De Nervus Vagus, anti-aging zenuw?

G

Guest

Guest
Vond het wel interessant om deze info over de nervus vagus mee te delen.

Wat interessant is aan deze zenuw, is dat het het immuunsysteem bestuurd. Het is de meest belangrijke zenuw uit de hersenen en

reist naar alle belangrijke organen. En je kunt deze zenuw activeren door relaxatie, meditatie en andere oude praktijken.

Deze informatie werd meegedeeld in een conferentie over Longevity and Tibetan medicine.

Het voordeel van het activeren van de vagus zenuw is dat je hierdoor je immuuncellen kunt beheersen, ontstekingen verminderen en zelfs ziekte en veroudering kunt voorkomen!

Door bepaalde positieve hersengolven te creëren, zoals meditatie-meesters al eeuwenlang doen, kan je de nervus vagus inschakelen en ontstekingen beheersen.

Je kan in feite het functioneren van je genen beheersen door deze methode en je kunt die soort genen inschakelen die ontstekingen tegengaan.

Diane Krause, MD, PhD, van de Yale University ontdekte dat

onze eigen aangeboren volwassen stamcellen (cellen die kunnen veranderen in

eender welke cel in het lichaam van ons beenmerg) kan

omgezet worden in lever, darm-, long-en huidcellen.

Dat betekent dat we de kracht hebben om nieuwe cellen te creëren en onze cellen en organen kunnen vernieuwen op eender welke leeftijd.

En hoe worden deze stamcellen gecontroleerd?

Je raadt het al: de nervus vagus.

Dus ontspanning - een toestand van rust, vrede en stilte -

kunnen de nervus vagus activeren .

En de nervus vagus, op zijn beurt, activeert je stamcellen

om je weefsels en organen te regenereren en vernieuwen .

Ontspanning kan andere krachtige effecten hebben op onze biologie.

Hoe complexer en veerkrachtiger we zijn, hoe gezonder we zijn.

Neem bijvoorbeeld onze hartslag.

De complexiteit van de hartslag, wordt de hartslag variabiliteit (HRV) of

slag-op-slag variabiliteit genoemd . Hoe complexer je HRV, des te

gezonder je bent. De minst complexe hartslag is de

slechtse - een vlakke lijn.

Dus wat heeft dit te maken met ontspanning?

De HRV wordt ook gecontroleerd door de nervus vagus.

Zoals je kunt zien, is het inschakelen van de ontspanningsrespons en

het activeren van de nervus vagus van cruciaal belang voor de gezondheid.

Wat er dus geleerd werd op die conferentie, komt hierop neer:

Door te leren om positieve hersenenstaten te creëren dmv diepe

ontspanning of meditatie, kan je:

* Ontstekingen verminderen

* Helpen je organen en cellen te regenereren door het activeren van stamcellen

* je hartslag variabiliteit verhogen

* dikker maken van je hersenen (die normaal krimpt met het ouder worden).

* je immuunsysteem versterken

* je zenuwstelsel moduleren

* Vermindering van depressie en stress

* Verbeter prestaties

* Verbetering van de kwaliteit van je leven

:

Het is ook zo dat niet altijd de externe stressfactoren het meest belangrijk zijn, maar onze reacties op die stressors.

Mentale stress produceert een snellere verkorting van telomeren die leiden tot snellere veroudering.

Het goede nieuws is dat je lichaam alle middelen heeft en oneindig aanpasbare systemen om zich te zelf-reguleren, repareren, regenereren en te gedijen.

Interessant is ook dat Steve Rother, uit het New Age wereldje die informatie 'channelt' uit een bepaalde dimensie (ik weet er het fijne niet van) nu ook info doorspeelt over de vagus nervus en workshops geeft om die zenuw te activeren, om zodoende bepaalde organen te beheersen die voordien altijd op automatische piloot werkten. Hij werkt ook samen met een Belgische die al met de nervus vagus bezig was uit wetenschappelijke hoek en er wordt verteld dat de wetenschap recentelijk heeft ondervonden dat die zenuw een bepaalde spanning heeft net zoals een spier en die overactief (leidt meestal tot flauwvallen) of onderactief (leidt meestal tot depressie) kan zijn. Door het activeren van deze zenuw, zouden we bewust bepaalde lichaamsdelen kunnen beheersen. Wederom wordt gezegd dat deze zenuw bepalend is voor onze levenstermijn en werkt ontstekingen tegen.

Maar in plaats van dure workshops bij Steve Rother te volgen om je nervus vagus te activeren, kun je het ook goedkoper doen door te mediteren of TRE (Trauma Release Exercises) te doen. TRE werkt met de psoas spier die ook verbonden is met de vagus zenuw en door de oefeningen ontspanning teweeg brengt (want bewust kunt je die spier niet aanspannen of ontspannen, het is onder controle van ons sympathisch zenuwstelsel). Door TRE te doen, ontspannen de spieren en signaleren het brein dat er geen 'gevaar' is en het laat dingen los die werden getriggered door langgeleden opgelopen trauma's (waardoor je dus ook van PTSD af kunt geraken).

Dokter Lustig die op dit forum al een paar keer is vermeld, spreekt ook over de nervus vagus en hoe het het brein informeert om honger te triggeren wanneer de maag leeg is. Wanneer de maag voedsel bevat, dan informeert de nervus vagus het brein om maagzuur aan te maken om het voedsel te kunnen verteren. De hersenen beheersen ook de functie om het voedsel door het spijsverteringssysteem te passeren en die is ook afhankelijk van de vagus zenuw. Wanneer het voedsel verteerd wordt, geeft de nervus vagus het commando aan het brein om de pancreas insuline te doen aanmaken. Alles wat deze zenuw doet is gemaakt om je energie op te doen nemen en het in je vet te stoppen, zegt endocrinoloog Robert Lustig. Hij is één van de onderzoekers in een 30-jarig klinisch onderzoek over vagotomy voor gewichtsverlies. Deze methode knipt de vagus zenuw door en schakelt ze permanent uit. Lustig zijn redenatie is dat zonder deze zenuw, we minder honger hebben en het voedsel langer in onze maag blijft en zodoende een 'goede' manier is om obsitas tegen te gaan. :? Wat een kortzichtigheid zeg, dat snap ik nu toch echt niet. Begint hij eindelijk verder dan zijn neus lang te zien, door het verband tussen fructose en gewichtstoename, glycatie enz in te zien, gaat hij over tot zulke drastische middelen die alleen maar meer miserie op lange termijn kunnen veroorzaken.

Ik denk dat het hier er ook weer op neerkomt om stress tegen te gaan door de nervus vagus te activeren (of de juiste toon ervan te laten aanhouden om overactiviteit of onderactiviteit te voorkomen)en zo de spijsvertering beter op gang te doen brengen ipv die uit te schakelen.. ik vermoed dat stress dus ook de nervus vagus onderactief kan maken en je daardoor minder maagzuur aanmaakt?

In ieder geval wil ik mijn vagus nervus wel versterken door oa nog wat TRE en meditatie te beoefenen indien je er zoveel voordeel mee kunt doen. :wink:

 
Erg leuk stuk, Lekkerromig!

Vooral dat TRE, ga ik zeker een keer proberen.

Jij weet er al zoveel van, je weet ook vast wel een website of filmpje waar de oefeningen duidelijk worden uitgelegd? :wink:

 
Hi Janse,

op youtube staan er verschillende filmpjes met interviews over TRE met de grondlegger David Berceli en mensen die TRE aan het doen zijn.

TRE omvat eigenlijk 6 verschillende oefeningen om de tremors te helpen opwekken die je dus niet bewust kunt doen, jij bepaalt niet welk lichaamsdeel begint te trillen, je laat je lichaam dit gewoon doen. Ik doe eigenlijk alleen maar de laatste oefening nog, want ik kan de tremors laten gebeuren zonder de hele reeks oefeningen te doen. Die oefeningen staan wel niet gratis uitgelegd op het internet, maar op het filmpje in de link die ik heb meegedeeld, zie je enkele mensen in de houding van de laatste oefening.

Dit gaat zo (in deze video heeft de persoon zijn bekken nu wel al plat op de grond, waarschijnlijk omdat hij het al meerdere keren gedaan heeft): je ligt neer, je brengt je voetzolen tegen elkaar en laat je knieën wat openvallen en dan hef je je bekken op. Op een gegeven moment zul je voelen dat je wat begint te beven/trillen. Dit kan heel zacht zijn of heftig, het is bij iedere persoon anders en verandert ook per sessie. Na enkele minuten kun je dan weer je bekken op de grond laten rusten en je voeten eventueel plat op de grond zetten en laat je het lichaam trillen waar het wilt. De tremors kunnen in het bekken blijven, maar kunnen ook verder uitlopen naar andere lichaamsdelen. Meestal kun je dan na een tijdje spanningen gewaarworden dat je lichaam zichzelf probeert te sussen, dat is soms wel grappig. Je kunt ook geluiden maken of diep beginnen ademhalen of andere emoties ervaren, spontaan de foetushouding in- en uitgaan,.. die tremors worden eigenlijk gestuurd vanuit het primitieve gedeelte van het brein en is iets waarmee we geboren zijn om een teveel aan stress of adrenaline uit ons lichaam los te laten, maar wij houden dat met ons cognitief brein meestal tegen, omdat we denken dat we 'raar' doen, daarom ervaren wij PTSD maar dieren in het wild niet.

Hier nog een testimonial van iemand over zijn recovery van fibromyalgia door TRE te doen.

 
Hoi Lekkerromig, wat interessant die TRE. Ik ben wel benieuwd wat er gebeurt als iemand van zichzelf al een tremor heeft. Zou die TRE dan voor verbeteringzorgen of zou dat juist verergeren of niets uitmaken?

 
Quote:
Ik doe eigenlijk alleen maar de laatste oefening nog, want ik kan de tremors laten gebeuren zonder de hele reeks oefeningen te doen.


Het maakt dus eigenlijk helemaal niks uit wat voor oefening je doet, als het maar een tremor uitlokt?

Ik herinner me dat ik vroeger op de sportschool meestal 1 fitnessoefening oversloeg, omdat mijn lijf aan het einde van de beweging zo begon te trillen dat het hele apparaat stond te schudden :lol:

Deze oefening heet de legextension http://en.wikipedia.org/wiki/Leg_extension

 
@ Ollie

bedoel je zoiets als het syndroom van Gilles de la Tourette? Dat weet ik niet of TRE daar effect op zou hebben, maar ik geloof niet dat het tremors kan verergeren.

@ Janse,

ja je hoeft niet de hele reeks oefeningen te doen, het zijn gewoon verschillende houdingen om de tremors op te wekken. De laatste is gewoon de gemakkelijkste omdat je dan neerligt.

Sommige van de andere oefeningen lijken ook op gymnastiekoefeningen, zoals op 1 been staan. Dat zul je ook wel herkennen zoals bij die legextension, komt er meer druk op bepaalde spieren te staan, waardoor die beginnen te trillen.

Ik ben nu toevallig ook de officiële Nederlandse website van TRE tegengekomen : http://tre-nl.blogspot.be/

 
Misschien, je hoeft het ook niet te doen. Ik zie een fruitsmoothie, een yoghurtsmoothie of natrium-bicarbonaat weer niet echt zitten. Is toch niks mis mee? Ieder zijn/haar ding.

 
Evan,

Je vergelijkt appels met peren. Aan de dranken die jij noemt houd je niets ernstigs over. Tremoren opwekken komt op mij over als gevaarlijk en onverantwoord!

Mike

 
Ben je bang dat je niet meer gaat kunnen stoppen met 'tremoren', Mike? :wink: Dat zal niet gebeuren, de oefeningen zijn volledig veilig. In feite laat je een natuurlijk mechanisme die in je lichaam zit gebeuren ipv het voortdurend te onderdrukken wat aanhoudende stress veroorzaakt, maar je kunt de tremors ten alle tijde stoppen wanneer je dat wilt. Dieren in het wild hebben dit mechanisme ook en omdat ze geen cognitief brein hebben, denken ze niet van 'oh ik ga maar stoppen met trillen want dan zie ik er idioot uit'. Ze laten de stress er gewoon uit trillen en zo hebben ze nooit last van PTSD. Kijk hier naar een ijsbeer die van nature de stress uit zijn lijf trilt.

 
@ Lievergezond, het is niet hetzelfde als de chi-machine. Die kan ook helpen met ontspannen, maar TRE zijn oefeningen die iets dat van nature in je lichaam zit opwekt en je lichaam weet perfect hoe en waar welke spanningen aan te pakken.

 
Je hoeft het niet te vertrouwen, maar ik zou niet weten waarom. Ik denk dat je je er een verkeerd beeld van schept, heb je de interviews met David Berceli bekeken? Hier is ook nog een goeie van een workshop in Finland.

 
Om met de woorden van Janse te spreken, ieder zijn ding. Dieren doen het op deze manier, ik ben meer van de voeding. Voeding kan evengoed neurologische en psychologische klachten verhelpen. Dat is meer 'mijn ding'.

Mike

 
Natuurlijk helpt voeding ook voor dat soort dingen, maar alle simpele dingen die een goede aanvulling kunnen zijn op voeding ben ik best bereid om eens te proberen. Misschien kom ik er over een tijdje wel achter dat het zoals jij zegt "gevaarlijk" en "onverantwoord" is. Jammer dan, weer wat geleerd. Er zijn vele mensen die hele goede ervaringen hiermee hebben, als ik het niet probeer weet ik ook niet of het wat doet voor mij.

 
Het lijkt me een soort ontgifting, maar dan niet van opgeslagen troep in je lichaam, maar van opgeslagen stress. Interessant.

 
Gezien de oefeningen en de resultaten denk ik dat dit evenzo te maken heeft met waarom lachen zo gezond is voor ons.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.812
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan