De Masaai en vit. D

Webmaster

New member
http://blog.vitamindcouncil.org/2012/01/25/new-study-vitamin-d-levels-of-the-maasai-and-hadzabe-of-africa/

Mike

 
Dus ik begrijp hier uit dat ze volkeren gemeten hebben en daardoor is er een nu een vitamine D standaard waarde bekend waaraan men andere mensen kan meten.

Want de meeste (nu) gebruikte waardes waaraan men mensen meet zijn waardes van zieke/half zieke mensen.

 
Exact. Dit is een optimale waarde, geen referentiewaarde. En deze blijkt rond de 50 te zitten. Nog een tip: vraag om de calcidiol-test, niet de calcitriol-test.

Mike

 
Mike,

Ik denk dat je het topic over de vis eitjes niet hebt gelezen, ik had daarin nog een vraag aan je ivm vitamine D, dus als je tijd hebt....

Jochem

 
Calcidiol vs calcitrol: is dat hetzelfde verschil als de 0,25 versie van de vitamine d-test versus de 1,25 vitamine d-test?

 
Dat hele vitD blijft best moeilijk vind ik, mike zegt hier boven:

Quote:
Nog een tip: vraag om de calcidiol-test, niet de calcitriol-test.


Maar als ik Wikipedia lees is de calcitriol de actieve vitD, die is toch het belangrijkste? Heb ook gelezen dat deze niet snel afwijkt is datde reden dat mike deze niet niet nnoodzakelijk ziet om te meten/weten?

Ik lees ook dat de lever vitD omzet in 25 OH en de nieren zetten vitD om in 1, 25, deze 1, 25 zou de actieve vorm zijn.

Welke vorm van vitD word er in het reguliere standaard gemeten? Want ik heb begrepen dat ze daar een variant meten terwijl een andere variant belangrijker is of iedergeval ook erg kan afwijken.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.780
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan