Coronavirus




Arts die omikron ontdekte: ik kreeg van hogerhand opdracht om deze variant als ernstig te bestempelen​


Angelique Coetzee, huisarts en voorzitter van de Zuid-Afrikaanse artsenvereniging, reageerde in een interview met het Oostenrijkse ServusTV hoofdschuddend op de angst, paniek en strenge regels die zijn opgelegd vanwege de omikronvariant, die volgens haar zeer mild is.


Coetzee, die de variant als eerste opmerkte, zei dat 99 procent van de mensen die besmet raken lichte klachten krijgt. “Het is vergelijkbaar met verkoudheid of griep.”


Ze zei verder dat ze onder andere door wetenschappers heel erg onder druk is gezet om niet naar buiten te brengen dat de nieuwe variant slechts milde klachten veroorzaakt. “Ik heb toen gezegd dat omikron in Zuid-Afrika een onschuldige ziekte is en in Europa een hele ernstige omdat ik dat van de Europese politici moest zeggen,” aldus Coetzee.

Storm in glas water​


De omikrongolf is in Zuid-Afrika zo goed als voorbij en bijna alle maatregelen zijn opgeheven.


Coetzee zei eerder al dat de paniek rond omikron een ‘storm in een glas water’ is. Er zijn tot nu alleen ‘zeer milde gevallen’ geconstateerd, aldus de arts.


Te vroeg​


OMT-voorzitter Jaap van Dissel zei dat het ‘echt nog te vroeg is’ om corona een griep te noemen. “Je weet ook nog niet wat er na de omikron aan nieuwe varianten gaat opduiken,” zei hij. Kamerlid Fleur Agema vraagt zich af: “Als het OMT denkt dat het nog steeds heel snel heel erg mis kan gaan, waar zijn dan de noodhospitalen? De sporthallen, de Rai, die zijn ingericht voor het ergste? Waarom is de ic-capaciteit niet structureel opgehoogd? Waarom wordt de zorg altijd als probleem gezien in plaats van de oplossing?”
 
Standup-comedian en presentator Jandino Asporaat op Facebook spreekt zich weer uit


JD.jpg
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.806
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan