De wolf in Nederland

Ik krijg al heel erg lang keer op keer de vraag waarom de Partij voor de Dieren, zo’n groot voorstander van de wolf, zo weinig van zich laat horen wanneer dieren er zó bij liggen. Je moet daarvoor begrijpen hoe diep dat denken van hun in “natuurlijke processen” zit. We hebben het gezien bij de Oostvaardersplassen. Grote grazers achter een hek gezet in een door Frans Vera en vrienden gecreëerde situatie, en vervolgens moet de natuur zogenaamd haar gang gaan en worden ze aan hun lot overgelaten. Het natuurlijke processen beleid moest leidend zijn. Duizenden heckrunderen, konikpaarden en edelherten vielen kapot van de honger en verwaarlozing. Partij voor de Dieren deed niets.

Inmiddels wordt er beheerd, daar is dan ook alles mee gezegd.

Maar zodra een mens een dier doodt, een jager een geweer pakt of ergens wordt gesproken over afschot, staan deze zogenaamde dierenliefhebbers op de barricades.

En over het voorkómen van onnodig lijden? Daar hoor je ze nooit over. Terwijl dát toch juist de kern zou moeten zijn van een partij die zegt voor dieren op te komen.

En kijk nu eens naar deze zeer recente foto.

Een dier aangevallen en helemaal opgevreten door wolven. Gruwelijk dierenleed, niets meer en niets minder. Dan is de verontwaardiging ineens ver te zoeken. Dan heet het opeens NATUUR.

Dan moet de dierhouder maar een wolfwerend raster neerzetten. Nog een draadje. Nog een hek. Nog meer geld. Nog meer maatregelen. En gebeurt het vervolgens tóch, dan geven ze alsnog de dierhouder de schuld en blijven ze zeiken.

En begin vooral niet over het dierenleed, want binnen vijf minuten komt het standaard antwoord. “Ja maar, hoeveel dieren worden er wel niet geslacht?”

Wat de fuck heeft dat met DIT dier te maken? Is dierenleed ineens minder erg wanneer de wolf de veroorzaker is? Voelt dit dier minder angst? Minder pijn? Minder stress omdat zijn aanvaller beschermd wordt?

NEE.

En dát is precies de hypocrisie waar ik zo ontzettend klaar mee ben. En ik vertel dit al vele jaren. De wolf staat voor hun boven ieder ander dier, want de wolf moet de dierhouder het laatste zetje geven, zodat ze stoppen, want de veestapel moet worden gehalveerd. En de grond hebben ze nodig voor nieuwe natuur, zodat de groene graaiers nog meer hun zakken kunnen vullen met rapportjes schrijven en subsidies graaien. Jagers zien ze liever verdwijnen. Natuurgebieden moeten dicht. Natuurlijke processen moeten meer en meer ruimte krijgen. De wolf moet koste wat kost beschermd worden. Rewilding krijgt alle ruimte in het natuurdebat en ondertussen wordt er alweer gesproken over de lynx, de eland, de goudjakhals en zelfs de terugkeer van de bruine beer.

Die nepnatuur moet steeds wilder hier in Nederland.

Ze willen oernatuurtje spelen in één van de dichtstbevolkte landen van Europa. Ze zijn stapelgek!

En wij die een ander mening hebben, moeten vooral hun mond houden van hun achterban, want dát past niet bij dat romantische plaatje van een wolf die bij zonsondergang over de heide loopt en niet te vergeten het gigantische verdienmodel!

Doe je dat niet, word je in mijn geval gigantisch afgezeken met de meest smerige leugens en scheldwoorden, geïntimideerd en met de dood bedreigd, zodat ik al jaren met een veiligheidskastje om mijn nek loop. Eén druk op de knop en de politie staat binnen no time bij me. Te gek voor woorden.

Walgelijk. Een Partij voor de Dieren die ZEGT voor dieren op te komen, maar ZÓ SELECTIEF is in haar verontwaardiging over dierenleed!

En bespaar me het eeuwige vingertje over vlees eten ook maar even. Ik vraag me werkelijk af wat al die principiële dierenliefhebbers iedere avond in de voerbak van hun hond of kat gooien.

Vast geen sojabonen.

Annemieke van Straaten

Lus om poot
Zodion noemde de strikval tijdens de rechtszaak op 24 augustus de meest diervriendelijke methode. Stapt een wolf erin, dan sluit een lus zich om zijn poot. De val stuurt dan een signaal zodat er binnen een half uur iemand ter plaatse kan zijn. Die verdooft de wolf, haalt hem uit de val en doet hem een halsband met een GPS-zender om. Doel is dat onderzoekers zien waar de wolven komen, wat ze doen en waar ze hun eten vandaan halen.
Bioloog Maurice La Haye van Zodion noemt de uitspraak teleurstellend. "Het is natuurlijk goed dat het zorgvuldig moet worden geregeld, maar het levert vertraging op in een onderzoek dat noodzakelijk is." La Haye zei tijdens de zitting al dat er veel discussie is over de plaats van de wolf in Nederland. Onderzoek moet daar meer grip op geven. De provincie Utrecht vindt dat het project inzicht geeft in het gedrag van wolven in een landschap waar veel mensen wonen, werken en recreëren.
Overigens is al eerder een wolf met een zender in de provincie Utrecht gezien. Onderzoekers van Wageningen University & Research vingen die wolf vorig najaar op de Hoge Veluwe. In december dook hij op bij de roedel op de Utrechtse Heuvelrug. De onderzoekers ontvangen al een tijd geen gegevens meer van die zender. Of de halsband nog om zit, is niet bekend.

Wel ff een hondenverbod van 6 maanden afkondigen

Italiaanse honden moeten wolven afschrikken op heide in Ermelo​

Schapen op de Ermelosche Heide hebben sinds deze zomer lijfwachten in de vorm van twee Italiaanse honden. De witte berghonden moeten de kudde beschermen tegen wolven. "Door hun aanwezigheid moet de wolf denken: vandaag maar even niet", zegt herder Marion Derks tegen Omroep Gelderland.
De stichting Schapedrift Ermelo had de kudde al achter wolfwerende hekken met stroomdraad geplaatst. "Maar als we op pad gingen, waren onze dieren niet beschermd."
De stichting besloot daarom twee honden vanuit Italië naar Ermelo te halen om de kudde te allen tijde te beschermen. "We hadden steeds meer dreiging van de wolf. En hier liepen er ook een paar rond die interesse hadden in de schapen", zegt Derks.

Blaffen​

Het ras, de Berghond van de Maremmen en Abruzzen genaamd, wordt al eeuwen gebruikt om vee te beschermen. "Zodra ze gevaar zien, dan zie je hun houding veranderen en gaan ze in de beschermingsmodus. Dan maken ze zich groter en forser en gaan ze blaffen."
Het is niet de bedoeling dat de wolf en de honden in gevecht raken. "Maar door de aanwezigheid moet de wolf niet in de buurt van de schapen komen. De wolf pakt een makkelijke prooi en als hij denkt dat het te lastig wordt, dan gaat hij iets anders zoeken."
Volgens de stichting zijn de nieuwe viervoeters niet gevaarlijk voor wandelaars. "We hebben bewust voor dit ras gekozen, omdat ze niet zo fel zijn als andere honden. We hebben natuurlijk te maken met veel toerisme en dit ras is relatief rustig", legt Derks uit.

Afgesloten voor andere honden​

Wel kunnen de honden heftig reageren als een dier of mens met hoge snelheid op de schapen afkomt. "Dus stap af als je op de fiets bent en ga niet in vol galop met je paard langs de kudde", waarschuwt de herder.
De honden leven dag en nacht bij de schapen. Sinds de komst van de twee berghonden zijn delen van de heide verboden voor andere honden. "Zo kunnen de Abruzzo Maremma's wennen aan de routine die we hebben. Als we veel honden tegenkomen, staat dat de ontwikkeling in de weg."
Het hondenverbod geldt sinds 15 augustus en duurt naar verwachting in totaal zes maanden.

Wolf slaat toe in Groningen: meerdere meldingen van aanvallen afgelopen week​

Marc Bos

Een wolf op de Veluwe

Een wolf op de Veluwe© ANP
Een of meerdere wolven hebben afgelopen weekend toegeslagen in onze provincie. Schapen in Noorddijk en Hornhuizen waren het slachtoffer van een wolfaanval. Boeren en dierenartsen maken zich zorgen. ‘Dit probleem gaat alleen maar groter worden.’
De schrik sloeg de 95-jarige hobbyboer Tinus Kreuze uit Noorddijk om het hart toen hij vrijdagochtend naar buiten keek. Zijn schapen waren ernstig toegetakeld en een van de schapen lag dood in het land. Direct hield hij rekening met een mogelijke wolfaanval.
‘Overal lag wol en gaas. Ze hadden verwondingen aan de heupen en schouders. Het was een hele toestand', zegt hij.

Wolvenmeldpunt​

Via een buurvrouw kwam hij in contact met wolvenmeldpunt BIJ12. Die stuurden een wolvenexpert, die constateerde dat het inderdaad ging om een wolvenaanval.
De 95-jarige schapenboer Tinus Kreuze uit Noorddijk

De 95-jarige schapenboer Tinus Kreuze uit Noorddijk© RTV Noord

Slapeloze nachten​

Kreuze heeft al decennialang schapen. Ooit was hij een gerenommeerd fokker, maar tegenwoordig is hij alleen nog actief als hobbyboer. Maar hij overweegt sterk om daar nu ook mee te stoppen. ‘Dit had nooit mogen gebeuren. Ik heb er slapeloze nachten van en voel me machteloos en teleurgesteld’, zegt de hobbyboer geëmotioneerd.
Bovendien vreest Kreuze dat het wellicht niet bij één aanval blijft. ‘Straks komt de wolf weer terug naar deze plek. Het perceel ligt ook nog aan een druk fietspad, waar regelmatig jongeren fietsen. Je moet er toch niet aan denken dat een kind door zo’n wolf wordt aangevallen?’
Hij begrijpt niet waarom er niet meer wordt gedaan om wolvenaanvallen tegen te gaan. ‘Wolven worden te veel beschermd, dit kan zo toch niet langer?’
Ik heb slapeloze nachten en voel me machteloos
Hobbyboer Tinus Kreuze uit Noorddijk
Ook in Hornhuizen zette afgelopen weekend een wolf zijn tanden in twee schapen. Dierenarts Margrit Terpstra moest een van de schapen noodgedwongen euthanaseren, vanwege de ernstige verwondingen.
Een ander schaap was toen al aan haar verwondingen bezweken. ‘Het was een vreselijk gezicht. Bij een van de schapen was de pens er helemaal uitgescheurd. Dan tref je een eigenaar aan die compleet in shock is en twee schapen, waarvan er een dood is. Dat is gewoon heel vervelend, maar dit is wat de wolf doet. Ik denk dat ze blij mogen zijn dat ze hier maar twee schapen hadden lopen, want als het er tien waren geweest, waren er meer schapen gepakt.’

414.webp

Wolf slaat toe in Groningen: schapen op meerdere plekken aangevallen

Kleine beet fataal​

Het raakt de dierenarts om de schapen zo te zien. ‘Het is gewoon lijden en dit is niet waarvoor ik dierenarts ben geworden. Het is ook zo zinloos omdat de wolf het schaap ook niet opeet. En dan moet je het schaap ook nog euthanaseren, want je weet dat er niks meer aan te doen is.’
Dit is niet waarvoor ik dierenarts ben geworden
Dierenarts Margrit Terpstra
Een hele kleine beet van een wolf kan bovendien al fataal zijn. ‘Je ziet dan slechts twee kleine gaatjes in de nek. Dan heeft de wolf het schaap helemaal vastgehad in de bek en ermee geschud. Daardoor ontstaat schade aan het weefsel, dat is dan helemaal kapot. Dat is onder de huid, dus dat zie je niet. Door de tanden worden ook nog bacteriën binnengebracht. Je kan dan antibiotica spuiten wat je wil, maar ze gaan aan die infectie door die bacteriën uiteindelijk dood.’
Dierenarts Margrit Terpstra

Dierenarts Margrit Terpstra© RTV Noord

Omgaan met oprukkende wolf​

Terpstra vreest dat het probleem steeds groter zal worden. ‘Er komen steeds meer wolven en zolang er geen goed afschotbeleid is, wordt het probleem alleen maar groter.’
Volgens Terpstra moeten we ons daarom de vraag stellen hoe we met de oprukkende wolf omgaan in Nederland. ‘We hebben steeds meer mensen in Nederland, we willen ook genoeg natuur hebben. Dat kan niet zonder een goed afschotbeleid, in ieder geval als het gaat om de probleemwolven, die schapen en ander vee aanvallen. Het is geen lief dier, het is een roofdier en hij is gevaarlijk.’
Net buiten Winsum woont boerin Diana Huinder met haar gezin. Haar kinderen hebben schapen en zijn dol op de beesten. ‘Maar als een wolf tussen mijn schapen komt, stop ik meteen. Hoe erg ik het ook vind en de kinderen zijn er gek mee, maar ik wil niet dat de schapen levend verscheurd worden.’

Meerdere meldingen bij meldpunt​

Via social media wordt ook melding gemaakt van een aanval door een wolf in Holwierde. Wolvenmeldpunt BIJ12 bevestigt dat er inderdaad melding is gedaan van een wolfaanval in Noorddijk op 1 oktober, in Hornhuizen op 3 oktober en van een aanval in Holwierde op 4 oktober.
Een woordvoerder van BIJ12 laat weten dat er een taxateur naar de meldingen in Noorddijk, Hornhuizen en Holwierde is geweest. ‘De taxateur heeft de omgeving in kaart gebracht en dna afgenomen. Daaruit moet blijken of het inderdaad om een wolf gaat. Eind december verwachten we nieuwe dna-resultaten waaruit moet blijken of het inderdaad om een wolf gaat.’

Zijn de Warffumers bang voor de wolf?
Het zijn niet de enige meldingen uit onze provincie die BIJ12 afgelopen week heeft binnengekregen. Op 30 september kwamen er twee meldingen uit Hellum, waarbij in totaal acht schapen zijn gedood. Een dag later kwam de melding uit Noorddijk en op 2 oktober zou er ook nog een aanval hebben plaatsgevonden in Zuidwolde. Twee schapen overleefden dat niet. Bij alle aanvallen bij elkaar kwamen in totaal veertien schapen om het leven.
Op een filmpje, gemaakt in Uithuizen, is een dier te zien dat op een wolf lijkt. ‘Ik heb het even nagevraagd bij mijn collega’s die de wolvenmeldingen checken en zij geven aan dat het inderdaad om een wolf lijkt te gaan’, zegt de woordvoerder van BIJ12.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.729
Leden
8.713
Nieuwste lid
realrebbit02
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan