Cholesterol

simone

New member
Ik weet niet of hier al een topic over was, mischien in het verleden.

Heb het gezocht maar niet gevonden en ik had deze vraag al elders gepost maar wegens het uitblijven van een antwoord plaats ik het nog een keer hier.

Nu is mij één ding onduidelijk, van cholesterol eten gaat je cholesterol niet omhoog.Het is te verwaarlozen en cholesterol verlagers zijn ook super ongezond en kunnen hart aanvallen veroorzaken.

Nu weet ik ook dat je twee soorten cholesterol hebt en het het boek van de Deense arts over cholesterol had ik ook al gelezen waarin hij ook zegt dat hoge cholesterol juist heel goed is hoe hoger hoe beter maar in een ander stuk in zijn boek heeft ie het ook weer over de Masaï die nooit groente en fruit eten alleen maar vet vlees, bloed, orgaanvlees en vette rauwe melk drinken en dat hun cholesterol het laagste is wat er ooit gemeten is of zo maar dat zij één van de gezondste mensen op aarde zijn zonder de Westerse kwalen en ziektes.

Van de ene kant zegt hij hoe hoger je cholesterol hoe beter en de andere kant heeft hij het over de lage cholesterol waardes bij de Masaï en dat zij heel gezond zijn.

Hoe moeten we dat zien? Ik weet dat je HDL, LDL en VLDL hebt.

 
Wel degelijk heel interessant. Alleen ik heb het antwoord niet. Ik ben ook geinteresseerd in hoe je je cholesterol aanzienlijk kan verhogen.

Mijn cholesterol is veel te laag en had ook eerder begrepen dat je cholesterol beter te hoog dan te laag kan zijn.

 
Ik heb geen idee hoe mijn cholesterol is, en ik hoef het niet te weten. Ik probeer ervan uit te gaan hoe ik mij voel. Neem gewoon lekker eierdooiers, roomboter,slagroom,rauwe melk. Volgens mij regelt het lichaam gewoon vanzelf wat het beste is, mits je de goede dingen eet.

 
In principe is alle cholesterol hetzelfde en je kunt het grofweg in 2 stromen onderscheiden: LDL en HDL. LDL is de lipoproteine die cholesterol naar de cellen vervoert en HDL de lipoproteine die het weer terug vervoer naar de lever om te worden geregenereerd. De artsen meten dus ook geen cholesterol maar een bepaald type lipoproteine. Wanneer je ontstekingsreacties in je aderen hebt, wordt daar LDL (het "slechte" cholesterol) heengestuurd met daaraan vast cholesterol om reparatiewerk te verrichten. Daarom is een hoog cholesterolgehalte een indicatie dat er iets mis is (veel reparatiemiddelen in je bloed). Op zichzelf richt cholesterol dus helemaal geen schade aan, het is er juist om dingen te herstellen. Een art schrijft dan statines voor, wardoor de schade alleen maar verergert en niets aan het probleem verandert.

 
Quote:
In zijn boek Feiten en fabels over cholesterol beschrijft Uffe Ravnskov een experiment dat hij zichzelf oplegde waarbij een bepaalde periode vrijwel uitsluitend eieren at en vervolgens zijn cholesterol opmeette. Conclusie: zijn cholesterol ging omlaag! Logisch, want hoe meer cholesterol er in de voeding zit, hoe minder je je lever belast om deze zelf aan te maken. Cholesterolinname in de voeding heeft een positief effect in de zin van cholesterolverlaging en geen negatief effect in de zin van cholesterolverhoging. Dus: eet je cholesterol!

Mike



Uit dezehttps://www.fatsforum.nl/topic.php?id=365#post-6156 topic.

 
Een te hoge cholesterolwaarde heeft onder andere of vooral te maken met een vitamine C gebrek. In deze topic schrijf ik er wat over met wat links erbij.

Het komt erop neer dat je lichaam vitamine C benut om collageen aan te maken. Met collageen worden beschadigingen in de vaatwanden herstelt. Beschadigingen worden herstelt met cholesterol. Op die manier leidt een vitamine C gebrek tot een hoge cholesterolwaarde en op die manier leidt een nog erger vitamine C gebrek tot scheurbuik waarbij de vaten ook echt kapot gaan. Vaatbeschadigingen komen onder andere door een te hoge bloeddruk. En dit komt weer door stress, snelle suikers, geraffineerd zout, pepmiddelen als koffie en nicotine enz. Ik weet er ook niet het fijne van, dus corrigeer me maar of vul me maar aan als wat ik schrijf niet helemaal klopt.

 
Ik heb afgelopen week mijn cholesterolwaarden eens laten testen. Dit heb ik 2 jaar geleden ook laten doen. Tussentijds ben ik alsmaar vetter en cholesterolrijker gaan eten, vooral afgelopen jaar. Ook supplementeer ik al zeker een jaar dagelijks 1 gram natuurlijke vitamine C. Ik was dus eens benieuwd of dit in de resultaten terug te zien zou zijn.

23-2-2011

Cholesterol totaal: 4,8 (-/5)

HDL cholesterol: 1,63 (1/-)

LDL cholesterol: 3,4 (> -/3)

Cholesterol/HDL-cholesterol ratio: 2,9 (-/4,5)

Triglyceriden: 0,61

VLDL-cholesterol: 0,3 (-/1)

Lipoproteine A: 340 (-/300)

12-3-2013

Cholesterol totaal: 6,95 (-/5)

HDL cholesterol: 1,61 (1/-)

LDL cholesterol: 4,98 (> -/3)

Cholesterol/HDL-cholesterol ratio: 4,3 (-/4,5)

(Wat tussen haakjes staat wordt als normaal gezien.)

Ik zit nog altijd in de veilige marges en hoeft me wat dat betreft nergens druk om te maken. De uitslagen zijn enigszins vergelijkbaar, maar toch wel zijn de waardes verhoogd. Alleen zeggen deze getallen me weinig. Een test is natuurlijk altijd een momentopname. Ik vraag me af of deze waardes van dag tot dag kunnen fluctueren en hoeveel dit kan verschillen.

Ik overigens ook een glucose tolerantie test gedaan. Eerst wordt de nuchtere spiegel gemeten en dan krijg je een glucosedrankje (met een conserveringsmiddel en een kunstmatige zoetstof!) en werd ik iedere 30 minuten opnieuw getest. Ter voorbereiding moest ik op 3 voorafgaande dagen iedere dag 5 beschuiten eten en een halve liter appelsap. Het viel niet mee om dit in mijn dieet te passen, vooral die beschuiten. Dit was me dan ook niet gelukt. Naast de voedzame maaltijden is gewoon weinig ruimte meer over voor nodeloze tussendoortjes. :)

nuchter: 4,7 (4,5/5,6)

na 30 min: 8,5

na 60 min: 5,8

na 90 min: 5,7

na 120 min: 5,3

Volgens de dokter zijn dit normale waarden.

 
Ik ben nog eens in het boek van Uffe Ravnskov aan het bladeren om meer over cholesterol te lezen, maar vind het geen gemakkelijke kost. Ik schrijft ook opmerkelijk weinig over de relatie tussen vitamine C gebrek en een hoge cholesterolwaarde. Uit zijn boek begrijp ik dat er nog geen vaststaand bewijs is voor de oorzaak van atherosclerose, alleen dat er bepaalde risicogroepen zijn zoals diabetici en rokers. Rokers schijnen veel vitamine C te verbruiken en diabetici kunnen te veel glucose in het bloed krijgen waardoor de vitamine C niet goed door de cellen wordt opgenomen. Dat zijn wel duidelijke indicaties.

Ik wil wel aannemen dat cholesterolrijke voeding geen hogere cholesterolspiegel veroorzaakt, maar helemaal duidelijk is het me nog steeds niet. Is een hoge LDL-waarde nou totaal ongevaarlijk hoe hoog die ook is? Of wijst een hoge LDL-waarde wel op gevaar, ook al veroorzaakt cholesterol zelf het gevaar niet?

Een vitamine C gebrek en daarmee een onvermogen van je lichaam om voldoende collageen aan te maken vind ik wel aannemelijke oorzaak van atherosclerose, maar dan zou iedereen toch op den duur wel moeten gaan lijden aan atherosclerose? Ik bedacht me overigens dat ik misschien ook wel niet genoeg vitamine C binnen krijg als ik die gram 's ochtends in één keer inneem. Misschien plas ik dan ook wel een heel deel uit en kan ik de inname beter verspreiden over de dag.

Is iemand nader bekend met het boek 'De cholesterol leugen' van Walter Hartenbach. Is dit een goed boek om erbij te pakken?

 
Ik vind het een goed boek. Het is ook geen gemakkelijke kost maar er werden mij toch weer enkele dingen duidelijk.

Vraag me niet het na te vertellen want dat kan ik helaas niet.

 
Mijn cholesterol onlangs laten meten. Januari 2012 was het totaal 6, en nu (maart) was het totaal 5,5. Het 'goede' cholesterol was 3,9 meen ik.

Tja, over cholesterol gaan de wildste verhalen en fabels, ik weet ook niet meer wat ik moet geloven. In Japan wordt een hoge cholesterolwaarde gezien als teken van goede gezondheid.

 
Dr. Natasha campbell-mcBride van gaps heeft een nieuw boekje uit: put your heart in your mouth. Daar gaat het bijna uitsluitend over de misleidende informatie ivm cholesterol.

Cholesterol moeten we niet met de vinger wijzen wel alle klaargemaakte menus en alle chemische stoffen waarmee we onszelf mee pollueren.

 
Er is nu bekend geworden dat wij in de winter een hogere Cholesterol hebben dan in de zomer .

De zon zet het om in vitamine D

Het zou kunnen verklaren waarom de Masai een lager cholesterol hebben .

 
In eet vet wordt slank staat dat er geen goed/slecht cholesterol is, iets wat ik al vaker heb gelezen. Je lichaam maakt zelf cholesterol aan, dus wat je eet is niet zo van belang.

 
Toch wel Tanja, als je linolzuurrijk gaat eten (bewerkte zonnebloemolie bv) gaat je lichaam meer cholesterol aanmaken voor reparatie (bloedcholesterol). Door de linolzuurrijke produkten krijg je ontstekingen o.a. in je aderen en daar hoopt het cholesterol zich op, dus op den duur een verstopping.

Dit is wat ik er van begrepen heb, roep maar als ik het fout heb.

 
goed artikel van Mercola met uitleg over cholesterol

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2013/04/28/nmr-lipoprofile.aspx?e_cid=20130428_SNL_Art_1&utm_source=snl&utm_medium=email&utm_content=art1&utm_campaign=20130428

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.836
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan