Carobe

Ze zeggen dat het een 'vervanger' is voor rauwe cacao.

Wij hebben het ook gebruikt, in een ver verleden, maar ik vond het niet lekker, ik vond het totaal niet lijken op de smaak van rauwe cacao.

Lia

 
Ik heb het ook geprobeerd maar het gaf mij niet de voldoening die ik krijg als ik chocola eet. Het was wel redelijk maar niet bijzonder. Dus voor mij was het niet een vervanger. Misschien moet je het uit proberen of jij het wel lust. Of het gezonder is of niet kan ik je niet vertellen, misschien iemand anders.

 
Wat is er mis met "gewoon", dus niet rauw, cacao poeder?

 
Oke maar stel je hebt puur cacao poeder, dat is in beperkte mate, laten we zeggen twee a drie theelepels per dag om chocolademelk te maken, toch geen probleem?

 
Bevat geen cafeïne en theobromine en is in dat opzicht 'gezonder' dan carobe. Als je chocolade verwacht valt het vies tegen.

 
Ik heb me vorige week laten verleiden tot het kopen van een biologische carobeletter bij de biowinkel. Er zit geen cacao in en op de verpakking staat: 'gezoet met vanille'. Hoezo is vanille zoet, vroeg ik me al af. Nieuwsgierig als ik ben ging ik de ingrediënten lezen: cacaoboter (30%), maispoeder (23%), volle melkpoeder (18%), carobepoeder (10%), rijstpoeder (10%), weipoeder (9%), vanille. Met enige aarzeling heb ik de letter gekocht. Ik dacht: geen cafeïne en geen suiker, dan kan alleen de smaak nog tegenvallen, weliswaar ik sceptisch was over het maispoeder en het rijstpoeder.

Thuis bleek de letter volop zoet te smaken en de smaak komt heel erg overeen met chocola. Het smaakt een beetje naar goedkope chocola, maar het mondgevoel is niet zo zacht als bij goede chocola. Al gauw genoeg kreeg ik weer huiduitslag; dat krijg ik altijd van snelle suikers. Ik ben op internet gaan speuren en ontdekte dat carobe van zichzelf al een wat zoete smaak heeft. Ik besloot om Udea eens te mailen om te informeren. Het maispoeder bleek ingedroogde maisstroop te zijn. Waarschijnlijk betreft het dus geraffineerde suiker, maar dan van mais gemaakt in plaats van bieten. 'Gezoet met vanille' is dus gewoon ordinaire bedriegerij, evenals maispoeder en rijstpoeder misleidend zijn.

 
Ik heb net bericht gehad van Udea en de ingedroogde maisstroop betreft een ongeraffineerde versie. Dan nog vind ik het etiket misleidend.



Ik heb intussen ook carobepoeder uit de biowinkel thuis liggen. Het is inderdaad flauw zoetig van smaak. Ik wil het eens gebruiken bij het maken van chocola, al dan niet in combinatie met cacaopoeder.

 
Bovendien maakt dit de maisstroop niet minder schadelijk. Het is en blijft geconcentreerde fructose, zo'n beetje de schadelijkste suiker die er bestaat!

Mike

 
Nee-nee, het schijnt ingedroogde glucosestroop van mais te zijn. Volgens mij bestaat er geen ongeraffineerde maisstroop met een hoog fructosegehalte. Die maken ze juist van geraffineerde maisstroop. Volgens mij is agavesiroop de enige soort ongeraffineerde suiker met een hoog fructosegehalte (90-93%). De volgende in de rij is honing (34-41%).

 
Ik heb de carobe nog eens onder de loep genomen en het bestaat grotendeels uit koolhydraten:

http://nutritiondata.self.com/facts/legumes-and-legume-products/4324/2

 
Ik had eens 'warme carobemelk', zoals warme chocomelk, gemaakt 's avonds voor het slapengaan en heb de hele nacht niet kunnen slapen. Ik ervaarde hetzelfde effect als wanneer ik koffie drink 's avonds. De zenuwen gieren dan door mijn lichaam. Ik voel precies een stof door mijn aderen stromen van boven naar onder en terug. De hele nacht lang. Zit er cafeïne in carobe (of een soortgelijke stof)? Voor mij geen carobe meer!

 
Carobe bevat geen cafeïne, maar voor mij zijn KH al genoeg om me op te jagen, waardoor mijn hart te hard klopt en ik voor een paar uur niet hoeft te gaan slapen. Ik ben ook wel sceptisch over carobe.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.700
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan