In het verleden heb ik een grote rol gespeeld in het op de kaart zetten in NL van Keltisch zeezout, voeding volgens Weston Price en rauwmelkse kefir. Allemaal zijn ze geworteld in een lange, historische traditie. Het begint er steeds meer op te lijken dat ik chiropractie aan dit rijtje mag gaan toevoegen.
Gezien de wildgroei die er in de wereld van de chiropractie is ontstaan hanteer ik steeds vaker de term 'op subluxaties gebaseerde chiropractie'. Eigenlijk is het jammer dat deze nuance moet worden aangebracht, aangezien het gewoon chiropractie is.
De 'chiropractie' die ikzelf en velen van jullie gedurende je leven hebben ervaren is in feite niets anders dan een veredelde vorm van manuele therapie geweest. Ikzelf heb nooit meegemaakt dat een chiropractor mij wees op vertebrale subluxaties (scheefstand in de ruggenwervel met beknelling van zenuwuiteinden tot gevolg). Er stond gewoon iets scheef en dat werd 'gekraakt', rechtgeduwd. Nooit heb ik iers gehoord over waarom de scheefstand is ontstaan en waar deze zich specifiek voordeed.
Kortom, de meeste chiropractoren leveren een verwaterde middelmaat die slechts weinig gemeen heeft mer de chiropractie van 100 jaar geleden. Toen ik via Dr. C (Craig Longley) uitkwam op wat hij 'The Master Reset' noemde zag ik voor het eerst toggle recoil in actie en het effect hiervan op zijn patienten. Dit komt wel rechtstreeks voort uit de oorspronkelijke chiropractie zoals deze is neergezet door DD en BJ Palmer, maar helaas stond ik zeker een jaar stil vanwege de misleidende benaming die Craig hieraan verleent, waarbij hij verzuimt de grondleggers, vader en zoon Palmer, de eer te geven die zij verdienen.
Pas toen Allyn mij wees op het feit dat deze methode 'toggle recoil' heet kon ik verder. Maar ook Allyn verzuimde om de Palmers te benoemen als pioniers van de chiropractie. Wel zei Allyn dat toggle recoil de meest oorspronkelijke methode van chiropractie is. Had hij mij verteld dat vader DD Palmer de vader is van toggle recoil en zijn zoon BJ begon met toggle recoil en later de knee-chest methode ontwikkelde, dan had ik in een veel eerder stadium veel meer kennis hierover op kunnen doen. En dan te bedenken dat Allyn zijn vak heeft geleerd aan het Palmer College of Chiropractic, opgericht in 1897 door DD Palmer en de allereerste chiropractische opleiding!
Nadat ik om persoonlijke redenen moest breken met Allyn is het plaatje in korte tijd alsmaar completer aan het worden. Na de aanvankelijke teleurstelling over onze mislukte samenwerking besloot ik niet bij de pakken neer te zitten en op zoek te gaan naar een serieuzere, meer professionele partij om deze 'vergeten' vorm van chiropractie hier in NL (en in het verlengde hiervan Europa) alsnog op de kaart te zetten. Dit is in de maand juni gebeurd. Overigens is het contact met deze partij tot stand gekomen door een stille lezer van dit forum, waarvoor dank!
Ik heb inmiddels 6 zeer serieuze gesprekken achter de rug met 4 personen, waardoor ik in korte tijd bijzonder veel te weten ben gekomen. Door Dr. C (Craig) bleek mijn focus te zeer gericht te zijn op upper cervical (C1 en C2), terwijl de Palmers aandacht hadden voor subluxaties in de gehele ruggengraat. Wat ik in NL op de kaart probeer te zetten is dus beter en completer dan upper cervical alleen!
Inmiddels heb ik ook geleerd dat als het om upper cervical correcties gaat naast de door de Palmers geintroduceerde toggle recoil en knee chest methodes er nog andere even zo effectieve methodes zijn, zoals het Thompson protocol en supine diversified. Er zijn nog andere methodes, maar deze laat ik voor nu even buiten beschouwing.
Jullie leren met mij mee. Omwille van de lengte van dit stuk laat ik het hierbij. De komende tijd zal ik hier regelmatig nieuwe stukjes plaatsen waarin ik nieuw opgedane inzichten ga delen.
Mike