De 10 gezondste producten ter wereld, ook voor mensen met hypothyreoïdie

Dirtsa

New member
Erg goed artikel,

http://www.vgns.nl/voeding.html

vooral dit stuk (mike)

Rauwe melk. De voorstanders van gezonde voeding verdedigen te vuur en te zwaard de consumptie van rauwe, ongepasteuriseerde melk. Ze zweren dat rauwe melk het immuunsysteem verbetert, de botten versterkt en problemen met de spijsvertering minimaliseert. Rauwe melk bevat alle noodzakelijke voedingsstoffen zoals vetten, eiwitten, koolhydraten, mineralen, spoorelementen en enzymen. Rond 1900 was er zelfs een dieet van, 4 tot 6 weken rauwe melk, zonder iets anders te eten, wat meer dan 20000 mensen van allerlei ziektes heeft genezen, zoals vetzucht, darmproblemen, allergieën, huidproblemen, migraine, diabetes, verkeerde bloeddruk en nog verscheidende andere ziektes. In de Verenigde Staten van Amerika krijgen veel kinderen met ADHD weer rauwe melk en daardoor verdwijnen veel problemen. Het is dan wel heel belangrijk dat de melk komt van dieren die voornamelijk gras krijgen gevoerd. De kwaliteit van deze melk is beter en in deze melk kunnen zich veel moeilijker ziekteverwekkers ontwikkelen.

 
Beetje vreemd,broccoli/bloemkool&spruitjes staan ook op de lijst terwijl deze meestal worden afgeraden bij mensen met hypotheroide.

Dacht eerst dat t om t stuk van Ray Peat ging. Hij werd ook een tijd eruit gelicht door Matt Stone. Snapte niet zoveel van Ray's theorieën. Volgens hem zou sucrose (tafelsuiker) minder schadelijk zijn dan plantaardige olien en hig corn fructose syrops.

 
joey,

Men zegt dat je koolsoorten wel kan eten wanneer je ze goed doorkookt. Het zou dan zelfs ook kunnen helpen de schildklier te reguleren, maar het fijne weet ik hier niet van..

Wat betreft Ray Peat, lijkt me een interessant stuk maar lees helaas niet makkelijk Engels.. Om welke plantaardige olien gaat het dan?Zouden dit alle plantaardige olien zijn?

 
Ikke,

Het betreft hier meervoudig onverzadigde vetzuren (PUFA). In Nederland krijg je die voornamelijk binnen via de populaire bakolien zoals zonnebloemolie en maisolie. Deze lenen zich helemaal niet voor bakken en braden omdat hun verbrandingspunt zo laag ligt. Bovendien zijn de varianten die je in de supermarkt koopt al door extreme verhitting tot stand gekomen en met gebruikmaking van zeer giftige oplosmiddelen, zoals hexaan. Het proces heeft veel gemeen met de raffinage van olie om er brandstof voor voer-, vlieg- en vaartuigen van te maken!

Zelfs al zou je een biologische, extra vergine (koudgeperste) zonnebloembloemolie van de allerbeste kwaliteit gebruiken, dan nog is deze zeer vatbaar voor verhitting en oxidatie door licht en zuurstof. Dergelijke olien zijn instabiel en worden snel ranzig. Een teken van ranzigheid is als er druppels over de fles heen blijven hangen en deze aan de fles blijven plakken. Dat doen ze in je lichaam ook! PUFA's bevatten een overdaad aan ontstekingsbevorderende omega-6 vetzuren en ze verslappen en verzwakken de celwanden (membranen), het 'brein' van de cel, waardoor deze minder goed kan functioneren en communiceren met andere cellen.

Ook omega-3 olien van de allerbeste kwaliteit, zoals lijnzaadolie of levertraan, zijn onderhevig aan oxidatie en ranzigheid. Vaak zijn deze enkelvoudig onverzadigd (MUFA) en daarmee stabieler dan de PUFA's, maar er gaat qua stabiliteit en qua verhouding waterstof- tot koolstofatomen niets boven verzadigd vet. Dit maakt verzadigde vetten tot de beste en meest stabiele vetten. We denken vaak bij verzadigd vet meteen aan dierlijke vetten, maar het meest verzadigde vet op aarde is een plantaardig, tropisch vet: kokosvet! Dit is voor maar liefst 92% verzadigd en daarmee de meest stabiele olie om mee te koken. Het gaat bijzonder lang mee, ook buiten de koelkast, en dat zegt genoeg over de stabiliteit van dit vet, dat zowel bij koud als warm gebruik bijzonder goed voor je is.

Ray Peat identificeert dus 2 grote boosdoeners die bijzonder slecht uitwerken op de algemene gezondheid: glucose-fructosestroop (vaak gemaakt van mais) en meervoudig onverzadigde vetten (zonnebloemolie, maisolie). Daar kan ik het wel mee eens zijn. Zijn standpunt over suiker vind ik een beetje vreemd, want dat mogen we zeker toevoegen aan de top 3 van meest slechte voedingsmiddelen.

Mike

 
glucose-fructosestroop gemaakt van mais? Zag laatst op een verpakking tarwe tussenhaakjes erachter staan. Ik dacht toen al bij mezelf: "Tja,logisch,de gluten...daarom hield ik zo van gluc.-fruct.rijke producten zoals Yogonaise,Saladedressings etc." Alle niet-deegwaren producten waar ik gek op was/ben,hebben gluten in zich verstopt zitten.

Over verzadigd vet gesproken..het is niet legaal,maar is er iemand die weet waar ik de film Fathead gratis kan downloaden?wil m wel eens zien,m.n. om zijn 'fastfood experiment' dat ik in een trailer zag.

 
Op youtube kun je 'm in delen bekijken. Ik heb de links ooit geplaatst op het gapsforum maar daar kunnen we niet meer bij.

Hij is te krijgen op amazon.co.uk voor nog geen € 10,=.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.780
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan