David Wolfe over de 8 essentiële suikers

Rapunzel

New member
http://thelongevitynowconference.com/sugar-sugar.html

Hij zegt dat we ze nodig hebben voor ons immuunsysteem, gewrichtsproblemen, weefsel herstel en voor neurologische gezondheid.

:D

 
Dit gaat over polysacchariden. Ik ben het hiermee eens. Slecht nieuws voor mensen die GAPS en scd volgen. Dit is ook het gedeelte van deze twee protocollen waarin ik me niet kan vinden. Volgens mij zijn beide protocollen effectiever als polysacchariden juist niet vermeden worden!

Overigens een geweldige presentatie van David Wolfe!

Mike

 
Mike, ik kon maar een gedeelte van de video volgen. Kun jij meer vertellen over de polysacchariden en waar dit in zit? En hoeveel je ervan nodig hebt.

 
waar zitten die dan in die polysacchariden?

mijn natuurarts stelde voor dat ik aan de ambrotrose ga (van aloe vera), volgens mij is dat ook zoiets.

maar ik snap er niet veel van.

 
Keer op keer blijkt dat polysacchariden in helende planten en andere niet-dierlijke organismes zit. David Wolfe noemt o.a. medicinale paddestoelen (boompaddestoelen), aloe vera, zeewier en berkenbast. Op het voormalige GAPS-forum identificeerden we ook gember, witlof en linzen als bronnen van polysacchariden.

Het zijn suikers met een lange chemische keten, waardoor ze meer verteringscapaciteit vereisen en daardoor langzaam in de bloedstroom terechtkomen (grotere moleculen). Polysacchariden smaken bitter en creeren een olieachtige substantie (denk aan de gel die in aloe vera of in bijv. kombu (een zeewier) zit). Het is deze geleiachtige substantie die zo helend is.

Toen David Wolfe begon over eetbare boombast (berk) moest ik denken aan de beschrijving van Weston Price dat indianen o.a. boombast aten als bron van vitamine C (overigens ook sparrenscheuten).

Mike

 
Ik blijf die hele kwestie met die polysacchariden maar een moeilijke - en boeiende - vinden. Ik heb nu een vol jaar foute poly's vermeden. Als ik David Wolfe moet geloven zou ik nu dus een zwak immuunsysteem moeten hebben. Klopt. Niet voor niets ben ik aan de LDN gezet! Dat moet helpen om het immuunsysteem weer tot leven te wekken. Verder: slechte gewrichten. Klopt ook al. Ik heb slechte knieën. Maar die had ik altijd al een beetje dus dat telt niet helemaal. Weefsel herstel. Vallen mijn haren en nagels daar misschien onder? :)

Gerrit en Hilda, hoe zit dat bij jullie?

Aan de andere kant vind ik het ook moeilijk voor te stellen dat GAPS en SCD zijn patiënten bewust zo op het verkeerde been zou zetten!

 
Ja, haar en nagels zijn ook weefsel. Ik denk niet dat scd en GAPS mensen bewust op het verkeerde been zetten, ik denk dat ze onterecht (en onbewust) poly's aanwijzen als de bad guys. Ik had hier enkele jaren geleden al problemen mee toen ik deze kritiek schreef op het scd-dieet:

http://www.fonteine.com/scdieet.html

Mike

 
Ik bedoel ook niet dat ze het bewust doen maar ik vind het gewoon zo moeilijk voor te stellen dat ze het mensen opleggen, terwijl het missschien helemaal niet nodig is. Want ik neem aan dat deze hele kwestie grondig onderzocht is! De ene poly is de andere niet, daar begint het toch op te lijken. Linzen, Aloë-Vera en algen mogen overigens wel van GAPS maar pas in een veel latere fase. Dus daar had ik het afgelopen jaar niets aan. En aangezien ik nogal sterk (koppig) ben en nooit zondig....

 
Albert,

David Wolfe benadrukt in dit filmpje hoe helend polysacchariden kunnen zijn voor de neurochemie. Ik moest meteen aan jou denken! Vandaar dat quinoa, maar bijv. ook rijst, gierst, boekweit en linzen, een verbetering oplevert bij jou. Dit zou maar zo een van de hoofdredenen kunnen zijn waarom meer vaste koolhydraten bij jou (maar ook bij anderen) wel degelijk werken: meer inname van poly's!

Mike

 
Rapunzel, er zijn een aantal dingen die er op GAPS ernstig op vooruit zijn gegaan. Ik heb op het GAPSforum al eens gesuggereerd dat dat waarschijnlijk komt door de shift van foute voeding naar goede voeding en niet zozeer door GAPS als protocol. Mijn allergieën waren bijvoorbeeld opgelost, littekens begonnen te vervagen en onlangs zijn er een paar moedervlekken opgedroogd en afgevallen. Mijn energiepeil is ook ontzettend veel beter. Maar ondertussen heb ik nog steeds haaruitval en andere tekenen van een onderactieve schildklier en nog wat van die dingetjes. Verbeterd, maar toch.. Ik ben min of meer overgestapt naar Bee omdat ik me daar prettiger bij voel maar blijf dingen aan mijn laars lappen. De boekweitpannenkoek bijvoorbeeld. En ik ben zeewier gaan eten en linzen vindt ik ook lekker. Ik doe dat rustig aan en kies voor maximaal één per dag en soms ook helemaal niet.

Ik voel me hier prettig bij. Ik kan me gewoonweg niet indenken dat voeding die in potentie goed voor je is iets slechts voor je doet omdat je immuunsysteem het niet zou pikken en je er allerlei klachten van krijgt. Ik denk dat als je klachten krijgt van goede voeding, dat herstelreacties zijn. We roepen in fase 1 van GAPS en masse en vol trots dat we aan het die-offen zijn. Waarom zou zo'n klacht foute boel zijn als we die ervaren na het eten van quinoa of zeewier. Allebei goede voeding die herstelreacties kan oproepen. Ook ik denk dus dat poly's helemaal niet zo verkeerd zijn maar dat het de verkeerde voeding is geweest die je lichaam uit balans heeft gebracht. En de balans breng je terug met goede voeding, óók de poly's.

:wink:

 
Bedankt voor dit verhaal! Enne....je hebt helemaal gelijk dat je geen verschil voelt tussen die-off en foute boel! Ik zit vandaag aan de soep met linzen en ben van plan morgen aan de quinoa te gaan. Een beetje afwisselen met die poly's en niet te veel per dag. En ik heb nog steeds mijn zus als grote voorbeeld want die is van een ziek wrak naar een véél gezonder mens gegaan op 4-6 eetlepels gierstvlokken per dag! Ik bedoelde te vragen: heb jij last van je immuunsysteem/gewrichten/weefsel? Je hebt dus ook al last van haaruitval! Aaaaaaagggh! Voor die onderactieve schildklier heb ik nog iets voor je:

http://anthonycolpo.com/?p=1743 Is a low carb diet bad for your thyroid?

Welk zeewier eet je trouwens?

 
Mike

binnen een dag knapte ik op en voelde me sterker...het niveau is nu redelijk constant maar ik merk niet dat de verbetering ook doorzet

in dit verband nog een vraag; ik at in het verleden ook vaak gekiemd brood van de biologische winkel ( dit is van dat hele compacte brood, vaak voorverpakt en gemaakt van kiemen) Ik vond dit heel erg lekker maar ben er in februari mee gestopt ivm Gaps.

Zou ik dit brood weer kunnen toevoegen ?

 
Goed dat je over de streep bent Rapunzel, laat je zus je overtuigen! Ik kom een keer pannenkoeken voor je bakken! ;)

Dank je voor de link, ik heb 'm nog niet gelezen dus ik kan er nog niets over kwijt. Ik ben zeewier gaan eten omwille van mijn schildklier en ik overweeg serieus Lugol's te gaan aanschaffen. Ik eet nu hiziki, door de soep maar ik ga ook andere proberen. Allergische klachten is natuurlijk een immuunsysteemprobleem, dus, volmondig ja! Gewrichten heb ik geen (nieuw) last van, wel heb ik al sinds mijn pubertijd krakende knieën, maar die hebben me al krakend door de Himalaya gedragen, degeneratie of niet.. Weefsel: ik had een wrat die ik met h202 heb laten verdwijnen en verder zijn er een aantal jaar geleden in zeer korte tijd zeer veel van die dunne, lichtgekleurde 'ouderdoms'vlekjes ontstaan. Een teken van toxiciteit. Bovendien zijn die krakende knieën ook een (kraakbeen)weefselprobleem. En als dat al op je 14e ontstaat.. (Ik ben trouwens op mijn 14e gaan menstrueren, misschien óók een link met hormoon(dis)balans.)

Hilda

 
Quote:
verder zijn er een aantal jaar geleden in zeer korte tijd zeer veel van die dunne, lichtgekleurde 'ouderdoms'vlekjes ontstaan. Een teken van toxiciteit.


Dat heb ik ook Hilda...

 
Quote:
Ik ben trouwens op mijn 14e gaan menstrueren, misschien óók een link met hormoon(dis)balans


Is dat niet een vrij normale leeftijd om op te beginnen met menstrueren?

 
Ja, vind ik ook. Ik bedoelde daarmee dat met de start van mijn menstruatie misschien een hormoondisbalans is getriggerd. Dat een en ander op een onevenwichtige manier post heeft gevat en mee heeft geholpen aan het ontstaan van allerlei klachten.

Hilda

 
ik ben op mijn 12de begonnen met menstrueren, tot mijn 17de... Door de Anorexia werd ik niet meer ongesteld en... het is nog steeds niet terug (waarschijnlijk door ondergwicht?)... ook een hormoondisbalans!

 
@ Mike

"...de beschrijving van Weston Price dat indianen o.a. boombast aten als bron van vitamine C (overigens ook sparrenscheuten)"

Staan dit soort dingen allemaal in de vertaling van het boek van Price die einde dit jaar uitkomt? Ik zou graag wel eens heel precies willen lezen wat hij allemaal voor een eetgewoontes bij die volkeren aantrof. Nou heb ik ook zin om sparrenscheuten te gaan zoeken en opeten....

 
Quote:
Ikke schreef:

ik ben op mijn 12de begonnen met menstrueren, tot mijn 17de... Door de Anorexia werd ik niet meer ongesteld en... het is nog steeds niet terug (waarschijnlijk door ondergwicht?)... ook een hormoondisbalans!


Hoe oud ben je nu dan? En je hebt je nog steeds ondergewicht begrijp ik? Ik werd gewoon weer ongesteld toen ik weer redelijk normaal ging eten. Is niet gezond hoor, ondergewicht hebben :cry: . De natuur zorgt ervoor dat je dan niet ongesteld wordt, omdat je lichaam niet in staat is een gezond kind te laten groeien. En ja...dat zal best via hormonen geregeld worden.

 
Ik heb niet al die tijd ondergewicht gehad, ben ook weer tijd op mijn oude gewicht terug geweest, maar werd niet ongesteld.

Ben nu 26 en sinds mei weer wat afgevallen door ziekte.. ik weet dat het absoluut niet gezond is en vind het ook vreselijk lelijk! Maar eraf is het gemakkelijker dan eraan :(

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.750
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan