droge huid

Mike,

Ik ben me er heel bewust van dat dit iets 'dwangmatigs' is en niet normaal. Soms heb ik er ook last van.. wanneer ik geen rust krijg voor alles gepoetst is in huis :(

Dit is een stukje dat in mijn therapie vaak ter sprake is gekomen, maar wat toch steeds min of meer aanwezig blijft. Ik weet dat dit te maken heeft met gebeurtenissen uit het verleden, maar het is moeilijk om dit los te laten, het is echt een beetje een smetvrees.

 
Ik badder echt niet elke dag, ik douche 1 a 2 keer in de week en gebruik dan douchespul van Weleda. Als ik eens in het ligbad ga dan gebruik ik zout of appelazijn. Huidproblemen in de vorm van bultjes of puistjes ken ik amper. Eens in het halfjaar heb ik misschien even een puistje. Wel zit ik met een klein beetje droog eczeem naast mijn neusvleugels en rode strepen in de plooien van neus naar mond. Dat eczeem zit in de familie. Mijn oma moet het héél erg gehad hebben en mijn moeder heeft het in mindere mate in haar gezicht. Wel zit ik natuurlijk met die rare toestand op die hoofdhuid van mij. Oh ja... en van de poetseritis heb ik ook totaal geen last, mijn moeder zou willen dat het zo was! :D

 
Hierin moet ik Mike inderdaad gelijk geven: smetvrees is één van de trekken die vrij vaak voorkomt bij dwangproblematiek, zoals AN. Heb er zelf ook wel last van gehad (vooral qua schoonmaken) en nog steeds trekken van. In bad ga ik nooit (want dat vind ik vies: beetje in mijn eigen vuil liggen weken), maar ik douche wel echt elke dag (want ik vind het vies om met het vuil van de dag in mijn bed te gaan liggen). Ik verbaas me er ook oprecht over dat sommige mensen maar 1 - 2x per week douchen. Als dat de standaard hier in NL is (ik dacht eigenlijk dat iedereen wel elke dag en soms vaker dan eens per dag douchte), dan begrijp ik wel waarom ik zo veel mensen ruik. Sommige mensen zullen het kunnen hebben (qua niet-stinken dan), maar van anderen zou het zo fijn als ze zichzelf eens zouden ruiken.

 
Er bestaat ook nog zoiets als met de hand wassen als je stinkt... Ik ben nooit van dat 'overdreven douchen' geweest, dat lijkt me helemaal niet goed voor de huid. Het wast ook je vitamine D weer weg in de zomer. Het zal wel een generatie verschil zijn. Mijn ouders gingen vroeger 1x in de week in een teiltje. Ik verbaas me er hevig over dat die jongelui van tegenwoordig zich liever kleddernat laten regenen op de fiets dan dat ze een regenpak aantrekken! Want dat is helemaal niet cool...

 
Nou goed, met de hand wassen vind ik ook vies (toch iets meer smetvrees dan ik dacht ;) ). En vitamine D wegwassen heb ik nog nooit gehoord, maar ik heb me er ook nooit in verdiept. Het leek mij logisch dat je vitamine D wel opneemt en dan valt er weinig weg te wassen. Maar misschien heb je daarin gelijk. Niet dat het voor mij uitmaakt, want ik vang weinig vitamine D. In de zomer loop ik namelijk altijd in vesten en lange broeken rond.

En een regenpak... Ik trek het ook niet aan, maar niet omdat het "niet cool" zou zijn. In de eerste plaats geloof ik niet dat het echt kwaad kan om nat te regenen. Zelf heb ik er nooit zo veel problemen mee. Ja, het is even koud. En ja, je komt nat ergens aan. Maar so what? Dat droogt wel weer, hoor (en als ik op weg naar mijn werk nat wordt, dan ga ik op mijn werk gewoon even in de oven staan: ben ik in 3 minuten weer helemaal droog).

Daarnaast vind ik zo'n regenpak ook maar een muffe bedoening: als je een beetje doorfietst zweet je jezelf kapot in zo'n ding.

Verder ben je vaak nog (bijna) langer bezig met het aantrekken dan met het fietsen waar je heen moest. Noem het luiheid, maar dan ben ik daar waar ik moest zijn toch sneller omgekleed dan dat ik een regenpak aan en uit moet doen.

 
Maar in een regenpak ga je juist weer enorm zweten en wordt je nat in het pak.

En pink-lady, ik stink echt niet en douche maar 1 a 2 keer per week. We kennen niet meer de normale geurtjes, als je niet chemisch ruikt dan is er iets niet goed :roll:

Ik word juist niet goed van al die parfumachtige luchtjes.

 
Ik douche ook maar 1 x per week...en stink ook niet..(ook volgens anderen niet :))

Wel heb ik huidborstels..en daar borstel ik iedere dag mijn huid mee..

een grote voor m'n lichaam en 1 kleine voor m'n gezicht.Die was ik 1 x per week uit

met Aleppo shampoo.

Verder heb ik gisteren 15 pakken washandjes van micro-vezel gekocht bij de Aldi.

Dan heb je dus alleen maar schoon water nodig...ze waren nu in de aanbieding..maar

bij Aldi weet je nooit hoe lang....dus ik heb maar groot ingeslagen.

En tegen parfum kan ik ook steeds slechter tegen..dat lijkt wel of ik dat proef...

soms echt smerig.

Dia.

 
Wij douchen om de dag. Dus we wassen ook om de dag onze haren.

Ik heb kort haar. Als mijn haar door het slapen bij de kruin niet zo om wijd zou staan zou ik minder douchen.

Mijn haren nat maken helpt niet altijd om het plukje haar op z'n plek te houden.

Ik heb het idee dat mensen die stinken niet de juiste voeding tot zich nemen.

En misschien douchen die mensen wel alle dagen maar blijven ze stinken door verkeerde voeding.

En ik vind inderdaad de laatste tijd parfums en zo ook erg stinken.

@Pinklady

In de kindertijd van mijn man gingen ze om de beurt badderen in een teiltje heet water.

Dat ging dan op leeftijd en allemaal in hetzelfde water. En hij komt uit een erg groot gezin.

 
Poekie, ik weet hoe het vroeger ging. Ik werd vroeger ook met mijn zus in hetzelfde bad gestopt en toen vond ik het ook niet erg. Tegenwoordig heb ik er al een probleem mee om onder dezelfde douche te staan waar iemand anders eerder onder heeft gestaan, zonder dat ik het heb kunnen desinfecteren/schoonmaken. Nu ik dit typ, zie ik dat ik toch iets erger ben dan ik in eerste instantie even naar boven kon halen.

Verder ben ik wel van mening dat je stinken en stinken hebt: ik geloof inderdaad dat je in principe niet stinkt als je de juiste voeding tot je neemt, behalve als je vrij lang niet doucht bijvoorbeeld.

Maar dan nog, als je dan wel stinkt: je ruikt écht het verschil tussen iemand die "vers" stinkt en iemand die zich een week (of misschien langer, dat weet ik niet) niet gewassen heeft. Zo iemand uit de laatste categorie moet echt niet te dicht bij me komen, want ik kan er echt van kokhalzen. Héél smerig. "Verse" stank vind ik niet fijn ruiken, maar daar kan ik tenminste nog wel tegen.

 
Wat is naast het opnemen van genoeg A en D het meest effectief voor op de huid??

Mijn gezicht is niet droog maar wel mijn handen en onderbenen. Heeft waarschijnlijk ook te maken met mijn niet zo goede doorbloeding.

 
Vergeet niet omega 6 vetzuren, zeker voor jou kan het zijn dat je eigenlijk geen omega6 binnen krijgt. Hoef je niet veel,voor te doen, het gaat wel om balans...! Tussen omega 3/6/9 etc, let op dit zijn essentiele vetzuren en kan het lichaam NIET zel aanmaken. Ik neem daarom lekker zelfgemaakte mayo waar deels ook omega 6 vetzuren inzitten.. Dit WAS voor mij een valkuil die ik ontdekt heb, te weinig omega 6! mijn ervaring is dat je dit toch niet goed oppikt uit noten, hoe veel omega 6 er ook mag onzitten. Dus balans, daar draait het om en niet door alle commotie over omega 6 ze 'vergeten' binnen te krijgen. Gek genoeg werkt pindakaas wel goed, in tegenstelling tot noten!

Voor de duidelijkheid, bovenstaande geldt dus met name voor mensn die geen granen eten zoals mij, dan stap je al snel in deze valkuil.. Eet je granen dan krijg je al wel omega 6 vetzuren binnen, via zuivel ook.. En dat eten die mensen ook vaak niet...

 
Ik heb heel erg last van droge huid op mijn benen...

Ik gebruik elke dag kokosolie om in te smeren maar het blijft droog...

Wat ik zoal eet op een dag:

- slik levertraan

- sole

- drink veel rauwe melk

- eieren met spek

- yoghurt

- grasgevoerd vlees met roomboter

bijna geen KH, als ik die eet is het witte rijst, honing, zure vruchten, yoghurt, rauwe melk

Wat zou het kunnen zijn?

 
Zie ook de topic over tandsteen. Het gaat om een gebrekkige opname van vetoplosbare vitamines a.g.v. een beschadigde lever. De huid heeft specifiek vit. A en E nodig. Beide zijn vetoplosbare vitamines. Inname is nog geen opname. Je lever moet helen.

Mike

 
Droge huid (en ook bijv. droge mond, niet kunnen zweten:) dat kan ook jodiumgebrek inhouden.

Dit filmpje gaat erover:

Dennis zegt eerder in dit topic dit:
Quote:
Ik kan me herinneren dat een droge huid / huiduitslag eens plotseling verdween na het eten van een rauwe haring. Ik had toen opgezocht dat omega-3 vetzuren helpen bij de verbetering van de huid. Toch heeft dit bij mij niet altijd geholpen, waardoor ik er minder zeker van ben geworden of het wel die haring was geweest. Voor mijn gevoel blijft het nog een vaag samenspel van omstandigheden die verstoringen in de huid geven.

: in haring zit ook jodium.

 
Nee, dat is een stuk verbetert, af en toe nog, dan smeer ik het in met kokosolie.

Maar het gaat eigenlijk alweer eventjes goed. Het zal ongetwijfeld komen door voeding, dus van binnen uit.

We zijn op reis (bijna thuis) dus dan koop je zo goed mogelijk voedsel, maar het zal niet aldoor biologisch zijn, helaas.

Lia

 
Je zult de melk wel gemist hebben!

Ik heb genoten van jullie reisverhalen en de foto's!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.750
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan