De wolf in Nederland

''die de wolf ''consequent framen als een indringer'' ; dat IS die gewoon op het platteland.
Als er maar niet gewoon op elke boshoek een veldwachter of camera komt om de wolven te beschermen.
Daar zal het vast wel op uit draaien, of alle leefgebieden van de wolf worden afgesloten en niet meer toegangkelijk voor mensen.

Sinds het verschijnen van de wolf in Nederland, is men regelmatig opgeschrikt door incidenten waarbij vee werd gedood (1, 2, 3, 4), honden werden aangevallen (1, 2) en zelfs mensen ten prooi vielen aan wilde wolven (1, 2, 3). In 2025 werden in Nederland circa 2.500 tot 3.000 dieren, voornamelijk schapen, gedood door wolven. In hetzelfde jaar werd bekend dat de Veluwe met 116 wolven de grootste wolvendichtheid ter wereld heeft. Iets dat zich moeilijk laat verklaren door het officiële narratief van een spontane migratie van het van nature schuwe dier vanuit de desolate natuurgebieden van Oost-Europa naar één van de dichtstbevolkte gebieden ter wereld. Hierbij zou de wolf ook nog eens de Duitse stedelijke gebieden als het Ruhrgebied hebben getrotseerd. In de periode rond 2018 waarin de wolf zijn intrede deed in Nederland, werden er ook nieuwe roedels ofwel meutes aangetroffen in de Belgische Ardennen.

''Welkom Wolf!'' 🙈

Nederland voert wet in om probleemwolven af te schieten, Welkom Wolf! kritisch: "Wij zouden naar rechter stappen"​

In Nederland is buiten het parlement om een wet ingevoerd die provincies en gemeenten de kans biedt om zogenoemde probleemwolven af te schieten. Volgens de bevoegde staatssecretaris is dat nodig om snel te kunnen optreden na een aantal incidenten met de dieren. Jan Loos van Welkom Wolf! betwijfelt of de wet lang zal standhouden.
Emma Mertens

In Nederland heeft staatssecretaris voor Landbouw, Silvio Erkens (VVD) eigenhandig een wolvenwet ingevoerd. Daardoor kunnen provincies en gemeenten voortaan een vergunning aanvragen om probleemwolven af te schieten. Dat zijn wolven die mensen aanvallen, agressief zijn of gedurende twee weken meerdere keren paarden of vee aanvallen.
Erkens passeerde daarbij de Tweede Kamer, die normaal gezien wetsontwerpen van de regering goed moet keuren. Omdat de situatie met probleemwolven volgens de staatssecretaris zo verergerd is in het land, zou langer wachten op een maatregel niet verantwoord zijn.
Daarom heeft hij een AMVB (Algemene Maatregel van Bestuur) in werking gezet. Dat is een besluit van de regering waarin regels uit een wet verder worden uitgewerkt. Er is daarbij geen parlementair goedkeuringsproces nodig.

Wolvenprobleem​

In Nederland woedt al langer een wolvenprobleem. Zo werd de Utrechtse probleemwolf Bram eind vorig jaar doodgeschoten terwijl dat niet mocht. De stad had wel degelijk een vergunning om het dier te doden, maar niet in het donker zoals dat gebeurde. Ook in andere Nederlandse gemeenten en provincies wordt steeds vaker gevraagd om een oplossing na incidenten met wolven.
Daarop heeft de Kamer het kabinet van Erkens al eerder gevraagd om met een "juridisch houdbare beheersstrategie" te komen. Daar werkt het kabinet nu aan, maar door de toenemende incidenten wil de staatssecretaris gemeenten en provincies ondertussen helpen om sneller op te treden.
Vlaams wolvenexpert Jan Loos van Welkom Wolf! betwijfelt of de wet lang stand zal houden. "In de Europese rechtspraak is het heel duidelijk dat het bij probleemwolven moet gaan om dieren die zeer grote economische schade aanrichten die niet te voorkomen is met wolfwerende maatregelen (zoals een hoge omheining met stroomdraden, nvdr). Maar dat bestaat in de praktijk niet", klinkt het.

Als ze in Nederland wolven willen afschieten die drie keer onbeschermde schapen doden, is dat een ander verhaal. Dan is die wetgeving illegaal

Jan Loos
"Als ze in Nederland wolven willen afschieten die 3 keer onbeschermde schapen doden, is dat een ander verhaal. Dan is die wetgeving illegaal en zal die sneuvelen wanneer een vereniging ervoor naar de rechter stapt. Dat is in ieder geval wat wij zouden doen als de Vlaamse overheid afkomt met zo'n gedrocht."

Is een soortgelijke maatregel mogelijk in Vlaanderen?​

Er is in Vlaanderen al een protocol dat probleemsituaties tussen wolf en mens beoordeelt op hun gevaarlijkheid. Op basis daarvan wordt gesteld welke maatregel er getroffen moet worden.
Komt een wolf bijvoorbeeld 's nachts of overdag in een dorps- of stadskern? Dan is dat normaal gedrag: een wolf is niet geïnteresseerd in mensen maar mijdt geen bebouwing. De situatie is ongevaarlijk en er moet geen maatregel getroffen worden.

Als er op Vlaams niveau een wet komt die niet conform Europese regelgeving is, zullen wij die te vuur en te zwaard bevechten.

Jan Loos
Reageert een wolf agressief op mensen bij verstoring, bijvoorbeeld tijdens het eten, of valt hij mensen aan? Dan is dat een gevaarlijke situatie en moet de wolf volgens het protocol gedood worden. Maar die situatie komt volgens Loos niet voor in de praktijk.
Als er toch een gelijkaardige wet zou komen in Vlaanderen, zal Loos het daar niet bij laten. "Als er op Vlaams niveau een wet komt die niet conform Europese regelgeving is, zullen wij die te vuur en te zwaard bevechten. Uiteindelijk zal die wet sneuvelen voor de rechtbank."

Laatst bewerkt:
We moeten hier niet over stroperij praten.
Stropen associeer ik met wild schieten om te eten of verkopen.
Laten wij het hier over beheer hebben. Dat dekt de lading beter.
En de schapen zullen ons dankbaar zijn.

Dick

Nederland heeft de dodelijkste wolven van Europa. Dat blijkt volgens De Telegraaf uit onderzoek van Wageningen Universiteit. Gemiddeld doodt een wolf in ons land 25 dieren per jaar, meer dan in ieder ander Europees land.

Vorig jaar waren 131 wolven volgens de onderzoekers verantwoordelijk voor de dood van ongeveer 3300 dieren. Dat komt neer op iets meer dan 25 gedode dieren per wolf. België volgt met gemiddeld 24,1 gedode dieren per wolf. In Noorwegen ligt dat aantal op 21,9, in Kroatië op 16,9 en in Oostenrijk op 16,2.

Duitse aanpak​

Staatssecretaris Erkens (Landbouw) wil samen met Duitsland bekijken of de wolvenpopulatie aan beide kanten van de grens gezamenlijk kan worden beheerd. In Duitsland wordt niet alleen ingegrepen bij individuele probleemwolven, maar wordt ook gestuurd op de omvang van de populatie. Daarbij ligt de aandacht vooral op roedels die veel aanvallen op vee veroorzaken. Volgens Erkens kan zo'n gezamenlijke aanpak helpen om het aantal incidenten terug te dringen.

Vier jaar lang heb ik gewerkt aan een onderzoek naar wolvenhybridisatie. Daarbij werd ik geholpen door klokkenluiders, werkzaam voor diverse natuurorganisaties, maar die liever op de achtergrond blijven, omdat zij anders hun baan kwijt kunnen raken. Deze onmisbare hulplijnen besloten mij te helpen, omdat ze fel tegen de wolf zijn, veel wolven niet schuw zijn, sommige er niet uitzien als een echte wolf en zij bovendien geen vertrouwen hebben in BIJ12 en hun bevriende wolvenclubjes, omdat ze niet transparant zijn en alles onder de pet houden en liegen dat ze barsten.🤡

We hebben veel DNA verzameld, waaronder keutels, wolvenharen en monsters van door wolven aangevallen of aangevreten wild en landbouwhuisdieren, zowel in Nederland, Duitsland, België en Polen! De DNA-uitslagen die we ontvingen waren in veel gevallen bijzonder en riepen meer vragen op dan ze beantwoordden. Daarnaast heb ik vele Woo-documenten en andere gevoelige informatie verzameld die tal van tegenstrijdigheden blootleggen. Ook heb ik Staten- en Kamervragen laten indienen, waarvan de beantwoording zeer opmerkelijk was.

Hier kunt u de uitslag lezen van een DNA-onderzoek naar de haren die zijn aangetroffen op het hek van Nationaal Park De Hoge Veluwe.

Het forensisch laboratorium ForGen concludeerde dat er DNA is gevonden van een hondachtige, een vrouwtje. Een raszuivere wolf is volgens het rapport vrijwel uitgesloten. Hoewel een wolf-hondhybride op basis van een deel van het DNA niet volledig kon worden uitgesloten, wijst het mitochondriale DNA duidelijker op een huishond. De onderzoekers geven bovendien aan dat de beschikbare DNA-sporen beperkt waren, maar dat dit de eindconclusie nauwelijks beïnvloedt. ( LET OP FOTO’S ZIJN TER ILLUSTRATIE!)

Volgens de overheid en de betrokken wolvenorganisaties is ForGen een laboratorium van discutabele kwaliteit.

In de tussentijd liet de Provincie Gelderland, naar aanleiding van een motie van Statenlid Eric Kemperman in 2023-2024 een zogenaamd aanvullend onafhankelijk onderzoek naar wolvenhybridisatie uitvoeren. Van die onafhankelijkheid was echter weinig sprake. De ambtenaren stapten rechtstreeks naar BIJ12 voor ondersteuning en het INBO ( Instituut Natuur en Bosonderzoek België) mocht het laboratorium uitzoeken. Uiteindelijk viel de keuze op het Sloveense onderzoeksinstituut DivjaLabs.🙈

WENR/WUR selecteerde 11 monsters, waarvan er uiteindelijk slechts 9 bruikbaar waren. Opmerkelijk was dat het DNA van onder andere een dode wolf uit Het Nationale Park De Hoge Veluwe ineens niet bruikbaar was. Dat riep bij mij gelijk vragen op, zeker omdat tegenwoordig zelfs uit zeer oud materiaal, zoals een veenlijk, nog DNA kan worden geanalyseerd. Wat mij betreft was ook dit onderzoek weer een verspilling van belastinggeld. Dat rapport had van mij linea recta de open haard in gedonderd mogen worden.

Ik heb alles op een rij gezet de afgelopen maanden. Wat mij betreft is het nu aan de overheid om mijn bevindingen en alle tegenstrijdigheden eindelijk eens uit te leggen. Daarom ben ik bezig met een uitgebreide set Kamervragen. Deze stap kan en wil ik niet overslaan. Ik ben benieuwd hoe de betrokken ambtenaren, inclusief BIJ12, zich hier straks weer uit gaan lullen. En ja, ik verwacht dat ze dat opnieuw zullen proberen. Alleen deze keer ligt alles zwart op wit. Iedere uitvlucht, iedere draai en iedere halve waarheid zal ik naast de feiten inclusief de documenten leggen. En nee die documenten heb ik nog nooit met u gedeeld. En dan mag Nederland zelf beoordelen wie de waarheid spreekt!

Wordt vervolgd!

Annemieke van Straaten

Opvallend. In de WhatsApp-groep Monitoring Veluwe, met boa’s, boswachters en de zelfbenoemde wolvenexperts, bleef het opvallend stil toen het persbericht werd gedeeld: “Is de wolf uitgezet in Nederland? Duizenden euro’s voor degene die het kan bewijzen.” Geen inhoudelijke discussie. Geen kritische vragen.

Als mijn uitspraken echt zo’n onzin zouden zijn, had ik juist een stortvloed aan inhoudelijke tegenargumenten verwacht. Of dat ze mij volledig zouden af zeiken.

De enige reactie was een sneer: “Gelukkig is zij deskundig op alle gebieden van de natuur.”

Nee hoor. Dat ben ik niet. Maar ik ben inmiddels wél een deskundig onderzoekster. Niet door anderen na te praten, maar door jarenlang documenten uit te pluizen, bronnen te controleren en feiten boven tafel te halen.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.708
Leden
8.706
Nieuwste lid
Vuurvogel
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan