat je voor de zekerheid voldoende vitamine A, D, C en calcium binnenkrijgt om eventuele rest-fytaten te compenseren. Maar als ik dat zo lees, gebruiken jullie die allemaal wel.

Er zijn ook mensen die helemaal geen last lijken te hebben van havermout, zie de reacties op deze pagina.

Bijvoorbeeld: "Maybe I’m an exception (don’t think so), but I have been an oatmeal lover all my life (61 yr) AND have never had a cavity. My dentist always remarks on my healthy teeth. I find this whole grain issue overwhelming and too confusing, one expert says this, another says that. [...] My measuring stick is my grandmother. I always think about what she ate all her ‘long’ life (96) – she made biscuits and bread from scratch every single morning, they always ate oatmeal (no soaking) and lots and lots of rice and beans, bacon, eggs, potatoes … and they were never sick or had dental problems. They were farmers."

 
Nu na zo'n 3/4 maanden ongeveer is de eczeemplek op mijnrechterhand, die dit jaar door de donkere zomer plotseling terug was, weer langzaam onder controle door goed aan de gefermenteerde levertraan te gaan(en flink verzacht met kokosvet). Had 1 potje capsules op en zit nu op bijna de helft een potje skateliver. Ook stress en slecht slaapritme en andere belasting (minder zuivere voeding) wordt goed weerspiegeld in de staat van mijn hand.

Ik ben al ACazijn aan het drinken in voorbereiding op mijn gallever flush en de oxy powder wordt binnenkort besteld! Ik eet me verder gek aan boter eieren en kaas (maar ga ik dus minderen voor de flush) en voornamelijk quinoa, amaranth en soms wat geweekte bruine rijst(hoop voortaan gefermenteerde) als carbs.

Peace

 
mammaW, ik ken het gaps stappenplan haast uit mijn hoofd, zovaak heb ik dit overgelezen.ik krijg echter buikpijn alleen al bij het idee. Dit lijkt mij zo moeilijk voor een kind van 11. het blijft altijd wel in mijn hoofd zitten. Het blijft krom hoor, ik wil uiteraard het liefst dat hij geen last meer heeft van al zijn klachten, maar ik gun hem ook dat hij niet de hele dag moet nadenken bij alles wat hij eet.

Ook al weet ik dat het juist goed is wat hij nu allemaal leert over voeding. Snap je het nog, mijn gedachten vliegen alle kanten op.

Daarbij komt mij n eigen lichamelijk ongemak, ik red het net om voor mijzelf te zorgen, en gaps vergt nog veel meer aanpassingen.

Maar ik blijf het lezen hoor en erover nadenken.

 
Hoi Dirtsa, ja dat snap ik heel goed, hoor. Voor een kind is het absoluut lastig. Ben je geinteresseerd in het kookboek met allerlei recepten? Dan moet je even een mailtje sturen via gapsdieet.nl Je kunt dan je zoon misschien vast laten wennen aan dingen die die wel mag, zonder al teveel nadruk te leggen op wat niet mag. Samen lekkere en leuke dingen maken motiveert ook.

 
Wat lief, is dit boek in het Engels? En ik neem aan dat je dan al alle stappen hebt doorlopen, dus aan full gaps toe bent?

 
Ik heb het even opgezocht, je kan het ook zelf downloaden

http://scdiet-kookboek.tripod.com



Ik heb de uitgeprinte versie in mijn keukenla voor het grijpen liggen, ideaal. Deze recepten zijn eigenlijk gebaseerd op het sc-dieet, best veel fruit en honing, dus daar moet je zelf even op letten. Houdt inderdaad geen rekening met de stappen van GAPS. Wat je met je zoon ook zou kunnen doen, is gewoon beginnen met full gaps, en dan later, bijv een keer in de zomervakantie, de intro-stappen doen.

Ik heb nog meer links voor je met gaps-recepten, maar dan moet je even een mailtje sturen, die zal ik hier maar niet allemaal posten... :)

 
Dankje mammaW, helemaal geweldig. Je hebt gelijk, misschien eerst maar eens full gaps gaan. Maar hij is helemaal weg van rauwe melk. Dat mag volgens mij dan nog niet.

Hij had een paar dagen wat minder last van het eczeem en vanochtend komt hij met vuurrode ogen uit bed, zo zielig om te zien.

Ik laat Erik het receptenboek uitprinten.

 
Nee, dat klopt. Als je GAPS doet mag je geen rauwe melk i.v.m. de lactose die erin zit. Wat wel mag is zelfgemaakte yoghurt of kefir van rauwe melk. De lactose is er dan uit, terwijl je wel de goede voedingsstoffen binnen krijgt. Ik weet niet of je zoon dat lust?

 
Jawel, dat lust hij wel, de kefir door de smoothie, maar hij is helemaal weg van de rauwe melk.

Erik heeft vandaag het kookboek uitgeprint en morgen gaat hij dit even inbinden. Dat is gemakkelijker in de keuken.

Ik heb het al met hem over jou suggestie gehad, dus het dieet achterstevoren, en wij hebben afgesproken dat als hij dit wil gaan volgen, dat ik dan met hem mee ga doen.

 
Samen doen is absoluut motiverend. Ben erg benieuwd wat het met hem doet.

 
Dirtsa, wat ben je goed bezig joh. Dat gaat een hoge kans van slagen bieden. En goed, samen zo overleggen, je zoon er in betrekken, dat stimuleert enorm om het ook vol te houden.

Zeg maar tegen je zoon dat ik het hartstikke stoer vind en dat ik hoop dat hij er veel aan heeft.

 
Ik vind hem ook hartstikke stoer hoor, we zijn nog niet begonnen hoor. En ik wil eerst kijken hoe het met hem gaat op deze voeding en de recepten uit het kookboek. Maar hij weet dat gaps misschien wel nodig kan zijn.

Ikzelf ben begonnen met terrywahls, dus 3 x per dag de groente, maar ik blijf ook nieuwsgierig naar gaps, ivm mijn darmen.

En ik heb momenteel neit het idee dat ik zo goed bezig ben hoor poekie, ik heb al dagenlang geen enkele kracht in mijn spieren. Dat maakt het lastig en ik vind het ook wel angstig. Vooral het nog enigzins lopen gaat haast niet meer en de kracht in mijn armen is zwak. En erg snel moe/uitgeput.

Ik snap nog neit waar het vandaan komt. Maar even afwachten dus.

 
@Dirtsa,

Dat is effe zwaar shit. Zou het een tijdelijke verslechtering kunnen zijn? Zoiets als waar jij voor waarschuwt als men aan de waterstofperoxide gaat, van let op er kunnen oude kwalen de kop op steken.

Laten we hopen dat het zoiets is en dat je straks weer langzaamaan verbeteringen doormaakt.

Ik zal duimen voor je want ik kan me voorstellen dat het je angstig en verdrietig maakt.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.849
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan