De uren slaap voor 12 uur tellen dubbel

autumn

New member
"De uren slaap voor 12 uur tellen dubbel"

Is deze stelling een mythe of oude volkswijsheid? Ik merk zelf echt dat ik vaak fit wakker wordt als ik op tijd naar bed ga en dan ook vaak op tijd weer wakker word. Als ik laat naar bed ga en lang uitslaap om hetzelfde aantal uren te halen is dat maar de vraag. Nou wil ik ook weer niet beweren dat je je 8 uur slaap haalt door van 20 tot 24u te slapen, maar ik vermoed toch dat er wel enige waarheid in de stelling zit. Op internet kan ik er geen goede informatie over vinden, dus ik dacht: eens kijken wat de forumleden hiervan vinden.

Wat ik zelf kan bedenken is dat het met de organenklok van je lichaam te maken kan hebben; dat de juiste organen op het juiste uur hun rust krijgen wanneer je vroeg naar bed gaat. Ook kan het te maken hebben met dat de zon in deze uren van ons af aan het gaan is. Na een uur of 1 's nachts komt de zon al weer naar ons toe en is de dag eigenlijk latent al weer aan het beginnen. Als je dan pas gaat slapen en je terug gaat trekken, maak je als het ware een onnatuurlijke beweging.

 
Ik ga naar bed als mijn lichaam dit aangeeft, dit is soms vroeg op de avond, omdat mijn benen lastig doen/ik niet meer de concentratie kan opbrengen voor lezen of tv kijken en geen gepraat om mij heen meer verdraag.

Vaker, tegenwoordig, voel ik mij juist 's avonds heerlijk ontspannen, geniet ik van iedereen om mij heen, van iets op tv of van de krant. En dan ga ik echt niet vroeg naar bed.

Ik slaap steeds beter en wordt vaak al wakker voor de wekker afgaat, en ik ben dan ook echt uitgeslapen. Dit is wel eens anders geweest hoor.

 
Ik merk dat ik op dit moment de kwalitatief beste slaap (vast, rustig, zonder dromen etc.) heb van een uur of 10 's avonds tot een uur of 2. Daarna wordt mijn slaap lichter en ga ik meer dromen. Ik slaap gemiddeld zo'n uur of 6 in de zomer en 7 uur in de winter. Langer slapen is voor mij vermoeiend.

Zo'n twee jaar geleden sliep ik zeker zo'n uur of 11 a 12 zonder uitgerust wakker te worden, langer slapen was ook geen probleem. Waarmee ik wil zeggen dat als je lichaam niet in balans is, kwalitatief goede slaap misschien sowieso niet altijd 1-2-3 binnen handbereik ligt.

En dan is er nog de groep mensen die zich "avondmens" noemen, die voor 12ven geen oog dicht krijgen, terwijl de ochtendmensen het tegenovergestelde ervaren.

Weet je, ik trek me nooit zo heel veel aan van die beweringen en leefregels. Ik neem er notie van of probeer het uit als het me wat lijkt en kijk wat voor mij het beste werkt. En dat kan deze maand iets anders zijn dan volgende maand.

 
Veel zgn. 'avondmensen' krijgen een zogeheten 'tweede adem' als ze niet op tijd naar bed gaan. De bijnieren horen 's avonds het stokje over te geven aan de epifyse (pijnappelklier), die melatonine produceert, waardoor we slaperig worden. Als je jezelf echter over een bepaalde drempel heen sleept (na 23.00 u), dan geven de bijnieren opnieuw gas en houden de adrenaline en cortisol je wakker, de zgn. 'tweede adem'. Dit maakt deze mensen allesbehalve een 'avondmens', maar gewoon iemand die over zijn/haar grenzen gaat. Net als met de runner's high bij extreem sporten zie je dan dat je lichaam overlevingsgedrag beloont. Wie niet aan zijn slaap toegeeft, moet alert (wakker) blijven voor evt. gevaar. Deze 'avondmensen' zijn vaak stressjunkies die voortdurend over hun grenzen heengaan. Vaak zie je dat ze ook te ver gaan bij het sporten en er andere zelfdestructieve gewoontes op nahouden, zoals leven op cola en koffie en te weinig en onregelmatig eten en dan gaan voor een 'snelle hap' (junk food).

Mike

 
Klopt..ik "was" ook altijd een avondmens..tot wel half 2 's nachts.

2 maanden geleden heb ik het roer omgegooid..

Na 8 uur geen computer meer, tot uiterlijk half 11 iets op t.v. kijken

en om 11 uur lig ik erin.

Ohh...m'n rug zegt 3 keer "dankjewel".. :)

Ik slaap wel niet meteen maar mijn moeder zei altijd..

"dan slaap je niet maar rust je toch"

Ik heb nog wel ee melatonine nodig..maar ik slaap steeds vroeger..en nu met

de zapper slaap ik echt 5 a 6 uur aan een stuk.

Dia.

 
Sinds ik laatst heb gehoord dat 3uur t uur vd duivel is,vind ik het enigszins spooky als ik tegen deze tijd wakker word om naar de wc te gaan...ondanks dat ik er niet in geloof :wink:

Maar is t eigenlijk goed als je ff wakker wordt rond een bepaalde orgaantijd?Houdt dat in dat ie optimaal werkt of t juist (te) zwaar heeft?...want een ononderbroken slaap lijkt me nog t beste...

 
Quote:
Sinds ik laatst heb gehoord dat 3uur t uur vd duivel is


Ik zet altijd m'n wekker om 03:00 's nachts :?

Ik moet er voor m'n werk om 06:00 uit.....ik heb zeven uur slaap nodig, haal dat helaas niet altijd, maar ik slaap toch zo rond 23:30 wel in.

Als ik niks doe word ik om 04:30 à 05:00 wakker met een vreselijk volle blaas (gelukkig dát ik daar wakker van word :lol: ) dus rennen naar de wc. Maar of het is omdat ik m'n diepste slaap al gehad heb of zo, ik weet het niet, in ieder geval slaap ik dan niet meer, of ik val om 05:30 alsnog in slaap, maar aan zo'n laatste half uurtje heb je ook niet veel. Gevolg: overdag gebroken :(

Daarom zet ik om 03:00 m'n wekker, dan ben ik nog moe genoeg (of liever: de melatonine is nog niet uitgewerkt) en slaap ik lekker door tot de wekker om 06:00 gaat.

Tja........je moet wát verzinnen als je een slechte slaper bent.....

Ik heb trouwens de zapper besteld, nog niet binnen, ik hoop dat hij me weer doet slapen, ook om 05:00!

 
Quote:
Sinds ik laatst heb gehoord dat 3uur t uur vd duivel is.......


Ik zet altijd m'n wekker om 03:00 's nachts! :?

Ik moet er namelijk voor m'n werk om 06:00 uit.....ik heb zeven uur slaap nodig, haal dat helaas niet altijd, maar ik slaap toch meestal wel om 23:30.

Als ik niks doe word ik om 04:30 à 05:00 wakker met een vreselijk volle blaas (gelukkig dát ik daar wakker van word :lol: ) dus rennen naar de wc. Maar of het is omdat ik m'n diepste slaap al gehad heb of zo, ik weet het niet, in ieder geval slaap ik dan niet meer, of ik val om 05:30 alsnog in slaap, maar aan zo'n laatste half uurtje heb je ook niet veel. Gevolg: overdag gebroken :(

Daarom zet ik om 03:00 m'n wekker, dan kan ik naar de wc en ben ik nog moe genoeg (of liever: de melatonine is nog niet uitgewerkt) en slaap ik lekker door tot de wekker om 06:00 gaat.

Tja........je moet wát verzinnen als je een slechte slaper bent.....

Ik heb trouwens de zapper besteld, nog niet binnen, ik hoop dat hij me weer doet slapen, ook om 05:00!

 
Enjoy, sinds ik de sole neem, 's morgens en 's avonds hoef ik er nooit meer uit 's nachts om te plassen. Zelfs 's morgens kan ik redelijk rustig aan doen, wat voor mij erg handig is, aangezien ik nuawelijks nog kan lopen.

Maar dat doorslapen is heerlijk.

 
Maar ik neem ook sole hoor, 's morgens en 's avonds een theelepel. Echter, ik drink gedurende de dag veel groene- en rooibos thee en water. Dat wordt 's nachts weer aan de weefsels onttrokken, sole of geen sole.

 
Sowieso zijn je eerste uren van de slaap het belangrijkste. Misschien tellen die uren sowieso wel dubbel in verlijking met de latere slaapuren.

 
In het boek over bijnieruitputting staat juist dat je de uren van 07.00 tot 09.00 uur erg belangrijk voor je bijnieren zijn! Als ik moet werken lukt dat niet om tot 9 uur te blijven liggen, maar als ik vrij ben doe ik dat wel. Sinds ik erop let moet ik écht zeggen dat ik me dan super voel. Helaas moet ik er op een werkdag al om 06.15 uur uit :? Maar in het boek staat ook dat je het zo vaak het mogelijk is (in het weekend en op vrije dagen, vakantie) kunt doen. Dit schijnen de meest kwalitatieve slaapuurtjes voor je bijnieren te zijn. Dit betekent natuurlijk niet dat je laat naar bed moet gaan!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.812
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan