eczeem bij zoontje

@Poekie, ik ben het volledig met je eens, maar na alles te hebben geprobeerd toch hier uitgekomen. Artsen en vele diëten ten spijt, het had geen effect.

Ik denk dat dit misschien een noodverband kan zijn en dat het wel het onderzoeken waard is om met de natuurlijk werkzame bestandsdelen zelf iets te brouwen. Maar even uitzoeken wat welke stoffen werkzaam zijn om zo van de rommel af te komen.

In mijn leven ben ik zo goed als stress vrij en mijn dieet is behoorlijk WAP, dus daar kan het niet aan liggen. Met extra veel rauwe melk verdween de eczeem wel grotendeels, maar kreeg ik wel weer meer pukkeltjes op mijn lichaam. Mike zegt dat de eiwitvertering bij mij niet helemaal 100% is, maarja hoe krijg je die dan goed?

 
Ik denk dat een slechte eiwitvertering komt door tekort maagzuur, zie hieronder een schrijven van Mike hierover.
Quote:
Te weinig maagzuur heeft m.i. te maken met 3 factoren (in geen specifieke volgorde):

- Een lage consumptie van chloride in voeding in de vorm van (het juiste) zout en zoutrijke voedingsmiddelen zoals bijv. selderij, dat niet voor niets het voorvoegsel 'sel' heeft gekregen. Zout is onze enige bron van chloride. Maagzuur is hydrochloridezuur, vloeibare chloor dus. We noemen dit niet voor niets ZOUTzuur.

- Een hoge inname van bewerkt voedsel dat te weinig verteringscapaciteit vereist, omdat de moleculen al nagenoeg kapot verhit zijn, waardoor deze min of meer direct in het bloed terechtkomen. Vaak zijn dit bewerkte koolhydraten die niet voor niets 'snelle suikers' worden genoemd. Hierdoor wordt de spijsvertering niet 'getraind' en wordt deze 'lui'.

- Voortdurende stress, waardoor het lichaam geen prioriteit geeft aan voedselvertering.

Je weet dus wat je te doen staat:

- Eet meer zout, Keltisch zeezout welteverstaan. Drink het ook als een Sole.

- Train je spijsvertering door bewerkte koolhydraten te vermijden en je uitsluitend te beperken tot (in geringe mate) complexe koolhydraten, maar vooral het accent te leggen op dierlijke vetten en eiwitten van de beste kwaliteit die je maar kunt vinden. Dit vereist meer spijsverteringscapaciteit en je lichaam zal er dus meer maagzuur voor moeten aanmaken om dit mogelijk te maken. Let erop dat vetten helpen om eiwitten te verteren. Eet dus meer vet dan eiwitten.

- Verminder je stressniveau. Ga op zoek naar je passie, iets waarin je jezelf helemaal kan verliezen en geen besef van tijd en ruimte hebt. Het gaat erom dat de energie uit je hoofd naar beneden stroomt, naar de 'onderbuik'.

Mike



Je schrijft dat je al behoorlijk WAP eet, misschien is er toch nog een iets dat je tot je neemt dat ervoor zorgt deze verstoring blijft?

Volgens mij heeft Mike ook ooit een geschreven dat als je melk niet goed kunt verteren dat je er een rauwe eidooier in kunt doen, dat helpt bij het verteren.

Lia

 
Hallo,

Even een update over de voorgang.

We hebben inmiddels de Actimaris binnen en zijn er lekker mee aan het smeren. Door al die prikkende smeerseltjes die we hebben geprobeerd is hij een beetje huiverig geworden voor zalfjes. We moeten weer een beetje vertrouwen terugwinnen.

Het ziet er naar uit dat de actimaris goed zn werk doet! Alles is een stuk rustiger geworden. Hopen dat dit gaat doorzetten.

Nu hadden we vandaag alleen een ander eigenaardigheidje.

We werden gebeld door het kinderdagverblijf, waar hij maandag en dinsdag verblijft, of we hem op wilde halen. Hij was namelijk erg kortademig en zat helemaal vol. Toch maar naar de dokter dan dachten we, die ons naar het ziekenhuis doorverwees. Daar heeft ie 10 min. aan de "pufjes machine" gezeten waarna de ergste benauwdheid snel verdween. Met de arts overeengekomen dat het toch maar het beste was om een nachtje ter observatie te blijven. Hij moet nu om de 3 uur aan de "pufjes machine" om de longen goed leeg te maken. Helaas moest ie ook nog een lichte dosis prednison slikken.

Wij vinden dat we zo lekker WAP bezig zijn, en toch overkomt dit hem nu. Je zou toch dat je dit voor bent.

Als iemand een suggestie heeft, wij staan overal voor open.

Giel en Suus

 
Klinkt als bijnierverzwakking. Vandaar ook dat Prednison helpt, want dat is een synthetische nabootsing van het bijnierhormoon cortisol. Dierlijk bijnierextract is 'natuurlijke Prednison'.

Mike

 
Heeft hij daar iets gegeten of gedronken wat hij beter niet kan hebben? En ben je misschien al bij een homeopaat geweest met hem? Dan zou het een soort van beginsverergering kunnen zijn. Tips heb ik verder niet, sorry.

Wat je nog kunt overwegen is een totaalbalans therapeut. In Heerhugowaard bijvoorbeeld zit een goede, dat is denk ik bij jullie in de buurt (aangezien je melk haalt in Midwoud) Aan de hand van kinesiologie kunnen zij heel uitgebreid testen. Dus voeding, homeopathie,supplementen, bloesemremedies etc.

 
Zat zo effe dingen op een rijtje te zetten,... op de dagen dat hij naar het kinderdagverblijf gaat, begint de eczeem ook altijd veel meer op te spelen. Misschien is dit nogal stressvol voor hem dus.

Zo klinkt het inderdaad aannemelijk dat dit met de bijnieren te maken heeft. Vaak nemen de symptomen af naarmate de week vordert, en hij gewoon thuis is.

Volgens de arts was het overigens een virusje in de longen.

We zitten nu weer thuis met nog een dosis prednison en een puffer ventolin, die we nog een week moeten gebruiken.

Voelt niet zo fijn zo met de synthetische rommel, maar zijn wel van plan de week vol te maken. Ik denk dat we daarna maar een soort van lever reiniging moeten doen op zo.

Wij zijn overigens nog niet bij de homeopaat geweest.

 
Quote:
We zitten nu weer thuis met nog een dosis prednison en een puffer ventolin, die we nog een week moeten gebruiken.


Dat is een dubbel dosis corticosteroiden. Dit is zeer belastend voor de bijnieren!

Mike

 
Denk je dan dat iets als Adrenanorm beter zal helpen dan die chemische puffers? Heb je misschien aanbevelingen wat anders te gebruiken?

 
en vergeet niet na de kuur prednison de darmflora op te bouwen. Waterkefir/melkkefir.

Van melkkefir kun je in de blender prima een smoothie maken, met blauwe besjes bijvoorbeeld of aardbeien erdoor. Dan heb je kans dat de kleine dit zelfs erg lekker vindt.

Denk ook aan slagroom(zoeten met honing) eventueel door de uitgelekte yoghurt. Heerlijk toetje of zelfs complete lunch of ontbijt.

 
Zou je zoontje lekker thuis laten (oppas?) dan kan hij ontstressen heb je die rotzooi ook niet meer nodig.

En ik zou navragen wat hij op het kinderdagverblijf allemaal te eten en te drinken krijgt.

Giel en Suus ik zou ook direct stoppen met de prednison en het pufje.

Diagnose: een virusje op de longen, dat klinkt mij in de oren als: 'we weten het niet' dus geven we maar prednison.

Kom het steeds meer tegen dat mensen aan de prednison zitten.

Kijk naar Dirtsa, die kreeg van haar dokter te horen dat ze aan de prednison moest. Ze vroeg of dat ging helpen, hij gaf toe dat het niet ging helpen. Dit is toch te gek voor woorden. Gelukkig was Dirtsa wijzer en heeft het geweigerd om in te nemen.

Lia

 
Lees maar eens op het MS forum, daar melden mensen: ik moet weer opgenomen worden, de 4e pred kuur dit jaar, ik zie er zo tegenop. Ik voel mij altijd wekenlang ziek van de kuur. de andere 3 hebben niets geholpen... en weet je, ze laten zich gewoon voor de 4e keer opnemen en vollopen met prednison.

Ik begrijp erecht helemaal niets van.

 
Prednison tabbletjes liggen inmiddels in de container, vanmorgen met zijn ontbijt een capsule Adrenanorm er bij gegeven voor de verzwakte bijnieren. Gaat inmiddels weer zeer goed met hem. De eczeem blijft verder afnemen. De puffen ligt nog in de kast voor het geval er weer een acute benauwdheid op komt zetten. Over twee weken gaan we weer naar het ziekenhuis voor controle.

 
Ik heb echt heel veel bewondering voor jullie hoor. Zoals jullie bezig zijn met de gezondheid van jullie kind, en durven in te gaan tegen adviezen van arts/ziekenhuis. Ik weet zeker dat jullie hem een goede basis gaan geven voor de toekomst.

 
Hoi,

even een update bij ons vandaan. Het eczeem bij ons zoontje ging toch niet weg. Het werd zelfs met vlagen weer erger. Actimaris doet natuurlijk ook niets aan de oorzaak, maar we hadden gehoopt het te verlichten. Helaas niet gelukt. We zijn naar een kinesioloog geweest, omdat we verder wilden en ons zoontje last heeft.

Ik nam uit voorzorg al het voedsel dat ons zoontje krijgt mee, zodat zij het bij hem kon testen. Het bleek dat zijn darmflora echt niet optimaal is.

Wat voor mij erg verbazend was, is dat bleek uit haar testen dat zijn darmen op dit moment koemelk niet aankunnen (daar gaat de rauwmelkse kefir, rauwmelkse kaas, rauwe melk....) Verder mag hij even geen appel, peer, meloen, abrikoos, perzik, druiven (en dus ook krentjes/rozijntjes) rietsuiker. En ook sole testte ze als niet goed. Al deze voeding moet hij even negen weken ontwijken om te zorgen dat zijn darmen tot rust komen. (Ik heb waarschijnlijk zijn darmflora verpest met de troep van Nutrilon in zijn eerste levensjaar...) Hopelijk kunnen we na de negen week zijn darmflora weer rustig opbouwen en wel weer rauwe melk aan zijn maaltijden toevoegen...

Wel mag hij roomboter en slagroom??? Bijzonder, vond ik.

We doen dit nu zo'n twee weken. In de eerste week ging het veel beter en dacht ik dat dit het was. In de tweede week echter vlamde het weer helemaal op. Kan het zijn dat zijn darmen de troep aan het ruimen is??

We zijn toch van plan dit vol te houden deze negen weken. Hij krijgt elke dag orthiflor junior en korreltjes die ik van de kinesiologe kreeg.

Dit was even de update. Ik wilde even mijn verbazing delen over het feit dat zijn darmen de rauwmelkse kefir (dat toch een probioticum is...?) niet verdragen.

 
Ze had je beter moeten voorlichten, want uit dit verhaal blijkt dat de eiwitvertering een probleem is. Vandaar dat alle melkproducten niet mogen, met uitzondering van room en boter. Deze bevatten nauwelijks nog eiwitten en voornamelijk botervet. Ghee (geklaarde boter) zou nog beter en veiliger zijn, dit is makkelijk zelf te maken. Een slechte eiwitvertering betekent dat je zoon te weinig maagzuur heeft. Te weinig maagzuur betekent ook te weinig spijsverteringsenzymen en daarnaast speelt inderdaad verstoorde darmflora. Kefir die je lang genoeg laat doorfermenteren zou nauwelijks nog suiker of eiwitten moeten bevatten. Zoete vruchten vermijden lijkt me inderdaad een heel goed idee, omdat deze candida voeden en de bloedsuikerspiegel en de lever verstoren.

Mike

 
Hoi Mike,

bedankt voor je reactie. het gekke is dat ze vertelde dat geitenmelk in principe geen probleem is... Ik haal nu nog wel rauwe geitenmelk bij een boer uit de buurt. Hij werkt niet biologisch, maar het leek me 'the next best thing'. Als hij dat eiwitverteringsprobleem heeft doe ik mijn zoon daar dus ook geen goed mee.

Ik laat hem ontbijten met slagroom met daarin wat bijenpollen, adrenanorm, honing en kaneel. Is het veiliger/beter de slagroom toch even weg te laten?

Het klopt dus wel dat sinaasappelen en aardbeien in principe geen verkeerde vruchten zijn? En ananas, die noemde zij niet op om te vermijden, maar is wel een zoete vrucht. Beter van niet, dus?

Ik haal de kefir bij fam. blokker in Midwoud. Ik maak het dus (nog) niet zelf. Ik weet ook niet hoelang zij het laten doorfermenteren.

Groet, Giel

 
Je kunt ook waterkefir gaan maken, deze is zeer probiotisch. Google maar eens voor de goede eigenschappen en dan kun je precies zien hoe je dit kunt maken.

Misschien kun je aan billingtons's suiker komen om te gebruiken hiervoor.

Kijk ook eens op www.zechsal.nl

Daar hebben ze magnesiumgel en olie, schijnt ook erg goed te helpen bij eczeem.

Je kunt over magnesium lezen : www.succesboeken.nl

an een franse kinderartse.

Ik heb deze nnet gisteren besteld.

 
Er is een verschil in melk. Onze gebruikelijke melk van stamboekvee bevat caseine. Deze melk wordt ook wel type A1 genoemd. Geiten- en schapenmelk bevat daarentegen betacaseine, oftewel type A2.

Het is heel goed mogelijk dat daar de schoen wringt. Over het algemeen wordt gesteld dat A2 melk veel gezonder is, en soms wordt A1 melk zelfs ronduit ongezond genoemd. A2 melk komt overigens ook uit Jersey rundvee.

 
In aanvulling op wat Bastiaan schrijft:

A1-caseine is een zeer groot eiwitmolecuul dat meer maagzuur behoeft om het af te breken. A2-caseine is een kleiner eiwitmolecuul dat meer lijkt op de eiwitten in moedermelk. Mensen met te weinig maagzuur hebben dus moeite om A1-caseine goed af te breken.

Ik moet trouwens ook nog vermelden dat ik zeer skeptisch ben over veel van dit soort testmethodes. Het feit dat Sole bijv. niet mag staat haaks op het maagzuurverhaal, aangezien de enige voedselbron die rechtstreeks zorgt voor aanmaak van maagzuur zout is (wordt gemaakt uit chloride in natriumchloride). Ik zou dus zeggen: eet MEER zout!

Wat betreft tropische vruchten als ananas, deze mogen wel zoet zijn maar bevatten bijzonder veel enzymen en zijn dus gunstig voor de spijsvertering. Een goed, suikerarm en vetrijk alternatief is bijv. avocado.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.855
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan