David Wolfe over de 8 essentiële suikers

Quote:
Staan dit soort dingen allemaal in de vertaling van het boek van Price die einde dit jaar uitkomt? Ik zou graag wel eens heel precies willen lezen wat hij allemaal voor een eetgewoontes bij die volkeren aantrof. Nou heb ik ook zin om sparrenscheuten te gaan zoeken en opeten....


Ja, dat staat allemaal in het boek. Hier het citaat:

De vroegste succesvolle behandeling van scheurbuik die is vastgelegd, vond plaats in 1535 in Canada toen Jacques Cartier, op advies van een vriendelijke Indiaan, zijn door scheurbuik gevelde mannen een extract gaf van jonge, groene, sappige ‘scheuten’ van sparrenbomen met een succesvol resultaat.

Deze positieve resultaten werden klaarblijkelijk niet gewaardeerd in Europa, waar scheurbuik aanbleef.


Quote:
Betekent dit overigens dat er wél essentiële koolhydraten zijn?


David Wolfe suggereert inderdaad dat er 8 essentiele koolhydraten zijn, waarvan er 3 polysacchariden zijn. Van de simpele suikers (monosacchariden) noemt hij glucose. Dit is in ieder geval geen essentiele koolhydraat, aangezien het lichaam ook eiwitten zelf kan omzetten in glucose. David Wolfe begeeft zich hier op glad ijs, hoewel de informatie die hij brengt over suikers wel degelijk waardevol is. Met 'essentieel' wordt in wetenschappelijke zin bedoeld dat we dit uit voeding moeten verkrijgen, omdat ons lichaam het niet zelf aanmaakt. Als glucose al wel door het lichaam kan worden aangemaakt, in hoeverre zijn de andere 7 suikers die hij noemt dan wel essentieel, in de zin dat het lichaam deze niet zelf kan aanmaken? Dat ze essentieel zijn voor ons als bouwstoffen zijn, of ze nu door het lichaam worden aangemaakt of niet, is wat mij betreft een feit en daarin heeft hij dus een belangrijk punt. Maar dat is de populaire definitie van 'essentieel', niet de wetenschappelijke. Deze worden al gauw door elkaar gehaald.

Mike

 
Quote:
Is prei ook niet een polysacharride?


Jazeker bevat prei ook polysacchariden, waaronder galactose, ook genoemd in de presentatie van David Wolfe:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20572062

Dat is ook mijn punt over die polysaccariden in relatie tot scd/GAPS. Polysacchariden zijn bouwstenen van alle levende organismes op deze planeet. Het is onmogelijk om poly's te vermijden, want ze zitten letterlijk overal in, ook in de groenterijke maaltijden van scd/GAPS. Wat kan er nou mis zijn met bouwstenen van het leven? Talloze studies tonen aan hoe helend poly's nu werkelijk zijn, dus m.i. doe je je gezondheid tekort door deze in de ban te doen.

Ik geloof werkelijk dat de effectiviteit van dergelijke voedingsprotocollen vele malen verhoogd zouden kunnen worden door poly's juist wel onderdeel te laten uitmaken van je voedingspatroon. Volgens mij kun je dan snellere en betere resultaten bereiken. Een aantal van jullie zit nu of gaat nu aan een aangepaste versie van GAPS, waarbij poly's niet worden gemeden, te weten poly's uit glutenvrije granen en andere vaste koolhydraten (bijv. zoete aardappelen). De tijd zal leren of ik gelijk krijg. Wie geneest heeft gelijk.

Mike

 
Ik ga het experiment voorlopig eens 1 maand aan. Behalve als het met de stoelgang falikant de verkeerde kant op gaat, dan ga ik weer terug naar 100% GAPS. Eens kijken hoe mijn haar, nagels, energie en kou/warmte gaan reageren. Stel dat alles beter wordt dan zit ik met het zoveelste vraagstuk: lag het nou aan de LDN, de bioresonantie flesjes of aan de polysacharides? :lol:

 
Rapunzel,

Dat is een oneerlijke vergelijking. Je doet al een jaar 100% GAPS met onvoldoende resultaat. Maar je geeft de aanvulling met vaste koolhydraten slechts een maand de tijd om tot het gewenste resultaat te komen. Wat nou als je lichaam meer dan een maand de tijd nodig heeft om te herstellen? Dan beroof je jezelf van een unieke kans om uit deze vicieuze cirkel te komen! Je moet je baseren op hoe je je VOELT, niet noodzakelijk op je stoelgang!

Mike

 
Misschien is het ook niet eerlijk. Ik heb maar even 1 maand gezegd omdat het momenteel voelt als een zware overtreding. Misschien wordt het wel voor altijd, wie weet. Je gaat van het officiële GAPS protocol afwijken en dat vind je toch een beetje griezelig. En als ik op mijn gevoel af moet gaan dan wordt het errug moeilijk, dat weet je. Want ik voel nooit iets. Maar ik ga mijn best doen om iets te voelen! Stel dat ik ineens fluitend de trap op loop i.p.v. hijgend, dat zou een teken zijn! Maar een teken van wat? De LDN? De bioresonantie? De poly's? :D

 
Wat maakt het eigenlijk uit rapunzel...als het maar gebeurd :D

Als het eenmaal beter gaat, al is het langzaam, dan stop je met bioresonantie, en blijft dan de vooruitgang dan lag het ws hier niet aan.

Volgende stap kan dan zijn ldn afbouwen en kijken of je het alleen met voeding kunt redden, uiteindelijk moet je daar naar toe.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.324
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan