Cacaoboter

ikke

New member
Hoe hier over rauwe cacao gedacht wordt, is mij inmiddels helder. Ik vroeg me alleen af hoe jullie tegen cacaoboter aankijken.

 
Is dat zo? Ik heb het werkelijk nog nooit zo in mijn handen gehad. Weet wel dat het vaak gebruikt wordt in lippenbalsems enzo, dus dacht dat het enigszins vaseline-achtig moest zijn.

 
Ik heb het geprobeerd op te zoeken, maar word niet veel wijzer. Daarom mijn boerenverstand dan maar raadplegen. Cacoapoeder is mager, cacaoboter is vet. Er gaat een beschermende werking uit van verzadigd vet, maar hoe dir precies werkt weet ik niet. Hoe dan ook is de boter stukken minder problematisch dan het poeder!

Mike

 
Ik heb een voor mij goed verteerbaar vet gevonden... in de vorm van cacaoboter dus! Voor Mike een druppel op een gloeiende plaat, voor mij een "reusachtige" hoeveelheid: er kan inmiddels zonder problemen al ongeveer 65 gram in een smoothie.

Overigens roept dat bij mij wel weer twijfel op of het daadwerkelijk zo gezond is: ik heb het nog niet meegemaakt dat ik een relatief gezond product eet zonder last. Ik zou dus bijna zeggen dat het haast wel slecht moet zijn, omdat ik het kan verteren, maar laat ik niet meteen heel negatief doen.

In ieder geval wel jammer dat het zo vreselijk duur is...

 
Ik ga zometeen naar een winkel die cacaoboter verkoopt. Behalve eten kan je het ook op je huid smeren. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? En gebruik je het dan puur of vermengd met iets anders?

 
Dat moet je mengen Alexandra, want is keihard. Ik heb weleens zelf crème gemaakt, daarvoor mengde ik cacao met amandelolie en etherische olie, echt glad wordt het niet zonder tegomuls, een emulgator, misschien heb jij meer geluk, ik gebruik nu gewoon kokosolie.

 
Het is inderdaad erg hard. Ik vraag me af of het smelt als het op verwarming zet. Ik vindt het wel een handige om mee te nemen voor het geval ik een tekort heb aan vet. Nu gebruik ik daar rauwe melk voor, maar dit kan standaard in mijn tas. Behalve hoog zomer denk ik :wink:

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.749
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan