Eating for Beauty

HeleenQ

New member
Ik zag dat Mike's nieuwste vertaling, het boek van David Wolfe, al te bestellen is, dat is snel vertaald en gedrukt zeg!

http://www.succesboeken.nl/Inkijken/9789079872374.pdf

Toch wel apart wat die David Wolfe allemaal zegt en hoe wij hier allemaal eten c.q. de ideeën die wij hebben over voeding en gezondheid. :D

Een paar quotes:
Quote:
Goed beschouwd is het koken van voedsel een basisfout geweest. Herinner je je de eerste scheikundeles op de middelbare school? Het eerste wat we die dag deden was met een bunsenbrander een reageerbuis verhitten. Hitte, zo werd ons geleerd, veroorzaakt chemische veranderingen. Koken veroorzaakt chemische veranderingen in voedsel. Ik heb gehoord dat veel natuurartsen zeggen dat “het koken van voedsel chemische verbindingen creëert die het lichaam niet kan verteren.“ In zijn boek Instinctive Nutrition schrijft Severin Schaeffer dat het koken van een simpele aardappel meer dan vierhonderd bekende, onbekende en potentieel gevaarlijke chemische verbindingen creëert. Door middel van verhitting wordt de moleculaire structuur van voedsel in

zowel grote als kleine mate veranderd. Deze gewijzigde moleculen zijn niet de ideale bouwstenen voor onze weefsels. Aangezien ons lichaam echter altijd zijn uiterste best doet, zal het (indien

het niets anders krijgt) deze gewijzigde, gekookte moleculen verwerken in onze lichaamsstructuur.


Quote:
De vitaminen A, D, E en K zijn vetoplosbaar en verdwijnen dus wanneer vetten/oliën worden beschadigd door frituren


Quote:
Naarmate we worden wat we eten, komen we er achter dat zware maaltijden, bestaande uit gekookte dierlijke eiwitten en vetten, de weefsels hard en grof maken.


Ik denk dat iedereen hier in 'chock' raakt als men het boek gaat lezen :)

Het is zeker goed om je ook in andere theorieën te verdiepen, vandaar mijn post. Ik pak graag meerdere zaken mee en test deze of het voor mij persoonlijk werkt. De algemene richtlijnen volgen en verder fine-tunen op jezelf! Per slot van rekening is iedereen 'anders', iedereen heeft zijn eigen genezingsproces.

 
Het is ontegenzeglijk dat verhitting de structuur van vetten, maar vooral van eiwitten, verandert. Wie moeite heeft met het verteren van dierlijke eiwitten en vetten zou deze eens rauw moeten consumeren. Daarom is rauwe melk ook zo helend en gepasteuriseerde (verhitte) melk juist niet.

Wel gaat Wolfe in zijn boek creatief met de waarheid om, om deze toch maar vooral in het veganistische plaatje te laten kloppen. Jouw citaat bijv. bevat al een creatieve 'waarheid': vetoplosbare vitamines zouden vernietigd worden door verhitting. Dit is NIET waar! Gepasteuriseerde boter verliest slechts 1 enkele factor en dat is de Wulzen-factor, een anti-stijfheidsfactor. Verder blijft alles intact, omdat dit het zeer hittebestendige botervet betreft.

Ook zou de mens van oorsprong een planteneter zijn, een veelgehoord argument onder vegetariers en veganisten. O ja? Ooit grottekeningen gezien van mensen die gewassen telen? Ik niet, ik zie ze alleen maar achter beesten aanhollen met speren. Maagzuur zou als functie de vertering van plantenvezels (cellulose) hebben, volgens Wolfe. Onzin, maagzuur is bedoeld om dierlijke en plantaardige eiwitten te verteren, we hebben juist plantenetende dieren altijd gebruikt om de cellulose voor ons voor te verteren.

De ultieme creatieve 'waarheid' in Wolfe's boek is dat hij beweert dat Weston Price ontdekte dat alleen rauwe vetten tot de gezondheid leidden die hij constateerde bij de natuurvolkeren die hij onderzocht. Price rept met geen woord in zijn boek over het onderscheid tussen rauwe en gekookte vetten. Het beste wat we uit het boek van Price kunnen opmaken over rauwe voeding is dat het traditionele voedingspatroon van ieder natuurvolk een rauwe component bevatte. Overigens was deze component bijna altijd DIERLIJK, men kookte juist het plantaardige voedsel (vanwege de cellulose).

Je ziet vaker dat vegetariers en veganisten zich in allerlei bochten moeten wringen om toch maar vooral de theorie te ondersteunen dat we geen of zo weinig mogelijk dierlijke producten moeten eten. Desondanks is het boek van Wolfe de moeite waard en daarom heb ik het ook vertaald. Hetzelfde met het boek van Andreas Moritz over de lever- en galblaaszuivering waarin hij dierlijke eiwitten zelfs 'gifstoffen' noemt en eveneens beweert dat de mens van oudsher een planteneter is. Als je over dit soort creatieve waarheden' heen leest, zijn het zeer interessante en leerzame boeken.

Mike

 
Quote:
Ooit grottekeningen gezien van mensen die gewassen telen?


:lol: In die tijd van de grottekeningen was er ook nog gewoon geen landbouw.

Maar goed ook toen dan ook geen tekeningen van bijv een lekker bessenstruikje of zo of een boom met sappige appeltjes.

Er zijn toch van die speculaties waarom die grottekeningen gemaakt zijn van die dieren.

Het blijven speculaties.

Maar mogelijk had het iets te maken met geweten afkopen van een dier het leven ontnemen?

Ik ben totaal geen expert op dat gebied dus mogelijk klets ik uit mijn nek.

Het blijft toch lekker makkelijk: ff naar de scharrelslager stappen ipv een haan of kip de nek omdraaien, leegplukken en organen eruit trekken etc.

En dat is dan nog maar gevogelte.

Een koe of varken is nog confronterender.

Maar misschien was dat geen probleem in de grottentijd, omdat het zo nu eenmaal was voor die mensen en zoals het is in de natuur: eten en gegeten worden.

 
Daar zat ik dus gisteravond aan mijn halve gebraden kippenpoot. En ik zat er helemaal niet van te genieten ook! Ik was een tikje misselijk en ik houd eigenlijk niet zo van kip.

Ik had het gewoon niet moeten kopen. Toen ik de pannen naar de keuken bracht moest ik er ineens aan denken dat die kip voor mij is gestorven en dat ik er niet eens van genoten heb! Dat vond ik zo erg! Ik schoot helemaal vol. Zo heb ik ook ooit snikkend achter een bord met sardines gezeten. Ik had ze gebakken en gegeten met kop, ogen en al en dat is zo confronterend! Dan heb je pas echt door wat je zit te eten...

 
We moeten juist weer zien wat we eten. In het boek Pluym op pad schrijft kok Rene Pluym:

Vlees wordt in plakjes ingepakt in cellofaantjes. Hoe vaak heb ik niet een vis teruggekregen in de keuken omdat ik hem met kop en staart serveerde. Wij leven in 'ossenhaasland: vlees moet vooral mals zijn en mag geen bot bevatten, terwijl juist daarin zoveel smaak zit.

Mike

 
Ik heb altijd al de gewoonte gehad (bio) kippenbotjes door te bijten en ze leeg te zuigen...... :roll:

Vaak tot ongenoegen van mijn tafelgenootjes ... :p

 
Mijn zus ook, die lepelde als kind altijd het merg overal uit. Ik niet, ik was van de gehaktballen en de schnitzeltjes. Als er ergens ook maar een ieniemienie stukje bot, zeen of vet aan zat dan lustte ik het niet. Om die reden ben ik vervolgens twintig jaar vegetariër geweest.. :?

Hilda

 
Ik at vroeger de vetrandjes van iedereen op. Nu heb ik het er niet zo op jammer genoeg.

Of bloedworst met gebakken appeltjes. Heerlijk.

Jammer dat ik dat nu echt niet zomaar meer durf te eten.

 
Ik heb het boek vandaag binnen. Het is werkelijk SCHITTEREND! Het boek gaat over beauty maar is ook een beauty, WOW!

Mike

 
Gefeliciteerd Mike! Zet 'm op de schoorsteenmantel, kun je er de rest van de dag naar kijken. (Tenminste, dat is wat ik zou doen!, ik draag nieuwe schoenen ook altijd in huis en leg mijn voeten ermee op tafel, mooooi..)

 
...en ik krijg het boek morgen :D

wilde het boek 3 dagen geleden bestellen bij bol.com, maar er kwam wat tussen.

En nu zag ik vanmorgen deze post..dus heb m meteen besteld.

Nederlands leest toch net even iets makkelijker.

Bedankt Mike :D

Dia.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.742
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan