Cholesterol

In 1985 wonnen twee wetenschappers de Nobelprijs voor het bewijzen van iets dat de geneeskunde voor altijd had moeten veranderen.

Brown en Goldstein toonden aan dat je immuunsysteem normale LDL niet eens kan zien. Native LDL drijft door je bloed en je lichaam negeert het. De scavengerreceptor is op slot. Geen herkenning. Geen opname. Geen ziekte.

Maar wanneer LDL wordt geoxideerd door ontsteking, zaadoliën, hoge bloedsuikerspiegel of sigarettenrook, verandert alles. De scavengerreceptor gaat open. Je macrofagen herkennen het als een bedreiging. Ze omsluiten het. Ze zwellen op. Ze worden schuimcellen. En schuimcellen zijn wat de plaque opbouwt in je slagaders.

Dat is geen theorie. Dat is Nobelprijs-winnende wetenschap van 40 jaar geleden.
De ziekte begint niet met hoeveel LDL je hebt. Het begint met wat het beschadigt.

Toch zijn we hier in 2026. Artsen meten nog steeds het totale LDL en schrijven medicijnen voor om het te verlagen. Niemand vraagt wat het in de eerste plaats heeft geoxideerd.

De Nobelprijs beantwoordde de vraag. De geneeskunde negeerde het antwoord.

In 1985 wonnen Brown en Goldstein de Nobelprijs voor het bewijzen dat hartziekten niet worden veroorzaakt door LDL-cholesterol. Het wordt veroorzaakt door geoxideerd LDL.

Dat roept een vraag op die niemand in de reguliere geneeskunde stelt. Wat bepaalt of jouw LDL geoxideerd raakt of beschermd blijft?

Het antwoord is jouw antioxidatiesysteem. En het belangrijkste molecuul in dat systeem is er een dat jouw arts waarschijnlijk nooit heeft genoemd.

Het heet glutathion. Jouw meester-antioxidant. De frontlinie tegen de vrije radicalen die jouw LDL oxideren en de plaquecascade in gang zetten.

Wanneer glutathion sterk is, neutraliseert jouw lichaam vrije radicalen voordat ze schade aanrichten. LDL blijft schoon. Aders blijven vrij.

Wanneer glutathion uitgeput is, lopen vrije radicalen ongecontroleerd rond. LDL-oxidatie versnelt. Schuimcellen vormen zich. Plaque bouwt op. Stilzwijgend.

Sommige mensen hebben genetische varianten in de GST- en GPX-genen die hun glutathionsysteem vanaf de geboorte verzwakken. Minder verdediging. Meer schade. Meer geoxideerd LDL. En ze zullen het nooit weten tenzij ze ervoor testen.

Maar hier is het deel dat alles verandert. Glutathion is een van de meest levensstijlgevoelige moleculen in jouw lichaam.

Zwavelrijke voedingsmiddelen zoals kruisbloemige groenten, knoflook en uien bouwen het op. Kwalitatieve slaap herstelt het. Beweging verhoogt het. NAC en alfa-liponzuur ondersteunen de productie ervan.

Alcohol put het uit. Bewerkte voeding put het uit. Chronische stress put het uit. Acetaminophen put het uit.

Jouw genetica bepaalt de grootte van de tank. Jouw levensstijl bepaalt of het vol blijft of opdroogt. En wanneer het opdroogt, heeft jouw LDL geen lijfwacht meer.

Duizenden van jullie stelden dezelfde vraag. “Wat is er met Repatha?” Voor het redden van mijn leven van coronaire hartziekte. Dat injecteerbare wondermiddel om LDL-cholesterol te verlagen

Hier is het antwoord. Het is een bom onder alles. Je kunt beter gaan zitten.

Ik herinner me dat ik op de badkamervloer zat met een naald in mijn hand.

Mijn cardioloog vertelde me dat Lipitor het antwoord was. 80 mg. Binnen maanden begon ik mijn geheugen te verliezen. Woorden verdwenen midden in een zin. Ik kon het telefoonnummer van mijn dochter niet meer onthouden.

Hij schakelde me over naar Crestor. Hetzelfde verhaal.

Toen vertelde hij me dat de toekomst was aangebroken. Een nieuw medicijn genaamd Repatha. Een PCSK9-remmer. $14.000 per jaar. Een injectie die ik mezelf elke twee weken moest geven.

Ik zat op de koude tegels van mijn badkamervloer, duwde een naald in mijn eigen buik, en spoot een vreemde stof in mijn lichaam omdat een dokter me vertelde dat een getal op een laboratoriumrapport me ging doden.

Dat was het laagste punt van mijn leven.

Wat ik nog niet wist, is wat de data eigenlijk zeiden over het medicijn dat ik injecteerde.

Ik ga je vertellen over de enige sterkste voorspeller van een hartaanval die je arts waarschijnlijk nooit heeft genoemd.

Het is niet LDL. Het is niet ApoB. Het is niet totaal cholesterol.

Het is de verhouding tussen je triglyceriden en je HDL.

In 1997 publiceerde Gaziano in Circulation dat deze ene verhouding een zestienvoudige toename in myocardinfarct voorspelde bij patiënten zonder eerdere voorgeschiedenis van hartziekten. Zestienvoudig. Geen andere lipidenmarker komt in de buurt (Gaziano, Circulation 1997).

Dus waarom heeft je arts het nooit ter sprake gebracht? Omdat er geen medicijn is om je te verkopen.

1786377176866.png

Mijn ratio kwam de laatste keer uit op 0,34, heel netjes dus!

Ik ga je vertellen over de enige sterkste voorspeller van een hartaanval die je arts waarschijnlijk nooit heeft genoemd.

Het is niet LDL. Het is niet ApoB. Het is niet totaal cholesterol.

Het is de verhouding tussen je triglyceriden en je HDL.

In 1997 publiceerde Gaziano in Circulation dat deze ene verhouding een zestienvoudige toename in myocardinfarct voorspelde bij patiënten zonder eerdere voorgeschiedenis van hartziekten. Zestienvoudig. Geen andere lipidenmarker komt in de buurt (Gaziano, Circulation 1997).

Dus waarom heeft je arts het nooit ter sprake gebracht? Omdat er geen medicijn is om je te verkopen.

Bekijk bijlage 39696

Mijn ratio kwam de laatste keer uit op 0,34, heel netjes dus!

Deze verhouding ken ik nog niet. Is 0,25 bij mij.
VO2max is met 73 ml/min/kg ook erg goed.

Twee goede indicaties.

"Statin Drugs Hebben Niet Miljoenen Levens Gered."
Dr. Jack Wolfson, Cardioloog

"Statines hebben eigenlijk miljoenen mensen gedood."

Lage cholesterol veroorzaakt 3X meer hersenbloedingsberoertes.

Elke 30 mg afname in Cholesterol veroorzaakt een 22% hoger risico op overlijden door alle oorzaken...

Gedocumenteerde Peer Reviewed Data Toont Aan:

Wanneer LDL daalt onder 70 mg/dL, nemen hemorragische beroertes (hersenbloedingen) 3-voudig toe.

Het Minnesota Coronary Experiment toonde aan dat voor elke 30 mg/dL (0,78 mmol/L) afname in serumcholesterol een 22% hoger risico op overlijden door enige oorzaak is gekoppeld.

Wanneer totaal cholesterol chemisch wordt verlaagd onder 180 mg/dL, neemt het risico op kanker & dementie dramatisch toe.

En wanneer totaal cholesterol onder 150 mg/dL blijft, slaan chronische ziekten zoals kanker & auto-immuunziekten toe.

36% van degenen die statine-therapie ondergaan, krijgt de diagnose van nieuw onset type 2 diabetes.

Onderzoek heeft keer op keer bevestigd dat hoe hoger je LDL, hoe langer je leeft. LDL is een transportmolecuul voor cholesterol & een vitale regulator van het immuunsysteem. Het verlagen van LDL via statine-medicijnen heeft dodelijke & schadelijke effecten.

Levensechte Gezondheid Kan Worden Bereikt Wanneer:
Totaal Cholesterol minimaal 200 mg/dL is, wat overeenkomt met een cholesterolniveau van 5,2 mmol/L in niet-VS-landen. Normaal totaal cholesterol in 1960 was 300-350 mg/dL.

Het verlagen van cholesterol verlaagt geen cardiovasculair risico of ziekte. Verzadigd vet & cholesterol hebben geen effect op CVD-uitkomsten, inclusief hartaanvallen, beroertes, CVD-sterfte & totale sterfte.

Er Zijn Geen Voordelen Aan Cholesterolverlagende Statine-Therapie..Alleen Risico's & Bijwerkingen:
Alzheimer's Disease
Cancer
Pancreatitis
Liver Damage
Diabetes
Depression/Suicidality
Lupus
Parkinson's Disease
ALS (Lou Gehrig's Disease)
Hormonal Deficiency
Brain Damage
Multiple Sclerosis
Muscle Pain & Tearing
Severe Weakness
Neuropathy
Heart Failure
Vertigo
Cognitive Impairment
Dementia

Ik kreeg 80 milligram Lipitor voorgeschreven na mijn hartaanval op mijn 52e.

Mijn cardioloog wilde mijn LDL op 40. Mijn LDL had mijn hele leven rond de 110 gelegen. Hij wilde het met twee derde verlagen met een medicijn.

Binnen enkele weken gebeurde er iets met mijn hersenen waar ik destijds geen woorden voor had. Nu wel.

Het voelde alsof er watten in mijn hoofd waren gepropt.

Het geheugen ging als eerste. Toen de depressie. Toen de spierpijn. Toen de wil om te leven.

En het argument voor het medicijn dat me dit aandeed, was een risicovermindering van 36 procent.

Dit is wat dat getal werkelijk betekent.

Mijn cardioloog heeft geen statine voorgeschreven omdat hij dacht dat het mijn leven zou redden.

Hij heeft het voorgeschreven omdat hij het moest doen.

Zijn kwaliteitscijfer hing ervan af. Zijn vergoeding was eraan gekoppeld. Zijn verzekeringscontracten vereisten het. Als mijn LDL boven de drempel lag en hij het recept niet uitschreef, werden zijn prestatiemetrics rood.

Niet die van mij. Die van hem.

Ik heb drie jaar lang nagedacht waarom elke arts die ik zag naar hetzelfde medicijn greep. Toen keek ik naar het systeem achter het recept. Wat ik vond, liet alles logisch lijken.

Je arts is niet vrij.
🧵

In 1985 wonnen Brown en Goldstein de Nobelprijs voor het bewijzen dat hartziekten niet worden veroorzaakt door LDL-cholesterol. Het wordt veroorzaakt door geoxideerd LDL.

Dat roept een vraag op die niemand in de reguliere geneeskunde stelt. Wat bepaalt of jouw LDL geoxideerd raakt of beschermd blijft?

Het antwoord is jouw antioxidatiesysteem. En het belangrijkste molecuul in dat systeem is er een dat jouw arts waarschijnlijk nooit heeft genoemd.

Het heet glutathion. Jouw meester-antioxidant. De frontlinie tegen de vrije radicalen die jouw LDL oxideren en de plaquecascade in gang zetten.

Wanneer glutathion sterk is, neutraliseert jouw lichaam vrije radicalen voordat ze schade aanrichten. LDL blijft schoon. Aders blijven vrij.

Wanneer glutathion uitgeput is, lopen vrije radicalen ongecontroleerd rond. LDL-oxidatie versnelt. Schuimcellen vormen zich. Plaque bouwt op. Stilzwijgend.

Sommige mensen hebben genetische varianten in de GST- en GPX-genen die hun glutathionsysteem vanaf de geboorte verzwakken. Minder verdediging. Meer schade. Meer geoxideerd LDL. En ze zullen het nooit weten tenzij ze ervoor testen.

Maar hier is het deel dat alles verandert. Glutathion is een van de meest levensstijlgevoelige moleculen in jouw lichaam.

Zwavelrijke voedingsmiddelen zoals kruisbloemige groenten, knoflook en uien bouwen het op. Kwalitatieve slaap herstelt het. Beweging verhoogt het. NAC en alfa-liponzuur ondersteunen de productie ervan.

Alcohol put het uit. Bewerkte voeding put het uit. Chronische stress put het uit. Acetaminophen put het uit.

Jouw genetica bepaalt de grootte van de tank. Jouw levensstijl bepaalt of het vol blijft of opdroogt. En wanneer het opdroogt, heeft jouw LDL geen lijfwacht meer.

Echtgenoot is net bij cardioloog op controle geweest. 11 j geleden een metalen hartklep. 1 jaar geleden 3 stents geplaatst. Hij neemt enkel Marcoumar = bloedverdunner. Zelf gestopt met statine en bloeddrukverlager. De Dr zeurt dat em zn LDL lager moet. Vooral omdat hij al stents heeft. Man in verwarring, uiteraard.
Uit bovenstaande begrijp ik dat je glutatione level ertoe doet. Wie heeft er meer info hierover? Of evt een voorbeeld uit de praktijk?

Dr. Kevin Reese: "Ik kan iemand niet helpen die een Statine gebruikt...Cholesterolverlagende medicijnen hebben een hele generatie verpest."

"Statines veroorzaken direct ontsteking in de lever & creëren een cholesteroltekort, wat leidt tot Alzheimer."

Statines zijn een industrie van 16 miljard dollar, gedreven door winst.

Verzadigde vetten & cholesterol hebben geen effect op cardiovasculaire uitkomsten, inclusief hartaanvallen, beroertes & sterfte. 75% van de hartaanvallen treedt op bij mensen met normaal tot laag cholesterol.

Er zijn geen voordelen aan het nemen van een Statine, ja, ze verlagen je cholesterol, maar ze verlagen geen cardiovasculair risico of ziekte. Het synthetisch verlagen van cholesterolniveaus is zeer schadelijk voor elk lichaamsysteem.
🔴Statines veroorzaken leverschade & alvleesklierschade, wat leidt tot insulineresistentie & diabetes type 2.

🔴Statines veroorzaken CoQ10-tekort, wat resulteert in spierpijn & mitochondriale disfunctie.

🔴Elke Statine passeert de bloed-hersenbarrière & schakelt het enzym voor cholesterolproductie uit, wat leidt tot Alzheimer.

🔴Statines stoppen Dolichol, een cruciaal molecuul in eiwitglycosylering in de hersenen, een tekort leidt tot Parkinson & andere hersenaandoeningen.

🔴Statines remmen Heme A, een vitaal onderdeel van de elektronentransportketen voor energie.

Cholesterolverlagende medicijnen zullen deze chronische gezondheidsstoornissen veroorzaken:
Dementie & Ziekte van Alzheimer
Kanker
Pancreatitis
Leverontsteking & -schade
Diabetes
Chronische depressie
Ziekte van Parkinson
ALS (Ziekte van Lou Gehrig)
Hormonale tekorten
Herschenschade
Multipele sclerose
Spierpijn
Spierafscheuring (Rhabdomyolyse)
Vermoeidheid & zwakte
Neuropathie
Hartfalen
Duizeligheid & vertigo
Cognitieve beperking

Voor levendige metabole & mitochondriale gezondheid:
Een koolhydraatarm dieet dat prioriteit geeft aan nutrientrijke dierlijke voedingsmiddelen, schadelijke zaadoliën, suiker & bewerkte voedingsmiddelen elimineert, biedt een gezond cholesterolprofiel.

Dit houdt triglyceriden laag & HDL hoog, de TG/HDL-ratio is een van de beste biomarkers voor cardiovasculaire gezondheid. Optimale TG/HDL-ratio is 1,5 of minder.

Echtgenoot is net bij cardioloog op controle geweest. 11 j geleden een metalen hartklep. 1 jaar geleden 3 stents geplaatst. Hij neemt enkel Marcoumar = bloedverdunner. Zelf gestopt met statine en bloeddrukverlager. De Dr zeurt dat em zn LDL lager moet. Vooral omdat hij al stents heeft. Man in verwarring, uiteraard.
Uit bovenstaande begrijp ik dat je glutatione level ertoe doet. Wie heeft er meer info hierover? Of evt een voorbeeld uit de praktijk?
Misschien heb je hier nog iets aan?

"Statin-medicijnen zijn voor mij een oplichterij. En ze zijn gevaarlijk. Ze zijn zeer gevaarlijk."

Dat is Dr. Russell Blaylock, die 25 jaar neurochirurgie heeft beoefend.

Hij beveelt luteoline aan, een plante-extract, voor dezelfde functie.

"Luteoline voorkomt daadwerkelijk de ontsteking in de ader en in de slagader."

Geef het aan diermodellen met een hoge incidentie van atherosclerose, zegt Dr. Blaylock, en ze eindigen met "geen atherosclerose of zeer lage atherosclerose."

"Dus het is een zeer krachtige manier om het verharden van de slagaders te voorkomen. Veel beter dan, en veel veiliger dan, statine-medicijnen."

Zijn dosering is ongeveer 100 milligram, drie keer per dag. Gezuiverd, farmaceutische kwaliteit, en hij zegt dat je het bij Amazon kunt bestellen.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.724
Leden
8.715
Nieuwste lid
MatthewRat
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan