De gemiddelde mensenleeftijd en statistisch gegoochel

• Onderwerp starter Onderwerp starter ruud
  • Startdatum Startdatum
Je hebt gelijk dat het uit jezelf komt coltivatore en het is lastig als het mensen betreft waar je om geeft. Ik ken het gevoel dat je omschrijft. volgens mij heeft bijna iedereen op dit forum daar last van. Het is uiteindelijk een kwestie van loslaten. Iedereen op je pad proberen te overtuigen is tijdverspilling, maar je kan wel hun je eigen kennis voor leggen in de hoop dat ze er iets mee doen. Een idee heeft immers tijd nodig om te groeien en weerstand(wrijving) is leven.

Brian

Moondust, dat is een vraag die ik mezelf de laatste tijd geregeld stel. Ik ben geenszins bang om de confrontatie met mijn ego en vastgeroeste overtuigingen aan te gaan, maar dan wel tot op zekere hoogte. Mijn hoofddoel in dit leven is gelukkig zijn. Het achterhalen van de waarheid is voor mij daarbij een middel, maar geen absoluut doel. Ik ben druk doende om mijn zolder met overtuigingen op te ruimen, simpelweg omdat ik voor mijn gevoel niet anders kan. Het willens en wetens ontkennen van de realiteit zou immers voelen als een grove leugen, en wat blijft er dan nog over wat wáár is?

Tot dusver brengt het proces (gelukkig) echter vooral positieve bijwerkingen met zich mee. Doordat ik steeds meer loskom van mijn ego, merk ik dat ik een prettiger persoon ben voor mijn directe omgeving, een ‘beter’ persoon, al is dit natuurlijk een zeer subjectief begrip. Ik heb vooralsnog dan ook geen reden om te stoppen. Op het moment dat het negatieve effecten gaat hebben, ga ik zeker overwegen om te stoppen, omdat het middel nog altijd ondergeschikt is aan mijn eerder genoemde hoofddoel. Ik weet echter niet of er dan nog wel een weg terug is…

Je vraag is extra interessant omdat ik pas begonnen ben aan het 2e boek van McKenna. In het begin van het boek kondigt hij een soort mildere variant aan van verlichting, human adulthood. Ik ben nog niet zover in het boek dat ik precies weet wat hij hiermee bedoelt, maar het lijkt datgene te zijn waar ik al enige tijd naar op zoek ben. Dat wil zeggen het zoveel mogelijk losgekoppeld zijn van ego, zonder dat dit al teveel ten koste gaat van menselijk levensgeluk en dagelijks functioneren in de maatschappij. Ik ben dan ook zéér benieuwd wat hij hierover gaat zeggen! Ben jij al lang bezig met spirituele autolyse? En hoe sterk is jouw motivatie?

Loslaten lijkt het toverwoord, maar loslaten lukt niet met een een knip van de vingers. De overtuiging die aan de weerstand ten grondslag ligt is namelijk nog stevig verankerd in het onderbewustzijn. De enige optie lijkt me een grondig onderzoek naar de betreffende overtuigingen. Als de absurditeit van de overtuigingen wordt ingezien, vindt loslaten automatisch plaats.

Proberen te overtuigen doe ik minder dan voorheen, omdat ik steeds vaker inzie dat dat ook weerstand is. Vraag jezelf maar eens af waarom je de behoefte hebt anderen te overtuigen. Juist als het iemand dichtbij je is, zou je toch juist zeggen dat je die ander niet wil belasten maar hem/haar de eigen ruimte/vrijheid gunt. Tenminste zo zie ik het. Als ik iemand wil overtuigen ergens van, dan is dat feitelijk weerstand tegen de situatie waarin die ander niet jouw visie onderschrijft. En dat laatste is wat we graag willen niet? We willen ergens niet alleen in staan, we prefereren medestanders zodat we ons minder alleen voelen en meer zekerheid hebben. Ook geeft het ons een goed gevoel als we de ander kunnen overtuigen van in onze ogen goede raad. Dan hebben we immers iets goeds gedaan toch? Dat wordt iets voor ons gevoel ineens zinvol. Eigenlijk willen we onszelf bevestigen. Als de ander het namelijk aanvaart, dan is dat de ultieme bevestiging dat we op het juiste spoor zitten. Echter, wie ontvankelijk is om ergens van overtuigd te worden die zal jou wel weten te vinden en vragen gaan stellen. Wie niet ontvankelijk is zal zich ook nooit laten overtuigen.

Ja ben ik het helemaal mee eens. Dat is wat ik zeg, het ego denkt het beste te weten voor anderen. En loslaten is inderdaad makkelijker gezegd dan gedaan.

Brian

Met alles wat hierboven gezegd wordt ben ik het volledig eens. Aan de laatste zin van Moondust wil ik nog toevoegen dat iemand die op dit moment niet ontvankelijk is, dat later wél kan zijn, en dan alsnog iets kan hebben aan goede raad die je in een eerder stadium gegeven hebt. Dat maakt het lastig, want is dat dan een geldige reden om mensen te proberen te overtuigen van iets waar ze nu niet voor open staan? En zoals jij al aangeeft, wordt diezelfde goede raad van ons wellicht ingegeven door egocentrische motieven. Dan is het misschien een betere optie om iemand met een in onze ogen onjuiste mening, überhaupt niet te corrigeren. Maar iemand bevestigen in een mening waarvan wij denken te weten dat die onjuist is, is net zo goed egocentrisch. Door deze complexiteit lijkt het geheel vermijden van dergelijke situaties inderdaad ineens een aantrekkelijke optie…

Coltivatore, Jed gaat pas in zijn 3e boek dieper in op het begrip "human adulthood". Het 2e boek gaat over het archetype van de uitbreker. De uitbreker gaat letterlijk over lijken, omdat hij/zij maar één doel voor ogen heeft en dat is de waarheid vinden ten koste van alles, letterlijk. Dat is geen keuze, maar meer noodzaak, omdat de grond achter diegene afbrokkelt en hij/zij wel gedwongen wordt verder te gaan. Human adulthood is in tegenstelling tot verlichting wel iets waar je naar kan streven, maar is niet de dood van het ego. Maar goed, je gaf zelf al aan dat jouw doel gelukkig zijn is. Echter, hoe kan je geluk vinden als je het blijft zoeken?

Een zeer interessante website over human adulthood is www.spiritueleverlichting.nl. Klinkt heel zweverig, maar is dat alles behalve.

Zelf weet ik dat ik aan het proces van spirituele autolyse moet beginnen om een stap verder te komen, maar ik ben daar terughoudend in. Ik wil er gewoon nog niet aan, omdat het idee dat ik mijn vastigheid om ga gooien mij angst aanjaagt en ik niet dusdanig ontevreden ben dat ik geen andere optie meer zie. Jed zegt ook altijd dat je je ontevredenheid moet cultiveren. Wees zo ontevreden mogelijk, want die ontevredenheid geeft je de motivatie om de eerste stap te maken en door het proces heen te gaan. momenteel is het dus nog redelijk rustig hier en ben ik vooral bezig allerlei zaken te organiseren (onderhoud huis, afwikkeling overlijden echtgenote, etc.). Dat zijn dingen die altijd in mijn achterhoofd rondspoken en aandacht op blijven eisen zolang ik ze niet afrond. Wellicht dat er daarna ruimte en motivatie is om het proces van spirituele autolyse in te gaan, maar ik doe dat pas als alle seinen op groen gaan en dus zogezegd de weg voor me wordt vrijgemaakt.

Ik laat me zoveel mogelijk leiden door wat het leven mij geeft. Daarmee bedoel ik dat ik b.v. over mijn WAPF-voeding praat wanneer het leven mij in een situatie zet waarin het overduidelijk is dat ik iets moet zeggen erover. Snap je wat ik bedoel? Ik ga het niet meer zelf proberen te bedenken, maar laat me erin leiden. De situatie waarin je terecht komt geeft aan wat er moet gebeuren. Niet dat dat altijd lukt, maar het is wel een insteek die voor mij klopt.

Ik snap inderdaad wat je bedoelt, en ik denk ook dat dit in deze situatie de meest praktische manier is om alles te benaderen. De website die je in de post erboven noemde kende ik nog niet en ga ik zeker nader bekijken.

Quote:
Echter, hoe kan je geluk vinden als je het blijft zoeken?

Misschien zit het geheim hem in de vraagstelling. Het is niet zozeer geluk wat ik zoek, want in mijn beleving heb ik dat al min of meer gevonden (voor zover mogelijk, natuurlijk is alles relatief en niets perfect). Maar het ontdekken van de leugen achter het geluk (het false self), noopt tot het achterhalen van de waarheid. Om zodoende het geluk vast te houden en natuurlijk liever nog verder uit te bouwen. Natuurlijk zou ik liegen als ik zou zeggen dat alles perfect was. Ontevredenheid over iets, wat het dan ook is, ligt immers ten grondslag aan misschien wel elke zoektocht. Wellicht is het diezelfde zoektocht wel die bijdraagt aan het geluk, hoe uitgekauwd dit cliché ook is.

Je geeft aan dat je niet heel ontevreden bent. McKenna zegt als ik het me goed herinner te verkeren in een continue staat van contentment, iets dat gemeten op een schaal van levensgeluk niet direct een enorme vooruitgang lijkt ten opzichte van jouw huidige situatie? Is het dan nog wenselijk om ontevredenheid te cultiveren? De grens tussen cultiveren en forceren is dan enigszins diffuus. Wat is jouw hoofddoel in het leven?

colivatore en Moondust,

Ik stel voor dat jullie verder keuvelen prive, via email. Ik wil jullie samen best via email met elkaar in contact brengen. Ik constateer nl. dat het spirituele nihilisme weer volop de kop opsteekt en ik had me voorgenomen hier een volgende keer een stokje voor te steken. Bij deze dus. Misschien interessante kost voor jullie twee, maar ik krijg teveel berichten van verschillende kanten dat dit soort gewauwel reden is voor forumleden om hier voorlopig maar even weg te blijven.

Laat ik het zo zeggen: als ik geen ego en geen overtuigingskracht had gehad, was dit forum nooit tot stand gekomen. En wat te denken van dit citaat van coltivatore:

Quote:
Aan de laatste zin van Moondust wil ik nog toevoegen dat iemand die op dit moment niet ontvankelijk is, dat later wél kan zijn, en dan alsnog iets kan hebben aan goede raad die je in een eerder stadium gegeven hebt. Dat maakt het lastig, want is dat dan een geldige reden om mensen te proberen te overtuigen van iets waar ze nu niet voor open staan? En zoals jij al aangeeft, wordt diezelfde goede raad van ons wellicht ingegeven door egocentrische motieven. Dan is het misschien een betere optie om iemand met een in onze ogen onjuiste mening, überhaupt niet te corrigeren. Maar iemand bevestigen in een mening waarvan wij denken te weten dat die onjuist is, is net zo goed egocentrisch. Door deze complexiteit lijkt het geheel vermijden van dergelijke situaties inderdaad ineens een aantrekkelijke optie…

Met dergelijk ge-mindfuck kom je geen steek verder en kom je uiteindelijk tot de conclusie dat je maar beter niets kunt doen en je op moet sluiten in je eigen wereldje. Nihilisme dus! Houden jullie dit liever voor je, of begin voor mijn part een eigen spiritueel nihilistisch platform, waarop jullie eindeloos kunnen doorzagen over of je iets nu wel of niet moet doen of dat iets nu wel of niet is ingegeven door het ego, dan ga ik hier gewoon verder met daadwerkelijk dingen DOEN, goed?

Mike

Mike, ik en ongetwijfeld coltivatore en ieder ander zijn ook maar gewoon mensen die proberen chocola te maken van het leven. Dat doen we allemaal op onze eigen manier, net als jij. Daar hoef je niet zo neerbuigend over te doen. Jouw leven en manier van handelen is geen klap beter dan dat van ieder ander. En als we er niet over mogen praten, dan moet je dat natuurlijk zelf ook niet doen.

Je mag coltivatore mijn mailadres wel sturen als je wil. Ik vind het toch wel interessant om er met een andere geinteresseerde over te praten. Coltivatore kan dan zelf kiezen of hij/zij mailt of niet.

Het lijkt me inderdaad beter om het gesprek buiten het forum om verder te voeren. Zo hebben andere mensen geen last van een eventueel afwijkende mening. Wel grappig, want dat is toevallig min of meer ook het thema waar we het over hadden. Ik sta er open voor om email adressen uit te wisselen, dus alvast bedankt als je dit wilt doen Mike.

Tsjonge en ik begon je gewauwel eindelijk wat beter te begrijpen Moondust :mrgreen:

Dit keer vind ik zelf de discussie interessant. Misschien Mike dat je nog een keer je hand over je hart kan strijken dat we 1 Moondustwauweltopic openen. En andere topic wauwelvrij proberen te houden. 8)

En wat mij betreft hebben we ook direct een passende naam, zodat niemand daar per ongeluk komt.

Quote:
Mike, ik en ongetwijfeld coltivatore en ieder ander zijn ook maar gewoon mensen die proberen chocola te maken van het leven. Dat doen we allemaal op onze eigen manier, net als jij. Daar hoef je niet zo neerbuigend over te doen. Jouw leven en manier van handelen is geen klap beter dan dat van ieder ander.

Allereerst hoeven we het wiel niet opnieuw uit te vinden. Oude culturen hebben ver in het verleden het 'mysterie' van het leven en de wetenschappelijke principes van het leven allang uitgevogeld. De beste leermeester is daarbij de natuur zelf. Dat wij vandaag de dag nog rondlopen met de existentiele vraag 'wat is de zin van het leven?' is een teken van devolutie en degeneratie. Het antwoord op deze vraag is al vele eeuwen bekend: de zin van het leven is om te groeien. Kijk naar een grassprietje, dat niet beschikt over het hogere bewustzijn dat wij mensen wel hebben (en waar jij mee worstelt). Het plantje heeft maar 1 doel: groeien, vanuit de aarde naar het licht. We moeten dus diepgeworteld zijn om zo hoog mogelijk te kunnen reiken.

Dan iets over jouw 'argument' dat mijn manier van leven en handelen geen klap beter zou zijn dan van een ander. Dat is opnieuw een nihilistisch argument, dat ervan uitgaat dat niemand beter weet of beter doet dan een ander. Het gaat heel erg uit van gelijkheid van ons allen en klinkt allemaal pseudo-spiritueel, maar de waarheid is dat IK dit forum in het leven heb gewekt, waardoor JIJ dit soort nonsens-argumenten kunt spuien. Ik CREEER en DOE dingen en blijf niet de hele godganse dag in mijn kop zitten malen over de zin van het leven, zoals jij doet. Ik verklaar mijn ego niet tot vijand en probeer me er niet van los te koppelen, waardoor ik alle minder positieve kanten van mijn persoonlijkheid kan afschuiven op dat 'slechte' ego, maar gebruik mijn ego waarvoor het bedoeld is: groei en ontwikkeling. Ik ben ook niet bang om een ander te willen overtuigen van iets, integendeel. Wat heb jij tot nu toe bereikt? Je kunt er nog steeds 'geen chocola van maken'!

Kortom, ik denk en handel wel degelijk beter dan jij en we zijn ABSOLUUT niet gelijk!

Enne, naief: nee, ik sta het niet toe, want ik wil dit forum zo zuiver en zo schoon mogelijk houden. Ik heb het eerder gezegd: Moondust hoeft voor mij niet weg, maar ik ben dit gewauwel inderdaad echt spuugbeu. Laten we het over CONCRETE zaken hebben i.p.v. dit soort pseudo-filosofie die mensen alleen maar een perfect excuus geeft om toch maar vooral niets te hoeven doen. Het nihilisme is een doodlopende weg, laat je niet meetrekken in deze flauwekul!

Mike

Het onderwerp van dit topic is eigenlijk te interessant om de discussie hier te laten stoppen. Daarom heb ik nog wat statistieken opgezocht waarmee eens te meer duidelijk gemaakt kan worden hoe slecht mensen op de hoogte zijn van wat goede gezondheid is.

Nationaal Kompas Volksgezondheid over de 'ervaren gezondheid'.

Aan de hand van de statistiek over ervaren gezondheid kan je zo een nieuwsbericht de wereld in helpen dat het overgrote deel (>80%) van de Nederlanders zijn gezondheid beoordeeld met goed of zeer goed. Het mag duidelijk zijn dat niet iedereen deze vraag voorgelegd gekregen heeft, maar voor de populatie van deze steekproef geloof ik zeker dat daadwerkelijk >80% positief is over zijn eigen gezondheid.

De Nationale Atlas Volksgezondheid over chronische ziekten.

Volgens bovenstaande link heeft bijna de helft(!)van de Nederlandse bevolking heeft een chronische ziekte. Iedereen die serieus bezig is met gezondheid weet dat dit percentage in werkelijkheid vele malen hoger ligt (denk maar aan niet gediagnostiseerde bijnieruitputtingen en schildklierproblemen).

Maar al te vaak zie je mensen die er ontzettend ongezond uitzien om je heen, terwijl ze zelf waarschijnlijk niet eens in de gaten hebben hoe ongezond ze eruit zien. De meesten gaan zich pas echt zorgen maken over hun gezondheid wanneer ze het niet meer hebben. Tot die tijd lezen ze vrolijk de nieuwsberichten dat we steeds ouder worden...

Mike wrote:
Kortom, ik denk en handel wel degelijk beter dan jij en we zijn ABSOLUUT niet gelijk!

Ik heb nooit beweerd dat wij gelijk zijn, dus leg me die onzin aub niet in de mond. Dat jij beter handelt dan ik is jouw geloof. Het raakt kant noch wal, omdat je als slager je eigen vlees keurt. Als jij mijn mailadres aan coltivatore geeft, dan ben je hier af van mijn gewauwel. Deal?

Deal. En ja, dat is mijn geloof. Ik geloof in iets, jij gelooft in niets, dat is het essentiele verschil tussen ons twee.

Quote:
Het raakt kant noch wal, omdat je als slager je eigen vlees keurt.

Wat heb jij concreet gerealiseerd? Je zit hier op een forum en dat is MIJN creatie. Hierdoor maak ik verbinding tussen mensen mogelijk. Jij wil het liefst alleen in een hutje op de hei zitten!

Mike

Was het maar waar dat ik in niets geloofde, dan was ik verlicht. Ik realiseer me enkel dat geloven ons verhindert het leven te ervaren zoals het werkelijk is. Alleen onze overtuigingen zitten ons in de weg. Maar me dat realiseren zorgt er nog niet voor dat ik verlost ben van al mijn geloof, zo blijkt. Daarvoor zal ik meer moeite moeten doen.

Wat ik concreet heb gerealiseerd? Geen idee, ik kan niet overzien wat ik allemaal heb gerealiseerd. Ik heb mijn raamkozijnen aan de voorkant geschilderd een paar weken geleden. Ik heb lekker gekookt de laatste tijd. Maar dat bedenk ik zelf terplekke. Jij hebt het geloof dat bepaalde dingen DOEN iets voorstelt, waarde heeft, beter is dan iets anders. En daar is niets mis mee, maar je bent en blijft wel de slager die zijn eigen vlees keurt. Jij gelooft dat jouw idealen een absoluut karakter hebben, maar wat jij doet is niets beter of slechter dan wat een seriemoordenaar doet. De seriemoordenaar doet wat hij moet doen en jij ook. Beiden kunnen niet anders, beiden spelen hun rol en zijn evengoed op hun plek anders zouden ze niet bestaan. Wat bestaat is daar precies zoals het hoort. Alles hangt met elkaar samen, alles en iedereen speelt zijn rol, het is één groot toneelstuk. Maar goed, jij bent overtuigd van wat je gelooft. Ik vind het prima en laat het hier nu echt bij. Ik heb mijn punt onderhand al 100x gemaakt en voor jou geldt hetzelfde.

Bedankt voor het doorsturen van het mailadres.

Quote:
Was het maar waar dat ik in niets geloofde, dan was ik verlicht.

Quote:
Jij gelooft dat jouw idealen een absoluut karakter hebben, maar wat jij doet is niets beter of slechter dan wat een seriemoordenaar doet. De seriemoordenaar doet wat hij moet doen en jij ook. Beiden kunnen niet anders, beiden spelen hun rol en zijn evengoed op hun plek anders zouden ze niet bestaan. Wat bestaat is daar precies zoals het hoort. Alles hangt met elkaar samen, alles en iedereen speelt zijn rol, het is één groot toneelstuk.

Zucht. Diepe zucht. Het is echt de Dag der Onnzolen. Jij bent de zoveelste vandaag. Moondust, als je dit soort geraaskal blijft volhouden hier op het forum laat je me geen andere keus dan je te verwijderen als forumlid.

Mike

Forum statistieken

Onderwerpen
4.594
Leden
8.684
Nieuwste lid
Shahin
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan