E-nummers

ruud

New member
Net las ik iets over nummer E441, gelatine.

Het zou heel gevaarlijk zijn:

Quote:
[...] nummertje E441, synoniem voor gelatine dat ontrokken wordt uit huiden, pezen en botten van dieren. De gezondheidsrisico’s zijn legio: astma, verschillende allergieën, huidreacties, darmstoornissen, infecties van urinewegen, gewichtstoename, nierstenen en gezwellen. Dit verdikkingsmiddel wordt aan duizenden levensmiddelen toegevoegd zoals desserts, zuivelproducten, kazen, snoepjes en sorbets. Het is heel lastig om deze stof helemaal te vermijden.


http://www.earth-matters.nl/5/3875/gezondheid/wat-zit-er-in-uw-eten.html

http://www.hetkanwel.net/2011/03/31/review-wat-zit-er-in-mijn-eten-gids-voor-puur-eten-zonder-gif/

http://www.foodfigures.com/food_additive/E441_Gelatine_175.htm

Hoe slecht kan dit E-nummer nou helemaal zijn en zou het echt al die gezondheidsproblemen veroorzaken?

Ik kan het me nauwelijks voorstellen!

Worden we hier niet ten onrechte ergens voor bang gemaakt?

 
Als een echte kok een "fond" maakt..is dit van botten en groenten...en dit staat

dagen en dagen in de oven...tot het een dikke gelei-achtige massa is..

Wat weer gebruikt word om soepen en sausjes op smaak te brengen.

Maar in sNoep... :D

Afgelopen zaterdag moest ik noodgedwongen boodschappen doen bij Appie H.

Kijk ik op de kazen...overal zit annatto in...om ze geel te maken 8O

De kaas bij de Ekoplaza is net zo geel...dus ik zit me nu af en toe af

te vragen..of daar de waarheid wel op het etiketje staat...

Gezond eten bij elkaar sprokkelen is moeilijk....

Dia.

 
jaja...

een maand voordat ik mijn infarct kreeg..kreeg een vriend van mij er ook een..

Hij rookt niet..(ik wel)..maar hij was te zwaar...

Dus moest hij naar een dieetiste..en ja hoor...zo'n grote fles cola light...mag per

dag hoor...

Krijgt ie begin dit jaar darmkanker...hoe zal t toch komen...want hij doet braaf

wat de dieetiste zegt...incl. de anderhalve liter light cola per dag !!!!..en de becel..en

de light chips...

Tja...het zijn mensen die geloven in "de witte jassen"....dus wat kan/mag ik zeggen. :(

Zijn darm is inmiddels weer "gemaakt"...wat inhoud dat hij 25 keer per dag moet rennen

naar de w.c.....lang leve de natte washandjes... :(

Dia.

 
Als men rattegif zou maken dat beter zou smaken dan de allerbeste chocolade, dan zouden sommigen zelfs dat gaan eten.

Aschwin

 
Onder de diëtisten zijn nogal wat mensen die alleen maar gefocust zijn op calorieëntabellen. Als ik van andere mensen hoor wat voor adviezen ze krijgen, dan krullen mijn tenen op. Beter vruchtenhagel vol kleurstof dan pindakaas, want daar zitten minder calorieën in enz. Op mijn werk in de kinderopvang maak ik het ook mee dat mensen door contact met diëtisten zo blindstaren op calorieën dat ze er geen idee meer van hebben dat het draait om de voedingswaarde, de hoeveelheid schadelijke stoffen en manier waarop voeding verteerd. Met een gerust hart stoppen ze kinderen vol met suiker, omdat je 'toch alleen maar dik kunt worden van suiker'? Als een kind niet te dik is, kan die wel wat suiker hebben, want suiker heb je ook nodig. Aaaagh!!!

 
Wat de gelatine en alle producten betreft, met name de dierlijke, draait het er vooral om wat de afkomst is van de gelatine. Als je voor het grote publiek een eenvoudig boekje maakt over voeding, dat kun je er op uit komen dat gelatine, orgaanvlees, melk enz. ongezond zijn. En terecht als je willekeurig bent in je inkopen.

 
Geneeskunde is een niet meer te stoppen miljarden business, wat te denken van echo's, ct scans en mri scans? De fabrikanten van deze apparaten moeten toch ook verdienen en de onderhouds monteurs, verzekeringen en nog veel meer wat er bij komt kijken.

Heb van internationale bronnen vernomen dat bijv. vaak bij mri scans je niet goed kunt zien of iets nu daadwerkelijk slecht is wat er zit en mensen vaak onnodig worden geopereerd terwijl ze niets hebben.

Jawel dames en heren, de molen moet draaien en wat er ook bij komt is het feit dat mensen juist door de straling van deze apparaten kanker krijgen dus dat het voordeel absoluut niet opweegt tegen de nadelen.

Zullen jullie wel mischien roepen jee wat is ie toch pessimistisch maar weten wij veel of ons wel altijd de waarheid verteld wordt.

 
Haluk,

Ik vind je niet pessimistisch, alleen maar kritisch en 'wakker'.

En jij hebt hele zinvolle bijdragen aan dit forum.

Het is elke keer weer leuk om te lezen als jij schrijft over jouw volk, en hun gewoontes.

En de vragen die jij stelt zijn ook goed om over na te denken.

Ron Fonteine van www.leefbewust.com krijgt wel eens reacties van zijn nieuwsbrieflezers dat ze de nieuwsbrief negatief vinden.

Maar dan lezen ze het verkeerd. Ron geeft alleen maar nieuws door wat er in de wereld leeft en omgaat.

Hij geeft in zijn voorwoord zijn eigen kijk daar op.

En dat is een behoorlijk wakker schudder voor veel mensen.

Maar zo zit het systeem, helaas, nu eenmaal in elkaar.

En als je dat doorhebt kun je dat in het negatieve trekken of je kunt er iets mee doen en je eigen wereld/leefomgeving verbeteren.

En dat is een bijzonder leerzaam pad, waar je dan op komt.

Het bevalt ons prima, dit pad.

 
Dinsdagmiddag en avond had ik een uitje van mijn werk, met jawel een etentje erna.

Ik wilde toch meedoen.

Ik had wel aangegeven dat ik niet tegen ve-tsin kan.

Nee er zat zeker geen ve-tsin in het eten zeiden ze van het restaurant.

Nou ik geloof er dus geen bal van.

Ik had gisteren en heb nu nog erg veel hoofdpijn en ik voel me hondsberoerd en misselijk, nu nog de nacht na de eerste nacht na dat eten.

Zum kotzen.

Tijdens het eten zelf had ik ineens berehonger en ik vermoed dat dat ook van de ve-tsin kwam, want op deze manier honger hebben vind ik toch iets anders dan gewoon honger hebben.

Ik heb anderhalve maand geleden in een japans restaurant trouwens ook gegeten en daar had ik totaal geen last van daarna.

Ik word zo moe van dit soort dingen.

Ook wel van mijn overgevoeligheid voor dit soort dingen.

Ik drink nu een soort warme grog van uitgeperste citroen in heet water met gember, peper, kaneel en honing in de hoop dat het me helpt.

 
Lievergezond, het is zo jammer dat je het niet even snel hebt kunnen testen. Een mini-spectrumanalyse om te zien of er MSG in zit.

Er bestaan kennelijk wel van dat soort teststrips o.i.d.

 
Deze uitzendingen van de BBC zijn pure disinformatie, 1 grote propagandastunt van de chemische industrie. De BBC gedraagt zich als prostituees en stenografen van het establishment!

Mike

 
Dank voor jullie reacties, vrijsuiver: goed punt van die teststrips.

Het is me nog niet helemaal duidelijk of je het kan gebruiken om eten te testen op die additieven of jezelf op overgevoeligheid voor additieven.

In elk geval is het wel een vrij prijzige testkit die voor meerdere additieven tegelijk geldt, terwijl ik alleen op msg hoef te testen (dacht ik van wat ik begrijp van allerlei testen van mij op overgevoeligheid voor enummers).

 
Ik heb zwarte olijven gekocht met kaliumsorbaat en azijnzuur.

Is de kaliumsorbaat, wat geetiketteerd als vermijden?

Wat als ik de olijven in water met appelazijn laat wachten, verdwijnt het dan of geen zin?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.812
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan